راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده بانکداری: اینترنت اشیاء، بانکداری خرد و بانکداری موبایلی

امروزه بانکداری با استفاده از اینترنت در حال ساده‌ شدن است و در آینده نیز به شکل فزاینده‌ای، دیجیتالی خواهد شد. اینترنت اشیاء (Internet Of Things) انقلابی بی‌پایان به سمت آینده بانکداری شروع کرده است. لذا هم مشتریان و هم بانک‌ها باید خود را با این روند جدید منطبق کنند.

داده‌های ارائه‌شده در این گزارش، گزیده‌ای از گزارش «مفهوم اینترنت اشیاء و روند بازار آن» است که توسط شرکت بیزنس اینسایدر تهیه شده است و ارتباط اینترنت اشیاء و آینده بانکداری در زمان گذشته، حال و آینده بررسی می‌شود و تأثیر این فناوری‌های نوظهور در کسب‌وکارها موردبررسی قرار می‌گیرد.

.

بانکداری خرد

در واقع بانکداری خرد برای دهه‌های متمادی نمونه‌های ساده از تجهیزات اینترنت اشیاء مانند دستگاه خودپرداز (ATM) را به کار گرفته است. از زمان انطباق بانک‌ها با فناوری‌های روز، دستگاه‌های خودپرداز از بهترین تجهیزات اینترنت اشیاء برای حذف زمان انتظار نوبت برای انجام کار بانکی بوده و بدین ترتیب کارایی بیشتر بانک‌ها را در پی داشته‌اند.

طبق اطلاعات و تحقیقات بیزنس اینسایدر بر اساس داده‌های بانک جهانی در سال 2015 در سراسر دنیا 2.7 میلیون دستگاه خودپرداز راه‌اندازی شده که این عدد در سال 2010 دو میلیون دستگاه بوده است.

Nemkha-1-Way2pay-95-11-04

با این حجم فزایندهٔ دستگاه‌های خودپرداز امکانات امن‌تر و کارکردهای ساده‌تری برای کارمندان فراهم شده و این دستگاه‌های هوشمند با کاهش کارمندان هر شعبه می‌توانند باعث کاهش هزینه بانک‌ها شوند. افزون بر این تحقیقات نشان داده است که نسل جوان بیش از افراد مسن از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در طول زمان بانک‌ها برای بالا بردن کیفیت تجربه مشتری و کاهش هزینه‌ها، به سمت استفاده از فناوری‌های جدیدتر اینترنت اشیاء رفته‌اند. برخی بانک‌ها از سنسورهای تشخیص مجاورت استفاده کرده‌اند. از طریق این تکنولوژی با ورود مشتری به بانک، سنسور او را شناسایی کرده و پیشنهادهای شخصی‌سازی شده‌ای از طرف بانک به او ارائه می‌گردد. حتی بعضی دستگاه‌های خودپرداز از تماس ویدئویی مستقیم با مشتری برخوردار هستند و مشتری می‌تواند برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارمندان بانک، به راحتی با آن‌ها صحبت کند.

تحقیقات اخیر PwC نشان داده که امروزه بانک‌های متعددی مبالغ قابل‌توجهی را در این فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و انتظار دارند که به این وسیله درآمد و کیفیت تجربه مشتری‌هایشان بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد.

.

بانکداری موبایلی (Mobile Banking)

شاید در آینده هیچ فناوری بیشتر از فناوری تلفن همراه نتواند تراکنش‌های مالی ما را دربر بگیرد. ابداع SMS، گزینه‌های زیادی را در اختیار بانک‌ها قرار داده است اما در دهه اخیر ورود تلفن‌های هوشمند به بازار، بانکداری موبایلی را به گزینه اصلی تبدیل کرده است.

امروزه اپلیکیشن‌های موبایلی بانک‌ها برای مشتریان به‌عنوان مزایای اضافی حساب نمی‌شود بلکه بخش اساسی رابطه مشتری و بانک تلقی شده و فقدان این امکانات حتی باعث تغییر بانک از طرف مشتری خواهد شد؛ اما این نمونه از فناوری‌ها فقط برای شروع کافی بودند، شرکت‌های اپل، سامسونگ، اندروید، والمارت و غیره امکاناتی چون NFC را بکار می‌برند که فرد با تکان دادن موبایل خود می‌تواند پرداخت انجام داده و کار خود را پیش ببرد. گزارش بانکداری خرد بیزنس اینسایدر که بر روی 1500 جوان زیر 20 سال انجام شد، نشان می‌دهد که %27 این افراد برای پرداخت صورتحساب خود در فروشگاه‌ها از موبایل استفاده کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های پرداخت فردبه‌فرد مانند «venmo» هم به لطف استفاده آسان از آن در بانکداری و با کاهش نیاز مشتری در رجوع به دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت وجه نقد و فرایند پرداخت آسان، بسیار مورد استقبال واقع شده‌اند.

Nemkha-Way2pay-95-11-04

کسب‌وکارهای کوچک به دنبال استفاده از فناوری‌های ارزان‌قیمتی هستند که در دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) خود بکار گرفته و از این طریق بتوانند کارت‌های اعتباری (کردیت کارد) و کارت‌های نقدی (دبیت کارت) را تأیید کنند (مانند آنچه Square ارائه می‌دهد)، امکاناتی که قبلاً از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان وجود نداشت. این فناوری‌ها می‌تواند نیاز به وجه نقد را کمتر از پیش کند.

خلاصه اینکه گوشی‌های هوشمند در بین مشتریان جوان که در دهه پیش رو تأثیر مالی فراوانی بر صنعت بانکداری می‌گذارند، در حال تبدیل شدن به اساس آینده بانکداری است.

برخی از نتایج تحقیقات شرکت بیزنس اینسایدر بر روی جوانان زیر 20 سال به شرح زیر است:

  • 71 درصد از این افراد می‌گویند که وجود اپلیکیشن بانک در تلفن همراه از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • 60 درصد هم می‌گویند که وجود قابلیت پرداخت در این اپلیکیشن‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • 51 درصد این افراد در ماه قبل از طریق این برنامه‌ها پرداخت انجام داده‌اند.
  • 27 درصد این افراد در ماه قبل از تلفن همراه خود برای پرداخت در فروشگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

با توجه به این اطلاعات مشخص است که بانک‌ها باید منابع قابل‌توجهی را صرف خدمات دیجیتالی کنند و این فناوری IOT (اینترنت اشیاء) است که در این راه به آن‌ها کمک خواهد کرد.

.

آینده چگونه خواهد بود؟

بانکداری همگام با رشد اینترنت و فناوری‌های اینترنت اشیاء به تکامل شایان خود ادامه خواهد داد و مؤسسات مالی و مشتریانی که از این میدان عقب بمانند از دور خارج خواهند شد.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.