راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهر و شهروند هوشمند، پرداخت هوشمند می‌خواهد / روایت سیمرغ تجارت از تلاش‌هایش برای پرداخت هوشمند شهری

سومین نمایشگاه شهر هوشمند با حضور شرکت‌هایی از حوزه‌های مختلف برگزار شد که برای هوشمندسازی شهرها گام‌های موثری برداشته‌اند. یکی از این شرکت‌ها سیمرغ تجارت بود.

شرکت سیمرغ تجارت همانطور که از نامش پیداست، به نوعی بازوی بانک تجارت در زمینه پرداخت الکترونیکی آفلاین محسوب می‌شود و در این زمینه و طی سال‌های فعالیتش اجرای پروژه‌های بزرگ و متعددی همچون کارت کیف پول بانک تجارت (کارت‌های بانکی دومنظوره)، کارت شهروندی، عرضه راهکار توریست‌کارت (ویژه گردشگران خارجی)، خدمات صدور و توزیع کارت هدیه بانک تجارت متناسب با نیازهای فردی و سازمانی و اخیراً توسعه و عرضه اپلیکیشن پرداخت موبایلی ست را به عهده داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقدامات این شرکت در حوزه پرداخت هوشمند و آشنایی بیشتر با اپلیکیشن ست و چشم‌انداز آن، گفت‌وگویی با حمیدرضا قاضی‌مقدم، مدیر واحد موبایل سیمرغ تجارت داشتیم.

او در این گفت‌وگو بیش از همه درباره پرداخت الکترونیک هزینه‌های روزمره شهروندان توضیح داد، امکاناتی مبتنی بر اپلیکیشنی موبایلی تحت عنوان «سِت» که اخیراً از سوی سیمرغ تجارت در حوزه هوشمندسازی پرداخت‌های شهروندی ارائه شده و قرار است سرویس‌های متعدد دیگری نیز به آن اضافه شود.

قاضی مقدم با برشمردن انواع سرویس‌های پرداخت الکترونیک شهروندی شرکت سیمرغ تجارت، به خدماتی همچون صدور کارت کیف پول بانک تجارت، اجرای پروژه‌های کارت شهروندی و صدور و توزیع کارت‌بلیت الکترونیک در شهرهای زنجان، اراک، پردیس و اندیشه، فراهم‌سازی امکان شارژ موبایلی کارت‌های شهروندی مبتنی بر فناوری NFC و بدون نیاز به مراجعه حضوری به باجه‌های فیزیکی شارژ، فراهم‌سازی امکان استعلام و پرداخت بدهی قبوض جریمه خودرو و موتورسیکلت، استعلام و پرداخت بدهی طرح ترافیک ساکنان تهران، استعلام و پرداخت قبوض خدماتی، استعلام و پرداخت بدهی عوارض آزادراهی، پرداخت مبتنی بر اسکن کدهای تصویری (QR Code) در تاکسی‌ها و دیگر اجزای شبکه حمل‌ونقل عمومی نظیر شبکه مترو، فراهم‌سازی امکان پرداخت موبایلی هزینه خریدهای خرد در نقاط پذیرندگی تحت پوشش و نظایر آن اشاره کرد.

مدیر واحد موبایل شرکت سیمرغ تجارت، یکی از دغدغه‌های روزمره شهروندان را رسیدگی به اموری دانست که اغلب و تا پیش از این، بهترین راه اجرای آنها مراجعه و پیگیری حضوری در مراکزی پراکنده در سطح شهرها بود.

این موضوع علاوه بر این که تقاضای سفرهای درون‌شهری شهروندان و به دنبال آن افزایش آلودگی زیست‌محیطی را افزایش می‌داد، نارضایتی کاربران از صرف زمان‌های طولانی، صرف هزینه وسایل نقلیه، لزوم پیگیری‌های متعدد و بعضاً بی‌پاسخ، مواجهه با ساعت‌های تعطیلی و … را نیز به همراه داشت.

این در حالی است که در دنیای امروز و با توسعه ضریب نفوذ اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند، این موضوعات حل‌شده است و شهروندان می‌توانند با استفاده از راهکارهای پرداخت الکترونیک و سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، خدماتی با کیفیت و مستلزم صرف حداقل انرژی و هزینه را دریافت کنند.

قاضی‌مقدم این موضوع را انگیزه اصلی پرداختن به طراحی و توسعه اپلیکیشنی به همین منظور و تحت عنوان ست دانست و در خصوص خدمات این اپلیکیشن توضیح داد: «با توجه به اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از اسفندماه سال گذشته، ارائه این سرویس در دستور کار اپلیکیشن ست قرار گرفت و طی این مدت، طبق نقشه راهی که برای تکمیل سبد خدمات شهروندی این اپلیکیشن در نظر گرفته شده بود، به مرور سرویس‌های دیگری در حوزه پرداخت‌های خودرویی، پرداخت‌های شهروندی و پرداخت‌های الکترونیک روزمره به این اپلیکیشن اضافه شد.»

بنا به گفته قاضی‌مقدم، طراحی دقیق تجربه‌کاربری بر مبنای نیازمندی‌های روزمره مشتریان از جمله محورهای تمرکز توسعه و عرضه اپلیکیشن ست بوده و این رویکرد، در طراحی سرویس‌های فعلی و سرویس‌های در دست توسعه آتی این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است.

به‌نحوی که کاربر قادر خواهد بود ضمن برخورداری از سرویس‌های متنوع، به تدریج بخش بیشتری از پرداخت‌های خرد روزمره خود را از طریق این اپلیکیشن صورت دهد. این در حالی است که بنا بر اعلام قاضی‌مقدم، ظرف مدت زمان شش ماهی که از عرضه رسمی اپلیکیشن ست به کاربران گذشته است، بالغ بر 225 هزار کاربر، تجربه استفاده از این اپلیکیشن را داشته‌اند و با اضافه شدن سرویس‌های بیشتر و همچنین توسعه فرصت‌های متنوع پرداخت الکترونیک، به تعداد کاربران آن افزوده خواهد شد.

به گفته مدیر واحد موبایل شرکت سیمرغ تجارت، صنعت پرداخت امروز در کنار تمامی تحولات زیرساختی و فناورانه فعلی، نیازمند به‌کارگیری رویکرد جدیدی است که بتواند در کنار افزایش احساس امنیت کاربران، از حجم بالای تراکنش‌های آنلاین شبکه بانکی کاسته و به این ترتیب، ضمن کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری جهت توسعه زیرساخت‌های فنی بانکی، به کاهش هزینه‌های گزاف سیستم بانکی جهت پردازش تراکنش‌های آنلاین نیز منجر شود.

در همین راستا، مفاهیم و راه‌کارهای متعددی همچون توسعه کیف پول الکترونیک و نیز توسعه ابزار پرداخت مبتنی بر QR Code نیز در سطح صنعت مطرح شده است که علیرغم پتانسیل‌های بالایی که در تحقق اهداف یاد شده دارند، چندان که باید مورد توجه بازیگران این حوزه قرار نگرفته‌اند و تنها محدود به اقداماتی جزیره‌ای و مستقل و همراه با منابع محدود بوده‌اند.

قاضی‌مقدم، راه توسعه کاربرد کیف پول و پرداخت مبتنی بر کدهای تصویری را عزم جدی بازیگران و متولیان صنعت پرداخت دانست و ضمن پاشنه آشیل برشمردن مباحث و موضوعات حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عموم جامعه، ایجاد عزمی عمومی بین بازیگران این حوزه را برای معرفی و نهادینه‌سازی پرداخت مبتنی بر راهکارهای یاد شده و نهایتاً توسعه بازار پرداخت الکترونیکی نوین، جدی و ضروری دانست.

او همچنین در پایان، با اشاره به توسعه سرویس کیف پول الکترونیک سیمرغ و ایجاد قابلیت پرداخت مبتنی بر فناوری QR Code که از هر دوی آنها در اپلیکیشن ست نیز استفاده شده است، شرکت‌های فعال در حوزه توسعه پذیرندگی مبتنی بر QR Code و شرکت‌ها و مجموعه‌های مایل به برخورداری از قابلیت کیف پول سیمرغ را نیز به همکاری در این زمینه دعوت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.