راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلاهبرداران چگونه کارت‌های بانکی را جعل می‌کنند؟

صنعت مالی به سوی پرداخت غیر نقدی حرکت کرده است. در سال 2016 میزان تراکنش غیرنقدی نسبت سال 2015، 10/1 درصد افزایش داشته و به 482/6 میلیارد تراکنش رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی تعداد تراکنش‌های کارتی از این میزان نیز بیشتر شود.

البته در کنار افزایش تراکنش‌های غیر نقدی، میزان کلاهبرداری در این حوزه نیز افزایش یافته است. تقلب در کارت‌های اعتباری یکی از کلاهبرداری‌هایی است که در صنعت پرداخت رخ می‌دهد و کلاهبرداران با جعل هویت افراد اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

در این گزارش سعی داریم انواع روش‌های کلاهبرداری در کارت‌های اعتباری و پرداختی را معرفی کنیم و روش‌های پیشگیری و شناسایی کلاهبرداری را شرح دهیم.

انواع تقلب در کارت‌های اعتباری عبارتند از:

  • کارت اعتباری دزدیده شده
  • یافتن و استفاده از کارت‌های بانکی گم شده
  • جعل حساب
  • ایجاد کارت‌های تقلبی با استفاده از اسکیمر (تکنولوژی EMV ،chip و PIN) این نوع کلاهبرداری را کاهش داده است.)
  • سرقت کارت‌های صادر شده از صندوق پستی
  • درخواست اعتبارها از سوی کلاهبرداران که با جعل هویت و به نام شخص قربانی درخواست اعتبار می‌کنند.
  • کلاهبرداری در پرداخت کارت غیر حضوری (CNP) که در این نوع روش پرداخت نیاز به حضور کارت نیست و آمار آن با توجه به تجارت دیجیتالی رو به افزایش است.

در سال 2018، کارت‌های پرداختی بیشترین خسارت را در بین سایر روش‌های کلاهبرداری در بانکداری داشته‌اند.

دیگر راهکاری که مجرمان اقدام به سرقت رمز عبور کارت می‌کنند، استفاده از اسکیمر در پایانه‌های فروش است که اطلاعات و رمز کارت را به‌دست می‌آورند و کارت جعلی ‌می‌سازند.

علاوه بر این‌ها، با ایجاد خریدها و تراکنش‌های آنلاین، هکرها می‌توانند اطلاعات کارتی افراد را از طریق وب‌سایت‌های ناامن یا نقض داده به دست آورند و با استفاده از اطلاعات مالی، تراکنش‌های بدون حضور کارت (CNP) انجام دهند.

اداره مالی انگلستان، آماری از تعداد کلاهبرداری‌های مالی را منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان کلاهبرداری‌ها به طور کلی و خصوصاً در خریدهای آنلاین و جعل هویت کارت در سال 2018 افزایش یافته است.

آماری از میزان تقلب کارتی از سال 2009 تا سال 2018

کلاهبرداری در تراکنش بدون حضور کارت


کلاهبرداری در تراکنش بدون حضور کارت زمانی رخ می‌دهد که مجرم با استفاده از اطلاعات کارتی به سرقت رفته، در اینترنت، ایمیل یا تلفن، اقدام به خرید می‌کند. این اطلاعات از طریق فیشینگ ایمیلی، نقض داده یا پیامک‌های جعلی به دست کلاهبرداران افتاده است.

78 درصد از کلاهبرداری تراکنش بدون حضور کارت در فضای اینترنت اتفاق افتاده است. میزان کلاهبرداری CNP در کارت‌های عرضه شده انگلستان در سال 2018 نسبت به 2009، 24 درصد رشد داشته و حدود 500 میلیون پوند بوده است.


کلاهبرداری با کارت تقبلی


مجرم با استفاده از اطلاعات ربوده شده از نوار مغناطیسی کارت اصلی، از آن یک کارت جعلی می‌سازد تا بتواند به راحتی با آن خرید کند. در این روش کلاهبرداری، صاحب کارت به دلیل در دست داشتن کارت خود، از وقوع این کلاهبرداری بی‌خبر است.

در این روش متقلبان می‌توانند از روش اسکیمینگ برای استخراج اطلاعات کارت استفاده کنند. خسارت ناشی از این روش کلاهبرداری کارتی در سال 2018، 16/3 میلیون پوند بوده که نسبت به سال 2017، 33 درصد و نیز نسبت به سال 2008، 90 درصد کاهش داشته است.


کلاهبرداری کارت‌های گم شده


در نوع دیگری از کلاهبرداری‌های کارت اعتباری یا پرداختی، مجرم از کارت‌های دزدیده شده یا گم شده استفاده می‌کند و خرید یا پرداخت (حضوری یا غیر حضوری) انجام می‌دهد و یا از طریق عابر بانک یا شعبه، پول موجود در این کارت‌ها را خالی می‌کند. در انگلستان خسارت ناشی از این روش کلاهبرداری در سال 2018، 95/1 میلیون پوند بوده است.

برای کلاهبرداری از کارت‌های مفقود شده یا به سرقت رفته و دسترسی به رمز عبور، مجرمان از تکنیک‌های پرت کردن حواس صاحب کارت یا تله کارت در دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران با قرار دادن تله کارت در دستگاه‌های خودپرداز و برداشتن رمز عبور، اقدام به سرقت کارت بانکی افراد می‌کنند.

سرقت هویت کارت


سرقت هویت کارت زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم از اطلاعات کارت یا کارت دزدیده شده به همراه اطلاعات فردی به سرقت رفته استفاده می‌کند تا به نام شخص دیگر، حساب افتتاح یا آن حساب را جعل کند.

این کلاهبرداری به دو روش انجام می‌شود:

  • در نوع اول کلاهبردار از اسناد جعلی یا دزدی استفاده می‌کند تا به نام شخص دیگر حساب باز کند.
  • در نوع دوم، کلاهبردار از حساب کارت نقدی یا اعتباری فردی شخص دیگر استفاده می‌کند. او در ابتدا اطلاعاتی درباره قربانی مورد نظر خود جمع‌آوری می‌کند و سپس با صادرکننده کارت تماس می‌گیرد و وانمود می‌کند مالک اصلی کارت است. در انگلستان میزان خسارت ناشی از این کلاهبرداری با سه درصد کاهش، 17/9 میلیون پوند بوده است.

در کل، خسارت ناشی از جعل هویت در سال 2018، 59 درصد افزایش داشته و 47/3 میلیون پوند بوده است.


کارت دریافت نشده


کلاهبرداری از کارت دریافت نشده، زمانی رخ می‌دهد که کارت در حمل‌ونقل دزدیده می‌شود. به عبارتی صادرکننده کارت آن را به آدرس پستی که توسط صاحب کارت تعیین شده ارسال می‌کند تا دارنده اصلی کارت آن را دریافت کند. اما بنا به مواردی از جمله سرقت از صندوق پستی، بی‌دقتی در اعلام کد پستی یا تغییر آدرس دریافت کننده، این بسته به دست متقلبان می‌افتد.

کلاهبرداری به روش کارت دریافت نشده در سال 2018 با کاهش 38 درصد در انگلستان به 6/3 میلیون پوند رسید.


گزارش پرداخت جهانی سال 2018، آمارهایی از انواع روش‌های پرداختی ارائه داده است که درصورت تمایل می‌توانید از اینجا دانلود کنید.


راه‌های پیشگیری از تقلب در کارت‌های اعتباری یا پرداختی


  • در خریدهای بدون حضور کارت اگر برای اولین بار از یک خرده‌فروشی استفاده می‌کنید، قبل از دادن اطلاعات خود درباره آن خرده‌فروشی تحقیق کنید. بهتر است تنها از خرده‌فروشی‌هایی خرید کنید که به آنها اعتماد دارید. همچنین ابزارهای امنیت داخلی که مرورگرها پیشنهاد می‌دهند را نصب کنید.
  • برای پیشگیری از جعل شدن کارت بانکی خود، در صورت وارد کردن رمز، همیشه با یک دست خود صفحه کلید را بپوشانید. اگر در پایانه فروش یا دستگاه خودپرداز چیز غیر عادی حس کردید، کسی ممکن است شما را زیر نظر داشته باشد تا اقدام به سرقت کارت بانکی یا جعل هویت کند. در این مواقع از دستگاه استفاده نکنید و به بانک گزارش دهید. اگر پیام‌های مبنی بر انجام تراکنش و پرداخت‌هایی که خودتان انجام نداده‌اید دریافت کردید، فوراً با بانک صادرکننده کارت خود تماس بگیرید.
  • درصورتی که کارت خود را گم کردید یا کسی آن را دزدید، با بانک صادرکننده کارت تماس بگیرید.
  • اطلاعات شخصی و مالی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
  • اگر ایمیل ناشناس دریافت کردید، فوراً روی لینک آن کلیک نکنید و در این موارد همیشه از فرستنده سؤال کنید.
  • اسناد شخصی خود را در جای ایمن بایگانی کنید و نیز هر گونه قبض را قبل اینکه دور بریزید، آن را پاره کنید.
  • حساب اعتباری خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که بابت درخواست‌هایی که انجام ندادید از آن پول کسر نشود. مثلاً ممکن است کسی به نام شما درخواست وام کرده باشد و بابت آن مبلغی از حساب شما هر ماه کسر شود.
  • اگر محل سکونت خود را تغییر دادید، به شرکت صادرکننده کارت یا بانک فورا اطلاع دهید تا بسته‌های پستی مالی از سوی این مؤسسات به آدرس جدید ارسال شوند.
  • اگر درخواست صدور کارت دادید ولی هنوز ارسال نشده، به بانک مربوطه اطلاع دهید.

گزارش تقلب انگلستان در سال 2018 را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.



منابع: world payments report, Fraud the facts 2019

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.