راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپل یک آیفون خاص برای هکرهای حرفه‌ای طراحی کرده است

اپل یک آیفون خاص برای هکرهای حرفه‌ای معرفی می‌کند که شما نمی‌توانید آن را بخرید، اپل در حال راه‌اندازی یک برنامه جدید است که به متخصصان امنیت امکان دسترسی به آیفون‌های مخصوصی را می‌دهد که برای اهداف تحقیقاتی طراحی شده‌اند.

برخلاف آیفون‌های عادی، این گوشی‌ها شامل اصلاحاتی خواهند بود که نرم‌افزار را برای محققان آشکارتر و قابل دسترس‌تر خواهد کرد. این اقدام یکی از چندین به‌روزرسانی اپل است که در راستای برنامه عیب‌یابی کلان این شرکت انجام می‌شود. این برنامه از سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است.

چند روز پیش اپل در جریان کنفرانس امنیت سایبری بلک هت (Black Hat) اعلام کرد که نسخه اصلاح‌شده‌ای از آیفون را برای محققان ارائه خواهد کرد. این اولین بار است که اپل دستگاه‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای اهداف تحقیقاتی در حوزه امنیت طراحی شده‌اند.

این آیفون‌ها بخشی از برنامه دستگاه تحقیقاتی امنیت سیستم عامل آی‌او‌اس (iOS) خواهد بود. این برنامه نسخه ویژه‌ای از گوشی هوشمند این شرکت را برای انتخاب محققان امنیتی متقاضی ارائه می‌دهد. این برنامه با یک سابقه ردیابی اثبات‌شده از انجام مشارکت‌های تاثیرگذار با محوریت امنیت، در اختیار محققان قرار گرفته است و هدف آن این است که کار روی دستگاه‌های اپل را برای متخصصان مجرب عیب‌یابی آسان‌تر کند.

گوشی‌هایی که بخشی از برنامه تحقیق امنیتی اپل هستند، تفاوت بسیار زیادی با آیفون‌های معمولی خواهند داشت. این گوشی‌های هوشمند در کنار سایر اصلاحاتی که با هدف آشکارتر و دسترس‌پذیرتر کردن نرم افزار برای محققان انجام شده‌اند، از قابلیت‌های عیب‌زدایی پیشرفته و یک پوسته ریشه (روت) نیز بهره می‌برند.

اپل هنوز اعلام نکرده است که چند اپلیکیشن را در این برنامه پذیرش خواهد کرد.

برنامه دستگاه تحقیقاتی امنیت آی‌او‌اس، یکی از چندین به‌روز رسانی اپل در رابطه با برنامه عیب‌یابی (Bug bounty) خود است که در جریان کنفرانس معرفی کرد. باگ باونتی برنامه‌ای است که طی آن، به افرادی که عیب‌ها و رخنه‌ها را شناسایی کنند، پاداش داده می‌شود. بعلاوه، مقدار حداکثر پول پرداختی به محققانی که رخنه‌ها را می‌یابند نیز توسط این شرکت افزایش یافت. این افزایش پاداش شامل جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای کسانی است که آسیب‌پذیری خاصی از آیفون را اجرا کنند و از این طریق، به دست گرفتن کنترل یک دستگاه را بدون نیاز به هرگونه تعامل از سوی کاربر ممکن سازند.

ببینید: کمپانی اپل به هر کسی که بتواند گوشی‌های آیفون را هک کند، یک میلیون دلار پاداش می‌دهد

اپل همچنین در حال گسترش برنامه عیب‌یابی خود است که سه سال پیش آن را راه‌اندازی کرد. اپل قصد دارد تا سیستم عامل دستگاه‌های مک، اپل واچ  و اپل تی‌وی را نیز همانند آی‌او‌اس، وارد این برنامه کند.

منبع: BusinessInsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.