راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چطور به بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک کمک می‌کند؟

صنعت مالی جزو اولین صنایعی بود که از مزایای هوش مصنوعی آگاه شد و به استفاده از آن روی آورد. بودجه سالانه برخی از بانک‌های بزرگ جهان به میلیاردها دلار می‌رسد. این مقدار حتی از کل بودجه دولتی برخی از کشورهای در حال توسعه نیز بیشتر است.

پس جای تعجب نیست که بانک‌ها و سازمان‌های مالی به طور جدی مباحث هوش مصنوعی و تحقیق و توسعه در فین‌تک‌ها را دنبال کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند شکاف میان دانش هوش مصنوعی با سایر صنایع را از میان برده و از اکوسیستم استارت‌آپ‌های فین‌تک حمایت کنند.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به کاربردهای نوین فناوری هوش مصنوعی در بانکداری و استارت‌آپ‌های فین‌تک.

بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سازمان‌های اعتباری استراتژی هوش مصنوعی خود را به صورت رسمی توسعه داده‌اند

اغلب استراتژی‌ها به راه‌اندازی تیم‌های ویژه هوش مصنوعی به صورت داخل سازمانی و یا خارج از آن اشاره دارند. پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط اتونوموس ریسرچ (Autonomous Research) نشان می‌دهد که به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در بانکداری تا سال 2030 باعث کاهش 22 درصدی هزینه‌ها خواهد شد. بر این اساس میزان صرفه‌جویی موسسات مالی در طولانی مدت به رقم یک تریلیون دلار خواهد رسید.

در عین حال مشکل کم بودن تعداد توسعه‌دهندگان مجرب حوزه هوش مصنوعی و متخصصان تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی از مشکلات اساسی بانک‌های بزرگ به شمار می‌رود. کمبود متخصص می‌تواند سرعت رشد فناوری در بسیاری از بخش‌ها را کاهش دهد. فین‌تک‌ها جزو بخش‌هایی محسوب می‌شوند که کمبود متخصص بیشترین آسیب را به آن‌ها زده است.

موج قبلی پیشرفت استارت‌آپ‌های فین‌تک و اپلیکیشن‌های خدمات مالی، در پس گسترش گوشی‌های هوشمند رخ داد. در همین زمان بود که اصطلاح «فین‌تک» پدید آمد. گوشی‌های هوشمند مزایایی مانند تعیین موقعیت مکانی مشتری، رمزنگاری، امضای دیجیتال، دسترسی امن از راه دور و بسیاری از امکانات دیگر را برای پروژه‌های فین‌تک و بانک‌های پیشرو به ارمغان آوردند. در ادامه با ظهور پلتفرم‌های محاسبات ابری خصوصی و عمومی، کار با داده‌های مالی بسیار ساده‌تر از گذشته شد.

هوش مصنوعی و فین‌تک: یک پیوند موفق؟

هوش مصنوعی با خود موج جدیدی از کاربردها و خدمات را برای بازار مالی به ارمغان آورد. هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات غیرساختاری مانند تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی، مکان‌ها و داده‌های سری زمانی را به خوبی مدیریت کند.

از این رو امروزه راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی در بانکداری وجود دارد که امکان شناسایی تقلب، ارزیابی اعتبار و ریسک، شناسایی یک فرد براساس داده‌های دیجیتالی وی و غیره را برای بانکداران و موسسات مالی فراهم می‌کند. علاوه بر این در بخش بیمه نیز از هوش مصنوعی برای مسائلی چون شناسایی تقلب‌های مربوط به بیمه، خودکارسازی پرونده‌های رسیدگی به ادعا و بهبود مدیریت ریسک استفاده می‌شود.

با استفاده از چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بانک‌ها قادر خواهند بود تا روابط و تجارب مشتریان خود را به سطح جدیدی از تکامل و بلوغ برسانند. چت‌بات‌ها تجربه کاربری شخصی‌سازی شده و آنی را بیش از هر زمان دیگری بهبود خواهند داد.

یکی دیگر از کابردهای بسیار محبوب فناوری هوش مصنوعی در بانکداری و موسسات مالی، دستیار مجازی است. دستیارهای مجازی نیز همانند چت‌بات‌ها کاربران را با خدمات و محصولات بانکی آشنا کرده و با بهبود دادن روند آشنایی مشتریان و ارائه بینش‌های دقیق‌تر به آن‌ها، احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان ثابت و دائمی را افزایش می‌دهند.

در ادامه به بررسی برخی از ابتکارات هیجان انگیز بانک‌ها و موسسات مالی در خصوص فناوری هوش مصنوعی می‌پردازیم.

نمونه‌هایی از کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در بانکداری

جی‌پی مورگان (JP Morgan): این بانک از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل قراردادهای اعطای وام استفاده می‌کند. جی‌پی مورگان اخیرا از پلتفرم هوشمند قرارداد خود با عنوان COiN رونمایی کرده است.

این پلتفرم امکان تجزیه و تحلیل قراردادها، یادآوری شرایط و ضوابط کلیدی و همچنین داده‌های مهم را برای کاربران مهیا می‌کند. پیش از استفاده از هوش مصنوعی، انجام چنین کاری مستلزم اختصاص نیرویی برابر با 360 هزار نفر ساعت بود.

ولز فارگو (Wells Fargo): ولز فارگو اعلام کرده که یک تیم ویژه را در حوزه هوش مصنوعی تشکیل خواهد داد و به توسعه فناوری‌های نوین پرداخت و بهبود خدمات مشتریان خواهد پرداخت. به طور خاص تیم هوش مصنوعی ولز فارگو روی توسعه فناوری‌هایی کار می‌کند که امکان شخصی‌سازی خدمات آنلاین مشتریان را فراهم می‌کنند.

پروژه‌هایی که در حال حاضر برای تیم هوش مصنوعی این بانک تعریف شده، شامل طیف وسیعی است که از شناسایی تقلب یا سو رفتار کارکنان گرفته تا ارائه توصیه‌های شخصی‌ مالی به مشتریان را در خود جای می‌دهد.

بانک آمریکا نیز یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام اریکا (Erica) راه‌اندازی کرده است. این دستیار مجازی با هدف ایجاد یکپارچگی در میان یک اپلیکیشن موبایل و چندین دستگاه خودپرداز در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

سیتی بانک (CityBank): این بانک اخیرا روی چند پروژه و استارت‌آپ هوش مصنوعی ازجمله فیدزایی (Feedzai) سرمایه‌گذاری کرده است. این استارت‌آپ سعی دارد با استفاده از هوش مصنوعی به شناسایی و مبارزه با تقلب در بانکداری آنلاین بپردازد. یکی دیگر از مثال‌های این مورد شرکتی با نام کلریتی مانی (Clarity Money) است که از مزایای هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان در انتخاب محصولات مالی و مدیریت دارایی‌هایشان استفاده می‌کند.

براساس گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها «فناوری یادگیری ماشین فیدزایی به صورت خودکار به نظارت بر اختلافات و تغییرات در رفتار پرداختی مشتریان می‌پردازد. این مسئله امکان تجزیه و تحلیل و شناسایی ناهنجاری‌های بالقوه در پرداخت‌ها را پیش از ارسال آن‌ها برای فرآیند تسویه، فراهم می‌کند. این امر درحالی اجرا خواهد شد که سرعت و کارآمدی پردازش داده‌ها به عنوان یک شرط اصلی رعایت شود.» سیتی بانک برنامه‌ریزی کرده که در سال 2019 راه‌حل‌های نوآورانه خود را پیاده‌سازی و اجرا کند.

فناوری هوش مصنوعی چه مزایایی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک دارد؟

صنعت مالی یک حوزه بسیار مناسب برای استارت‌آپ‌ها است. برخی از استارت‌آپ‌ها قصد دارند تا انقلابی در صنعت بانکداری سنتی ایجاد کنند. برخی دیگر از آن‌ها نیز قصد دارند تا بانک‌ها را در جهت بهبود محصولات و ارائه خدمات پیشرفته یاری کنند.

در حال حاضر موارد کاربرد مختلفی از هوش مصنوعی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک سراسر جهان وجود دارد. مواردی چون تشخیص تقلب و خدمات مشاوره‌ای تا مدیریت مالی شخصی و کمک به انجام تراکنش‌ها، تنها بخشی از طیف وسیع مزایای هوش مصنوعی برای استارت‌آپ‌های این حوزه به شمار می‌روند.

مقایسه رفتار مصرف‌کنندگان از طریق مجموعه وسیعی از داده‌ها امکان یافتن کوچک‌ترین جزئیات و پیشگیری از هرگونه کلاه‌برداری اینترنتی را برای ما فراهم می‌کند. به مرور زمان و همراه با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و به روزرسانی‌های نرم‌افزاری، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به طور مداوم آموزش داده شده و بهبود می‌یابند.

ربات‌های مشاوره‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند از طریق منابع اطلاعاتی مختلف، توصیه‌هایی برای انتخاب محصولات مالی مناسب و سرمایه‌گذاری برای مشتریان ارائه داده و درنتیجه باعث کاهش سطح ریسک افراد شوند.

یکی دیگر از حوزه‌های روشن و آینده‌دار برای استارت‌آپ‌های فین‌تک، بخش مدیریت مالی شخصی است. در حال حاضر استارت‌آپ‌های مختلفی ازجمله مینت و والت در این حوزه فعالیت دارند. این پلتفرم‌ها قادرند تا اطلاعات مربوط به امور مالی شخصی کاربران را جمع‌آوری کرده و اطلاعات را در طول زمان ردیابی کنند و درنهایت با استفاده از این اطلاعات توصیه‌های آگاهانه‌ای به کاربر ارائه کنند.

آینده‌دارترین استارت‌آپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش مالی

دریم‌کوارک (DreamQuark):  دریم‌کوارک یک پلتفرم برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه در حوزه‌های بانکداری و صنعت بیمه است. این پلتفرم می‌تواند برای موارد مختلفی همچون انتخاب محصول، تقسیم‌بندی مشتری، تشخیص تقلب، امتیاز اعتباری و همچنین بررسی اعتبار مورد استفاده قرار بگیرد.

آلپاکا (Alpaca): آلپاکا در زمینه پیش‌بینی رخدادها در بازار مالی فعالیت دارد. این پلتفرم در مدل‌های پیش‌بینی بازاری خود، به منظور شناسایی سناریو‌‌های عادی که باعث تغییرات قیمت‌ها می‌شوند از یادگیری عمیق مبتنی بر داده (یادگیری ماشین) استفاده می‌کند. این استارت‌آپ محصولاتی همچون مارکت‌استور را نیز توسعه داده است. مارک‌استور یک سرور پایگاه داده بسیار مقیاس‌پذیر و اختصاصی است که برای کار با مجموعه‌ای از سری‌های زمانی داده‌های مالی بهینه‌سازی شده است. در حال حاضر این نرم‌افزار کاملا رایگان و متن‌باز است.

دیتاوایزور (DataVisor): این استارت‌آپ از هوش مصنوعی برای تشخیص تقلب و دیگر جرایم مالی استفاده می‌کند. این شرکت مدل‌های بدون نظارت یادگیری ماشین را برای یافتن و شناسایی طرح‌های کلاه‌بردارانه، که پیش از قابل شناسایی نبودند، به کار گرفته است. نتیجه گزارش‌های به دست آمده از شرکت‌هایی که از محصولات دیتاوایزور استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که آن‌ها تا 50 درصد نسبت به رقبای خود کارآمدی بیشتری دارند.

کوانتکسا (Quantexa): کوانتکسا یکی دیگر از استارت‌آپ‌های هیجان‌انگیز در حوزه فین‌تک به شمار می‌رود. این استارت‌آپ از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی خطرات پیش‌فرض، تشخیص فعالانه تقلب و ایجاد پروفایل‌هایی از مشتریان مورد اعتماد و بازیگران غیرقابل اعتماد و همچنین توصیف روابط بین آن‌ها استفاده می‌کند.

فین‌تک باعث شده تا بانک‌ها کاربر محور شده و نیازهای آینده را پیش‌بینی کنند

همانطور که تسلا فراتر از یک خوردو معمولی است، خدمات بانکی نیز فراتر از یک خدمت عادی و ساده هستند.

به عنوان یک کاربر بانکی، بسیار خوش‌شانسیم که در این دوران زندگی می‌کنیم. امروزه ما از ربات‌های هوشمندی برخورداریم که براساس اطلاعات جدید و آنی می‌توانند به ما در مورد انجام سرمایه‌گذاری‌های مطمئن پیشنهاداتی ارائه کنند. این ربات‌ها به اندازه‌ای شخصی‌سازی شده‌اند که حتی می‌توانید صدای پدرتان را بر روی آن تنظیم کنید.

هوش مصنوعی از این طریق مزایای رقابتی بسیاری را برای بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک به وجود می‌آورد. هنگامی که بحث تجربه کاربری به میان می‌آید، هوش مصنوعی می‌تواند تفاوت‌های بزرگی رقم بزند.

منبع: Readwrite

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.