راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده‌ای درخشان در انتظار فین‌تک با پیشرفت هوش مصنوعی / پیوند فین‌تک و هوش مصنوعی

داده‌ها شریان حیاتی هر کسب‌وکاری هستند و به همین دلیل نیز امروزه، اغلب صنایع از قبیل بهداشت و درمان، خدمات مالی و کسب‌وکارها، فرایند‌های دولتی و خدمات مشتریان و حتی صنایعی چون کشاورزی از فناوری‌‌های نوینی چون هوش مصنوعی و بزرگ داده بهره می‌برند. بدیهی است که هم‌آمیزی این فناوری‌ها در عصر حاضر اجتناب‌ناپذیر و در غالب شرایط بسیار سودمند است.

به‌عبارت بهتر، داده‌ها جزئی حیاتی از مدیریت یک کسب‌وکار و عامل پیشرفت آن هستند و پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک نیز از همین رابطه علت و معلولی نشات می‌گیرد.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و بزرگ داده‌ها (Big Data) از جمله مهم‌‌‌ترین و اصلی‌‌‌ترین عناوین عصر جدید هستند که نامشان همه‌جا شنیده می‌شود. با وجود این‌‌که اغلب افراد این دو را به فناوری‌‌های بهداشت و درمان ربط می‌دهند اما بازاریابی و فروش، تحلیل‌‌های کسب‌وکار و خدمات مالی نیز از آن بی‌بهره نبوده‌اند. شاید به همین دلیل است که این بخش‌ها را غنی از اطلاعات و قابلیت‌‌های روبه‌رشد می‌بینیم.

بزرگ داده، همچون خونی که در شریان‌های هوش مصنوعی جریان دارد، نقش بسزایی در این حوزه ایفا می‌کند. داده‌ها در کنار قوانین و فرایندهایی که دسترسی و استفاده از این داده‌ها را ممکن می‌سازند، برای کسب‌وکار‌های ساختارشکن فین‌تک حیاتی هستند. تکنولوژیست‌ها به درستی می‌دانند که حتی پیشرفته‌‌ترین و هوشمند‌‌ترین الگوریتم‌ها و مدل‌های کسب‌وکار نیز بدون دسترسی کارآمد، ایمن و قانونی به داده‌های دقیق، صحیح و به‌روز، نمی‌توانند مفید باشند.

داده‌های دقیق و کافی پایه و اساس هوش مصنوعی به شمار می‌آیند و  می‌توانند تحولات بزرگی برای صنعت فین‌تک به ارمغان آورد.

پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک
تقویت عناصر انسانی توسط فناوری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، تقویت عناصر انسانی

صرف‌نظر از ماشین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که عملا افراد فعال در حوزه فین‌تک را به بیرون از گود رانده‌اند، برنامه‌های اولیه هوش مصنوعی نه تنها جایگزین انسان و هوش انسانی نشده‌اند، بلکه در راستای تقویت منطقی آن نیز حرکت کرده‌اند. مثالی بارز از این هم‌پوشانی، چت‌های تعاملی مبتنی بر متن است که توانسته به سرعت به عنوان تجربه‌ای از سیستم دستیار شخصی مورد استقبال عموم قرار گیرد. ادغام این فناوری با هوش مصنوعی، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با بهره‌مندی از فناوری‌‌های نوین، تاثیر بیشتری روی کاربران انسانی خود بگذارند و تجارب مشتری خود را بهبود بخشند. بنابراین، تاثیر هوش مصنوعی و فناوری‌‌های مرتبط با آن روی برنامه‌های پشیبانی از مشتریان، که عوامل پشتیبان آن‌ها از طریق پنجره‌های چت با کاربران در تعامل هستند غیرقابل انکار است.

ادغام این فناوری‌ها، کسب‌وکارها را قادر به ارائه خدمات کارآمد به مشتریان می‌کند، درحالی‌که ارائه این خدمات از طریق پارامتر‌های صرفا انسانی به این شکل پربازده غیرممکن بود. این بخش‌ها می‌توانند شامل حسابداری‌های شخصی، برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاری یا بازنشستگی و یا مشاوره باشند و در سایه دانش رمزنگاری و هوش مصنوعی کارآمدتر از پیش مدیریت شوند.

درحقیقت، هوش مصنوعی تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده‌تری برای کاربران ارائه می‌کند و به عبارتی به افراد در زمینه‌های مختلف مشاوره می‌دهد، درحالی‌که ارائه چنین سطحی از مشاوره برای عوامل انسانی ممکن نیست.

از آن‌جایی‌که فناوری‌‌های جدید بر اساس علوم رفتاری در سطح فردی پایه‌ریزی شده‌اند، نه در سطح اجتماعی، امکان ارائه مشاوره فردی و منحصربه‌فرد برای کاربران وجود دارد، هرچند که در گذشته دستیابی به چنین قابلیتی دور از انتظار بود. نتیجه‌ای شگرف که می‌تواند چشم‌اندازی روشن از پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک را ارائه دهد.

اتوماسیون از طریق هوش مصنوعی

کسب‌وکارها در تمام بخش‌ها نسبت به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در فرایندها و خدمات خود مشتاق هستند و این اشتیاق می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. بهره‌مندی از اتوماسیون به منظور ارتقای کارایی و دقت در فرایند‌های کسب‌وکار، بزرگ‌‌ترین مزیت فناوری هوش مصنوعی و مهم‌‌ترین علت پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک است. اما باید در نظر داشت که اتوماسیون، تنها جنبه‌ای بسیار کوچک از فناوری عظیم هوش مصنوعی است که فعالیت‌های تکراری انسانی را به ماشین‌ها واگذار می‌کند. ادغام این اتوماسیون با فناوری هوش مصنوعی، منجر به واگذاری تصمیم‌گیری‌های انسانی به ماشین‌های پیشرفته‌تری می‌شود که می‌تواند محیط مبتنی بر یادگیری بسیار گسترده و در عین حال پیچید‌ه‌ای را ایجاد کند. محیطی که در آن داده‌های ورودی قابل بررسی و تحلیل هستند و بر اساس آن‌ها نتایج آینده پیش‌بینی شده و تصمیم‌گیری‌های قطعی اتخاذ می‌شوند.

این قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی و اتوماسیون، آن‌ها را برای پذیرش در حوزه فین‌تک بسیار جذاب کرده است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی، به شدت در صدد بهره‌جویی از فناوری هوش مصنوعی در مدیریت حساب‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به آن‌ها و درک الگوریتم‌های سرمایه‌گذاری، صرف هزینه و تصمیمات مالی دارندگان حساب‌ها هستند تا با استفاده از این اطلاعات بتوانند مشاوره‌های سفارشی و خدمات و کالا‌های بهتری را برای مشتریان خود ارائه دهند.

هوش مصنوعی حتی در خدمات مشتریان بانکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تازگی، رویال بانک اسکاتلند (Royal Bank of Scotland)، سیستم پاسخگویی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را تحت عنوان لووُ (Luvo) توسعه داده است که به عوامل آن کمک می‌کند تا پاسخ جستار‌های کاربران را پیدا کرده و ارائه دهند.

هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق یک پایگاه داده جست‌وجو کند:

بلکه دارای شخصیتی انسانی است و می‌تواند به صورت مداوم یاد گرفته و ارتقا پیدا کند.

رویال بانک اسکاتلند در حال حاضر در حال ارزیابی پتانسیل‌های این سیستم برای ارتقای آن است تا مستقیما با کاربرانش ارتباط برقرار کند.

پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک
آیا پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک به معنای حذف عوامل انسانی از این فرایندهاست؟

پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک

پر واضح است که استفاده از فناوری هوش مصنوعی، کارایی، تصمیم‌گیری بهتر، انطباق قوی‌تر و سود بالقوه بیشتری را برای سرمایه‌گذاران در پی خواهد داشت. با این حال، این فناوری بسیار جوان بوده و مسیری طولانی برای پیشرفت پیش روی خود دارد. از آن‌جاکه بانک‌ها و موسسات مالی به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و تسهیل فرایند‌های خود هستند، پیوند هوش مصنوعی با فین‌تک می‌تواند بهترین و بدیهی‌‌ترین پاسخ و راهکار باشد. به عبارت بهتر، منطقی‌‌ترین راهکار، نیل به سمت اتوماسیون و اتخاذ حداکثر تصمیمات به‌صورت اتوماتیک با بهره‌مندی از این تکنولوژی فوق‌العاده است. حقیقتی که شمار بالای بانک‌ها و موسسات مالی پذیرنده هوش مصنوعی گواه آن است.

البته ناگفته نماند که افزایش وابستگی به فناوری هوش مصنوعی، چه در حوزه فین‌تک و چه در سایر حوزه‌های صنعتی، به کاهش شغل در سطح جامعه و نیاز بیشتر به قانون‌گذاری‌ها در آینده می‌انجامد. درواقع، این فناوری باید به گونه‌ای مدیریت و استفاده شود که بین آن و عوامل انسانی در حوزه فین‌تک تعادل و پیوستگی وجود داشته باشد.

منبع: fintechtalents

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.