راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 فین‌تک برتر خاورمیانه که در سال 2023 تماشایی خواهند بود

از آنجا که فین‌تک خاورمیانه، به‌ویژه طی چند سال اخیر سر به فلک گذاشته، در این مطلب 10 فین‌تک برتر خاورمیانه برای تماشا در سال 2023 را دنبال می‌کنیم که از بانک‌های تمام‌دیجیتال گرفته تا انواع شرکت‌های فین‌تکی را شامل می‌شود.

فین‌تک در خاورمیانه چند سالی است که با استقبال مشتاقانه‌ای از سوی مردم، سرمایه‌گذاران و حتی دولت‌ها روبه‌رو شده؛ بنابراین جای تعجب نیست که با توجه به نفوذ عالی تلفن همراه در منطقه و تقاضاهای مشتاقانه برای نوآوری تکنولوژیکی، پذیرش فین‌تک هر روز در حال افزایش باشد. با رشد قارچ‌گونه بانک‌های دیجیتال و فین‌تک‌های نوظهور و پویا که ساختارشکنی در بازار، کار اصلی‌شان است، 10 مورد از برترین فین‌تک‌های خاورمیانه در سال آینده را پیش‌بینی می‌کنیم.

نکته: در لیست زیر هیچ ترتیب خاصی رعایت نشده؛ چراکه همه این فین‌تک‌ها، شرکت‌های برجسته‌ای هستند که خدمات نوآورانه و ساختارشکنی را در بازارهای مربوط به خود ارائه می‌کنند.


۱۰. مای‌فاتوره (MyFatoorah)


مقر اصلی پلتفرم پرداخت دیجیتال مای‌فاتوره، در کویت است. با این حال این پلتفرم در مصر، عربستان سعودی، بحرین، عمان، قطر و اردن نیز حضور فعال دارد. مای‌فاتوره یکی از نخستین شرکت‌هایی است که در قالب فین‌تک وارد بازار خاورمیانه شده و می‌توان آن را یکی از پیشگامان فین‌تکی منطقه نامید.

مای‌فاتوره، که در سال 2014 میلادی تأسیس شده، با ارائه فاکتور و مدیریت پرداخت‌ها، یکی از پلتفرم‌های تسهیل فرایندهای پرداخت در خاورمیانه است. شهرت بالای این پلتفرم در بازار، مرهون سرعت فوق‌العاده آن در سپرده‌گذاری در تمامی بانک‌های بزرگ است که به یک مزیت رقابتی مهم برای مای‌فاتوره تبدیل شده است.

از دیگر قابلیت‌ها و امتیازات این پلتفرم می‌توان به قابلیت بهبود جریان‌های نقدی کاربران و همین‌طور پرداخت‌هایی ایمن اشاره کرد.


۹. بیت‌اوسیس (BitOasis)


بیت‌اوسیس که در سال 2015 میلادی راه‌اندازی شده و مقر اصلی آن در امارات متحده عربی است، بزرگترین و بهترین پلتفرم رمزارز در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به حساب می‌آید.

این پلتفرم که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد به‌طور امن، بیش از 61 نوع رمزارز را خریدوفروش کنند، در 14 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نمایندگی فعال راه‌اندازی کرده تا بتواند حجم انبوهی از سرمایه‌گذاران کریپتو در منطقه را پشتیبانی کند. آخرین گزارش از پایگاه کاربری این پلتفرم محبوب و کارآمد، حاکی از آن است که بالغ بر 20 هزار نفر کاربر و چیزی حدود چهار میلیارد دلار حجم معامله در این پلتفرم به ثبت رسیده که آمار قابل ملاحظه‌ای است.

این شرکت، به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز منطقه و حتی جهان، با ارائه کارمزد 0.24 درصد در حالت میکر و 0.48 درصد در حالت تیکر، خدمات زیر را برای ارائه به کاربران در پلتفرم خود گنجانده است:

  • خریدوفروش رمزارز
  • معاملات حرفه‌ای
  • کیف پول و مدیریت پورتفولیو
  • اهرم و وام
  • و درآمدزایی

درهم امارات، دلار آمریکا و یورو، ارزهای فیات قابل پشتیبانی توسط پلتفرم بیت‌اوسیس هستند.

بیت‌اوسیس سال گذشته توانست در دور دوم تأمین سرمایه خود 30 میلیون دلار جمع‌آوری کند. این دور از تأمین مالی بیت‌اوسیس به رهبری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر جامپ کپیتال (Jump Capital) و وامدا کپیتال (Wamda Capital) انجام شد و به بیت‌اوسیس کمک می‌کند حضور خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را بیش از پیش گسترش داده و در ضمن، انطباق بیشتری نیز با چهارچوب‌های رگولاتوری موجود پیدا کند.


۸. بیهایو (Beehive)


بیهایو، به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های مطرح وام‌دهی فرد به فرد (Peer to Peer Lending) در منطقه، در سال 2014 راه‌اندازی شده و در امارات متحده عربی مستقر است. شرکتی که تحت نظارت مستقیم اداره خدمات مالی دوبی (Dubai Financial Services Authority) قرار دارد و یکی از پیشگامان ارائه راهکارهای مالی دیجیتال به کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط (SME) است.

بیهایو، کاربران و مشتریان خود را با سرمایه‌گذاران بالقوه مرتبط می‌کند و در حال حاضر، بالغ بر 15 هزار و 500 کاربر از پلتفرم آن استفاده می‌کنند. این شرکت تاکنون توانسته است بالغ بر 15.5 میلیون دلار سرمایه جذب کند.


۷. میم (Meem)


میم، در حقیقت بازوی بانکداری خرد بانک بین‌المللی خلیج (Gulf International Bank) است که مقر اصلی آن در بحرین استقرار یافته و خدمات بانکی و مالی «مطابق با شریعت» خود را از طریق یک اپلیکیشن موبایلی پیشرفته ارائه می‌دهد.

این بانک که ابتدا در سال 2014 میلادی در عربستان سعودی راه‌اندازی شده بود، فعالیت خود در بحرین را از مارس 2018 میلادی آغاز کرده و در واقع، ترکیبی از بانکداری دیجیتال و سنتی است که خدمات مربوط به حساب‌های جاری و پس‌انداز، کارت‌های نقدی، کارت‌های اعتباری و امور مالی شخصی را در سبد سرویس‌های قابل ارائه خود گنجانده است.

این بازوی بانکداری خرد، متعلق به دولت‌های شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است که عبارت‌اند از:

  • عربستان سعودی
  • بحرین
  • امارات متحده عربی
  • قطر
  • عمان
  • کویت

سهامدار اصلی این بانک، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (Public Investment Fund of Saudi Arabia) با در اختیار داشتن اکثریت سهام آن (97.2 درصد) است. به گفته بانک، هدف میم ساده‌سازی بخش بانکداری خرد، ارائه تجربه بانکداری خرد سریع، پویا و منحصربه‌فرد به مشتریان این سیستم بانکی است.


۶. مدفوعات‌کام (MadfooatCom)


مدفوعات‌کام، یک فین‌تک اردنی است که مدیریت ارائه صورت‌حساب و پرداخت‌ها را تسهیل می‌کند.

این پلتفرم خدمات خود را به‌صورت زمان واقعی (real-time) ارائه می‌کند، بنابراین مشتریان را قادر می‌سازد تا هر زمان که بخواهند، پرداخت‌ها و صورت‌حساب‌های خود را نظارت و پیگیری کنند. فین‌تکی که با بانک مرکزی اردن مشارکت دارد و تا به امروز بیش از 84 میلیون فاکتور به ارزش 42 میلیارد دلار آمریکا را پردازش کرده است.

مؤسسات مالی، شرکت‌های آب و برق، مخابرات، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی و تجاری اردن، بخش قابل‌توجهی از کاربران پلتفرم این شرکت را تشکیل می‌دهند.


۵. مشرق‌نئو (Mashreq Neo)


همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، مشرق‌نئو یک پلتفرم بانکداری تمام‌دیجیتال است که به بانک باسابقه و قابل‌اعتماد مشرق وابسته است.

این بانک که در سال 2017 در دوبی راه‌اندازی شده، بدون شعبه فیزیکی یا به‌اصطلاح مبتنی بر خشت و آجر است و از طریق برنامه فوق پیشرفته خود با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. هدف پلتفرم مشرق‌نئو، نسل جوان‌تر از مشتریان فناوری و خدمات بانکداری است. شرکت مادر، مشرق‌نئو را به‌عنوان «نخستین بانک دیجیتال در منطقه شورای همکاری خلیج فارس» توصیف می‌کند که دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله سهام خارجی، تجارت طلا و حساب‌های ارزی خارجی را برای کاربرانش میسر ساخته است.

این بانک، به‌عنوان یکی از پیشتازان عرصه فناوری در سطح خاورمیانه، جزو معدود بانک‌هایی است که قابلیت‌های بیومتریک چهره را به‌عنوان ابزار احراز هویت معرفی کرده است.

با استفاده از اپلیکیشن موبایلی مشرق‌نئو، که در استورهای مربوط به آی‌او‌اس و اندروید به‌راحتی قابل دسترسی و دانلود است، در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک حساب باز کرده و موجودی‌ها، صورت‌حساب‌ها و سابقه تراکنش‌های خود را بررسی کنید، پرداخت‌هایتان را انجام دهید، به‌صورت محلی و بین‌المللی انتقال وجه داشته باشید، سهام معامله کنید و مواردی از این دست.


۴. ام‌ان‌تی هالان (MNT Halan)


اگرچه اغلب شرکت‌های موفق و درخشان فین‌تکی، شرکت‌هایی هستند که منحصراً در حوزه فناوری‌های مالی و بانکی فعالیت می‌کنند و موفقیت خود در عرصه فین‌تک را مرهون خدمات مالی و بانکی‌شان هستند، اما ام‌ان‌تی هالان، یک شرکت حمل‌و‌نقل و هم‌پیمایی یا به اشتراک‌گذاری خودرو (ride-sharing) مستقر در قاهره است که به یکی از موفق‌ترین فعالان صنعت فین‌تک مصر تبدیل شده است.

اگرچه تاریخ تأسیس شرکت، سال 2018 میلادی معرفی شده، اما عملاً ریشه‌های تاریخی راه‌اندازی آن به سال 2010 برمی‌گردد. با حدود یک میلیون کاربر فعال ماهانه، ام‌ان‌تی هالان به بیش از چهار میلیون مشتری در مصر خدمات ارائه می‌دهد که از این تعداد، 3.1 میلیون مشتری مالی و 1.8 میلیون مشتریان دیگر هستند.

شرکتی که در کنار ارائه خدمات فوق، نه‌تنها برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان بدون بانک تکامل یافته است، بلکه وام‌های تجاری کوچک و خرد، پرداخت‌ها، امور مالی مصرف‌کننده، پرداخت قبوض، تجارت الکترونیک، بی‌ان‌پی‌ال یا خدمات اصطلاحاً الان بخر، بعداً پرداخت کن (BNPL) و خدمات تحویل را نیز ارائه می‌دهد.

این شرکت را می‌توان بزرگترین وام‌دهنده غیربانکی به افراد غیربانکی و کم‌بانک در مصر معرفی کرد.

اکوسیستم دیجیتال این شرکت شامل وام‌دهی به مشاغل کوچک و مصرف‌کننده، پرداخت‌ها و تجارت الکترونیکی است که همگی توسط فناوری اختصاصی شرکت، تحت عنوان نئوران (Neuron) پشتیبانی می‌شوند. این شرکت با دریافت مجوزهای مالی خرد و مصرف‌کننده از سازمان تنظیم مقررات مالی (Financial Regulatory Authority) این امکان را در اختیار دارد که هم به مشاغل و هم به مصرف‌کنندگان در سراسر مصر ارائه خدمات داشته باشد.


۳. پپر (Pepper)


پپر، نخستین بانک تمام‌دیجیتال رژیم اسرائیل است که در سال 2017 میلادی توسط بانک لیومی (Bank Leumi) راه‌اندازی شده و مقر اصلی آن، در تل‌آویو است. یک بانک کاملاً مبتنی بر تلفن همراه، که تجربه بانکی منحصربه‌فرد با کارمزد حساب صفر را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد.

هدف اصلی از راه‌اندازی این سیستم‌ بانکداری مدرن، ارائه یک تجربه مشتری بدون مرز در محصولات پس‌انداز و وام، سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی است.

اپلیکیشن فوق‌العاده بانک با بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی، یک تجربه بانکی شخصی را فراهم می‌کند که به مشتریان کمک می‌کند امور مالی خود را بهتر مدیریت کنند.


۲. پی‌تبز (PayTabs)


پی‌تبز که در سال 2014 راه‌اندازی شده، یک شرکت فین‌تکی مستقر در امارات متحده عربی است که راهکارهای پرداخت ارائه می‌دهد. این فین‌تک، با دارا بودن دفاتری در امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر، بیش از چهار میلیارد دلار تراکنش را در سال‌های 2021 و 2022 پردازش کرده است.

راهکارهای پرداخت نسل آتی، پرداخت‌های دیجیتال و تجارت اجتماعی ازجمله خدماتی است که توسط پلتفرم این شرکت قابل دسترسی است. ضمن اینکه علاوه‌ بر مصرف‌کنندگان فردی، فریلنسرها، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMBs)، بانک‌ها و خرده‌فروشی‌ها نیز جزو کاربران و مشتریان خدمات ارائه‌شده از سوی پی‌تبز هستند.

پلتفرم واقعی، یکپارچه و کارگشای پی‌تبز، باعث شده منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جایگاه واقعی خود را به‌عنوان یک نیروگاه جهانی برای تأمین راهکار‌های پرداخت‌ نوین و بی‌پایان به دست آورد.

گفتنی است این شرکت از پلاگین‌های واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی (API) برای تسهیل تجارت الکترونیکی بدون اصطکاک و راهکارهای تجارت اجتماعی برای بازرگانان و تاجران استفاده می‌کند. پی‌تبز به کاربران اجازه می‌دهد به ویژگی‌های پرداخت پلاگ اند پلی (plug and play) در وب‌سایت‌های خود دسترسی داشته باشند و آنها را ادغام کنند. این ویژگی‌های پلاگ اند پلی، شامل پرداخت با کد کیوآر (QR)، صورت‌حساب‌های دیجیتال و لینک‌های پرداخت رسانه‌های اجتماعی است.


۱. امان (AMAN)


و اما امان، که در سال 2017 میلادی تأسیس شده، یک استارتاپ مصری است که در سراسر منطقه فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از خدمات مالی ازجمله بانکداری، راهکارهای پرداخت برای خرده‌فروشان و طرح‌های شمول مالی را ارائه می‌دهد.

این شرکت توانسته تنها در سه سال نخست فعالیت خود، ارائه خدمات به بیش از 100 هزار مشتری با اقساط بیش از 18.293 دلار آمریکا را به ثبت برساند که رقم قابل‌ملاحظه‌ای برای یک فین‌تک خاورمیانه‌ای است. شرکتی که با دارا بودن بیش از 80 شعبه فعال، به بیش از 10 هزار بازرگان در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا خدمات ارائه می‌دهد.

این شرکت فین‌تکی جوان و موفق، درحقیقت یک لاین تجاری از رایاهلدینگ (Raya Holding) است.

منبع fintechmagazine.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.