راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از سالی وحشتناک برای شرکت‌های فناوری، سال 2023 از آن چه کسی خواهد بود؟

سال 2022 سالی بسیار سخت برای شرکت‌های فناوری بود. تورم فزاینده، ارزش درآمدهای آتی شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و مصرف‌کنندگان هم فعلاً زیپ کیف‌ پول‌های خود را کشیده‌اند. جنگ اوکراین و تیرگی روابط میان چین و غرب نیز به این عدم اطمینان افزوده که نتیجه آن، کاهش ارزش شرکت‌ها طی سالی بود که گذشت.

کرونا؛ روندی که کاملاً با آنچه از سال 2021 دیدیم در تضاد است. سالی که همه‌گیری کرونا، مردم جهان را بیش از پیش به سمت زندگی دیجیتال سوق داد و این حرکت، بیشتر از همه، برای شرکت‌های فناوری سودمند بود. با نگاهی به نمودار زیر می‌توان دریافت که «شاخص دیوانگی در دوره قرنطینه» برای پنج شرکت فناوری اعم از نت‌فلیکس، پلوتون، رابین‌هود، شاپیفای و زوم، پس از اعلام پاندمی در اوایل سال 2020 رو به رشد گذاشته و در سال 2021، پیک خود را تجربه کرده است.

شاخص دیوانگی در دوره قرنطینه؛ قیمت سهام در 13ام مارس 2020 = 100

شرکت‌های فناوری امسال مجبور شدند تولید خود را کاهش دهند. یکی از روندهای سالی که پشت سر گذاشتیم، توقف بسیاری از پروژه‌های جانبی، از جمله پروژه پهپاد سلفی شرکت رسانه اجتماعی اسنپ در سال 2022 بود؛ سرنوشتی که پروژه‌های شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر متا _ شرکت مادر فیس‌بوک _ و امثال آن را هم درگیر کرد. روند دیگر، بیکار شدن تعداد کثیری از کارکنان صنعت بود که در نمودار زیر نمایش داده شده است.

تعدیل نیرو در سیلیکون ولی؛ شرکت‌های فناوری، اخراج‌های گزارش‌شده در 2022

کرانچ‌بیس تخمین می‌زند که تا این لحظه، بیش از 50 هزار پرسنل فناوری در ایالات‌ متحده آمریکا و شاید به عبارت درست‌تر سیلیکون ولی از کار بیکار شده‌اند. اگرچه این تعداد، تنها یک درصد از مجموع افراد شاغل در حیطه فناوری است، اما برخی از شرکت‌ها، شاهد تعدیل‌ نیروی بسیار گسترده‌ای بوده‌اند. مثال بارز این امر، اخراج 11 هزار نفر از کارکنان متا، یعنی چیزی حدود 13 درصد از پرسنل این شرکت تا ماه نوامبر بوده است. استرایپ نیز مجبور به اخراج 14 درصد از پرسنل خود در سال 2022 شده است. به همین دلیل شاید بهتر است کمربندها را برای سال جدید محکم‌تر ببندیم!

با اینکه سال 2022 را خیلی بد پشت گذاشتیم، در این مورد که سال 2023 از آن چه کسانی خواهد بود، باید سه فاکتور را مد نظر قرار دهیم: جغرافیا، حیطه کاری و مقیاس.

ارزش‌ شرکت‌های فناوری در سال گذشته بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها کاهش یافته است. در حقیقت، تورم فارغ از موقعیت جغرافیایی، درآمدهای آتی این شرکت‌ها و ارزش آنها را تحت تأثیر قرار داده است. دلیل این امر نیز شاید این باشد که در دنیای امروز، جغرافیا تعریف دقیقی ندارد. امروز بسیاری از شرکت‌های غیرغربی نیز بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را مرهون اروپا و آمریکا هستند. به همین دلیل باید از مبحث جغرافیا چشم پوشید.

اما در خصوص حیطه کاری باید اذعان کرد که شرکت‌های فناوری در ارتباط با مصرف‌کننده، نخستین شرکت‌هایی بودند که شروع به افت ارزش کردند. درست است که شرکت‌هایی نظیر آمازون، گوگل یا مایکروسافت، که در حیطه نرم‌افزاری فعالیت دارند، در سال 2022 کندی‌ها و افت‌وخیزهایی داشتند، اما به احتمال زیاد و با حرکت بیشتر مصرف‌کنندگان به سمت رایانش ابری و نرم‌افزارها، شاهد رشد چشم‌گیر این قبیل شرکت‌ها در سال پیش رو خواهیم بود.

در مورد مقیاس نیز باید گفت اصولاً شرکت‌های بزرگ‌تر، بیشتر به این دلیل که پول نقد بیشتری در اختیار دارند، در قبال رکود انعطاف‌پذیرتر هستند. این به آنها کمک می‌کند حتی در شرایط رکود نیز افراد متخصص را استخدام کرده یا دست‌کم حفظ کنند. ضمن اینکه به آنها این امکان را می‌دهد تا شرکت‌های کوچک‌تر را خریداری کرده و به قیمت‌هایی مقرون به صرفه به تملک خود درآورند و این یعنی رشد. پس از بحران مالی سال‌های 2007 الی 2009، در سال 2010 میلادی خریدهای شرکت‌های فناوری به همان میزان سال‌های قبل از بحران بازگشت؛ ولی با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر. این یعنی بحران‌ها اغلب آبی گل‌آلود برای شرکت‌های فناوری بزرگ هستند تا بزرگ‌ و بزرگ‌تر شوند؛ روندی که احتمالاً در سال 2023 نیز در انتظار غول‌های فناوری جهان خواهد بود.

منبع اکونومیست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.