راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به لطف ویروس کرونا، استرایپ ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد

استارت‌آپ آمریکایی استرایپ، هفته گذشته اعلام کرد، در سایه کمک ویروس کووید 19 به شرکت‌هایی که ارائه دهنده زیرساخت‌های آنلاین برای خدمات مالی و پرداخت هستند، توانسته است 600 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

استارت‌آپ‌های فین‌تک، سال گذشته به لطف فشار آوردن بر دیجیتال‌سازی فرایندهای مالی، سیل عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت خود جذب کرده بودند و اکنون، شیوع این ویروس باعث شده است تا این روند، بیش از پیش شدت و سرعت بگیرد. به گفته سرمایه‌گذاران جسور، شرایط پیش آمده باعث شده تا کاربران به دنبال پرداخت‌های بدون تماس بوده و تمایلی به حضور در شعب بانکی برای دریافت خدمات نداشته باشند. به عقیده آن‌ها، این روند، حتی پس از کنترل ویروس نیز قابل تغییر نخواهد بود. به گفته نایگل موریس، موسس کیو‌ای‌دی اینوستورز، این یک خیابان یک‌طرفه است!

استرایپ، که محصولاتش به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌ها را به صورت آنلاین دریافت کرده و فیش‌های مشتریان را به صورت آنلاین صادر کنند، توانست در سرمایه‌گذاری سری جی خود در ماه سپتامبر، 250 میلیون دلار سرمایه جذب کند. طبق اظهارات شرکت، سرمایه‌‌گذاری دوره‌ بعدی از این نیز موفقیت‌آمیزتر بوده است تا جایی که اکنون، استرایپ را 36 میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌کنند.

آمال بلندپروازانه پشت پرده شرکت‌هایی با زیرساخت فین‌تکی، تفاوت زیادی با چشم‌اندازی دارد که سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ‌ها تصور می‌کنند. شاید دلیل این امر آن باشد که عموما، سرمایه‌گذاران جسور ماهیتی سرد و منجمد دارند. با این حال، در اواخر ماه مارس، شاهد جذب سرمایه‌ 20 میلیون دلاری از سوی استارت‌آپ فَست بودیم که توسط استرایپ پشتیبانی می‌شود. دام هلند، بنیان‌گذار این استارت‌آپ، که امکان تسویه حساب تنها با یک کلیک را برای کاربران فراهم می‌کند، اذعان می‌کند که این استارت‌آپ را، پس از مشاهده وضعیت مادر همسرش هنگام تقلا برای پرداخت خریدهای آنلاینش بود، راه‌اندازی کرده است، آن هم به این دلیل که رمز اینترنتی‌اش را گم کرده بود.

فینیکس، به عنوان استارت‌آپی که به پلتفرم‌های آنلاین و شرکت‌های نرم‌افزاری کمک می‌کند تا گزینه‌های پرداخت را فعال کنند، در ماه فوریه 35 میلیون دلار و مجددا در ماه مارس 10 میلیون دلار سرمایه به جیب زده است.

در اوایل همین ماه نیز شاهد خیز سوفی، برای خرید شرکت فناوری‌های مالی گالیلئو بوده‌ایم. شرکتی که ارائه دهنده خدمات مالی و پلتفرم‌های پرداخت آنلاین است و قرار است سوفی آن را به مبلغ ۱/۲ میلیارد دلار خریداری کند. (+)

نکته مهم دیگر این است که در شرایط کنونی، که بسیاری از استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری در حال اخراج نیروهای کار خود هستند، مدیران و کارآفرینان فین‌تکی اعلام می‌کنند که به دنبال نیروهای حرفه‌ای و ماهر می‌گردند. مارک گُلدبرگ، عضو ایندکس ونچرز، که از سرمایه‌گذاران استارت‌آپ فست نیز بوده است، ادعا می‌کند: «برای کسانی که ترازنامه‌های بلند بالایی دارند و مدت زیادی است در این عرصه‌اند، این می‌تواند فرصتی استثنایی باشد.» او به شرکت خود نیز اعلام کرده است تا جایی که می‌توانند «افراد شگفت‌انگیز استخدام کنند».

هکررنک، پلتفرم آنلاینی که شرکت‌ها از آن برای ارزیابی نیروهای جویای کارشان استفاده می‌کنند، اعلام کرده است که طی سه ماه اخیر، استفاده شرکت‌های فین‌تکی از این پلتفرم بالغ بر 40 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که به گفته شرکت، استفاده شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نرم‌افزار و حتی اینترنت، به ترتیب چیزی حدود 35 و 39 درصد کاهش را تجربه کرده است.

گلدبرگ معتقد است که علیرغم برخی سرمایه‌گذاری‌های عجیب و هنگفت روی استارت‌‌آپ‌های فین‌تک در این دوره، رکود ناشی از ویروس کووید 19، به نوعی منجر به تمییز شرکت‌های فین‌تکی شده و سره را از ناسره مشخص خواهد کرد.

نایگل موریس از کیو‌ای‌دی می‌گوید: «برای ما، سرمایه‌گذاری روی یک چیز باید واقعا خاص باشد. اما چیز‌های واقعا خاصی هم در این حوزه وجود دارند».

منبع Reuters
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.