راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خداحافظ کارمندهای بدون تخصص / آیا هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای مشاغل خواهد بود؟

کایلا متیو؛ دنیای اقتصاد / هوش مصنوعی و اتوماسیون حاصل از آن، تحولات بزرگی در اقتصاد جهان به وجود خواهند آورد. بسیاری از منتقدان استفاده فراگیر از هوش مصنوعی می‌گویند، روبات‌ها که در حوزه‌های مختلف توانایی‌هایی بالاتر از نیروی کاردارند، جایگزین انسان خواهند شد و حضور انسان در کارهای تکراری از میان خواهد رفت؛ اما واقعیت این است که با گسترش هوش مصنوعی، صرفاً نحوه فعالیت کاری انسان‌ها تغییر می‌کند و نیز به دلیل مزایای این فناوری، زندگی بشر در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

تحقیقات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی 15/7 هزار میلیارد دلار بر تولید ناخالص داخلی جهان خواهد افزود. از این میزان 6/6 هزار میلیارد دلار حاصل افزایش بهره‌وری است و بقیه آن به دلیل بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از کالاهای باکیفیت بالاتر و شخصی‌سازی‌شده ایجاد می‌شود.

نکته دیگر این است که در سال‌های آینده بر تعداد و تنوع شغل‌ها در حوزه فناوری افزوده می‌شود و چهره اقتصادهایی که در مسیر توسعه هوش مصنوعی حرکت کرده‌اند تغییر خواهد کرد. تأثیر گسترش هوش مصنوعی و اتوماسیون بر اقتصادهای مختلف یکسان نیست. برای مثال تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ماشین‌های مبتنی بر فناوری اتوماسیون ۸۵ درصد مشاغل در اتیوپی را در دست خواهند داشت؛ اما در ایالات‌متحده این رقم ۳۵ درصد است.

درواقع هر چه شغل‌ها تخصصی‌تر باشند و تأثیر حضور عامل انسانی در آن‌ها بیشتر باشد کمتر تحت تأثیر گسترش فناوری اتوماسیون درخطر قرار می‌گیرند. بهره‌وری تحت تأثیر گسترش اتوماسیون و هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت.استفاده صحیح از این فناوری‌ها بر سرعت انجام کارها می‌افزاید و خطاها را کمتر می‌کند.

درنتیجه نیروی کار انسانی که مدیریت فرآیندها را بر عهده دارد زمان کمتری صرف می‌کند. یک نکته مهم این است که فناوری‌های جدید معمولاً سبب حذف کامل نیروی انسانی نمی‌شوند. بلکه به‌عنوان یک عامل تسهیل‌کننده و سرعت بخش در کنار انسان مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون زیان‌های کارهای خطرناک را کم می‌کند.

درباره تأثیر مثبت آموزش و سطح مهارت و دانش نیروی کاربر رشد اقتصادی تردیدی وجود ندارد. سیستم‌های هوش مصنوعی سرعت آموزش و انعطاف آن را به‌شدت بالا می‌برند و درعین‌حال از هزینه‌ها می‌کاهند. درنتیجه عده بسیار بیشتری از علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

تحقیق انجام‌شده از سوی موسسه وود مک کینزی نشان می‌دهد هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن می‌توانند بین 3/5 هزار میلیارد دلار تا 5/8 هزار میلیارد دلار ارزش‌افزوده در ۹ حوزه تجاری در ۱۹ صنعت به وجود آورند.

هوش مصنوعی 2/6 هزار میلیارد دلار ارزش‌افزوده در بازاریابی و فروش و تا ۲۰۰۰ میلیارد دلار در مدیریت زنجیره عرضه و تولید ایجاد خواهد کرد. همچنین هوش مصنوعی در بخش مسافرت‌ها، فناوری پیشرفته، قیمت‌گذاری و خدمات مشتری صدها میلیارد دلار ارزش‌افزوده می‌آفریند. این آمار و ارقام با فرض حرکت مستمر شرکت‌ها و دولت‌ها در مسیر متحول کردن اقتصاد خود ارائه‌شده است و ممکن است ارقام واقعی بزرگ‌تر از این رقم‌ها باشد.

باآنکه سرعت توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن بالا نیست اما به‌تدریج درک بالاتری از ضرورت توجه به آن ایجاد خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌ها برای پیشبرد این حوزه از فناوری افزایش خواهد یافت. موضوع مهم که کارشناسان به آن اشاره‌کرده‌اند این است که فناوری هوش مصنوعی مانند هر فناوری انقلاب گونه دیگر نقاط منفی و مثبت مختلف دارد و ازآنجاکه نقاط قوت آن برای جامعه و اقتصاد بیشتر از نقاط منفی آن است توجه به آن ارزشمند و ضروری است.

در دوران انقلاب صنعتی در صنعت نساجی، هرروز تعداد بیشتری از مشاغل از انسان گرفته و به ماشین‌ها داده می‌شد اما نیروی کار به این نتیجه رسید که باید بر فعالیت‌هایی تمرکز کند که ماشین‌ها قادر به انجام آن نیستند درنتیجه تغییر رویکرد کارگران، میزان تولید به‌سرعت افزایش یافت و هزینه کار کاهش پیدا کرد.

کاهش هزینه تولید به افت قیمت‌ها و افزایش تقاضا منجر شد. درنتیجه تعداد کارگرانی که بر دستگاه‌ها نظارت می‌کردند طی ۷۰ سال ۴ برابر شد؛ به‌عبارت‌دیگر، استفاده از فناوری به‌تدریج ماهیت مشاغل در صنعت نساجی را تغییر داد، اما به کاهش فرصت‌های شغلی منجر نشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.