راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داغ داغ مثل نوآوری

رضا قربانی؛ روزنامه جام جم / اینوتکس ۲۰۱۸ در روزهای گرم تابستان برگزار شد. همین ابتدا تکلیف را مشخص کنم که در این گزارش نمی‌خواهم از گرمای آزاردهنده سالن‌های نمایشگاه اینوتکس، شلوغی بیش‌ازحد آن و برخی بی‌نظمی‌هایی که در پذیرش وجود داشت، حرف بزنم.

این ناله‌ها به‌اندازه کافی درجاهایی مانند توییتر منتشرشده و بازار خودش را دارد. اینجا فقط می‌خواهم به بهانه این رویداد نگاهی به اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران بیندازم. با این‌که پنجشنبه 14 تیر تا شنبه 16 تیر هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری برگزار شد، اما این دوره را می‌توان به‌کلی با دوره‌های قبلی متفاوت دانست.

هرچقدر دوره‌های قبلی رویدادی تا حدودی دولتی بود این رویداد ظاهری غیردولتی داشت؛ هرچند که به نظر می‌رسد در انتخاب افرادی که بانی برگزاری این رویداد بودند باید تجدیدنظر اساسی صورت گیرد، منتها این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری متوجه شده‌اند برگزاری رویداد به شیوه‌های قبلی اثربخش نیست خود یک گام روبه‌جلو است؛ اما هنوز راه زیادی مانده که این رویداد بتواند به مرکزی پویا و فعال برای دورهم جمع‌کردن فعالان فضای فناوری و نوآوری ایران تبدیل شود.

 

رویداد رویدادها

اینوتکس نمایشگاهی با حضور شرکت‌های فناور، استارت‌آپ‌ها، صندوق‌های جسورانه و سرمایه‌گذاران، مشاوران و منتورها، رسانه‌های استارت‌آپی، پارک‌های فناوری،‌ شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، فرشتگان کسب‌وکار، ارائه‌کنندگان زیرساخت و ارائه‌دهندگان خدمات است.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این رویداد صورت گرفت تبدیل آن به رویداد رویدادها بود. به عبارتی رویدادهایی که پیش‌ازاین بانام و برند متمایز حضور داشتند این بار بانام خود در قالب این رویداد حاضر شدند.

به همین دلیل کسانی که مشتری یک رویداد کوچک‌تر بودند هم به مشتریان این رویداد تبدیل شدند و به‌نوعی بازار رویداد داشتیم و امکان حضور افراد در رویدادهای مختلف وجود داشت. بخش‌های مختلف رویداد هم به گروه‌های مختلف سپرده‌شده بود. باوجوداین به نظر می‌رسد این رویداد با این رویکرد می‌توانست درزمینهٔ یکپارچگی رویدادهای مختلف قوی‌تر عمل کند و شاهد چهل‌تکه‌ای از رویدادهای مختلف نباشیم.

باوجوداین به‌عنوان یک تجربه که از روی دست نمونه‌های خارجی برداشته‌شده اجرای نسبتاً قابل‌قبولی داشت، ولی این به معنای راضی شدن به وضعیت فعلی نیست.

بخش‌های مختلف اینوتکس شامل رویداد استارت‌آپی (اینوتکس پیچ)، اینوتکس تلنت، ماراتن برنامه‌نویسی (هکاتون) اینوتکس، چهارمین نشست شبکه‌سازی نوآوری، رویدادهای تناظر یابی، ارائه فناوری، نشست شهرداری‌های شهرهای بزرگ ایران، رویداد استیج، تجربه فناوری، دومین نشست تجاری فناوری D8، بازار فناوری (ریورس پیچ)، نشست‌های رودررو و اینوتکس سلامت بود؛ منتها وضعیت برگزاری برخی از این رویدادها حتی در وب‌سایت خود رویداد هم مشخص نیست.

نکته مهم در مورد یک مگا رویداد گیج نشدن مخاطب است. وقتی ما یک مگا رویداد برگزار می‌کنیم حتماً باید تجربه کاربری فوق‌العاده بالایی برای مخاطبانی فراهم کنیم که احتمالاً مشتری یکی دو رویداد خاص هستند و ممکن است به‌صورت تصادفی به یکی دو رویداد دیگر هم سر بزنند.

برنامه‌ریزان و برگزارکننده‌های این رویداد به این موضوع مهم دقت کافی نداشتند و به همین دلیل ما شاهد کمی شلختگی و به‌هم‌ریختگی در روزهای برگزاری نمایشگاه بودیم. موقعیت بد محل برگزاری و نامناسب بودن آن برای برگزاری رویداد هم به این موضوع دامن زده بود و ما شاهد بی‌نظمی بودیم. بااین‌حال باز باید تأکید کرد که رویکرد مالکان رویداد و درک تغییر قابل‌تقدیر است.

 

رسیدن به شهر هوشمند

اکبر قنبر پور، دبیر اینوتکس 2018 پیش‌ازاین در یک کنفرانس خبری در خصوص افراد و شرکت‌های حاضر در این رویداد گفته بود: «بیش از 150 استارت‌آپ، 50 مخترع، 20 شرکت سرمایه‌گذاری، 20 شتاب‌دهنده، 40 سرمایه‌گذار فرشته کسب‌وکار و 120 شرکت فناور در اینوتکس 2018 شرکت می‌کنند.»

یکی از مواردی که در شبکه‌های اجتماعی درباره این رویداد مطرح می‌کردند شباهت این رویداد به الکام‌استارز بود؛ شاید اهداف آینده این نمایشگاه، این تصور را ایجاد کند که اینوتکس درنهایت می‌خواهد رقیبی برای الکام استارز شود. به نظر می‌رسد این مقایسه درست نیست. الکام استارز یک نمایشگاه و رقابت استارت‌آپی است، درحالی‌که اینوتکس متمرکز بر نوآوری و فناوری است.

برگزارکنندگان اینوتکس درباره آن می‌گویند اینوتکس یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی ایران است که بیش از 1000 نفر در قالب کسب‌وکار در آن شرکت می‌کنند و روزانه بیش از دو هزار بازدیدکننده دارد. موضوع اصلی این نمایشگاه «شهر هوشمند» است و امسال این نمایشگاه با توجه ویژه به بحث مدیریت هوشمند انرژی، حمل‌ونقل هوشمند، اینترنت اشیاء، زیرساخت‌های هوشمند، بهداشت و سلامت هوشمند و البته محیط و محل زندگی هوشمند طراحی‌شده است.

درهرحال اینوتکس 2018 با همه خوبی‌ها و بدی‌هایی که داشت به پایان رسید و یک آخر هفته و اول هفته خوب برای کسانی که به فناوری و نوآوری علاقه داشتند، ساخته شد. با رفع برخی چالش‌هایی که امسال خودنمایی می‌کرد این رویداد توان این را دارد که به مرکزی برای دورهم جمع‌کردن علاقه‌مندان نوآوری و فناوری ایران تبدیل شود.

 

4 بخش اصلی اینوتکس 2018

بخش نمایشگاهی: اصلی‌ترین بخش اینوتکس 2018 بود، بستری نمایشگاهی برای نمایش دستاوردهای شرکت‌کنندگانی بود که در قالب غرفه‌ها، سرویس و خدمات به بازدیدکنندگان ارائه می‌کردند. همان‌طور که قابل حدس است بخش استارت‌آپ‌ها نسبت به بخش کسب‌وکارها و نهادهای بزرگ شلوغ‌تر و گرم‌تر بود.

رویدادهای تجاری: به‌منظور از بین بردن فاصله بین مخترعان، نخبگان، سرمایه پذیران و سرمایه‌گذارها ایجادشده تا با استفاده از این بستر، بتوان فاصله موجود بین گروه‌های مختلف کسب‌وکار را از بین برد و فرصتی برای تعامل و پیشبرد اهداف تجاری ایجاد کرد.

رویدادهای ترویجی: باهدف شناساندن بیش‌ازپیش نمایشگاه اینوتکس فعالیت می‌کند که فعالیت آن از ماه‌ها پیش از شروع به کار نمایشگاه آغازشده است.

خدمات سرمایه‌گذاری مشترک: بستری برای تسهیل سرمایه‌گذاری است که با استفاده از آن، شرکت‌های ایرانی که در پی فروش سرویس و خدمات به خارج از کشور هستند یا سرمایه‌گذاران خارجی که تصمیم ورود به ایران با سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند از این بخش استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.