راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی فروردین‌ماه ۱۴۰۳ شاپرک منتشر شد: کاهش ۹ درصدی تعداد تراکنش‌ها

صد و ششمین گزارش اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) منتشر شد، این گزارش مربوط به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ است.

طبق این گزارش در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۳.۹۱۸ میلیون تراکنش به ارزش ۹.۷۲۹ هزار میلیارد ریال  در شبکه الکترونیک پرداخت کارت کشور انجام شده است. این میزان به نسبت اسفندماه ۱۴۰۲، کاهش ۸.۹۴ درصدی در تعداد و کاهش ۲۹.۹۷ درصدی در ارزش ریالی داشته است. همچنین بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال قبل از نظر تعدادی ۶.۰۷ درصد و از نظر مبلغ تراکنش ۱۸.۴۸ درصد رشد داشته است.

جدول زیر آمار تعداد  و ارزش تراکنش‌های شاپرک در فروردین ۱۴۰۳ و درصد تغییرات آن  نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش شاپرک،‌ ارزش اسمی تراکنش‌های فروردین ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته ۲۹.۹۷ درصد کاهش و ارزش حقیقی تراکنش‌ها ۳۱.۷۷ درصد کاهش داشته است.

مجموع تعداد ابزارهای شاپرکی نسبت به اسفندماه ۱۴۰۲ رشد ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد که شاپرک دلیل این تغییر را افزایش ۰.۱۰ درصدی تعداد  ابزار کارت‌خوان فروشگاهی می‌داند. همچنین ابزارهای پذیرش اینترنتی در فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ رشد ۰.۳۴ درصدی را داشته است.

طبق گزارش اقتصادی شاپرک، کارت‌خوان فروشگاهی با سهم ۹۱.۵۳ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش در میان ابزارهای پذیرش را داشته است. همچنین ابزار پذیرش اینترنتی با ۵.۹۴ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۵۴ درصد به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در فروردین‌ماه سال جاری به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر  جمعیت ۱۸ سال در کشور حدود ۱.۹۰۰ ابزار پذیرش فعال سیستمی وجود داشته که بیشترین میزان نفوذ با تعداد ۱.۷۱۰ متعلق به کارت‌خوان فروشگاهی و کمترین میزان نفوذ با تعداد ۱.۰۴ متعلق به ابزار پذیرش موبایلی است.

آمارهای فروردین ۱۴۰۳ حاکی از آن است که در این ماه ۹۳.۰۲ درصد تراکنش‌ها موفق و ۶.۹۸ درصد از آنها ناموفق بوده است.

بروز خطای کاربری عمده‌ترین دلیل تراکنش ناموفق بود که ۹۲.۰۸ درصد از کل تراکنش‌های خطا را شامل می‌شود. این خطا ارتباطی به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباطی ندارد و دلیل آن می‌تواند کمبود موجودی یا فراموشی رمز کاربر باشد. ۶.۲۷ درصد از خطاها متعلق به خطای صادرکنندگی و ۰.۶۱ درصد نیز متعلق به خطای شاپرکی بوده است. خطای پذیرندگی ۰.۶۹ درصد و خطای کسب‌وکار ۰.۳۴ درصد گزارش شده است.

تعداد تراکنش‌های ناتمام فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ کاهش ۴۰.۸۷ درصدی داشته است. همچنین تعداد کل تراکنش‌ها نیز با کاهش ۸.۹۴ درصدی همراه بوده است. همچنین نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته ۰.۰۱ درصد کاهش داشته است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی در فروردین ۱۴۰۳


بخش «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا PSP» گزارش اقتصادی شاپرک متمرکز بر شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها به‌صورت کلی است تا هر یک از ابزارهای پذیرش و نوع سرویس را تفکیک کرده و تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم کند. شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی، از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سرباز می‌زند.

بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در فروردین ۱۴۰۳، شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با سهم ۲۱.۵ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت به‌پرداخت ملت، دومین شرکت بازار با این شرکت حدود ۱.۸۶ درصد است.

مقایسه جایگاه شرکت‌های PSP نسبت به ماه قبل خبر از جابه‌جایی دوبه‌دو بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و به‌پرداخت ملت،‌ تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سپهر می‌دهد.

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک فروردین ۱۴۰۳، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با پوشش ۱۸.۷۵ ا مبالغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی و ۳۴.۵۴ درصدی از ابزار پذیرش اینترنتی بالاترین سهم را در اختیار دارد.  شرکت به‌پرداخت ملت در فروردین‌ماه از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش ۴۸.۰۹ درصدی دارای بالاترین سهم در این حوزه است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش ۰.۹۸ درصدی به شرکت فن‌آوا کارت تعلق دارد. همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سامان در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش ۱۰.۸۳ درصدی بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد. شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز با ۰.۳۷ درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

بر اساس این گزارش، عملکرد شرکت‌های الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید در فروردین ۱۴۰۳ به گونه‌ای بوده که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


در این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک، شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۱ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت عنوان شده و باقی بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» عنوان شده‌اند.

بانک سپه با سهم ۱۷.۳۷ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و بانک ملت با سهم ۱۵.۸۳ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.