راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همگام‌شدن دانشگاه‌ها با روند تحولات در جهان / کدام دانشگاه‌ها مدرک فین‌تک می‌دهند؟

چندسالی است که فین‌تک به یکی از حوزه‌های جذاب در بازار کار مبدل شده و به تبع آن جای خالی این رشته به طور متمرکز در دانشگاه‌ها احساس می‌شد. تا همین چند سال پیش رشته‌ای به نام فین‌تک در دانشگاه‌ها وجود نداشت و افراد به صورت پراکنده و بین‌رشته‌ای باید درباره فین‌تک مطالعه می‌کردند، اما چندسالی است که در جهان و هم در ایران دانشگاه‌ها رشته فین‌تک را به سایر رشته‌های خود اضافه کرده‌اند و به طور تخصصی و آکادمیک آن را آموزش می‌دهند. در این گزارش فهرستی از دانشگاه‌هایی را بررسی کردیم که رشته فین‌تک را در مقطع کارشناسی و دکترا دارند.

سفر برای کسب دانش درباره فین‌تک ممکن است از یک دانشگاه معتبر، یک دوره آنلاین اختصاصی یا تجربه مستقیم شروع شود. اخذ مدرک فین‌تک روشی نسبتاً جدید برای ورود به این حوزه هیجان‌انگیز فناوری‌های مالی است. با تحولاتی که در سیستم آموزشی ایجاد شده و به دنبال آن، رشته فین‌تک به تعدادی از دانشگاه‌ها اضافه شده، اکنون علاقه‌مندان برای یادگیری مسائل مربوط به فین‌تک علاوه بر استفاده از بوت‌کمپ‌ها و دوره‌های تخصصی آنلاین می‌توانند در دانشگاه‌ها نیز حضور یابند.

فین‌تک و کسب‌و‌کارهای فین‌تکی نقش اساسی در پیشرفت جوامع و صنعت مالی دارند. حدود چهار سال است که تعداد محدودی از دانشگاه‌ها در جهان رشته فین‌تک را به سایر رشته‌های خود اضافه کرده‌اند؛ نظیر دانشگاه کلمبیا، کریتون، دانشگاه تهران، خاتم، نیوجرسی و… که اغلب آنها پس از طی سه الی چهار سال به دانشجویان مدرک فین‌تک اعطا می‌کنند. دانشجویان در این رشته تعداد زیادی از درس‌های رشته کامپیوتر را می‌گذرانند؛ از جمله زبان برنامه‌نویسی پایتون، یادگیری ماشین، تحلیل داده. همچنین بخش مهم دیگری از دروس آنها مربوط به توسعه بلاکچین، نحوه مدیریت و راه‌اندازی پروژه‌های فین‌تکی، علوم بانکداری، راه‌اندازی کسب‌و‌کاری نوپا و… می‌شود.

در سال‌های اخیر، علاوه بر اینکه رشته فین‌تک به دانشگاه‌ها اضافه شد، تعداد زیادی بوت‌کمپ، دوره حضوری، آنلاین و نمایشگاه برگزار شده است. همچنین کتاب، وایت‌پیپر و مقالات زیادی در حوزه فین‌تک ترجمه و تألیف شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. در ادامه فهرستی از دانشگاه‌هایی که مدرک فین‌تک می‌دهند را می‌خوانید:

دانشگاه کریتون

از آنجا که دانشگاه کریتون نمی‌خواست دانشجویانش از روندهای کنونی غافل شوند به همین خاطر مدرکی به نام مدرک فین‌تک برای دانشجویان خود در نظر گرفت.

دانشجویان دانشکده کسب‌وکار دانشگاه کریتون برای اولین‌بار در ایالت نبراسکا توانستند از پاییز سال ۱۳۹۸ مدرکی در حوزه فناوری و مالی کسب کنند. کلاس‌های این دوره اکثراً شامل برنامه‌نویسی پایتون، یادگیری ماشین، بلاکچین و پایه و اساس شکل‌گیری فین‌تک می‌شود.

هدف از ارائه این مدرک تحصیلی مجهز کردن دانشجویان به مهارت‌های اساسی و مورد نیاز در بازارهای مالی کنونی است تا به‌خوبی عمق ساختارشکنی ایجادشده توسط فناوری در حوزه مالی را درک کنند.

دانشگاه کریتون اولین جایی نبود که دوره‌های آموزشی فین‌تک ارائه داد، ولی جزو معدود جاهایی است که تمرکز اصلی‌اش را روی این موضوع قرار داده است.

دانشگاه APU مالزی

دانشگاه APU مالزی یا دانشگاه آسیاپاسیفیک (Asia Pacific University of Malaysia) یکی از دانشگاه‌های خصوصی و بین‌المللی مالزی است. ای‌پی‌یو در بوکیت جلیل، پارک فناوری در شهر کوالالامپور قرار دارد. یکی از افتخارات دانشگاه APU مالزی، پرورش دانشجویانی ماهر برای ورود به دنیای کار است.

دانشگاه APU در سال 1993 شروع به فعالیت کرد. APU در ابتدا تنها یک انستیتو فناوری اطلاعات بود. حدود 10 سال طول کشید که این انستیتو تبدیل به دانشگاهی مجهز در زمینه آموزش آی‌تی و فناوری اطلاعات شود. رشته فناوری اطلاعات یا فین‌تک دانشگاه APU مالزی به کمک راهکارهای مدرن و به خدمت گرفتن فناوری در امور مالی، منجر به افزایش دسترسی، کاهش هزینه‌ها و نیز شفافیت‌های مالی شد. 

افراد با تحصیل در رشته کارشناسی فناوری اطلاعات، گرایش فناوری مالی (فین‌تک) به مدت سه سال با طیف وسیعی از فناوری‌های اطلاعاتی و نحوه عملکرد آنها آشنا می‌شوند و دانش و مهارت لازم برای مدیریت محصولات مالی و توسعه آنها می‌آموزند. همچنین نحوه کار و تعامل با بانکداری جهانی و صنعت مالی را فرامی‌گیرند.

دانشگاه فناوری نیوجرسی

دانشگاه فناوری نیوجرسی (New Jersey Institute of Technology) معروف به “NJIT” یکی از دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا بوده و در ایالت نیوجرسی، در شهر نیوآرک و در فاصله ۱۵کیلومتری مرکز شهر نیویورک واقع است. دانشگاه نیوجرسی نیز لیسانس علوم در فین‌تک می‌دهد.

دانشجویان با گذراندن دوره چهارساله لیسانس، به دانش و درک عمیقی از نظریه‌ها و تکامل فین‌تک، مدل‌سازی مالی مبتنی بر داده، داده‌کاوی مالی و یادگیری ماشین و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مالی دست پیدا می‌کنند.

دانشگاه سیتون هال

دانشگاه سیتون هال (Seton Hall) واقع در ایالت نیوجرسی آمریکا، یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که در مقطع لیسانس مدرک فین‌تک ارائه می‌دهد. این رشته دانشجویان را قادر می‌سازد شکاف بین کارکنان مالی و فناوری را پر کنند و افراد را برای موقعیت‌های شغلی پرطرفدار در صنعت مالی آماده می‌کند.

در این رشته افراد در کنار استراتژی مالی و تحلیل سرمایه‌گذاری، دوره‌های برنامه‌نویسی و مدل‌سازی اطلاعات می‌خوانند.

CNA-Q دانشگاه

دانشگاه CNA-Q یک کار مشترک بین دولت قطر و کالج آتلانتیک شمالی در کاناداست. دانشگاه CNA-Q که در دوحه واقع شده، دوره‌ها و برنامه‌های متعددی در سطوح مختلف ارائه می‌دهد. یکی از رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه رشته مدیریت بازرگانی کاربردی در بانکداری و فناوری مالی در مقطع لیسانس است.

دانشجویان طی چهار سال، مهارت‌های مربوط به بانکداری نظری و عملی را در زمینه‌هایی مانند بانکداری عمومی، خرده‌فروشی، شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی مالی، وام‌های مصرفی و تجاری کسب می‌کنند.

همچنین فارغ‌التحصیلان به درک دقیقی از نوآوری‌های تکنولوژیک در حال تکامل مانند علوم داده، هوش مصنوعی، بلاکچین، یادگیری ماشین، محاسبات ابری و زبان‌های برنامه‌‌نویسی مانند پایتون که بخشی ضروری از فین‌تک هستند، می‌رسند.

دانشگاه هنگ‌کنگ

مراکز آموزشی بین‌المللی در سنگاپور و هنگ‌کنگ نیز فرصت‌های آموزشی فراوانی در رشته فین‌تک دارند. دانشکده مهندسی دانشگاه هنگ‌کنگ در سال 1912 تأسیس شد. از زمان تأسیس، این دانشکده با پیشرفت‌های دنیای مهندسی همگام بوده و همیشه در خط مقدم تحقیقات مهندسی قرار دارد.

دانشگاه هنگ‌کنگ لیسانس فناوری مالی را با مشارکت دانشکده مهندسی، دانشکده تجارت و اقتصاد با پشتیبانی دانشکده حقوق ارائه می‌دهد.

هدف اصلی از ایجاد این رشته در دانشگاه هنگ‌کنگ، پرورش فناوران مالی و کارآفرینان با دانش ضروری در هر دو حوزه مالی و فناوری برای ایفای نقش پیشرو در نوآوری و کاربردهای فناوری مالی گفته شده است.

دانشگاه تهران

در ایران نیز دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران با هم‌فکری اساتید و مدیران این دانشکده و شرکت عصر امین کارآفرین، بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ از دوره آموزشی DBA با گرایش فناوری‌های مالی (فین‌تک) رونمایی کرد.

این دوره آموزشی ۳۵۰ساعته که به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود به موضوعاتی نظیر مدل‌های کسب‌و‌کار فین‌تکی، لندتک، رگ‌تک، اینشورتک، رمیتنس، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، علوم بانکداری و… می‌پردازد.

دانشگاه خاتم

دانشگاه خاتم به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی در شهر تهران دوره یکساله کسب‌وکار فناوری مالی Fintech MBA به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند.

در این دوره ۳۴۴ساعته طراحی مدل کسب‌وکار، قوانین صنعت مالی، سامانه‌های بانکی، اقتصاد دیجیتال، بلاکچین، بازاریابی محصولات مالی، هوش‌مصنوعی، ولث‌تک، لندتک، پی‌تک، رگ‌تک، اینشورتک، بانک‌تک و… آموزش داده می‌شود.


طلوع یک استاندارد طلایی جدید در استخدام


روزی روزگاری، مدرک مالی، به‌ویژه از یک دانشگاه برجسته، پاسپورتی تضمین‌شده برای نقش‌های بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی یا امور مالی شرکتی بود. امروزه پارادایم‌های استخدام در دنیای مالی به‌ویژه در استارتاپ‌های درحال‌رشد فین‌تک در حال تعریف مجدد هستند.

ارزشی که برای مهارت‌های ملموس، سازگاری و تجربه دنیای واقعی قائل می‌شود، به‌طور فزاینده‌ای با اعتباری که زمانی مورد توجه بود، رقابت می‌کند. یک سلسله آموزشی متنوع همراه با مهارت عملی در حال حاضر معیار را تعیین می‌کند و طلوع یک استاندارد طلایی جدید در استخدام را نوید می‌دهد؛ بنابراین، با توجه به این تغییرات، مدرک مالی سنتی در کجا قرار دارد؟

پاسخ یک‌طرفه نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بدون شک، آموزش جامع ارائه‌شده توسط دانشگاه‌های سطح بالا اهمیت خود را در بخش‌های خاصی حفظ می‌کند. با این حال، پویایی دنیای مالی امروز متخصصانی را فرا می‌خواند که نه‌تنها ریشه در اصول اساسی دارند، بلکه چابک، فن‌آور و مبتکر نیز هستند.

برای مشتاقان علم، کتاب همواره یکی از مسیرهای آموزش بوده است. انتشارات راه پرداخت نیز در ایران نزدیک به ۱۵۰ کتاب تخصصی تاکنون در حوزه فین‌تک ترجمه و تألیف کرده که در دسترس مخاطبان قرار دارد.

بوت‌کمپ‌های آنلاین یکی دیگر از این مسیرها برای حرفه‌ای شدن در دنیای مالی است. ‌بوت‌کمپ‌ها راهی سریع و نسبتاً ارزان برای افراد هستند.

دانشگاه کلمبیا

بوت‌کمپ فین‌تک دانشگاه مهندسی کلمبیا از طریق یک قالب پاره‌وقت انعطاف‌پذیر با کلاس‌های زنده و با حضور مدرس و چالش‌های مستقل، ‌افراد را برای حرکت به سمت صنعت فناوری مالی سوق می‌دهد. 

افراد در این بوت‌کمپ با یک برنامه درسی مبتنی بر پروژه، تجربه کافی از کار با مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌های محبوب مانند برنامه‌نویسی پایتون، کتابخانه‌های مالی، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، اتریوم و بلاکچین را به دست می‌آورند.


صعود تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه فین‌تک


گزارش‌ها حاکی از آن است که فرصت‌های شغلی در حوزه فین‌تک در حال افزایش است. طبق گفته Fintech Futures پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فین‌تک طی دو سال آینده با نرخی تقریباً ۲۵درصدی سالانه رشد کند. به گفته ZipRecruiter، تعداد مشاغل فین‌تک در بازار کار ZipRecruiter از سال 2016 هر سال دوبرابر شده است. علاوه بر این، متوسط حقوق یک متخصص فین‌تک بر اساس 10 فهرست شغلی برتر در ZipRecruiter 77677 دلار در سال است.

افراد پس از کسب دانش کافی در فین‌تک به طرق مختلف علاوه بر پذیرش نقش‌های تحلیلگر مالی و سرمایه‌گذاری، گزینه‌های دیگری پیش‌ روی خود دارند؛ از جمله مدیر مالی، مدیر محصول فین‌تک یا مدیر زیرساخت فین‌تک. یا اگر افراد به پشتوانه فنی فین‌تک علاقه دارند، نقش‌هایی مانند توسعه‌دهنده برنامه‌های مالی، توسعه‌دهنده قراردادهای هوشمند، مدیر پروژه بلاکچین یا توسعه‌دهنده بلاکچین ممکن است برای آنها جذاب باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.