راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه، پیشرفت و رشد، سه مؤلفه اثرگذار بر نوآوری

پنل «تجربه تنظیم‌گری دیگران» در دومین روز از اینوتکس ۲۰۲۴ و در بخش فروم حکمرانی برگزار شد. وحید صیامی، کارشناس فناوری‌های مالی و حسین حقیقی، کارشناس فناوری مالی مهمان این پنل بودند.


برای تنظیم‌گری الگوریتم و متد نداریم


حسین حقیقی، کارشناس فناوری مالی، در پنل «تجربه تنظیم‌گری دیگران» در ارائه‌ای با عنوان «سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوشمند؛ الگویی نوین در تنظیم‌گری کسب‌و‌کارهای نوآور» مطرح کرد: «تأثیر بر ثبات مالی، جلوگیری از پول‌شویی، جلوگیری از تأمین مالی تروریسم و فرار مالیاتی، ممانعت از پروژه‌های کلاهبرداری و کاهش تعداد پروژه‌های شکست‌خورده ازجمله پیشران‌های تنظیم‌گری هستند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد که در ایران هنوز هیچ الگوریتمی برای تنظیم‌گری نداریم و همچنان متدی برای آن وجود ندارد.

حسین حقیقی، کارشناس فناوری مالی

او در ادامه به بازگو کردن تجربه کشورهای دیگر در مواجهه با پدیده‌های جدید فین‌تکی پرداخت و نتایج به‌دست‌آمده را بررسی کرد.


نوآوری در صنایع مالی و تحولات حاصل از آن


وحید صیامی، کارشناس فناوری‌های مالی، در پنل «تجربه تنظیم‌گری دیگران» درباره مراکز و شبکه‌های همکاری بین‌المللی نوآوری مالی صحبت کرد. او گفت: «برای اینکه نوآوری را درک کنیم باید ترکیب و سنتز آن را بشناسیم. سنتز نوآوری از اجزایی مثل تجارت، نظام علمی قانون و مقررات، نوآوری، صنعت و نظام آماری تشکیل شده است. سه مؤلفه در بحث نوآوری اثرگذارند: توسعه، پیشرفت و رشد. نتیجه توسعه، افزایش اثربخشی و رضایت و پیشرفت اقتصادی است. نتیجه پیشرفت، رشد اقتصادی و افزایش کارایی و رفاه است. همچنین از پس رشد، شکوفایی اقتصادی، افزایش مصرف منابع و اشتغال می‌آید.»

وحید صیامی، کارشناس فناوری‌های مالی

او در ادامه بیان کرد: «همسو با این مؤلفه‌ها، پارادایمی با عنوان استفاده از پتانسیل علم و‌ فناوری برای رفاه و تقویت نظام‌های اجتماعی را می‌توان معرفی کرد. پارادایم بعدی، نظام‌های ملی نوآوری است که کشورهای جنوب شرق آسیا بر این بحث‌ تمرکز کردند و به دنبال پیدا کردن راهی برای حمایت از نوآوری بودند. پارادایم سوم دگردیسی است که نوآوری را برای خلق جهانی بهتر می‌خواهد تا به بهره‌وری بیشتر نیروی کار بینجامد. در این زمینه برخی معتقدند که با رگولاتوری می‌توان نواقص را برطرف کرد.»

صیامی با اشاره به اینکه نوآوری در صنایع مالی، فرایند ایجاد محصولات، خدمات و سازکارهای جدید مالی است، اظهار داشت: «نوآوری این کار را از طریق ابزارهای مالی و سیستم‌های پرداخت انجام می‌دهد و موجب تحول سیستم مالی می‌شود. دو الگوی توالی در صنایع مالی به این شکل است که خدمات جدیدی تعریف، و به دنبال آن تقاضایی برای فناوری‌های جدید مطرح می‌شود. الگوی بعدی این است که تکنولوژی جدیدی خلق می‌شود و صنایع مالی آن را به خدمت می‌گیرند و خدمات جدیدی را بر آن اساس ارائه می‌دهند. موضوعی که به‌کرات شاهد آن بودیم تخریب‌های خلاقانه متعدد بوده که بر رفتار مشتری‌ها تأثیر گذاشته و در کنار سایر عوامل باعث تغییر بازار و رفتار مشتریان شده است. ویژگی ساختاری بازارهای مالی الیگوپلی عبارت‌اند از: شکاف بین تقاضا و عرضه، مقررات‌گذاری زیاد و مداوم و پایین بودن قابلیت رقابت‌پذیری بازار.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.