راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آماری از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارز در جهان / استقرار صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی در ۸۰ کشور

کریپتو فاندها یا صندوق‌های رمزارز به مجموعه‌ای از دارایی‌های رمزارز اطلاق می‌شود که به عنوان سبدهای سرمایه‌گذاری توسط مدیران دارایی مدیریت می‌شوند و در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. در این گزارش از شرکت مدیریت دارایی رمزارزی بینوست، وضعیت صندوق‌های رمزارز در جهان بررسی شده است. در ادامه، برخی از آمارهای مهم جهانی در مورد وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی ذکر شده است.


تعداد صندوق رمزارز


به گزارش روابط عمومی بینوست، کریپتو فاند نام‌های مختلفی دارد؛ از جمله صندوق کریپتوکارنسی، صندوق بلاکچین و صندوق ارز دیجیتال. فارغ از این عناوین، تعداد کریپتو فاندها در حال افزایش است. با افزایش قیمت ارز دیجیتال و آگاهی عمومی، تقریباً ۲۰۰ صندوق رمزارز در سال ۲۰۱۷ در دنیا راه‌اندازی شد. برای مقایسه، در همین زمان حدود ۷۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری سنتی راه‌اندازی شد.

سرعت راه‌اندازی صندوق‌های رمزارز جدید در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما از سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ دوباره شروع به افزایش کرد. ۲۶ صندوق رمزارز در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ و پس از آن ۲۲ صندوق در سه‌ماهه سوم راه‌اندازی شد.

در تصویر زیر، تعداد کل صندوق‌های رمزارز را مشاهده می‌کنید.

البته با لحاظ تعداد آنچین کریپتو فاند (Onchain Crypto Fund)، تعداد این صندوق‌ها خیلی بیشتر خواهد شد. برای مثال، در پلتفرم Enzyme تاکنون 1302 فاند غیرمتمرکز رمزارز ایجاد شده است.


تعداد صندوق‌های رمزارز جدید در مقابل صندوق‌های بسته شده


نمودار زیر، وضعیت راه‌اندازی صندوق‌های کریپتو در مقابل صندوق‌های بسته شده در سراسر جهان را از سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰، تعداد صندوق‌های کریپتو راه‌اندازی شده در سراسر جهان از تعداد صندوق‌هایی که در حال بسته‌شدن بودند، بیشتر شد (به جز سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲). برای مثال، در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، ۱۲ صندوق جدید ارز دیجیتال راه‌اندازی شد و ۷ صندوق بسته شد.

وضعیت بازار رمزارز‌ها به شدت روی راه‌اندازی و بسته‌شدن صندوق‌ها تأثیرگذار است. برای مثال، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ که بازار وضعیت خوبی داشته، تعداد صندوق‌های جدید از تعداد صندوق‌های بسته شده بیشتر است. اما در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ و بازار خرسی رمزارز‌ها، تعداد صندوق‌های بسته شده از تعداد صندوق‌های جدید پیشی گرفته است.


رابطه بین عملکرد بازار رمزارزها و تعداد فاندهای جدید


نمودار زیر بیانگر تأثیر عملکرد مارکت کریپتو بر تعداد کریپتو فاندهای جدید است.

برای مثال در سال ۲۰۱۸ که بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز بازار رشد خوبی را تجربه کرد، تعداد کریپتو فاندهای جدید هم رشد شدیدی داشته است. برعکس، در سال ۲۰۱۹ که بازار بیت‌کوین نزولی بود، تعداد فاندهای جدید در این بازار نیز کاهش یافته است.


دارایی‌های تحت مدیریت


نمودار زیر، ارزش تجمعی دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) صندوق‌های رمزارزی در سراسر جهان از سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ تا سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

AUM صندوق‌های رمزارزی از ابتدای سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان به رشد خود ادامه داده است و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از ۲۰ میلیون دلار فراتر رفت و در پایان سال ۲۰۲۱ به اوج خود یعنی ۶۹.۷ میلیون دلار رسید.

نمودار زیر، ارزش کل بازار رمزارزها را نشان می‌دهد که با مقایسه آن با نمودار بالایی، تاثیر رشد رمزارزها بر AUM کریپتو فاندها مشخص می‌شود. یکی از دلایل رشد AUM کریپتو فاندها در این شرایط، رشد قیمتی خود رمزارزهای داخل صندوق است. دلیل دیگر، توجه ویژه به کریپتو فاندها در بازار گاوی یا صعودی رمزارزهاست.


پراکندگی کریپتو فاندها در جهان


صندوق‌های رمزارزی در حال حاضر در بیش از ۸۰ کشور مستقر هستند. با این حال، نزدیک به نیمی از تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در ایالات متحده مستقر هستند. بریتانیا، چین/هنگ‌کنگ، سنگاپور، سوئیس، کانادا، استرالیا و آلمان همگی دارای تعداد قابل توجهی کریپتو فاند هستند.

لازم به ذکر است که نقشه زیر شامل صندوق‌های غیرمتمرکز رمزارز نیست.


جریان خالص صندوق رمزارز


ورود پول به صندوق و خروج پول از آن، شاخص مهمی از تمایل سرمایه‌گذاران است.

Crypto Fund Research به صورت ماهانه جریان سرمایه‌گذاری به داخل و خارج از ده‌ها هدج فاند یا  صندوق پوشش ریسک کریپتو و همچنین تغییرات در دارایی‌های صندوق را دنبال می‌کند. این صندوق‌ها فقط شامل هدج فاندهایی هستند که به صورت فعال مدیریت می‌شوند و صندوق‌ شاخص، صندوق‌ ETF و سایر صندوق‌هایی که از سبک‌های مدیریت غیرفعال استفاده می‌کنند را شامل نمی‌شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در Jun سال ۲۰۲۲ برایند ورود و خروج پول در هدج فاندهای کریپتو منفی بوده است. در این ماه بازار رمزارزها در وضعیت نزولی قرار داشته که روی میزان خروج پول از این صندوق‌ها نیز تاثیر گذاشته است.


آینده کریپتو فاندها


در سال‌های اخیر، رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم مورد توجه و پذیرش کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی از سراسر جهان قرار گرفته‌اند. این علاقه فزاینده به افزایش محبوبیت صندوق‌های رمزارزی کمک کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی برای مشارکت بیشتر در بازار رمزارزها و در عین حال مدیریت ریسک‌ سرمایه‌گذاری هستند.

آینده صندوق‌های رمزارزی ‌امیدوارکننده به نظر می‌رسد که تحت تأثیر چندین عامل تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش پذیرش جهانی ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین، سرمایه‌گذاران بیشتری را برای استفاده از دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک راه سرمایه‌گذاری جذب می‌کند.

علاوه بر این، وجود قوانین شفاف، محیطی باثبات و امن‌تر را برای فعالیت صندوق‌های رمزارز فراهم می‌کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که چشم‌انداز نظارتی پیرامون ارزهای دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بین کشورها بسیار متفاوت باشد. برخی از کشورها ارزهای دیجیتال را پذیرفته‌اند و مقررات مطلوبی دارند، در حالی که برخی دیگر محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند یا همچنان در حال توسعه چارچوب‌های نظارتی هستند. این مقررات می‌تواند بر دردسترس‌بودن و محبوبیت صندوق‌های رمزارزی تأثیر بگذارد.

همچنین پیشرفت‌ در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و ظهور محصولات سرمایه‌گذاری نوآورانه، مانند اوراق بهادار توکن‌شده و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT)، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در فضای کریپتو گسترش می‌دهند. ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در فرایندهای مدیریت صندوق نیز منجر به کارایی بیشتر و مدیریت بهتر ریسک خواهد شد. به طور کلی، ترکیبی از پذیرش گسترده‌تر، محیط نظارتی شفاف، پیشرفت‌های فناوری و گسترش گزینه‌های سرمایه‌گذاری احتمالاً به رشد صندوق‌های ارز دیجیتال در آینده کمک می‌کند.

1 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    با سلام
    در پایان سال ۲۰۲۱ به اوج خود یعنی ۶۹.۷ میلیارد دلار رسید، نه میلیون دلار!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.