راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واکاوی فرصت‌های‌ یادگیری حرفه‌ای رمزارز / چشم‌انداز روشن بازار رمزارزها با افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران

پنل «رمزارز؛ واقعیت یا رؤیا؟» با محوریت واکاوی فرصت‌های یادگیری حرفه‌ای رمزارز در حاشیه نمایشگاه آیتکس برگزار شد. یکی از موضوعات مهم مورد اشاره در این بررسی، آگاهی سرمایه‌گذاران با اشاره به مثال‌هایی نظیر کانال‌های سیگنال‌دهی و طرح‌های کلاهبرداری پانزی و هرمی بود. به گفته رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی‌فینکس، با دریافت آموزش‌ها و اطلاعات کافی به نظر می‌رسد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بلوغ فکری رسیده‌اند و در نهایت روی خوش حاکمیت به این بازار، مطمئناً بهترین رخداد طی سال‌های اخیر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی او‌ام‌پی‌فینکس، بیست‌وسومین نمایشگاه آیتکس با حضور شرکت‌های مطرح حوزه فناوری از چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد و ۱۳ آبان‌ماه به کار خود پایان داد. این دهمین حضور نمایشگاه آیتکس در مشهد بود که در آن فعالان عرصه کامپیوتر، موبایل، بازی‌های رایانه‌ای و همچنین صنایع پیشرو مثل هوش مصنوعی، بلاکچین و رمزارزها حضور داشتند.

یکی از مهم‌ترین موضوعات شایان توجه در این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ فعالان حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال بود. فعالانی که تلاش داشتند علاوه بر معرفی فرصت‌ها و تهدیدات این حوزه، خدمات خود را نیز به علاقه‌مندان معرفی کنند و همچنین به پرسش‌های مطرح‌شده از طرف کسانی که با بازار رمزارزها آشنایی دارند پاسخ دهند.

در همین راستا، فضایی نیز برای تعامل و گفت‌وگوی کارشناسان و تحلیلگران این حوزه فراهم شد تا با ذکر دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود برای بهبود فضای کسب‌وکار راهکار‌اندیشی کنند. در این پنل آموزشی که با حضور سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی‌فینکس؛ محمد حسینی، عضو هیئت‌مدیره صرافی او‌ام‌پی‌فینکس و حسین غضنفری، تحلیلگر و کارشناس حوزه رمزارزها برگزار شد، علاوه بر موارد ذکرشده، توصیه‌هایی نیز به علاقه‌مندان برای ورود به بازارهای مالی به‌ویژه ارزهای دیجیتال ارائه شد.


چشم‌انداز رمزارز و بایسته‌های آموزش با هدف کاهش ضرر


سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی‌فینکس درباره آینده رمزارز تأکید داشت که واضح‌ترین مثال برای چشم‌انداز آن و ملموس‌تر شدن روند پیشرفت این بازار، تصور مسیر آینده اینترنت است که چگونه زندگی دیگران را دگرگون کرد.

او هم‌زمان با تشریح فرصت‌ها به برخی تهدیدها همچون ‌طرح‌های پانزی نیز اشاره و تصریح کرد: «بزرگ‌ترین اتفاقی که در حوزه فناوری در حال وقوع است، پیشرفت و توسعه رمزارزها و به‌ویژه فناوری بلاکچین است. یکی از موضوعاتی که امروز تهدید بزرگی برای این پیشرفت محسوب می‌شود، مباحث حاشیه‌ای این حوزه است که یک بخش بسیار بزرگ آن طرح‌های پانزی در سرمایه‌گذاری است. واقعیت اینجاست که بسیاری از درآمدهای افراد را ‌طرح‌های پانزی از بین می‌برد و باعث بی‌اعتمادی افراد به بازار می‌شود.»

از نگاه رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی‌فینکس، واقعیت تلخ دیگر این است که شفافیتی مناسب و درخور این حوزه مالی هنوز، چه در کشور و چه در حوزه بین‌المللی، به طور کامل شکل نگرفته است.

حسینی، عضو هیئت‌مدیره صرافی او‌ام‌پی‌فینکس نیز به بحث آموزش توجه و تمرکز بیشتری داشت و اتکای صرف به کانال‌های سیگنال‌ده را جایز ندانست و گفت: «بعضی از افراد به دنبال کانال‌های سیگنال‌دهی هستند تا بدون آموزش و صرفاً با پیشنهاد افرادی دیگر وارد معاملات شوند و سود کنند. دارندگان کانال‌های سیگنال‌دهی فرایند ترید را به گونه‌ای به مردم تفهیم کرده‌اند که گویی آنان هیچ نیازی به آموزش و خواندن کتاب برای یادگیری ترید ندارند و با استفاده از اطلاعات این کانال‌ها می‌توانند سیگنال‌های مربوط به زمان خرید، فروش و موارد مربوط به روند حرکت رمزارزها یا دارایی‌های مالی دیگر را دریافت کنند. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که سیگنال ارائه‌شده کاملاً درست باشد، باید این را بدانیم که معامله‌گر در این نوع از ترید هیچ درکی از بازار و روندها ندارد. البته همان‌طور که می‌دانید در اکثر مواقع فایل‌های ارائه‌شده در این کانال‌ها درست نیست چون آنها نیز یک تریدر واقعی نیستند.»

غضنفری، تحلیلگر و کارشناس حوزه رمزارزها هم درباره ضرر ۹۰درصدی که برخی تریدرها و سرمایه‌گذاران متحمل می‌شوند، اظهار کرد که این خصلت سود و ضرر تنها مختص بازار کریپتو نیست. افراد در بازارهای مختلفی غیر از رمزارز همچون بازار بورس، خودرو، مسکن، کالا و مواردی مثل آن فعالیت می‌کنند که همواره به دلیل نوسانات قیمتی دچار افزایش یا کاهش قیمت می‌شوند. از یاد نبرید که سه اکشن برای یک معامله‌گر وجود دارد: خرید، فروش و صبر. اما طبیعت بازارهای اینچنینی این است که به دلیل عدم توانایی افراد برای خریدوفروش آنی این نوع دارایی‌ها توان ریسک کردن و تصمیمات هیجانی از آنها سلب می‌شود. به این ترتیب، در اکثر مواقع دچار ضرر چندانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌شوند، چون مجبور به رعایت گزینه صبر هستند.


نبود شفافیت در بازار رمزارزها و پیشنهادات چندگانه


غضنفری بر این باور است که باید به پلتفرم‌هایی همچون بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و بسیاری از رمزارزهای پیشروی بازار همچون یک استارتاپ نگریست. یا اینکه وقتی این رمزارزها را می‌خرید باید تصور شود که سهام شرکت‌های بزرگ را می‌خرید؛ بنابراین با خرید‌وفروش یا حتی هولدکردن این سهام‌ها که همان کوین‌ها هستند، ریسک‌هایی را خواهید پذیرفت.

از نگاه این تحلیلگر و کارشناس حوزه رمزارزها، ریسک بعدی مربوط به حواشی است که معمولاً چهارچوب‌های یکسان دارند. یعنی اگر شما هنگام سرمایه‌گذاری چند سؤال مشخص را از خود بپرسید معمولاً در دام این حواشی نخواهید افتاد. اما این دروغ‌ها و حواشی به اندازه‌ای شیرین هستند که رؤیای یک‌شبه پولدار شدن باعث گول‌خوردن معامله‌گران می‌شود و ترجیح می‌دهند واقعیت‌ها را نادیده بگیرند.

او به طرح‌های پانزی و هرمی نیز اشاره و تأکید کرد که این طرح‌ها مشکل دیگری هستند که سال‌هاست اجرا می‌شوند. غضنفری پیشنهاد کرد: «قبل از ورود به این پروژه‌ها باید از خود بپرسید که آیا درآمدزایی این طرح‌ها منوط به ورود افراد دیگری نیز هست یا خیر. اگر منوط بود که طرح هرمی است. برای طرح‌های پانزی نیز اگر طرحی با درآمد ثابت ماهانه به‌خصوص دلاری دیدید، باید شک کنید چون چنین برنامه‌هایی اصلاً وجود ندارند.»


فرصت‌های‌ مغتنم یادگیری حرفه‌ای در حوزه رمزارز و بلاکچین


حسینی به علاقه‌مندان یادگیری در حوزه ترید پیشنهاد کرد که بهترین فرصت برای آنها استفاده از کورس‌های بین‌المللی است. حتی دوره‌هایی که سازمان بورس و امثال آن برای آموزش معامله‌گران می‌گذارند، در هیچ جای دنیا اعتباری ندارد؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به یادگیری معامله‌گری هستید، باید از دوره‌های بین‌المللی استفاده کنید: «به‌عنوان مثال من در سال ۲۰۱۷ برای یادگیری کورس CFA اقدام و در سال ۲۰۱۹ نیز از کورس CFD استفاده کردم. البته این آموزش‌ها خیلی روی افزایش درآمد معامله‌گر تأثیری نمی‌گذارد، بلکه علم و آگاهی آنها را افزایش می‌دهد تا در مسیرهای بیراهه و بازی‌های اشتباه قرار نگیرند.»


از اهمیت هوش مصنوعی تا روی خوش حاکمیت به بازار رمزارز


از نگاه بیرقی، هوش مصنوعی اکنون به یکی از تأثیرگذارترین ابزارها در بازارها و حتی حوزه علم و فناوری تبدیل شده‌، اما هنوز راه زیادی برای تکمیل و رسیدن به اهداف تعیین‌شده در پیش دارد.

رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی‌فینکس، چشم‌انداز روشنی برای رمزارز در ایران به‌ویژه بعد از روی خوش نشان دادن مسئولان به آن متصور شد و تصریح کرد: «با دریافت آموزش‌ها و اطلاعات کافی به نظر می‌رسد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بلوغ فکری رسیده‌اند و در نهایت روی خوش حاکمیت به این بازار، مطمئناً بهترین رخداد، طی سال‌های اخیر خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.