راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدعلی سلطانپور معاون نرم‌افزار خدمات: رقیبی نمی‌بینم!

معاون نرم‌افزار بزرگ‌ترین شرکت دولتی فناوری اطلاعات ایران، یعنی شرکت خدمات انفورماتیک در گفت‌وگو با ماه‌نامه بانکداری مجازی گفت: «اگر می‌خواهیم بگوییم که شرکت‌های کوچک می‌خواهند محصول سامانه بانکداری یکپارچه (Core Banking) را توسعه (Develop) دهند، من رقیبی نمی‌بینم.»

به گفته محمدعلی سلطانپور و به نقل از مهندس نجفی، معاونت نرم‌افزار پاشنه آشیل یا همان حساس‌ترین قسمت شرکت خدمات انفورماتیک است. معاونتی که با معاونت‌های دیگر مانند معاونت منابع و توسعه مدیریت، معاونت بازاریابی و فروش، معاونت شبکه، معاونت عملیات و… تعاملات تنگاتنگی دارد و در واقع فلسفه ایجاد شرکت خدمات به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی، برای اتوماسیون سیستم بانکی کشور بوده است.

سلطانپور در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: «از زمانی که شرکت خدمات ایجاد شد، به صورت جدی بانک‌ها هدف شرکت خدمات قرار گرفتند و در این میان اتفاقی که افتاد این بود که بانک مرکزی به نوعی تمام کارهای حوزه IT را به بازوی اجرایی خود محول کرد و در این میان کار معاونت خدمات با آوردن یک‌سری تکنولوژی‌ها از خارج، انتقال دانش به عنوان سرویس‌های پایه‌ای مثل Core و سیستم سوییچ شروع شد.»

به گفته علی سلطانپور هر کسی نمی‌تواند به سمت سیستم Core Banking Solution برود، چون بانک مرکزی در حرکت خوبی قصد دارد استانداردی را در این زمینه در نظر بگیرد تا هر کسی که می‌خواهد به سمت این سیستم برود از فیلتر این استانداردها عبور کند. استانداردهایی شامل دیتا مدل و مدل کسب‌و‌کار.

معاون نرم‌افزار بزرگ‌ترین شرکت دولتی IT کشور در گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهیم بگوییم که شرکت‌های کوچک می‌خواهند محصول Core Banking را Develop کنند، من رقیبی نمی‌بینم، مگر اینکه شرکت‌های کوچک بتوانند نمایندگی یک Core Banking مطرح دنیا را در اختیار بگیرند و بیاورند تا به رقابت بپردازند. در واقع در این صورت است که می‌توانند رقابت کنند. زیرا آن محصول در دنیا جواب پس‌داده و به بلوغ رسیده است.»

به گفته سلطانپور محصولات مختلفی وجود دارد اما دلیل این که شرکت‌های کوچک قادر به اجرایی کردن این سیستم نیستند، به این خاطر است که آنها دانش پیاده‌سازی، عملیاتی کردن و نگهداری محصول را ندارند.

ماه‌نامه بانکداری مجازی در شماره 19 و 20 خود، این گفت‌و‌گو را با مهندس محمدعلی سلطانپور انجام داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.