راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام دوم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از اول دی‌ماه آغاز می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی از آغاز اجرای گام دوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خبر داد. به گفته او، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون کشوری از اول دی‌ماه به سامانه می‌پیوندند و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، داوود منظور در همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه قرار است دومین گام اجرایی در ارتباط با قانون پایانه‌های فروشگاهی برداشته شود، توضیح داد: «قرار شد از اول دی‌ماه، مجموعه دستگاه‌های دولتی به اجرای این قانون ملحق شوند. در سال اول پس از شروع به کار دولت سیزدهم، امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مقرراتی لازم برای اجرای قانون را فراهم کردیم و قانونی را که دو سال بر زمین‌ مانده بود، اجرا می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در گام اول از اول آبان‌ماه شرکت‌های بورسی را فراخوان کردیم و از آنجا که ۵۲۰ شرکت بورسی بخش بزرگی از تولید کالا و خدمات را بر عهده دارند، با پیوستن این شرکت‌ها، بخش بزرگی از اقتصاد را به سامانه مؤدیان متصل کردیم. البته بالغ بر ۱۰۰ شرکت بورسی مشمول اجرای این قانون نمی‌شوند که عمدتاً نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.»


۲۰۰ شرکت بورسی صورت‌حساب ارسال کردند


منظور از ارسال صورت‌حساب الکترونیکی توسط ۲۰۰ شرکت بورسی خبر داد و افزود: «۲۰۰ شرکت بورسی شروع به ارسال صورت‌حساب کردند و در کم‌تر از دو ماه بیش از ۵۳۰ هزار صورت‌حساب صادر شده که بالغ بر ۳۰۰ هزار صورت‌حساب فروش به مصرف‌کننده نهایی بوده است. سایر صورت‌حساب‌ها نیز در ارتباط با اشخاص تجاری صادر شده است.»

به گفته او، ارزش صورت‌حساب‌های صادرشده بالغ بر ۱۲۰ همت بوده و ۸۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌ افزوده ثبت شده است. به‌طور کلی بالغ بر ۶۶۸ حافظه الکترونیکی دریافت شده و ۲۰۰ شرکت دیگر نیز در حال آماده‌سازی هستند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صورت‌حساب‌هایی که برای اشخاص تجاری صادر شده باید به تأیید این اشخاص برسد، عنوان کرد: «در واقع در این قانون هم فروشنده صورت‌حساب صادر می‌کند و هم اشخاص تجاری به‌عنوان خریدار تأییدیه می‌دهند. در این راستا ۷۰ درصد صورت‌حساب‌هایی که ارسال شده، تأیید هم شده است. به نام ۲۲ هزار خریدار صورت‌حساب صادر شده است.»


اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال آینده


به گفته منظور، در آینده نزدیک مبنای تعامل با مؤدیان، اطلاعاتی است که به‌صورت الکترونیکی دریافت می‌شود. او می‌گوید در گام دوم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ۷۰ درصد این قانون جلو رفته و در این گام تا پایان سال جاری بخش بزرگ اقتصاد به سامانه مؤدیان ملحق می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی از تولید بالغ بر ۱۰ کارپوشه خبر داد و گفت: «همه می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدماتی وارد کارپوشه خود شوند و صورت‌حساب‌ها را مشاهده کنند. در درگاه خدمات الکترونیکی، مؤدیان می‌توانند اظهارنامه بدهند، اعتراض کنند، پرداخت مالیات انجام دهند و اطلاعات مربوط به خریدوفروش خود را مشاهده کنند.»


ارسال درخواست اصلاحیه قانون به مجلس


او در ادامه از ارسال یک اصلاحیه برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به مجلس خبر داد و گفت: «احساس کردیم در اجرای این قانون به انعطاف بیشتری نیاز داریم. یک فوریت تصویب شد و آماده می‌شویم که اصلاحیه به صحن بیاید. ما درخواست کردیم اختیارات سازمان در بخشودگی جرایم برای یک تا دو سال آینده بیشتر شود. در این قانون پیش‌بینی شده کسانی که صورت‌حساب صادر نکنند ۱۰ درصد فروش را جریمه شوند، ما اعتقاد داریم ممکن است در مراحل اولیه اجرا مشکلاتی ایجاد شود؛ بنابراین درخواست کردیم اختیارات سازمان در بخشودگی جرایم کامل باشد.»

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: «همچنین سازمان امور مالیاتی درخواست کرد که قانون تدریجی اجرا شود. اجرا در قانون یکجا دیده شده و طبق قانون از زمان اجرا جریمه‌ها باید اعمال شوند، اما سازمان خواستار اصلاح است.»


پذیرفتن دستگاه‌های کارت‌خوان به‌عنوان صورت‌حساب الکترونیکی


منظور توضیح داد که سازمان درخواست کرده صورت‌حساب‌هایی که مشاغل خرد با دستگاه‌های کارت‌خوان ثبت می‌کنند به‌عنوان صورت‌حساب الکترونیکی پذیرفته شود. این اقدام، کار حدود چهار تا پنج میلیون واحد مشاغل خرد را آسان می‌کند.

او ادامه داد: «همچنین درخواست کردیم صورت‌حساب‌هایی که در دوره اجرای تدریجی خارج از سامانه ایجاد می‌شود را هم بپذیریم. تمهید دیگر که درخواست کردیم مربوط به ارزش‌ افزوده است. بخش بزرگی از فعالان اقتصادی را مکلف به دریافت مالیات بر ارزش‌ افزوده نکردیم و با شروع این قانون ارزش‌ افزوده اجرا می‌شود. سازمان درخواست کرد ارزش‌ افزوده طبق روال قبلی و با فراخوان سازمان اجرا شود. بر این‌ اساس همه افرادی که مالیات بر ارزش‌ افزوده پرداخت می‌کنند از اول تیر سال آینده فراخوان می‌شوند.»


قانون پایانه‌های فروشگاهی؛ از شرط‌های شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد


رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات نیز در همایش تبیین نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان حضور داشت و این سامانه را از مهم‌ترین سامانه‌های کشور  که امنیت و مشارکت ذی‌نفعان در آن مهم است معرفی کرد.

او صراحتاً عنوان کرد برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد قانون پایانه‌های فروشگاهی لازم اما ناکافی است و همه باید کمک کنیم تا سازمان مالیاتی با عدالت مالیاتی و هوشمندسازی مالیاتی به اقتصاد کمک کند.

قانون مدیریت داده در کشور تصویب شده است که در آن تکالیفی برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است و کمیته‌ای ذیل آن در نظر گرفته شده تا به تکمیل داده‌ها بپردازد. همچنین مرکز تبادل اطلاعات یک نقطه تمرکز است که بیش از ۳۰۰ دستگاه، روزانه ۵۰ میلیون تراکنش در آن ثبت می‌کنند.

او با اشاره به اهمیت داده محوری گفت: «حکمرانی داده و هوشمندسازی داده‌ها در نظام‌های اطلاعاتی مهم است درحالی‌که در حوزه داده‌های اطلاعاتی کم‌کاری کرده‌ایم. اکثر سامانه‌ها با خلا داده‌ها روبرو هستند که با مدیریت داده امیدواریم بتوانیم یاری گر دستگاه‌ها در هوشمندسازی باشیم.»

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه رویکرد قانون‌گذار ایجاد پنجره واحد خدمات‌رسانی است گفت: «سامانه مودیان در کنار سایر سامانه‌ها در جهت هوشمندسازی و پنجره واحد خدمات است که دولت موظف به تکمیل داده‌ها است. سازمان مالیاتی اولین سازمانی بودی که وارد پنجره هوشمند خدمات دولت شد که اگر تکمیل داده‌ها صورت می‌گرفت اکنون ماده ۱۰۰ قانون و اظهارنامه برآوردی را می‌توانستیم اجرا کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات بابیان اینکه دستگاه‌ها و شرکت‌ها خلأهای اتصال به داده‌های هوشمند را برطرف کنند گفت: «همه دستگاه‌ها باید وارد پنجره شود ضمن اینکه در قانون هفتم توسعه نیز بر هوشمندسازی تأکید می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.