راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

براساس تصمیم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور / سرویس استعلام وضعیت ثبت‌نام مالیاتی در اختیار پرداخت‌یاران قرار می‌گیرد

پنجاهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور برگزار شد. در این جلسه با درخواست پرداخت‌یارها مقرر شد دو سرویس استعلام کد پستی و استعلام وضعیت ثبت‌نام مالیاتی در اختیار آنها قرار بگیرد. در ادامه جلسه نیز دو مصوبه درباره شرایط جدید تبادل دیتا و SLA به تصویب رسید.

در پنجاهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور با درخواست شرکت‌های پرداخت‌یاری سرویس‌های انطباق اطلاعات هویتی، سرویس استعلام کد پستی و سرویس استعلام وضعیت ثبت‌نام مالیاتی، در راستای اجرای مواد ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت. شرکت‌های پرداخت‌یاری از این سرویس‌ها برای حذف استعلام‌های کاغذی و کاهش زمان تخصیص درگاه‌های پرداخت به کسب‌وکارها استفاده خواهند کرد.

همچنین در این جلسه مقرر شد در راستای اجرای مواد ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی سرویس استعلام وضعیت ثبت‌نام مالیاتی را از طریق کارورها (اپراتورها)ی مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ارائه به شرکت‌های پرداخت‌یاری ارائه کند.

این سرویس با یک ورودی و یک خروجی تعریف شده است. در ورودی این سرویس شناسه ملی به همراه کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی درج می‌شود و در خروجی دو گزینه بلی و خیر موجود است. بلی به‌ معنای انجام ثبت‌نام تا مرحله تعیین‌شده توسط امور مالیاتی است و خیر به‌ معنای عدم تکمیل ثبت‌نام است.


ممنوعیت الزام تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های اجرایی


همچنین شرط امضای تفاهم‌نامه دوجانبه بین دستگاه‌های سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده برای برقراری سرویس ممنوع اعلام شد. در بخش دیگر جلسه با اعلام باقری اصل دبیر شورا و رئیس کارگروه، الزام به انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه، توافق‌نامه یا عناوین مشابه توسط دستگاه‌های اجرایی برای تبادل داده و اطلاعات مغایر قانون و ممنوع اعلام شد و بر این اساس، اخذ هرگونه تبادل سند تحت این عناوین ازجمله مصادیق استنکاف با اخلال در تبادل داده بین دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۹) قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی است. باقری اصل بر رایگان بودن تبادل‌ها بین دستگاه‌های اجرایی نیز تأکید کرد.


الکترونیکی و دوجانبه شدن توافق‌نامه SLA


یکی دیگر از اتفاقات جلسه، اصلاح توافق‌نامه سطح کیفی بود که براساس آن، توافق‌نامه SLA سه‌جانبه جایگزین توافق‌نامه سطح کیفی SLA دوجانبه شد. این اقدام به منظور بهبود کنترل کیفیت ارائه سرویس‌ها در مرکز ملی تبادل اطلاعات و تسهیل الکترونیکی شدن، بهبود فرایند و قابلیت نظارت مناسب‌تر انجام شده است.

با هدف بهبود کیفیت داده‌های پایگاه اطلاعات پایه تقسیمات کشوری ارائه نقشه‌های 1:25000 به هیئت وزیران برای مصوبات تغییرات تقسیمات کشوری نیز الزامی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.