راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌ کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم وعده داد / سه عامل تورم از بین می‌رود

رئیس‌ کل بانک مرکزی وعده داد که نرخ نقدینگی تا پایان سال جاری به کمتر از 30 درصد می‌رسد. همچنین اظهار کرد که نرخ تورم روندی کاهشی در پیش خواهد گرفت.

علی صالح‌آبادی در برنامه «صف اول» درباره نرخ تورم و نقدینگی و برنامه‌های پولی صحبت کرد و با استناد به برخی آمارها تصریح کرد که رشد نقدینگی 12ماهه در ابتدای دولت سیزدهم 42.8 درصد بوده که در پایان آبان حدود ۹ درصد کاهش‌ یافته و به 34.3 درصد رسیده و در ۱۲ماهه امسال نیز انتظار بر این است به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

او اظهار کرد: «در پایان آبان‌ماه امسال پایه پولی نسبت به پایان اسفندماه 20.5 درصد و رشد نقدینگی 20.2 درصد بوده و انتظار بر این است که در پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد رشد نقدینگی برسیم. همچنین بانک مرکزی برنامه دارد برای سال آینده این نرخ را به زیر 25 درصد برساند.»

صالح‌آبادی در ادامه روند کاهش تورم را در سال گذشته مناسب عنوان کرد و گفت: «روند نرخ تورم در ماه‌های ابتدایی افزایشی و سپس کاهشی می‌شود که دلیل آن اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزایش حقوق معادل ۵۷ درصد، تغییر مبنای عوارض گمرکی و حقوق ورودی بود که نصف تورم امسال مربوط به این سه عامل است. اما در سال آینده سه عامل اثرگذار بر روند تورم را نخواهیم داشت؛ بنابراین رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم در سال آینده روند کاهشی خواهد داشت.»

او همچنین معتقد است تورم، تغییر قیمت به زمان قبل است، به‌عنوان‌ مثال اگر رشد تورم در گذشته با روندی افزایش پیدا می‌کرد، هم‌اکنون روند افزایش آن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین روند رشد تورم کاهشی خواهد شد. در سه سال گذشته روند رشد تورم طبیعی نبود و فزاینده بود، اما در سال‌های آینده روند طبیعی خواهد داشت.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه شاخص بهای تولیدکننده در ابتدای دولت سیزدهم به میزان ۸۲.۶ درصد بوده، گفت: «این میزان به ۳۹.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. شاخص نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت امسال حدود ۱۰۳ درصد بود که به ۳۲.۹ درصد رسیده است؛ البته این مقدار یک‌ روند افزایشی در ابتدای سال داشته که مجدداً به روند کاهشی بازمی‌گردد و علت افزایش آن در ابتدای سال به هدفمندسازی یارانه‌ها مربوط است. شاخص بهای مصرف‌کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بوده که این میزان به ۳۹.۹ درصد رسیده است. این میزان بیانگر کاهش روند تورم مصرف‌کننده است. شاخص نقطه‌به‌نقطه آن نیز از ۵۴.۹ درصد به ۴۴.۳ درصد رسیده که این مقدار نیز در ماه‌های ابتدایی سال افزایش داشته و بعد دوباره به روند کاهشی بازگشته است.»

بر اساس گفته‌های او، نرخ تورم ماهانه از ابتدای دولت یعنی آبان سال گذشته 2.4 درصد بوده و به ترتیب در آذر و دی و بهمن به میزان ۱.۸ درصد، ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد رسیده و در پایان اسفندماه ۰.۵ درصد شده است.

صالح‌آبادی بیان کرد: «این نسبت از ابتدای سال تا خردادماه روند افزایشی داشته و از ۲.۱ درصد به ۵.۱ درصد و در نهایت ۱۰.۶ درصد می‌رسد، اما از تیرماه کاهشی شده و به ترتیب طی تیر تا آبان‌ به ۴.۳ درصد، ۲.۴ درصد، ۲.۶ درصد، ۲.۹ درصد و ۲.۲ درصد رسیده است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «تورم گاهی ناشی از عوامل عرضه است. مثلاً وقتی قیمت‌های جهانی بالا می‌رود موجب افزایش تورم می‌شود یا سایر مواردی که می‌توانند هزینه‌ها را افزایش دهند. عامل دیگر مؤثر بر تورم از جانب تقاضاست که عمدتاً به نقدینگی و پایه پولی برمی‌گردد. عامل سوم اثرگذار بر تورم هم انتظارات است. پایه پولی یکی از این محورهاست که باید کنترل شود. پایه پولی آن پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می‌کند. بخشی از پولی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌کند مربوط به خرید ارزهای دولت است.»

منبع بانک مرکزی
1 دیدگاه
  1. آرش می‌گوید

    از این پسته ها زیاد می‌خورند شما انتشارش نده برادر من.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.