راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فعالان صنعت بیمه در پانزدهمین رویداد فیناپ با موضوع اینشورتک مطرح کردند / شکست مقاومت سنت در برابر نوآوری

پانزدهمین رویداد فیناپ با موضوع اینشورتک، با حضور مدیران و متخصصان صنعت بیمه و فناوری اطلاعات دیروز 20 خرداد، از ساعت ۱۳ تا ۱۸:۳۰ برگزار شد.

در این رویداد به موضوعاتی همچون چالش استارت‌آپ‌های بیمه با شرکت‌های بیمه و رگولاتور، سرمایه‌گذاری در حوزه اینشورتک، مشتری‌مداری در فضای اینشورتک و دیجیتال، شخصی‌سازی خدمات بیمه و تجربیات جهانی در رابطه با اینشورتک پرداخته شد.


تلاش برای تحول یک صنعت غیرچابک


برنامه با ارائه تیم لطیف رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های ازکی و بیمیتو آغاز شد. او درباره چالش‌های صنعت اینشورتک گفت: «قانون‌گذاران در کشورهای دیگر برای کسب‌و‌کارهای دیجیتال اهمیت زیادی قائل هستند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخلاف صنعت فینتک، یکی از مشکلات ما در صنعت بیمه این است که شرکت‌های بیمه توانایی کار با شرکت‌های چابکی مثل ما را ندارند و ما مجبوریم که خیلی از فرآیندها را از حالت اتوماتیک به دستی انتقال بدهیم.»

لطیف در مورد شرایط رگولاتوری بیان کرد: «در مسئله قانون گذاری بیمه مرکزی تاکنون به ما خیلی کمک کرده است و امیدواریم بتوانیم با کمک بیمه مرکزی قانون‌گذاری در این صنعت را خیلی بیشتر تسهیل کنیم.»

تیم لطیف، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های ازکی و بیمیتو

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های ازکی و بیمیتو کارنامه‌ای از عملکرد این شرکت ارائه کرد و گفت: «ما توانسته‌ایم در طی پنج سال فعالیت خود، یک میلیون از پنجاه میلیون بیمه‌نامه صادر شده را به خود اختصاص دهیم. در حال حاضر از ۱٥% از ٦۰ هزار کارگزاری بیمه با ما همکاری می‌کنند. ما حتی توانستیم که فرآیند خرید بیمه‌نامه را از ۹۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش دهیم که بیمه مرکزی به ما اعلام کرد بازار آماده چنین پیشرفت‌هایی نیست و لازم است حرکت به سمت فناوری کند شود.»


API و بیمه‌گری باز


حامد شیدائیان بنیانگذار و رئیس هیئت‌مدیره ذهن چابک، به مبحث API و بیمه‌گری باز پرداخت و گفت: «API یک واسطه میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده است که می‌توانند دو اپلیکیشن متفاوت و یا از یک خانواده باشند.APIها برای اولین بار در ایران در حوزه فینتک استفاده شد. بانک‌ها سرویس‌های خود را به صورت اپن ای‌پی‌آی در اختیار استارتاپ‌ها قرار دادند و باعث رشد بسیاری از این کسب‌وکارها شد. اما در صنعت بیمه برای استفاده از این تکنولوژی، خیلی کار داریم.»

حامد شیدائیان، بنیانگذار و رئیس هیئت‌مدیره ذهن چابک

شیدائیان در مورد بیمه‌گری باز افزود: «در بیمه‌گری باز کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف می‌توانند خدمات بیمه را در کنار خدمات خود قرار دهند و شرکت‌های بیمه هم می‌توانند کانال‌های فروش خود را افزایش بدهند. صنعت بیمه فاصله زیادی برای رسیدن به بیمه باز دارد، اما می‌تواند روند و مسیر حرکت بانکداری باز را الگو و سرمشق خود قرار دهد. شرکت‌ها می‌توانند داده‌های خود را در اختیار سایر شرکت و مجوعه‌ها قرار دهند‌، تا ‌آن‌ها به اطلاعات و سوابق مشتریان دسترسی داشته باشند و خدماتی مانند فرآیندهای صدور، ارزیابی و پرداخت خسارت را در اختیار سایر کسب‌وکارها قرار دهند.»


تحول در بازاریابی


حسین حسینی، قائم مقام مدیرعامل بیمه دانا در ارائه خود به توسعه کسب‌وکار دیجیتال مبتنی بر بازایابی فردی پرداخت و بیان کرد: «در سال ۹۹ حدودا ۶۵ درصد بیمه‌نامه‌ها در زمینه خودرو و درمان ثبت شده که به‌علت اجباری بودن بیمه شخص ثالث است. اگر ما در صنعت بیمه کسب‌وکارهای مختلف را بشناسیم و بتوانیم پوشش‌های مختلف را برای آن‌ها تعریف کنیم، می‌توانیم خدمات متنوع بیشتری را برای مشتریان این حوزه ارائه دهیم.»

حسین حسینی، قائم مقام مدیرعامل بیمه دانا


حسینی در مورد فضای سنتی صنعت بیمه گفت: «در حال حاضر نظام سازمان محور در صنعت بیمه، فضای سنتی بیمه را حفظ کرده است. این صنعت باید از شکل سازمان‌محور و ساختارمحور به مدل کسب‌و‌کارمحور تغییر شکل دهد و براساس نیاز کسب‌وکارها خدمات خود را گسترش داده و به‌روز کند. سلسه مراتب بالا به پایین صنعت بیمه موجب تعطیلی بازار خواهد شد. ما باید دیدگاهمان را تغییر دهیم و باور داشته باشیم که این تغییر ضروری است، چراکه پشت درهای بسته کاری از کسی ساخته نیست.»


خودکارسازی صنعت بیمه


مهدی صارمی، بنیانگذار استارتاپ لیتیوم به‌عنوان چهارمین سخنران رویداد فیناپ، به موضوع خودکارسازی فرآیندهای صنعت بیمه پرداخت و گفت: «خودکارسازی فرآیندها تا ۳۰ درصد ظرفیت‌های سازمان را آزاد می‌کند و علاوه‌براین، می‌توانیم مشکلات مشتریان را شناسایی کنیم. برای خودکارسازی صنعت بیمه به «دیتافیکیشن» نیازمندیم که به معنای انجام هر کاری برای دیجیتال کردن داده‌هاست.»

مهدی صارمی، بینانگذار استارتاپ لیتیوم

صارمی درخصوص چالش‌های موجود برای رشد اینشورتک بیان کرد: «صنعت بیمه با این معضل مواجه است که داده‌ها به صورت‌دستی از منبع‌های مختلف وارد سیستم می‌شوند. این سیستم قدیمی است و ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیازهای روز دنیا را ندارد. همچنین فقدان قانون تسهیل‌کننده و محدودیت های دست‌وپاگیر، مانع از تحول صنعت بیمه می‌شوند.»


سرمایه‌گذاری در اینشورتک


یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در مورد جایگاه اینشورتک گفت: «اینشورتک‌ از نظر سرمایه‌گذاری حداقل دو سال از دیگر حوزه‌های فینک عقب‌تر بوده و جذب سرمایه کمتری در دنیا داشته است. البته سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال افزایش بوده و در سال‌های آینده استفاده از اینشورتک در صنعت بیمه اجتناب‌ناپذیر است. گفتنی است پاندمی کرونا سرعت رشد تکنولوژی و فناوری را به شدت افزایش داده و تاثیر قابل‌توجهی در میزان سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اینشورتک داشته است.»

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون

مظلومی درمورد فناوری‌های مورد استفاده در اینشورتک بیان کرد: «در حال حاضر شرکت‌ها در کنار کانال‌های توزیع سنتی خود از کانال‌‎های جدید مبتنی بر تکنولوژی در راستای خدمات بهتر استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی، بلاکچین، پهپاد، اینترنت اشیا، خودکارسازی، کلان داده و واقعیت افزوده از جمله فناوری‌های مورد استفاده در اینشورتک‌ها هستند.»


شخصی‌سازی‌ خدمات بیمه


ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اثرات فناوری‌های نوین در صنعت بیمه گفت: «بازار بیمه حجم قابل‌ توجهی دارد و خیلی از صاحب‌نظران معتقدند که در ۳ تا ۵ سال آینده توجه به اینشورتک رو به افزایش خواهد بود. در حال حاضر کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان به صورت جدی به اینشورتک توجه کرده‌اند. فناوری مخابراتی 5G می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه اینشورتک شود.»

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

هاشمی در مورد شخصی‌سازی خدمات بیمه بیان کرد: «رایانش شناختی حوزه جدیدی است که تلاش می‌کند با تجمیع داده‌های مختلف به شناخت از افراد برسد. برای مثال در درمان کرونا مشخص شد که باید داروهایی با دوزهای خاص به افراد تزریق کرد. در صنعت بیمه هم باید خدمات را برای هر مشتری به‌طور شخصی‌سازی‌شده ارائه کرد. الآن موقع بیمه فقط نگاه می‌کنند که آیا یک نفر قبلا از بیمه استفاده کرده یا نه و این کافی نیست. باید داده‌ها را از حوزه های مختلف تجمیع کرد و به سمت شخصی سازی کردن بیمه پیش رفت. پیش نیاز این کار رایانش شناختی است.»


 حوزه‌های بکر اینشورتک


علیرضا ماهیار مشاور حوزه فناوری و نوآوری در این نشست به حوزه‌هایی پرداخت که در حوزه اینشورتک به آن‌ها به‌اندازه کافی توجه نشده است. ماهیار در مورد تعامل ولث‌تک‌ها با اینشورتک‌ها، به‌عنوان دو اقیانوسی که به هم می‌رسند گفت: «ارتباط بین دارایی و بیمه از مواردی است که می‌تواند برای ورود به حوزه اینشورتک ارزش‌آفرین باشد. باید مرزهای بین ولث‌تک و اینشورتک‌ و سایر فناوری‌ها رو بشکنیم تا بتوانیم تجربه یکپارچه‌ای برای مشتری ایجاد کنیم. این به‌معنی داشتن همه این‌ها در یک اپلیکیشن نیست بلکه به معنی ارتباط این تکنولوژی‌ها با هم است.»

علیرضا ماهیار، مشاور حوزه فناوری و نوآوری

ماهیار در مورد سایر فناوری‌های حوزه اینشورتک بیان کرد: «اگرچه بعضی از شرکت‌ها در حوزه فروش خدمات بیمه‌ای یا در بهترین حوزه مشاوره وارد شده‌اند، اما حوزه‌هایی مانند سهام، قراردادهای هوشمند، هوش مصنوعی و واقعیت توسعه‌یافته مغفول مانده‌اند.»


کهنه‌کاران ونوسی، استارتاپ‌های مریخی


حمیدرضا نورعلیزاده جانشین مدیرعامل بیمه سامان به تجربه خود در تلاش برای پیوند میان بازیگران کهنه‌کار صنعت بیمه و استارتاپ‌های نوآور پرداخت و بیان کرد: « هنگامی که با این دو طرف صحبت می‌کردیم یاد کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی افتادیم و متوجه شدیم که ما و استارتاپها از دو سیاره مختلف هستیم. در این کتاب اینجوری گفته می‌شود که مردها و زنها به هم نیاز و علاقه دارند اما در زندگی حرف و محدودیت‌های همدیگر را متوجه نمی‌شوند و قاعده را برهم می‌زنند.»

حمیدرضا نورعلیزاده، جانشین مدیرعامل بیمه سامان

نورعلیزاده در ادامه در مورد پنج مسأله‌ای که در این فرآیند شناسایی شدند، گفت: «اول مسأله‌فوری بودن و مهم بودن است که شرکت‌های بیمه به نیازهای فوری توجه می‌کنند، اما استارتاپ‌ها به ارزش‌آفرینی فکر می‌کنند. موضوع دوم موضوع تسهیم منافع و ریسک است و با عقد قرارداد باید این دو بخش به درستی تقسیم شود. موضوع سوم پدیده «می‌دانم، می‌دانم» است که مانع می‌شود دو طرف به حرف هم گوش کنند. مورد چهارم مسأله‌ «اول مرغ بود یا تخم مرغ» است که استارتاپ از شرکت داده می‌خواهد و شرکت (که در واقع داده جمع‌آوری شده ندارد) می‌گوید تو اول مدلت را ارائه بده تا به تو داده بدهم. و مسأله‌ پنجم عدم تاب‌آوری و تمرکز است که ناشی از این است که افراد گاه چندین پروژه را با هم پیگیری می‌کنند که باعث می‌شود نتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم.»


پنل گفتگو


آخرین برنامه این رویداد پنل گفتگو میان فعالان حوزه اینشورتک بود. مهمانان این پنل عبارت بودند از حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی و بیمیتو، محمود کریمی مدیرعامل مرکز نوآفرینی پلنت، مهدی ایمانی‌مهر قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره، حامد عابدینی معاون نوآوری و برنامه‌ریزی بیمه البرز و رسول قربانی سردبیر پایگاه خبری راه پرداخت که مدیریت پنل را برعهده داشت.

پنل گفتگوی فیناپ؛ از سمت راست محمود کریمی، حامد ولی‌پوری، رسول قربانی، مهدی ایمانی‌مهر و حامد عابدینی

عابدینی درمورد زیرساختهای لازم برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه گفت: «صنعت بیمه در طی چند سال اخیر مسیر خوبی را در توسعه نرم افزاری و قانون‌گذاری طی کرده است. در طی پنج سال گذشته از نظر زیرساختی، رگولاتوری و نرم‌افزاری پیشرفت‌هایی رخ داده است. البته هنوز در رابطه با تحولی که باید اتفاق بیافتد، با حوزه‌هایی مثل حوزه بانکی اختلاف قابل توجهی وجود دارد. به این نکته هم باید توجه کرد که ‌تحول دیجیتال در صنعت بیمه را نباید در بحث فروش محدود کنیم و همه ارکان و کل اکوسیستم باید متحول شود.»

ایمانی‌مهر در مورد تحول دیجیتال بیان کرد: «در حوزه تحول دیجیتال ما به تفکر دیجیتال و بعد پیاده‌سازی این تفکر نیازمندیم. اگر فرض بگیریم تفکر دیجیتال وجود دارد و فلسفه اینکه چرا باید به این سمت حرکت کنیم تبیین شده باشد، برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال باید تعامل دیجیتال بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر را ارتقا ببخشیم. برای تعامل بین آن‌ها باید زبان و کدگذاری واحدی بین شرکت‌ها ایجاد شود.»

ولی‌پوری در مورد تجربیات فعالیت در حوزه اینشورتک گفت: «در ابتدا، امکان و اجازه فروش بیمه آنلاین وجود نداشت. وقتی سراغ بیمه مرکزی رفتیم، به ما گفتند اگر کسی بخواهد این کار را بکند با او برخورد خواهیم کرد. با شرکت‌های بیمه که می‌خواستیم صحبت کنیم به ما می‌گفتند که اصلا ساختارهایشان امکان صحبت کردن با آن‌ها را به ما نمی‌دهد. نمایندگان سرشناس بیمه هم می‌گفتند که بر اساس یک سری قوانین و آیین‌نامه، بیمه‌نامه را باید رویت و لمس کرد. بنابراین آغاز کار ما ساختارشکن بود و کسی باور نمی‌کرد که با زیرساخت‌های فعلی بشود این کار را انجام داد.»‌

محمود کریمی، حامد ولی‌پوری و رسول قربانی

در انتهای پنل و رویداد، محمود کریمی به لزوم ترویج تفکر دیجیتال پرداخت و بیان کرد: «شرکت‌های بیمه هیچ تصوری از پرسونای مشتری که سالهاست از آن‌ها خرید می‌کند، ندارند. این هم طبیعی است چون زنجیره‌ای وجود داشته که بیمه را بفروشد و دلیلی نبوده که فردی که درون شرکت بیمه نشسته است شناخت دقیقی از مشتری داشته باشد. با این حال، تحول دیجیتال به داده‌محوری نیاز دارد که البته استارتاپ‌ها که به رفتار مشتری پرداخته‌اند می‌توانند در این زمینه مفید باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.