راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری مسابقه سخنرانی صنعت بیمه مطرح شد: 98 درصد فروش بیمه‌نامه‌ها در کشور به‌صورت چهره به چهره انجام می‌شود

صبح روز گذشته نشست خبری مسابقه سخنرانی صنعت بیمه (اینشورتاک) در ساختمان بیمه مرکزی برگزار و از سند اجرایی این مسابقه رونمایی شد. در این نشست پرویز خوش‌کلام خسروشاهی قائم‌مقام بیمه مرکزی، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد و احسان حق‌بجانب دبیر اجرایی آن حضور داشتند.


ضرورت توجه به مهارت‌های ارتباطاتی


حق‌بجانب در مورد ضرورت مهارت‌های ارتباطاتی گفت: «شاید فن بیان و سخنرانی به‌تنهایی ارزش‌شان «صفر» باشد، اما اگر یک فرد حرفه‌ای که دانش زیادی دارد، فن بیانی قوی داشته باشد، این صفر کنار «1» یا «2» قرار می‌گیرد و توانایی و شایستگی‌های او ده برابر می‌شود. به نظر من در ایران به دو مهارت در آموزش‌وپرورش توجه نشده که یکی بازاریابی و فروش و دومی فن بیان و سخنرانی است.»

مظلومی در مورد دلایل نیاز به تقویت سخنوری در شبکه فروش بیان کرد: «علت اینکه در حوزه بیمه‌های زندگی از کشورهای دیگر عقب هستیم این است که ما نتوانسته‌ایم این محصول را به‌درستی معرفی کنیم. در حال حاضر سهم بیمه‌های زندگی از پورتفوی کل صنعت بیمه به حدود 15 درصد می‌رسد، درحالی‌که این سهم در کشور ژاپن 66 درصد است. جبران این سهم به تقویت شبکه فروش ما نیازمند است و باید اعضای آن بتوانند درباره محصولات خود شفاف توضیح بدهند. بیشتر از 95 درصد نمایندگان فروش در توضیح دادن مشکل دارند، اما در مقابل نمایندگان فروشی هستند که به‌خاطر ارائه و توضیح دادن شفاف بسیار موفق‌اند و کارمزدهای بالایی در ماه دریافت می‌کنند.»


سهم ارتباطات چهره به چهره در صنعت بیمه


مظلومی در مورد نقش نمایندگان فروش بیان کرد: «اصولاً بیمه فروختنی است و نه خریدنی؛ یعنی این هنر ما بیمه‌چی‌هاست که بتوانیم بیمه را به متقاضیان و نیازمندان خدمات بیمه‌ای بفروشیم. در کشورهای توسعه‌یافته هنوز فروش آنلاین بیمه‌نامه کمتر از 30 درصد است و بیشتر از 70 درصد آنها از طریق فروش چهره به چهره انجام می‌شود. در کشور ما در مقابل کمتر از 2 درصد فروش آنلاین، بیش از 98 درصد بیمه‌ها در شبکه فروش و به‌صورت چهره به چهره انجام می‌شود.»

مدیرعامل بیمه تعاون افزود: «ضریب نفوذ بیمه در حال حاضر پایین و در حدود 2.4 درصد است، درحالی‌که بر اساس اهداف قانون برنامه ششم قرار بود این سهم به 7 درصد برسد. منشأ این مشکل این است که حوزه بیمه‌های خرد (Retail) مثل بیمه‌های عمر، آتش‌سوزی منازل مسکونی و‌ بیمه حوادث انفرادی در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد. وقتی از فعالان صنعت بیمه در مورد علت ضریب نفوذ پایین یا بیمه نبودن 90 درصد منازل مسکونی یا 8 میلیون از 10 میلیون موتورسیکلت حاضر در کشور می‌پرسیم،‌ پاسخ می‌دهند که فرهنگ بیمه در کشورمان بسیار پایین است.»

مظلومی در مورد نقش فن بیان در حل مشکل فرهنگ بیمه کشور گفت: «به‌عنوان فردی که سی سال است در صنعت بیمه در حوزه‌های مختلف از بازاریابی و نمایندگی گرفته تا رده‌های مختلف کارشناسی،‌ سرپرستی و مدیریت فعال بوده، می‌گویم که به نظر من اصلی‌ترین مشکلی که در صنعت بیمه وجود دارد کمبود هنر سخنوری است. نماینده‌ها ما نمی‌توانند به‌خوبی بیمه را توضیح دهند؛ یعنی اگر ما 100 هزار نماینده بیمه در کشور داشته باشیم، شاید تنها 5 درصد آنها توانایی و مهارت سخنرانی را داشته باشند و بیشتر آنها نمی‌توانند یک متقاضی بیمه را راضی کنند که به یک بیمه خاص نیاز دارد.»


نیاز به تقویت ارتباطات درون صنعت بیمه


حق‌بجانب در مورد لزوم تقویت ارتباطات بین حوزه‌های مختلف صنعت بیمه گفت: «تعارضی بین استارتاپ‌ها و بازیگران سنتی صنعت بیمه وجود دارد و گروه اول که از حوزه فناوری اطلاعات آمده و دومی که سال‌ها در بازار فعالیت کرده است، حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند. برای مثال هنگامی‌که به استارتاپ‌ها گفته می‌شود که نباید کارمزدفروشی کنند آنها نمی‌دانند که کارمزدفروشی چیست و می‌گویند خب ما اگر به میزان مشخصی تخفیف بدهیم، می‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم.»

دبیر اجرایی مسابقه سخنرانی صنعتی بیمه در مورد برنامه‌های بعدی این رویداد افزود: «اینشورتاک بخش‌های مختلفی دارد که فراتر از سخنرانی هستند. برای مثال بخش‌های بعدی شامل این خواهد بود که استارتاپ‌ها و بازیگران سنتی با هم در مورد برنامه‌های کسب‌وکار صحبت کنند. در این مسابقه نیز از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم که در مورد روندهای روز صحبت کنند.»


 شرایط شرکت در مسابقه سخنرانی صنعت بیمه


مظلومی در مورد شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت:‌ «از کل صنعت بیمه و شبکه فروش این صنعت دعوت می‌کنیم که در این مسابقه شرکت کنند. شرکت در این مسابقه رایگان است و اگر افراد مایل باشند، می‌توانند در برنامه آموزشی این مسابقه نیز شرکت کرده و مهارت‌های خودشان را تقویت کنند.»

یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون درحال امضای سند اجرایی این رویداد

رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد افزود: «مخاطب اصلی این مسابقه اعضای شبکه فروش هستند، اما افراد از سایر بخش‌های صنعت بیمه نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. معیارهای مختلف ازجمله زبان بدن،‌ ملاک قرار خواهد گرفت و امیدواریم که موضوع این رویداد که ارتقای فن بیان و سخنرانی است، به توسعه فرهنگ بیمه، افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه و گسترش سهم بیمه در اقتصاد کمک کند.»


توجه به عملکرد در کنار سخنوری


خسروشاهی با تأیید نقش فن بیان در صنعت بیمه بیان کرد: «در صنعت بیمه و بازاریابی ‌و معرفی خدمات متنوع آن دو موضوع مهم وجود دارد که اولی قول و وعده و دومی عمل به آن وعده‌هاست. وقتی یک شرکت بیمه در فروش محصول خود قولی به مشتریان و خریداران می‌دهد باید متعهد باشد و به قول خود عمل کند. علت این است که اگر مخاطب مرحله قول دادن 10 مشتری هستند، مخاطب مرحله تعهد به وعده‌ها مانند پرداخت خسارت‌ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم میلیون‌ها نفر است و اگر یک نفر در عمل راضی باشد، ده‌ها فرد دیگر را نیز جذب می‌کند.»


دیگر جزئیات مسابقه سخنرانی در صنعت بیمه


در این رویداد، 6 روز آموزش در یک ماه با مربیان فن بیان و سخنوری و کارگاه آموزشی و منتورینگ شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده و در انتها گواهینامه معتبر آموزشی به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

سرفصل‌های آموزشی مسابقه عبارت‌اند از: فن بیان و صداسازی، کنترل استرس و رفع خجولی، طراحی محتوای سخنرانی، ساختار سخنرانی تأثیرگذار،‌ هوش کلامی و طنز در سخنرانی، برندسازی شخصی، نطق آسانسوری، ارائه استارتاپی،‌ زبان بدن، فروش از طریق سخنرانی و فروش و تأثیرگذاری از طریق داستان (Storytelling).

موضوعات محوری این رویداد عبارت‌‌اند از:

  • ساده‌سازی مفاهیم پیچده در صنعت بیمه جهت تسهیل فرآیندهای بازاریابی
  • معرفی خلاقانه و ترغیب مخاطب به استفاده از انواع خدمات بیمه
  • پیشنهاد طراحی محصولات جدید یا بازنگری در محصولات موجود
  • تجربه مشتریان از استفاده از خدمات بیمه و دریافت خسارت
  • شیوه‌های نوین بازاریابی و فروش در خارج و داخل ایران
  • آسیب‌شناسی و بررسی نقاط ضعف صنعت بیمه
  • ضرورت بیمه در زندگی و کسب‌وکار
  • تهدیدها و فرصت‌های صنعت بیمه
  • انتقال تجربیات ارزنده و کاربردی
  • فناوری‌های نوین و اینشورتک
  • بیان یک برش از زندگی
  • ارزیابی خسارت
  • تحول دیجیتال

جایزه نفر اول این مسابقه 50 میلیون تومان و تندیس ویژه، جایزه نفر دوم 30 میلیون تومان و تندیس ویژه و نفر سوم 20 میلیون تومان و تندیس ویژه است. علاوه‌براین، به بهترین محتوای سخنرانی و خلاقانه‌ترین سخنرانی، هر کدام 5 میلیون تومان جایزه اعطا خواهد شد. برنامه زمان‌بندی بخش‌های مختلف این مسابقه متعاقباً در سایت این رویداد و صفحه اینستاگرام آن اعلام خواهد شد.

فینال این مسابقه به‌صورت حضوری و با حضور داوران و مدیران ارشد صنعت بیمه در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد، می‌توانند به وبسایت مسابقه سخنرانی صنعت بیمه به آدرس insurtalk.org مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.