راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود وزارت اقتصاد و دارایی به مسئله محدودیت فعالیت استارتاپ‌های بیمه / معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی از بیمه مرکزی توضیح خواست

بیمه مرکزی طی چند روز گذشته، به‌وسیله دو بخشنامه، تلاش کرده فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای را محدود کرده و جواز همکاری شرکت‌های بیمه با آنها را مشروط به اخذ مجوز کرده است. این بخشنامه‌ها که با مجازات عدم صدور کد یکتا، شرکت‌ها را مجبور به قطع همکاری با استارتاپ‌ها کرده،‌ باعث تعطیلی موقت برخی از استارتاپ‌های بزرگ اینشورتک شده است. در این راستا،‌ در روز گذشته سیدرضا عظیمی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیر هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، در نامه‌ای خطاب به غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس بیمه مرکزی، از او خواسته با تهیه گزارشی، دلایل توجیهی دستور مذکور را ارائه کند.


نامه معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی


معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در این نامه نسبت به بخشنامه‌های صادر شده در خصوص محدودیت فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای ابراز نگرانی کرده است.

نامه معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی در رابطه با محدودیت فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای

عظیمی در این نامه، با اشاره به دستور بیمه مرکزی مبنی بر توقف فروش بیمه‌نامه با تخفیف به استارتاپ‌ها، بر نگرانی‌های فعالان بخش خصوصی و برخی دستگاه‌های اجرایی تأکید کرده و در مورد آنچه «کشتار استارتاپ‌ها در دولت دوازدهم» خوانده‌شده، توضیح فوری خواسته است.


تعلیق فعالیت‌ استارتاپ‌های بیمه‌ای


اقدامات بیمه مرکزی برای توقف و محدودیت فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای، نگرانی‌ فعالان حوزه اینشورتک را برانگیخت. به‌عنوان‌مثال، محمدمهدی فریدوند رئیس هیئت انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در روز 2 تیر در نامه‌ای خطاب به رئیس بیمه مرکزی، ضمن اعتراض به جانب‌داری از منافع بازیگران سنتی صنعت بیمه از بیمه مرکزی تقاضای همکاری کرد.

نامه انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر به بیمه مرکزی درخصوص رگولاتوری جدید این سازمان

در نامه انجمن کارفرمایی صنفی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، پس از خاطرنشان کردن ضرورت وجود و نقش استارتاپ‌های بیمه‌ای، از بیمه مرکزی درخواست شده روند اخذ مجوزهای ضروری را تسهیل کند.


بخشنامه‌های توبیخی


شنبه 29 خردادماه، بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که استارتاپ‌ها باید فعالیت خود را در آئین‌نامه شماره 2/92 بیمه مرکزی (مصوب 13/6/97) و تخفیف‌های آن (یعنی تخفیف تا دو و نیم درصد برای عدم خسارت، خودروهای نوشماره و غیره) محدود کرده و آنها را از هرگونه خدمات اضافی مانند ارائه بن‌های خرید، کارت اعتباری و تخفیف در حق سایر بیمه‌نامه‌ها منع کرد. در این بخشنامه تأکید شده بود که ادامه فعالیت با استارتاپ‌های بیمه،‌ تنها پس از اخذ مجوز ممکن است. علاوه‌براین بیمه مرکزی اعلام کرد که شرکت‌های بیمه باید همه قراردادهایی را که با آنها عقد کرده بودند باطل کرده و با دریافت کامل حق بیمه متعلقه، نتیجه را به بیمه مرکزی منعکس کنند.

سه روز بعد در چهارشنبه 2 تیرماه، بیمه مرکزی در بخشنامه‌ دیگری اعلام کرد که در صورت تداوم همکاری شرکت‌های بیمه یا نمایندگان آنها با استارتاپ‌های غیرمجاز، کد یکتا نشده و با نمایندگان متخلف برخورد خواهد شد. در این بخشنامه تأکید شده بود که صرف وجود لوگو و نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و کانال‌های استارتاپ‌های بیمه‌ای به معنای ادامه همکاری بوده و مورد برخورد واقع خواهد شد.

بعد از صدور بخشنامه دوم در روز چهارشنبه، تا صبح جمعه، هفت شرکت بیمه فعالیت مشترک با برخی استارتاپ‌های بیمه‌ای که به گفته بیمه مرکزی غیرقانونی خوانده می‌شوند را قطع کرده و به بقیه مهلت داده شد که هر چه زودتر به همکاری خود با آنها،‌ خاتمه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.