راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کار به روش شکست سریع / چیستی و چرایی سامانه سعدی در گفت‌وگو با مدیران آن

اگر در کافه‌بازار و گوگل‌پلی برنامه واژه سهام عدالت را جست‌وجو کنید، اپلیکیشن‌های زیادی بالا می‌آید که بیشتر آنها کار استعلام سهام عدالت را انجام می‌دهند، اما تنها اپلیکیشنی که می‌تواند فروش سهام عدالت را انجام دهد، سامانه سعدی است.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰ / خردادماه امسال بود که آزادسازی سهام عدالت در دستور کار دولت قرار گرفت. در مرحله اول ۳۰ درصد سهام عدالت و در مرحله بعد ۳۰ درصد دیگر آزاد شد. بدین ترتیب در حال حاضر مشمولان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را بفروشند. در ابتدا مردم برای ثبت فروش سهام عدالت مشمولان باید از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی و سایت‌های بانک‌ها اقدام یا به‌صورت حضوری مراجعه می‌کردند، اما در ادامه کارگزاری‌ها سامانه‌ای برای فروش سهام عدالت ترتیب دادند که در این صورت هر فرد با تعیین کارگزار ناظر خود می‌تواند نسبت به فروش سهام عدالت از طریق سامانه‌های سهام عدالت کارگزاری‌ها اقدام کند.

سامانه سعدی اولین سامانه فروش سهام عدالت بود که توسط شرکت سوشیانت طراحی و اجرا و از سوی کارگزاری فارابی ارائه شد. اکنون نیز این سامانه بیشترین مراجعه‌کننده را نسبت به دیگر سامانه‌های سهام عدالت کارگزاری‌ها داشته است. اخیراً نیز اپلیکیشن سامانه سعدی راه‌اندازی شده و تنها در کافه‌بازار ۸۰ هزار نصب داشته است.

همین موضوع باعث شد که به سراغ مدیران این سامانه برویم و از مزیتی که این سامانه و اپلیکیشن نسبت به دیگر سامانه‌های مشابه خود ایجاد کرده، جویا شویم. محمد قاسمی، مدیرعامل سوشیانت؛ علیرضا جعفرخانی، راهبر ارشد بازاریابی سوشیانت؛ فاطمه دباغ‌ها، مدیر محصول سامانه سهام عدالت سعدی و پویا قاسمی، مدیر فنی پروژه سهام عدالت پاسخگوی سؤالات ما بودند.


تولد سامانه سعدی


۲۰ اردیبهشت‌ماه امسال شرکت سوشیانت طراحی سامانه سعدی را آغاز کرد. تمرکز تیم نیز بیشتر روی فروش سهام و مسائل زیرساختی بوده است. مدیران پروژه معتقد هستند که در ابتدا این مسئله وجود داشت که آیا تیمی که بدون تجربه قبلی بازارهای سرمایه برای راه‌اندازی این سامانه تشکیل شده، از عهده این کار برمی‌آید یا سوشیانت به لحاظ زیرساختی آمادگی این حجم از تقاضا را دارد؟ به همین دلیل هر دو روز یک بار یک نسخه جدید ارائه می‌شده و در آن نسخه سعی بر این بوده که تیم تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی آن انجام دهد.

پس از برگزاری جلسات دمو و شناسایی ریسک‌ها، تیم تازه‌تأسیس زیرمجموعه سوشیانت توانست به مدت کمتر از  یک ماه سامانه سعدی را پیاده‌سازی کند. به باور مدیران پروژه استرسی که وجود داشت، باعث شده بود که تیم‌ها پشتکار داشته باشند و کار به‌سرعت و به روش شکست سریع (Fast Fail) انجام شود.


کاربرمحور بودن سامانه سعدی


جعفرخانی بزرگ‌ترین مزیت سامانه سهام عدالت سعدی را کاربرمحور بودن آن دانست. او در این‌باره توضیح داد: «ما کاربر را در نظر گرفتیم و بر اساس نیاز او سامانه را طراحی کردیم. در این مسیر سامانه سعدی ساده‌ترین رابط کاربری را دارد. کاربر به‌راحتی بدون نیاز به دانش فنی و اطلاعات زیاد می‌تواند با سامانه سعدی کار کند. اگر با سامانه‌های دیگر کار کرده باشید، هیچ‌کدام به اندازه سامانه سعدی راحت نیستند. قشری که ما در نظر گرفتیم، قشری است که سواد دیجیتالی زیادی نداشته و این سامانه دقیقاً برای آنها طراحی شده است.»

او در رابطه با میزان استقبالی که در این مدت از سامانه صورت گرفته، گفت: «تعداد کاربران در سامانه به‌راحتی می‌تواند این مسئله را روشن کند. در بخش اپلیکیشن موبایلی تنها ۸۰ هزار نصب در کافه‌بازار داریم. این رقم نشان می‌دهد که این اپلیکیشن از جذابیت برخوردار است. این رقم برای اپلیکیشنی که کمتر از سه ماه راه‌اندازی شده، کم نیست.

به گفته جعفرخانی تعداد افرادی که به سامانه ما سر زدند، چیزی بیش از پنج میلیون نفر است و این عدد برای یک سامانه جدید یک دستاورد بزرگ است و همین موضوع محبوبیت سامانه را نشان می‌دهد. او در ادامه توضیح داد که حدوداً ۲۰ میلیون کاربر روش آزادسازی مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند. او گفت: «از این تعداد یک‌چهارم آن از طریق سامانه‌ای انجام شده که شرکت سوشیانت طراحی و پیاده‌سازی آن را انجام داده است.»

او به مزیتی که سامانه سعدی نسبت به بقیه دارد، اشاره کرد و گفت: «معمولاً حداقل سرویس‌هایی وجود دارد که همه سامانه‌ها ارائه می‌دهند. امکان دیدن دارایی‌ها، امکان درخواست فروش، پیگیری پرداخت و وضعیت‌ها مواردی هستند که در همه سامانه‌ها مشترک است، اما چیزی که سامانه سعدی اضافه بر این خدمات دارد، این است که این سامانه، اطلاعاتی درباره سهام بورسی نیز ارائه می‌دهد. در واقع کاربری که سهامی از شرکتی را داراست، وضعیت بازار آن شرکت را به او ارائه می‌دهد.»


فرایندی که برای ثبت سفارش فروش وجود دارد


فاطمه دباغ‌ها مسیری را که برای فروش سهام عدالت وجود دارد، توضیح داد و گفت:‌ «سامانه سعدی برای فروش سهام عدالت است. برای فروختن سهام عدالت کاربران در ابتدا دارایی‌های خود را در سعدی یا هر سامانه دیگری که از طریق سپرده‌گذاری این مجوز را داشته باشد، دریافت می‌کنند. زمانی که دارایی‌های خود را دریافت می‌کنند، برای کاربران، کارگزار ناظر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین سهام‌داران از هر سامانه‌ای که ورود کنند و اقرارنامه را بپذیرند، آن کارگزار به‌عنوان ناظر تعیین می‌شود و درخواست فروش سهام عدالت آنها از سمت این کارگزار ناظر به سپرده‌گذاری ارسال می‌شود.»

به گفته او زمانی که برای اولین‌بار وارد هر سامانه‌ای می‌شوید، اقرارنامه‌ای وجود دارد که اگر آن را بپذیرید کارگزار شما همان سامانه تأیید می‌شود. بعد از آن اگر کارگزار شما کارگزار دیگری باشد، شما این امکان را دارید که کارگزار را تغییر دهید. این گزینه در اپلیکیشن سعدی نیز وجود دارد. تغییر کارگزار برای ورود است، یعنی امکان تغییر کارگزار برای بقیه را به فارابی داده‌ایم. به‌طور مثال کارگزاری مفید امکان اینکه افراد بتواند از بقیه کارگزاران به مفید وارد شوند را می‌دهد. نمی‌توان در سعدی این امکان را برای فرد فراهم کرد که کارگزار خود را به کارگزاری مفید تغییر دهد، اما می‌توان این امکان را به سهام‌داران داد که کارگزار خود را به فارابی تغییر دهد. در واقع سامانه‌ها می‌توانند به ورودهای خود دسترسی بدهند نه به بقیه کارگزاری‌ها.


چرا سعدی و نه فارابی؟


جعفرخانی در پاسخ به این سؤال که چرا کارگزاری فارابی به سراغ سوشیانت آمد و خود به‌تنهایی سامانه مشخصی را طراحی نکرد، توضیح داد: «این موضوع به شراکتی که بین کارگزاری فارابی و سوشیانت است، برمی‌گردد. آگاه سامانه «آسا» را دارد و آن تماماً برای آگاه است. یا مفید سامانه «تدبیر» را دارد و این شرکت متعلق به کارگزاری مفید است. اما سوشیانت و فارابی خود دو برند متفاوت هستند. شراکتی که این بین صورت گرفته، باعث شده که سوشیانت شریک تجاری فارابی باشد. مسلماً سوشیانت باید این امکانات را برای او فراهم می‌کرده است.»

او دلیل انتخاب نام سعدی را برای این سامانه توضیح داد و در این‌باره گفت: «زمانی که یک محصول توسعه پیدا کرده، برای اینکه بتوانیم در بازار بهتر موقعیت آن را تعیین کنیم، به یک نام نیاز داریم. در جلساتی که با کارگزاری تشکیل دادیم، تصمیم بر این شد که نام سعدی را روی آن بگذاریم. سعدی نیز برگرفته از سامانه سهام عدالت بوده است. این موضوع صرفاً یک دید استراتژیک داشته و وقتی یک اسم تعیین شود، راحت‌تر در بازار پذیرفته می‌شود. در واقع به‌دلیل عملکرد خوبی که در بازار داشت، توانست پرمخاطب‌ترین سامانه سهام عدالت را داشته باشیم.»

راهبر ارشد بازاریابی سوشیانت درباره اینکه چرا از نام فارابی برای سامانه استفاده نشده، گفت: «اینها استراتژی‌هایی است که بازار به آن توجه می‌کند. به‌طور مثال شرکتی مانند کاله روی همه محصولات خود نام کاله را قید می‌کند و با این کار این ریسک را قبول می‌کند که اگر یک محصول او نقصی داشته باشد، سایر محصولاتش هم آسیب می‌بینند. از سوی دیگر برندی مانند گلرنگ روی محصولاتش نام‌های متفاوتی می‌زند تا اگر محصولی در بازار پذیرفته نشد، به اعتبار برند آسیبی نرسد. اینها استراتژی‌های کلانی بوده که کارگزاری فارابی انجام داده و نمی‌توان گفت که مزیت یا نقصی محسوب می‌شود.»


سامانه سعدی پارادایم جدیدی را ایجاد کرد


محمد قاسمی، مدیرعامل سوشیانت در ادامه به مفهوم سوشیانت در سامانه سعدی اشاره کرد و گفت: «سامانه سعدی اولین نرم‌افزار بعد از فارابیکسو بود و در بازار پارادایم جدیدی را شکل داد. در این پروژه نیروهایی که فنی‌محور هستند و دانش خوبی دارند، با المان‌های بازاری ترکیب شدند و در یک تیم قرار گرفتند. نتیجه آن سامانه‌ای است که ظرف مدت کوتاهی راه‌اندازی شد، در حالی ‌که نیروهای آن هیچ آشنایی با بازار سرمایه ندارند. ما در فارابیکسو هم همین کار را انجام دادیم.»

سوشیانت فرصتی را شناسایی کرد که آن هم ورود سهام عدالت به بازار سرمایه بود. قاسمی با بیان این مطلب توضیح داد: «در ابتدا نیز در این‌باره بازخورد منفی وجود داشت و دیدگاهی هم برای آن وجود نداشت. ما در اولین جلسه‌ای که کانون کارگزاران درباره سهام عدالت تشکیل داد، این موضوع را مطرح کردیم که پارادایمی در بازار شکل می‌گیرد و قرار است تعداد بسیار زیادی از مشتریان ناآگاه بازار با پرتفوی خود وارد بازار سرمایه شوند. مفهوم قبلی بازار این بود که افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند (غیر از آنهایی که فقط عرضه اولیه می‌خرند)، با بازار سرمایه آشنا هستند. بنابراین قرار بود جنس جدیدی از افراد وارد بازار سرمایه شوند که ارزش دارایی آنها هم کم نیست. پس این موضوع شناسایی شد که جنس بازار در حال تغییر است و باید برای این جنس برنامه‌ریزی جدیدی صورت بگیرد.»


انتخاب تیمی ناآشنا به بازار سرمایه، نقطه قوت ما بود


او اشاره کرد که بیشتر کارگزاری‌ها تیم OMS خود را برای پیاده‌سازی سامانه سهام عدالت آماده کردند، در حالی ‌که این تیم درگیر کارهای دیگر بازار سرمایه است. در همین پروژه به‌دلیل اینکه تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت در بازار سرمایه حرفه‌ای نبوده‌اند، ما هم توسعه‌دهندگان خود را از میان حرفه‌ای‌های بازار سرمایه انتخاب نکردیم تا بتوان سامانه ساده‌ای را طراحی کرد که کاربران آن را درک کنند. همزمان نیز بحث بازاریابی، پشتیبانی، به‌روزرسانی و اطلاع‌رسانی آن را هم شروع کردیم. تیم نیز شبانه‌روزی کار کرد. یعنی نیروهای ما به جای هشت ساعت کار، حداقل ۱۶ ساعت در روز کار می‌کردند. همچنین کار را با امکانات کم و بهینه انجام دادیم.

پویا قاسمی نیز در ادامه این موضوع در پاسخ به اینکه چرا تیم اصلی شرکت در این پروژه ورود نکردند، گفت: «در آن زمان با توجه به هجوم مردم به بازار سرمایه، تیم اصلی سوشیانت درگیر پاسخ‌دهی مناسب به  این درخواست‌ها بود. دوم اینکه ما می‌خواستیم با سامانه‌ای طرف باشیم که با عامه مردم سروکار دارد و افرادی که حتی حرفه‌ای هم نیستند؛ بنابراین تصمیم بر این شد تیمی که این کار را انجام می‌دهد، با اینکه توانمندی نرم‌افزاری خیلی قوی دارند، اما آشنایی با بورس پایینی داشته باشند تا پیش‌فرض‌های ذهنی خود را وارد نرم‌افزار نکنند و اساس طراحی سامانه سعدی بر این قرار گرفت که افرادی آن را طراحی کنند که خود بورس را بلد نباشند و بتوانند برای افرادی این سامانه را آماده کنند که این بخش‌ها را نمی‌شناسند. بنابراین وقتی به سامانه سعدی نگاه می‌کنیم، از مفاهیم عام استفاده شده و اطلاعات تخصصی بازار را وارد آن نکرده‌ایم.»

 محمد قاسمی با توضیح اینکه در بحث رابط کاربری نیز فردی که این بخش را طراحی می‌کرد با بازار سرمایه آشنایی نداشت، اما به گونه‌ای طراحی کرد که برای مشتری راحت باشد، گفت: «در مدت‌زمان کمی به تعداد کاربر زیادی نزدیک به ۴۰ هزار نفر کاربر همزمان رسیدیم که بار سنگینی را بر دوش سیستمی که جدید راه‌اندازی شده بود، انداخت.»


نوع فروش سهام عدالت از سوی دولت اشتباه بود


اگر مدیریت سهام عدالت در اختیار شرکت‌های فناوری مانند سوشیانت قرار می‌گرفت، آیا مشکلاتی که اکنون برای سامانه‌ها وجود داشت، شکل می‌گرفت؟ این سؤالی بود که قاسمی در پاسخ به آن گفت: «قطعاً این مشکلات شکل می‌گرفت، چراکه بسیاری از مشکلاتی که وجود داشت به شرکت‌های فناوری مرتبط نیست؛ بلکه به نوع سازوکار تخصیص و فروش سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی، قوانین و مقررات سازمان بورس برمی‌گردد. اینکه اکنون سهامی به فروش نمی‌رود، دلیل آن سازمان بورس نیست که اجازه فروش نمی‌دهد؛ بلکه مکانیسم کارآمدی است که وجود دارد. همچنین نباید خرده‌فروشی در سهام عدالت انجام می‌شد و از همان ابتدا باید با تشکیل بازاری به‌صورت بلوکی این سهام به فروش می‌رسید؛ بنابراین ربطی به فناوری ندارد. بیشترین چالش در بحث سیاست‌گذاری‌ها و عدم هماهنگی‌ها در ارکان بازار است.»

به گفته او این فضا اکنون هم بهتر نشده است. اکنون چندین هزار میلیارد تومان درخواست فروش نزد کارگزاری فارابی وجود دارد که اجازه فروش وجود ندارد. از سوی دیگر مشتریانی که درخواست فروش گذاشته‌اند، نمی‌توانند پول خود را دریافت کنند. همه اینها را در فناوری می‌توان انجام داد، اما وقتی در معاملات الگوریتمی محدودیت ایجاد می‌شود و اجازه فروش وجود ندارد، نمی‌توان کاری انجام داد.


فروش سهام عدالت و ابهاماتی که وجود داشت


پویا قاسمی در ادامه شیوه فروش سهام عدالت در سامانه سعدی را توضیح داد و در این‌باره گفت:‌ «در حال حاضر سیستم فروش سهام عدالت خارج از هسته و به‌صورت بلوکی توسط کارگزاری‌ها انجام می‌شود. در این میان یک شرکت واسط به نام شرکت نرم‌افزاری صحرا وجود دارد که بانی طراحی سیستم مرکزی فروش سهام عدالت است. در واقع شرکت سپرده‌گذاری با شرکت صحرا آن را پیاده کردند. شرکت صحرا وقتی API‌ را به ما تحویل داد، در نسخه اولیه آن فقط می‌توانستیم این موضوع را مطرح کنیم که این کد ملی درخواست فروش ۳۰ درصدی داده است. شرکت صحرا این درخواست را ثبت می‌کرد و ارزش‌گذاری‌ها را انجام می‌داد و پس از آن در پنلی به کارگزاری‌ها اعلام می‌شد که در این میزان برای شخص فروخته شود.»

به گفته او در نسخه‌های اولیه تعریفی از ۳۰ درصد اول و ۶۰ درصد بعدی به‌طور مشخص وجود نداشت. هنوز نیز قانون نوشته‌شده‌ای برای انتخاب این قضیه نیست که هر سامانه به چه شکل سهام را انتخاب کند و بفروشد.

قاسمی با اشاره به اینکه حدود دو، سه هفته اول فروش، هیچ پرداختی انجام نمی‌شد، توضیح داد: «مدتی که گذشت APIها تغییر کرد و بدین ترتیب کاربر می‌توانست این انتخاب را داشته باشد که چه سهمی را بفروشد. در واقع سبد خرید به کاربر داده می‌شد. تنها کاری که ما انجام می‌دادیم این بود که بیشتر از ۳۰ درصد به فروش نرسد. این مسئله هم خود ابهام داشت. دقیقاً ۳۰ درصد چه چیزی را باید به فروش می‌رساندیم؟ ۳۰ درصد تعداد سهم، ارزش هر سهم یا ارزش کل؟

اینها مواردی بوده که در حین کار اضافه می‌شد و با شرکت سپرده‌گذاری و شرکت صحرا هم مطرح می‌کردیم. حتی با فتا هم مطرح کردیم؛ چراکه مردم از فروش سهام عدالت ناراضی بودند و نمی‌دانستند که کارگزاری چه ۳۰ درصدی را برای آنها می‌فروشد. به همین دلیل موضوع به سمتی رفت که کاربر چه سهمی را برای فروش انتخاب می‌کند.»

مشکل دیگری که قاسمی به آن اشاره کرد، این بود که در ابتدای کار امکان گزارش‌دهی به مشتری مبنی بر اینکه چقدر از ۳۰ درصد سهامش به فروش رفته است، وجود نداشته است. او در این‌باره توضیح داد: «کاربران این مشکل را داشتند که چرا برخی سهام آنها به فروش رفته و برخی به فروش نرفته است؟ اما به مرور زمان شرکت صحرا و سپرده‌گذاری کم‌کم APIهای خود را اضافه کردند و سیستم چیزی شد که اکنون مشاهده می‌کنید. به همین ترتیب بخش‌های گزارش‌گیری و پرداخت هم اضافه شدند.»


چالش پرداخت سفارش‌ها


قاسمی در ادامه به چالش‌هایی که در زمان پرداخت به آن برمی‌خوردند، اشاره کرد و گفت: «بازار بورس مانند بازار خودرو نیست که آن را بفروشیم و پولش را در همان لحظه دریافت کنیم؛ بلکه سبدی از سهام وجود داشت که یک تکه از سهام آن با فروش بلوکی که کارگزاری انجام می‌داد، به فروش می‌رفت و پس از آن سپرده‌گذاری روی آن ارزش‌گذاری و میزان سهم افراد را مشخص می‌کرد. روز بعد تعدادی دیگر از سهام را می‌فروخت. بنابراین اگر فردی ۱۰۰ سهم خود را به فروش گذاشته بود، به‌صورت تصادفی برای یک نفر همان ۱۰۰ سهم و برای یک نفر مرحله‌به‌مرحله به فروش می‌رفت.

این مرحله‌ای واریز شدن‌ها به‌دلیل بحث‌های حسابرسی و پول‌شویی بوده که امکان تجمیع پول‌ها و واریز شدن یکجا وجود نداشت. هر پولی باید مبدأ و مقصد مشخصی داشته باشد؛ بنابراین مشکلات زیادی بر سر بحث پرداخت وجود دارد که اینها همان زوایای پنهانی است که دیده نشده است. به‌طور مثال بحث قیم، فردی که حساب او مسدود شده یا شماره حساب به نام خودش نبود، مواردی است که در بحث پرداخت با مشکل مواجه می‌شدیم. این تطبیق‌هایی بوده که سامانه‌ها نمی‌توانستند آن را انجام دهند و می‌گفتند که این حساب اعتبار ندارد.»

او با بیان اینکه این فروش‌ها فقط درخواست فروش است، توضیح داد: «یعنی کاربر درخواست فروش می‌دهد، ولی تضمینی مبنی بر اینکه این درخواست در همان لحظه به فروش رود، وجود نداشت. در چند هفته اخیر نیز که بازار منفی شد، این بحث به وجود آمد که کارگزاری‌ها نمی‌توانستند سهام عدالت را بفروشند و درخواست‌های فروش مردم هم زیاد شده بود. این نارضایتی کلی روی سهام عدالت به وجود آمده بود و مختص به سامانه خاصی نبود.»

جعفرخانی نیز اشاره کرد که سوشیانت آمادگی کامل دارد که همه همگام‌سازی‌ها را انجام دهد، اما باید دید که چه سیاست‌گذاری از سوی سازمان بورس یا شرکت صحرا مطرح می‌شود. این یک فرصت است و ما نیز با همین هدف حرکت کردیم که سامانه را توسعه دهیم و به این بخش از بازار سرویس بهتری ارائه دهیم و ارزش افزوده‌ای ایجاد کنیم. اما متأسفانه با قوانین دست‌وپاگیری که وجود دارد، این کار متوقف شده است. نکته مهم‌تر این است که ما چابک‌تر و سریع‌تر عمل می‌کنیم؛ چراکه شرکت‌های فناوری اطلاعات خلاقیت را به‌عنوان مهم‌ترین عامل حرکتی سریع می‌دانند.

به ‌گفته او یکی از مزیت‌های سوشیانت این است که سعی کرده‌ افراد استارت‌آپی جوان و خلاق را که در جامعه کسب‌وکاری وجود دارند، در خود جای دهد. اینجا فردی ۱۸ساله در کنار افراد باسابقه‌تر در حال فعالیت است. در واقع  هم‌افزایی از تجربه و انرژی که یک جوان مستعد دارد، باعث شده که سوشیانت اکنون در هر حوزه‌ای به شکل چابک حرکت کند و قدم‌های محکم و سریعی بردارد.


اپلیکیشن سعدی چه امکاناتی را فراهم می‌کند؟


دباغ‌ها در خصوص امکاناتی که نسخه اپلیکیشن سعدی فراهم کرده، گفت: «در خصوص وب اپلیکیشن به‌روزرسانی به دشواری انجام می‌شد و از همین رو نیاز کاربران به‌سرعت تأمین نمی‌شد. این مشکلات باعث شد که برای کاربران در پلتفرم اندروید اپلیکیشنی را راه‌اندازی کنیم. تمام امکاناتی که در نسخه وب بود، برای اندروید نیز همزمان به‌روز شد و در اختیار عموم قرار گرفت. استقبالی که از نصب این اپلیکیشن صورت گرفت، نشان داد که نیاز به یک اپلیکیشن اختصاصی وجود داشته است.»

او با اشاره به اینکه بعد از آغاز فروش ۶۰درصدی، تصمیم گرفتیم ثبت فروش ۳۰ درصد را هم نگه داریم، توضیح داد:‌ «با این کار کاربری که می‌خواهد بخشی از سهم خود را به‌دلیل نیازمندی که دارد، بفروشد، مجبور نخواهد بود که یک درخواست را قبول کند و گزینه‌های دیگر خود را از دست بدهد. بنابراین حتی در فروش انتخابی که می‌تواند هر سهامی را برای فروش انتخاب کند، این گزینه که تا چه اندازه سهام خود را فروخته، درخواست جدید شما چقدر انتخاب شده و چقدر سهام برای فروش باقی مانده، وجود دارد. اما گزینه انتخاب برای اینکه حتی بخواهند ۳۰ درصد هم فروخته شود، وجود دارد. بدین ترتیب گزینه فروش به‌طور جداگانه به‌صورت پیش‌فرض از روی سقف مجاز انتخاب می‌شود. یعنی کاربر به این فکر نمی‌کند که گزینه انتخابی او ۶۰ درصد را پر کرده یا نه.»

به ‌گفته دباغ‌ها در این اپلیکیشن گزارش درخواست‌های در صف معامله یا تماماً معامله‌شده وجود دارد، اما ریز معاملات بعداً به آن اضافه شد. به‌طور مثال به تفکیک اینکه از هر نمادی چه تعدادی فروش رفته و ارزش این سهام فروش‌رفته چقدر است؟ همه این اطلاعات کم‌کم و طی به‌روزرسانی‌هایی که اپلیکیشن داشته، اضافه شده است. قسمت اعلان‌ها هم به این دلیل طراحی شده تا اخبار مهم را سریع‌تر به کاربر نشان دهیم. موارد دیگر نیز مربوط به حساب کاربری و سؤالات متداول است.


رابط کاربری ساده


قاسمی در ادامه به بازخوردی که از این سامانه از سوی کاربران دریافت کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: «حدود ۷۰ درصد کاربران در ورژن PWA فعال هستند. بدین معنی که ضریب نفوذ نرم‌افزارهای موبایلی بالاتر است. به همین دلیل در هفته اول راه‌اندازی نسخه بومی نرم‌افزار اندروید را نوشتیم تا عملکرد بهتری به کاربران بدهیم و همچنین حجم اینترنت کمتری را مصرف کنند. علاوه بر این رابط کاربری که در این نرم‌افزار به کار بردیم، فوق‌العاده ساده است تا همه بتوانند آن را درک کنند.»

به ‌گفته او اکنون نزدیک به ۸۰ هزار نصب از طریق کافه‌بازار انجام شده و حدود ۴۰ هزار نصب نیز روی گوگل‌پلی انجام شده است. قاسمی توضیح داد: «اگر شما در این دو برنامه واژه سهام عدالت را جست‌وجو کنید، اپلیکیشن‌های زیادی بالا می‌آید که بیشتر آنها کار استعلام سهام عدالت را انجام می‌دهند، اما تنها اپلیکیشنی که می‌تواند فروش سهام عدالت را انجام دهد، سامانه سعدی است.»

قاسمی اضافه کرد که حدود دو یا سه هفته که از راه‌اندازی نرم‌افزار گذشت و افراد با بورس و سهام آشنا شدند، شروع به ارائه اطلاعات به مردم کردیم. به‌طور مثال اگر روی هر سهمی کلیک شود، وارد صفحه‌ای می‌شویم که عمق بازار به کاربران آموزش داده می‌شود تا افرادی که می‌خواهند تخصصی‌تر خریدوفروش کنند، بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰
نویسنده / مترجم مرضیه شمس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.