راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه کارت اعتباری سمات در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد: امضای تفاهم‌نامه با هشت بانک برای اعطای کارت اعتباری سهام عدالت

به گفته محمدی تاکنون هشت تفاهم‌نامه با بانک‌‌ها در خصوص ارائه کارت‌ اعتباری سهام عدالت امضا شده و این بانک‌ها در حال پیگیری هستند تا این تسهیلات را عملیاتی کنند. بنابراین باتوجه به صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد، انتظار می‌رود تا آخر اردیبهشت‌ماه همه بانک‌ها این تسهیلات را ارائه دهند.

تاکنون خبرهای زیادی درخصوص نحوه ارائه کارت اعتباری سهام عدالت منتشر شده است، اما هنوز این طرح ابهامات بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال برخی افراد نمی‌دانند که اگر بخشی از سهام عدالت خود یا کل آن را فروخته‌ باشند، باز هم می‌توانند درخواست کارت اعتباری سهام عدالت را ثبت کنند یا نه؟ این سوالات نیز وجود دارد که کارت اعتباری سهام عدالت قرار است به صورت فیزیکی ارائه شود یا مجازی؟ افرادی که کارت ملی قدیمی دارند چگونه می‌توانند درخواست خود را برای کارت اعتباری سهام عدالت ثبت کنند؟ به‌طور کلی آیا قرار است با ارائه کارت اعتباری پولی به حساب مشتری واریز شود؟

این سوالات و سوال‌های مرتبط دیگر، دغدغه بسیاری از افرادی است که اکنون متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند. سمیه محمدی، مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سمات در گفت‌وگو با راه پرداخت به برخی ابهامات موجود در خصوص کارت اعتباری سهام عدالت پاسخ داده است.

محمدی در خصوص اینکه کارت اعتباری سهام عدالت چه مقدار اعتبار خواهد داشت، توضیح داد:‌ «به طور کلی سهامداران عدالت به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. بر این اساس سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کردند، در ۳۶ نماد بورسی و ۱۷ نماد غیربورسی سهامدار هستند. تاکنون دارایی آزادسازی شده برای سهامدارانی که روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کردند، ۶۰ درصد بوده است. افراد علاوه‌بر اینکه امکان معامله این درصد از سهام را دارند، می‌توانند به واسطه آن کارت اعتباری هم دریافت کنند. میزان تسهیلات دریافتی نیز ۵۰ درصد سهام عدالت است (۶۰ درصد آزادسازی شده و قابل معامله).»


کارت اعتباری، فیزیکی است یا مجازی؟


او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از کارت‌های اعتباری سهام عدالت استفاده کرد، توضیح داد: «بانک ملی با «نشان بانک» این تسهیلات را ارائه می‌دهد. سهامداران پس از دریافت این تسهیلات کارت فیزیکی را دریافت نمی‌کنند و از طریق نشان بانک می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های منتخب کالاهای خود را خریداری کنند، اما کارت اعتباری سهام عدالت بانک تجارت به صورت فیزیکی است که بعد از تکمیل مراحل توثیق و فرایندهای بانکی از طریق پست برای سهامداران ارسال می‌شود.»


افراد دارای کارت ملی قدیمی نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند


او در پاسخ به این سؤال که افرادی که کارت ملی جدید ندارند، چگونه می‌توانند نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند، گفت: «افرادی که برای کارت ملی جدید درخواست داده‌اند، می‌توانند از طریق کد پیگیری خود، درخواست کارت اعتباری را ثبت کنند. همچنین افرادی که تاکنون برای کارت ملی جدید درخواستی نداده‌اند، می‌توانند با ثبت درخواست کارت ملی جدید و دریافت کد پیگیری، برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند.»


امضای تفاهم‌نامه با هشت بانک


محمدی در ادامه گفت که تاکنون هشت تفاهم‌نامه با بانک‌‌ها در خصوص ارائه کارت‌ اعتباری سهام عدالت امضا شده و این بانک‌ها در حال پیگیری هستند تا این تسهیلات را عملیاتی کنند. بنابراین باتوجه به صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد، انتظار می‌رود تا آخر اردیبهشت‌ماه همه بانک‌ها این تسهیلات را ارائه دهند.

او درباره جزئیات دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از سوی دو بانک ملی و تجارت توضیح داد: «در بانک تجارت از طریق اپلیکیشن زمرد و بانک ملی از طریق ایوا، نشان و بله این تسهیلات ارائه می‌شود. بدین صورت که افراد بعد از ثبت مراحل اولیه وارد فرایند توثیق می‌شوند. سهامداران حتماً باید در سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند تا بتوانند وارد این فرایند شوند. بعد از مطالعه و قبول شرایط تعهدات خود که بسیار حائز اهمیت است، درخواست خود را ثبت می‌کنند و نتیجه آن به سهامداران از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. در ادامه با تکمیل فرایند، کارت اعتباری را دریافت می‌کنند.»


سهامداران با لغو درخواست فروش می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند


مدیر پروژه کارت اعتباری سمات درخصوص نحوه دریافت کارت اعتباری برای سهامداران مستقیم و غیرمستقیم توضیح داد و در این باره گفت: «سهامداران غیرمستقیم دقیقاً مانند روش مستقیم می‌توانند خدمات کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند، اما در روش غیرمستقیم تنها یک نماد وجود دارد که آن هم نماد شرکت‌ سرمایه‌گذاری‌ استانی آنهاست. درواقع سهامداران در هر استانی که سهام عدالت را ثبت‌نام کردند، اکنون سهامدار آن نماد استانی هستند. در این خصوص نیز کلیه دارایی قابل معامله آنها معادل ۶۰ درصد آزادسازی شده مانند روش مستقیم توثیق می‌شود و ۵۰ درصد به آنها اعتبار داده می‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: «سهامدارانی که تاکنون درخواست فروش داده، اما موفق به فروش سهام خود نشده‌اند، می‌توانند پس از لغو درخواست فروش، نسبت به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند. در این میان سهامدارانی که کل سهام عدالت خود را فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند. همچنین ارائه کارت اعتباری به سهام عدالت متوفیان امکان پذیر نیست.»

محمدی در خصوص اعتبار ۷ و ۱۴ میلیونی سهام عدالت که در جلسه هیئت دولت از آن صحبت شد، توضیح داد: «مطابق ماده ۵ ثبت و سپرده‌گذاری تسویه و پایاپای سازمان بورس اوراق بهادار فقط اوراق بهادار سپرده شده نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل خریدوفروش، وثیقه‌گذاری و یا هر گونه انتقال مالکیت اعم از قهری و قانونی است. بنابراین در حال حاضر تنها ۶۰ درصد دارایی آزادسازی شده سهام عدالت قابل معامله و توثیق است.»


تغییر کارگزار ناظر به کارگزار بانک ارائه دهنده تسهیلات


به‌گفته او در روش مستقیم سهامداران حتماً باید کارگزار ناظر خود را به کارگزار بانکی که قرار است از آن کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند، تغییر دهند. به‌طور مثال افراد اگر می‌خواهند از بانک ملی کارت اعتباری سهام خود را دریافت کنند، باید هم در بانک ملی حساب داشته باشند و هم کارگزار آنها بانک ملی باشد. این نکته هم قابل ذکر است که نیازی نیست شماره حساب آنها با شماره حسابی که در زمان ثبت‌نام سهام عدالت ارائه داده‌اند، یکسان باشد و اگر شماره حساب ثبت شده در زمان ثبت‌نام سهام عدالت متعلق به بانک دیگری باشد، باز هم می‌توانند از بانک ملی در صورت داشتن حساب کارت اعتباری دریافت کنند.


کارت اعتباری یا پول نقد؟


محمدی به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از سهامداران عدالت کارت اعتباری را وام تلقی می‌کنند و تصور این است که مبلغی به صورت نقدی به آنها داده می‌شود، درحالی‌که پولی به افراد داده نمی‌شود؛ سهامداران با دریافت کارت اعتباری می‌توانند به فروشگاه‌های منتخب بانک‌ها مراجعه و کالای مورد نیاز را خریداری کنند.

به‌گفته او افراد اگر به تعهدات خود در بازه زمانی که بانک تعیین کرده عمل نکنند و بازپرداخت را انجام ندهند، سهام عدالت به نفع بانک به فروش می‌رود و آنها دیگر نمی‌توانند سهام خود را داشته باشند.

مدیر پروژه کارت اعتباری سمات در پایان توضیح داد که سهامداران در صورت نگه‌داشت سهام عدالت و دریافت کارت اعتباری ضمن اینکه دارایی با ارزش سهام عدالت خود را نگه‌داری می‌کنند و از مزایای سهام خود از قبیل سود سهام، افزایش سرمایه، شرکت در مجامع و غیره بهره‌مند می‌شوند، نقدینگی مورد نیاز را تامین کرده و در ثبات بازار سرمایه نیز نقش مهمی خواهند داشت. درواقع این نوع تامین مالی هم به نفع خانوار در سطح تسهیلات خرد بوده و هم دارای منافع ملی و کلان برای کشور و ثبات بازار سرمایه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.