راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰ نکته در خصوص نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

خردادماه سال گذشته بود که سهام عدالت به دستور مقام معظم رهبری آزادسازی شد. پس از گذشت ۹ ماه بالاخره در ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ اعلام شد که دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق دو بانک ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند.

در این میان بانک ملی پیشگام شد و این سرویس را از طریق اپلیکیشن موبایلی ارائه داد، اما بانک تجارت در آن زمان این محصول را اجرایی نکرد و در هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ طی خبری اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق اپلیکیشن زمرد این خدمت را دریافت کنند. پس از چند روز که از فعالیت این اپلیکیشن گذشته است، اپراتور بانک تجارت به ما اعلام کرد که اکنون در نسخه فعلی اپلیکیشن زمرد این خدمت غیرفعال شده و در نسخه بعدی این اپلیکیشن، دریافت کارت اعتباری سهام عدالت فعال می‌شود.

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سمات نیز اخیراً شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را بیان کرده است. به گفته سمیه محمدی برخی بانک‌ها زیرساخت‌ها را پیاده‌سازی و برخی پیاده‌سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را پیاده‌سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از سه هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.

همانطور که گفته شد در حال حاضر دو بانک ملی و بانک تجارت این خدمت را ارائه می‌دهند، مشتریان این دو بانک برای دریافت این تسهیلات باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند که در ادامه می‌خوانید.

۱- متقاضیان دریافت کارت اعتباری در گام اول باید با ثبت‌نام در سامانه سجام احراز هویت شوند که این فرآیند به صورت غیرحضوری قابل انجام است.

۲- سهامداران عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند، تنها در صورتی می‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند که تمام سهام عدالتشان را نزد خود نگه داشته‌اند و در صورت حتی فروش یک سهم از پرتفوی خود دیگر نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند. مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده است، باید سجامی باشد و بعد از احراز هویت در اپلیکیشن‌های مربوط به بانک‌های عامل نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند.

۳- سهامدارانی که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، باید کارگزار ناظر خود را تغییر دهند. به‌طور مثال اگر سهامداری بخواهد از طریق اپلیکیشن ایوا کارت اعتباری را دریافت کند باید کارگزاری خود را به بانک ملی تغییر دهد.

۴- هر سهامدار باید در بانکی که درخواست کارت اعتباری سهام عدالت می‌دهد، دارای حساب بانکی باشد.

۵- سهامداران می‌توانند ۵۰ درصد ارزش روز سهام خود را توسط کارت اعتباری دریافت کنند و با توجه به ارزش سهامشان بین دو تا ۱۰میلیون تومان در قالب کارت اعتباری، تسهیلات بگیرند. به‌طور کلی اکنون ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند.

۶- سهامداری که وام می‌گیرد تا یک ماه فرصت دارد تا این مبلغ را به بانک برگرداند. اگر سهامداری نتوانست این مبلغ را برگرداند باید در ۳۶ ماه آن را با سود ۱۸ درصد تسویه کند.

۷- سهامداران برای احراز شرایط دریافت کارت‌های اعتباری به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری با بانک‌ها مراجعه ندارد و تمامی فرایندهای لازم در این زمینه به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود.

۸- افرادی که از طریق بانک ملی اقدام می‌کنند باید به اپلیکیشن ایوا و افرادی که از طریق بانک تجارت اقدام می‌کنند باید به اپلیکیشن زمرد مراجعه کرده و مراحل احراز هویت را در آن سپری کنند. سهامداران حتماً باید به آخرین نسخه اپلیکیشن ایوا یعنی نسخه ۲.۴.۶ مراجعه و گواهی امضای الکترونیکی را برای ثبت درخواست خود دریافت کنند. پس از ثبت‌نام اگر افراد، اطلاعات کارت مانند اسکن بارکد مشاهده کردند، فعال‌سازی انجام شده و می‌توان از طریق فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید خود را انجام دهند. درحال حاضر فعال‌سازی کارت اعتباری سهام عدالت از طریق اپلیکیشن زمرد قابل انجام نیست و هر زمان که نرم‌افزار به‌روزرسانی شد می‌توان از قسمت «توثیق سهام» نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کرد.

۹- شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد.

۱۰- کارت اعتباری فیزیکی نیست، بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.

40 دیدگاه
  1. شهناز یاراحمدی می‌گوید

    با سلام من نصفی از سهام عدالت رو فروختم از شما خواهشمندم که کارت اعتباری به من تعلق بگیره واقعا گرفتار ومحتاجم از شما ممنونم

  2. ناشناس می‌گوید

    یک ماه تسویه به بانک بنظرتون کم نیست اونی که کارت اعتباری میگیره حتماً نیازمنده

  3. ناشناس می‌گوید

    سلام .چرا اختلاف ایجاد کردند..مستقیم ..غیرمستقیم…سهام مگرقرارنبودکه دست خود مردم باشدبفروشندوبه زخم زندگیشان بزند…بابااین کارها جزدردسربرامردم چیزی ندارد..یک قانون بگذارند که خریدوفروش آن راحت باشد..گرفتاری برامردم درست نکنید

  4. کوروش می‌گوید

    اخه کسی که میاد این کارت را میگیره حتما نیاز داره طرف اگه پول داشت کارت نمیگرفت که یک ماه بخواد بده بعد اگه نده هم سه ساله باید با سود ۱۸ درصد باید پس بده

    این چه کمکی که میکنید شما همون پول نفت بدین کسی محتاج نمیشه

  5. ناشناس می‌گوید

    افرین

  6. ناشناس می‌گوید

    احسنت

  7. ناشناس می‌گوید

    مسخره ها این دیگ چه صیغه ی هستش

  8. ناشناس می‌گوید

    خیلی مسخرست طرحش

  9. فرهاد می‌گوید

    این ۵۰% سهام که واریز میشه ایا میتوان ب صورت نقدی دریافت کرد و یا فقط ب صورت کارت هدیه خرید نموند لطفا یکی جواب بده

    1. ناشناس می‌گوید

      بله

    2. فاتحی می‌گوید

      سلام دوست عزیز فقط خرید کالا هستش نقدی نیست از فروشگاه هایی که مشخص میکنن می تونید خرید کنید

    3. Tamana می‌گوید

      اصلا کارت نمیدن. فقط تو سیستم ثبت میشه و حتما باید از فروشگاه های طرف قرارداد مثل رفاه و کوررش خرید کنید. امکان نقد کردنش نیس

  10. ایرانی می‌گوید

    آقا بهترین روش
    وام بگیرید پس ندید ،اینجوری سهامتون سریع تر فروخته میشه

    1. ناشناس می‌گوید

      والا وقتش خیلی کم یه مله

  11. سحر می‌گوید

    الان بانک تجارت باشیم تو چه فروشگاه‌هایی میتونیم مصرف کنیم ؟؟حتی کارتخوان های مغازه ها؟؟

  12. ناشناس می‌گوید

    الان کارت من صادرات کجا مراجعه کنم برای کارت اعتباری

  13. ناشناس می‌گوید

    سلام.
    به شما یه کارت اعتباری پست میشه مثل کارت بانکی، که میتونین باهاش خرید کنین

  14. مهسا می‌گوید

    سلام ..ببخشیدکسی که تواپلیکشن اپ اهرازهویت کرده یا رفته دفترپیش خوان باز باید تو ایوا اهرازهویت کنه پول پرداخت کنه یاهمون کافیه؟کسی هست کارت اعتباری گرفته باشه خریده کرده باشه

  15. ناشناس می‌گوید

    سلام کارت عتباری کی به دسمان میرسد

  16. ناشناس می‌گوید

    از من به شما نصیحت اگه می خواید کارت اعتباری بگیرید از بانک تجارت بگیرید جون ملی فقط تو فروشگاه رفاه و وین مارکت میشه استفاده کرد ولی تجارت از تمامی دستگاه پوزاش میشه خرید انجام داد

  17. عاطفه می‌گوید

    کارت ملی من مفقود شده چرا نمیتونم کارت اعتباری بگیرم

  18. حسین می‌گوید

    مثل اینکه سامانه زمرد بانک تجارت در خصوص کارت اعتباری سهام عدالت فعال نیست و جالب اینکه این موضوع را در یکی از شعب بانک تجارت در تبریز اعلام نمی کنند و درخواست میکنند که حساب باز کن .
    لطفا کمی صداقت داشته باشید.

  19. حق گو می‌گوید

    با سلام .هرکی میخواد تجارت وام بگیره سه ساله ای وجود نداره “”۲۴ ماهه ست”هرجا یچی میگن فقط خوب بلدن ملت رو بپیچونن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.