راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی تعدادی از شرکت‌های تامین‌کننده کاغذ حرارتی صنعت بانکی و پرداخت کشور

تمامی کاغذ حساس حرارتی مصرفی کشور از واردات و به‌صورت جامبو رول تامین می‌شود و تنها در این شرکت‌ها عملیات چاپ، برش و بسته‌بندی آنها صورت می‌گیرد.

کاغذ حساس حرارتی همان کاغذ رسیدی است که از دستگاه کارت‌خوان یا خودپرداز بعد از انجام هر تراکنش دریافت می‌کنیم. کاغذی که نه فقط در کارت‌خوان‌ها و خودپردازها بلکه برای کاربردهای مختلفی از جمله در صندوق‌های فروشگاهی، کیوسک‌های بانکی، ماشین‌های حساب و ترازوهای دیجیتال، دستگاه‌های نوبت‌دهی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. کاغذ حساس حرارتی یکی از انواع کاغذها برای چاپ است که در پرینترهای حرارتی نسبت به گرمای حاصل از پرینتر واکنش نشان می‌دهد و جوهر آن روی کاغذ بر اثر حرارت نمایان می‌شود. کارت‌خوان پرمصرف‌ترین دستگاهی است که از این نوع کاغذ استفاده می‌کند و خودپرداز نیز در جایگاه دوم قرار دارد. شرکت‌های متعددی در کشور تامین کاغذ حساس حرارتی صنعت بانکداری و پرداخت کشور را برعهده دارند. در این متن نگاهی به تعدادی از این شرکت‌ها داشته‌ایم. قبل از اینکه به این شرکت‌ها بپردازیم باید بگوییم که طبق شنیده‌ها، تمامی کاغذ حساس حرارتی مصرفی کشور از واردات و به‌صورت جامبو رول تامین می‌شود و تنها در این شرکت‌ها عملیات چاپ، برش و بسته‌بندی آنها صورت می‌گیرد.

بنا بر پیگیری‌های راه پرداخت، واردات کاغذ حساس حرارتی سالانه عددی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن هست که سالانه حدود ۱۰ هزار تن از کاغذ حرارتی در شبکه بانک و پرداخت کشور مصرف می‌شود و معمولا نیز این کاغذها از کشورهای چین، هند، کره، ژاپن و اسپانیا تامین می‌شوند. با توجه به صحبت‌های یکی از افراد فعال در این صنعت، کاغذهای حساس حرارتی از گروه کالایی که مشمول ارز نیمایی هست خارج شده و به همین خاطر با ارز حواله آزاد وارد می‌شوند که این موضوع قیمت را بسیار بالا برده و به همین خاطر در سال ۱۳۹۹ واردات این نوع از کاغذها بسیار کم بوده و هر آنچه موجود هست، اکثرا از سال ۱۳۹۸ در انبارها مانده بودند و آن مقداری که در سال جاری وارد شده نیز بیشتر تهاتر طلب شرکت‌های دولتی بودند. در ادامه به معرفی شرکت‌های فعال در این حوزه می‌پردازیم.


شرکت فناپ‌تک


شرکت فناپ‌تک، در سال ۱۳۹۴ توسط هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) بنیان‌گذاری شده است. این شرکت تا پیش از تغییرات در نام و استراتژی، به‌عنوان بازوی پرداخت الکترونیکی هلدینگ فناپ، وظیفه ارائه محصولات و راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی را بر عهده داشت. پیش‌تر هلدینگ فناپ در سال ۱۳۹۳ موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت تایوانی کسلز (CASTLES) شده بود و یک سال بعد از آن به‌منظور بومی‌سازی تولید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت الکترونیک و تامین نیازهای سخت‌افزاری در داخل کشور، «شرکت پرداخت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان اروند» یا «ارونتک» را تاسیس کرد. این شرکت به‌عنوان نخستین پروژه، خط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان را تحت لیسانس شرکت کسلز در منطقه آزاد اروند (خرمشهر) راه‌اندازی کرد.

در سال ۱۳۹۵، اولین دستگاه کارت‌خوان تولیدی این شرکت از خط تولید ارونتک خارج شد و در ادامه نیز با توجه به نیازهای بازار، توسعه و نوآوری در محصولات و خدمات در دستور کار این شرکت قرار گرفت که از جمله آن‌ها راه‌اندازی خط تولید رول کاغذ حرارتی دستگاه‌های کارت‌خوان، خودپرداز و صندوق فروشگاهی است. مردادماه سال ۱۳۹۷، هلدینگ فناپ به بازطراحی ساختار کسب‌وکاری خود دست زد و بخشی از فعالیت‌های سرویس‌محور فناپ‌پرداخت را در شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» ادغام کرد. شرکت فناپ‎پرداخت به شرکت «فناپ‌تک» تغییر نام یافت و تمامی فعالیت‌های حوزه تولید سخت‌افزارها/راهکارهای بانکی و پرداختی در این شرکت متمرکز شد.

کارگاه تولید رول فناپ‌تک دارای ظرفیت تولید روزانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار رول پایانه فروشگاهی و ۵ هزار رول خودپرداز و صندوق فروشگاهی است. این کارگاه به‌طور میانگین دارای تولید سالانه ۲۰ میلیون متر مربع که حدود ٨٠٠ تن می‌شود، است و به شرکت‌هایی مانند پرداخت الکترونیک پاسارگاد، کارت اعتباری ایران کیش، فروشگاه زنجیره‌ای شهروند و … خدمت ارائه می‌کند. عمده رول‌های تولیدی که در حال حاضر توسط فناپ‌تک تولید می‌شود برای پایانه‌های فروش در متراژهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ متری حسب نیاز مشتری و ۲۰۰ تا ۲۸۰ متری برای خودپرداز و ۴۵ تا ۶۰ متری در صندوق فروشگاهی و با چاپ‌های متنوع است.


شرکت نوین پیوست پاسارگاد


شرکت تولیدی نوین پیوست پاسارگاد در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده است. این شرکت دارای خطوط تولید فرم‌های پیوسته کامپیوتری و انواع پاکت محرمانه، رول‌های دستگاه کارت‌خوان، خودپرداز و… است. این شرکت توان تولید بیش از ۱۰۰۰ کارتن انواع کاغذ کامپیوتری در روز را دارا است. همچنین شرکت نوین پیوست پاسارگاد ظرفیت تولید ۴ میلیون رول کارت‌خوان در ماه را دارد و علاوه بر رول‌های دستگاه کارت‌خوان، رول‌های رسید مشتری بانکی، رول‌های صندوق فروشگاهی و رول‌های فیش پرینتر را نیز تولید می‌کند و در حال حاضر نیز علاوه بر رول، تولید فرم‌های کامپیوتری و بانکی را نیز انجام می‌دهد. این شرکت دارای ۴ دستگاه برش رول، یک دستگاه شیرینگ، یک دستگاه چاپ و ۸ دستگاه فرم چاپی است.

شرکت نوین پیوست پاسارگاد که تمرکز اصلی آن روی رول‌های کارت‌خوان است، در شش ماه اول سال ۱۳۹۹، حدود ۱۲ میلیون رول کارت‌خوان تولید کرده است.


تضمین گستر فن‌آوا


شرکت تضمین گستر فن آوا در سال ۱۳۸۲ با نام شرکت گسترش صنایع فن آوا فعالیت خود را در حوزه طراحی، ساخت، تولید، مونتاژ و … آغاز کرد و به‌عنوان شرکت تخصصی در عرصه تجهیزات پرداخت الکترونیک، سهم خوبی از بازار را در بخش‌های تعمیر دستگاه‌های پایانه فروشگاهی، تولید قطعات، فروش دستگاه‌های کارت‌خوان، تولید و فروش انواع آداپتور و کابل و… به خود اختصاص داده است. خط تولید رول کاغذ حرارتی این شرکت مهرماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید و تولید رول کاغذ حرارتی در شرکت تضمین گستر فن آوا آغاز شد. ظرفیت سالانه تولید کاغذ حرارتی شرکت تضمین گستر فن آوا ۱۰ میلیون رول است که با توجه به نیاز بازار و با اضافه کردن شیفت‌های کاری، قابلیت ارتقاء چند برابری دارد. شرکت تضمین گستر فن آوا در حال حاضر اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید آداپتور، رول کاغذ حرارتی، مودم و برخی قطعات جانبی دستگاه‌های کارت‌خوان کرده است.


شرکت حساس نمابر


واحد تولیدی شرکت کاغذ حساس نمابر مهر در سال ۱۳۷۶ در شهرک صنعتی اشتهارد با ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰۰ تن انواع رول‌های حرارتی، کاغذی و فرم‌های به‌هم‌پیوسته، احداث شد. در وب‌سایت این شرکت آمده است که شرکت نمابر مهر همواره سعی بر تامین مواد اولیه از بهترین تولیدکنندگان از جمله شرکت Mitsubishi، Kohler و Hansol را داشته است و دارای ۴۶ مشتری است که کاغذ حساس حرارتی موردنیاز آنها را تامین می‌کند. در تماسی که با این شرکت داشتیم، آماری از میزان تولید این شرکت در یک سال گذشته نتوانستیم به دست آوریم و تنها عنوان شد که شرکت نمابر مهر با ۷ شرکت PSP و حدود ۳۰ تا از بانک‌های کشور در حال همکاری است.


شرکت تولیدی بازرگانی پارسیان رول


شرکت تولیدی و بازرگانی پارسیان رول خدماتی در زمینه‌ی فروش و سفارشی‌سازی کاغذهای رول حرارتی از قبیل برش و چاپ تبلیغات پشت رول به سفارش مشتری را ارائه می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۶۹ تحت عنوان «فروشگاه مرکزی» فعالیت خود را در زمینه ماشین‌های اداری و رول‌های فاکس آغاز کرد و پس از آن فعالیت خود را در زمینه تولید و پخش رول‌های حرارتی ادامه داد. در سایت شرکت تولیدی و بازرگانی پارسیان رول آمده است که این شرکت توانسته نمایندگی کمپانی «اسکای» مالزی از شرکت‌های تابعه کمپانی OJI Group ژاپن را که یکی از شرکت‌های جهان در زمینه تولید رول‌های حرارتی است را دریافت کند. در خصوص توان و ظرفیت تولید این شرکت نتوانستیم اطلاعاتی به دست آوریم.

3 دیدگاه
  1. رشید می‌گوید

    جالبه که از شرکت سلطان رول اسمی برده نشده

  2. شیرحسین فهیم می‌گوید

    باعرض سلام .
    میخواهم همرای شما قرار داد خرید کاغذ های رول ماشین های کارت خوان را داشته باشم بطور عمده و سفارشی برای وارد ساختن به کشور افغانستان لطفا شرائیط وقواعد را برای ما ارسال نمائید

  3. محمدرفیق روشنی می‌گوید

    سلام خریدار ضایعات کاغذ رول هستم عمده خرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.