راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سد قوانین دست‌وپاگیر در صنعت ماینینگ شکسته شود / در نشست خبری سازمان نصر مطرح شد

نشست خبري سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با موضوع «مشكلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در كشور» با حضور رئيس سازمان نصر، محمدباقر اثنی‌عشری و رئيس كميسيون رمزارز این سازمان، عباس آشتیانی، اعضای کمیسیون، افشین آشوری، امیرحسین سعیدی‌ نائینی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. سازمان نصر حدود یک سال است که کمیسیون رمزارز را تشکیل داده و سعی دارد از تمامی استان‌ها در این کمیسیون عضو بگیرد.

در این نشست خبری که 29 دی‌ماه برگزار شد، درباره چالش‌های صنعت رمزارز صحبت و به مشکلاتی که در تصویب هیات دولت درباره این صنعت وجود دارد اشاره شد.

در ابتدا اثنی‌عشری با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دیجیتال اکنون 15 درصد است و تا سال 2030 به 25 درصد می‌رسد، توضیح داد: «این موضوع نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از فناوری‌های نوظهور در دنیا اتفاق می‌افتد که کشور ما هم از آنها بی‌نصیب نخواهد ماند. یکی از این فناوری‌ها ارزهای رمزنگاری‌شده است که به‌دلیل کند بودن سیستم‌های دولتی و حکومتی، در تنظیم رگولاتوری این فناوری به مشکل برخورده‌ایم.»



طبق صحبت‌های او با توجه به اینکه در یک سال اخیر مشکلاتی برای فعالان صنعت ماینینگ به وجود آمده سعی کردیم دستورالعمل‌‌هایی در این خصوص صادر کنیم تا بتوانیم تنگاهای این صنعت را برطرف کنیم. بر این اساس کارگروهی را در سازمان نصر تشکیل دادیم که یکی از آنها کمیسیون بلاکچین است.

رئيس سازمان نصر با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده تاکید شده تا دولت از پیشنهادات بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.»


تعرفه برق وزارت نیرو، ماینینگ را در نطفه خفه کرد


افشین آشوری، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان و رئیس کیمیسون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ماینینگ در ایران چند سالی است که به صورت خودجوش عمل کرده و برای ما ارزآوری به همراه دارد. می‌دانیم که بلاکچین کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها کمک به پرداخت‌های همتا به همتاست. در این نوع پرداخت می‌توان از ارزهای رمزنگاری شده استفاده کرد. پس بهتر است که باتوجه به امکاناتی که داریم این ارز را خود تولید کنیم نه اینکه سدی را برای استخراج آن ایجاد کنیم.

جستار حقوقی بر مصوبه دولت پیرامون صنعت ماینینگ / تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی برای صنعت ماینینگ به چه صورت است؟

او با بیان اینکه دولت مصوبه‌ای در تاریخ ۱۳ مرداد تصویب کرد که در آن استخراج رمزارز را به عنوان صنعت شناخت، توضیح داد: «اما با تعرفه برقی که از سوی وزارت نیرو اعلام شد، این صنعت در نطفه خفه شد.»

به‌گفته او اگر ارز را خریداری کنیم، این ارز از کشور خارج می‌شود، اما اگر با استخراج ماینینگ ارز را تولید کنیم، ارز به کشور وارد می‌شود. بنابراین باید این صنعت را توسعه داد.


به فرصت‌سوزی‌ها و فرار سرمایه از کشور پایان دهیم


امیرحسین سعیدی نائینی، عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر گفت: «اشتباهات فردی و جمعی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در درازمدت اثر خود را نشان می‌دهد. از نمونه‌های اشتباهات کشور این بود که صنعت ماینینگ را غیرقانونی اعلام کردند. با این کار یک فرصت‌سوزی به‌وجود آمد. این صنعت 10 سال است که در دنیا ظهور کرده و با توجه به فرصت‌هایی که در ایران وجود دارد، باید به آن ورود کرد.»

به‌گفته او نخبه‌کشی‌ها، بی‌توجهی به فرصت‌ها و دروغگویی‌ها می‌تواند ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد کند. در صنعت ماینینگ وزارت نیرو فعالیت شدیدی برای نابودی این صنعت انجام می‌دهد و تیر آخر آنها هم ارجاع دادن این صنعت به مصوبه هیات دولت بود. در حالی‌که در مصوبه هیات دولت در تعرفه برق شفافیتی وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که فرار سرمایه از کشور رخ دهد.

سعیدی نائینی ادامه داد: «با گذشت 10 سال از آغاز فعالیت صنعت ماینینگ، بسیاری از نخبگان با ریسک و سرمایه خود ماینینگ را راه انداختند  و پس از آن مسئولان، نخبه‌ها را از میدان بیرون کردند. مسئولان طی یک بخشنامه می‌گویند که چون قانونی برای این کار وجود ندارد، پس ماینینگ غیرقانونی است. درحالی‌که آنها فکر نمی‌کنند که قوانین پوسیده آنها باید با فناوری به‌روز شود.»

نائینی تاکید کرد که ماینینگ صنعت است و باید با تعرفه برق صنعتی محاسبه شود. دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند. درحالی‌که در دنیا 2 سنت برق برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود و در ایران این رقم 5 سنت است. وقتی تعرفه‌ای اعلام می‌شود باید در آن شفافیت وجود داشته باشد.

او به دو نرخی بودن تعرفه برق که در مصوبه هیات دولت آورده شده اشاره کرد و گفت: «تجربه چهل ساله به ما نشان داده که دو نرخی بودن فساد می‌آورد و زمینه‌های فساد را برای این کار فراهم می‌کند. با این اشتباه به افراد بسیاری ظلم می‌شود. درحال حاضر با تولید رمزارز به راحتی می‌توان معامله کرد و از تورم کاست، اما جلوی استخراج آن گرفته شده است.»


مخالف با تعرفه برق ماینینگ هستیم


عباس آشتیانی یکی از فعالان این حوزه و همچنین عضو کمسیون بلاکچین نیز در این نشست با توضیح اینکه باید ماینینگ را به‌عنوان ماهیتی مهم در فناوری شناخت، گفت: «وزارت نیرو دغدغه به‌جایی درباره امنیت شبکه دارد و می‌دانیم که مساله بسیار حساس و حیاتی است. اما به‌هیچ‌وجه صنعت رمزارز به امنیت شبکه صدمه نمی‌زند. در مقابل، برق‌دزدی‌ها، فساد سیستماتیک و انشعاب‌های غیرمجاز به امنیت شبکه صدمه می‌زند. پس هدف درست است، اما آیا ما در راستای آن قانونگذاری کرده‌ایم؟»

او ادامه داد: «تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده کیلو واتی ۹6۵ تومان است، درحالی‌که با این تعرفه نمی‌توان ماینینگ کرد. بنابراین اتفاقی که می‌افتد این است که فساد زیاد می‌شود و افراد زیرزمینی کار می‌کنند.

در این باره بخوانید: چند نکته درباره مصوبه اخیر دولت در مورد ماینینگ

آشتیانی پیشنهاداتی برای فعال شدن صنعت ماینینگ بیان کرد و گفت: «قرادادهای دوجانبه، بورس انرژی و تولید برق (ساخت نیروگاه) باید در صنعت ماینینگ ایجاد شود.  ما در حال حاضر 15 هزار مگاوات توانایی ارائه برق در بورس انرژی داریم که نمی‌گذارند ایجاد شود.»

این عضو کمیسیون بلاکچین با بیان اینکه تعرفه‌های برق ماینینگ باید با استدلال همراه باشند، گفت: «مسئولان وزارت نیرو می‌گویند که با ماینینگ، صادرات انرژی انجام می‌شود. درحالی‌که اینگونه نیست. اگر اینگونه بود با صنعت فولاد هم صادرات انرژی داریم. می‌گویند که هزینه برق ماینینگ زیاد است. اما صنعت فولاد هم هزینه زیادی ایجاد می‌کند. همانطور که صنعت فولاد برای کشور استراتژیک است، صنعت رمزارز هم برای کشور استراتژیک است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.