راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات چه گذشت؟

هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، دیروز ۲۹ دی‌ماه با رویکرد میان‌رشته‌ای و با شعار «ارزش‌آفرینی کسب‌وکارهای تعاملی و پلتفرم‌ها» در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار شد. در این مطلب نگاهی به برخی از سخنرانان این همایش و البته جوایز ملی فاب (فناوری اطلاعات برتر)، مبفا (مدیران برتر فناوری اطلاعات) و جایزه شرکت‌های تحول‌آفرین خواهیم داشت.


ارزش‌آفرینی پلتفرم‌ها


در ابتدای این همایش امیر شجاعان رئیس مرکز دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور درباره پلتفرم‌ها صحبت کرد. به گفته او، پلتفرم‌ها سکوهایی هستند که فرصتی برای بهتر دیده شدن را در اختیار کسب‌وکارها و افراد قرار می‌دهند.

شجاعان با اشاره به اینکه پلتفرم‌ها از طریق ایجاد یک تعامل، ارزش‌آفرینی می‌کنند، گفت: «چیزی که یک کسب‌وکار را سودده می‌کند، ارزش‌آفرینی است و به معنای افزودن چیزی به جهان است که پیش از این وجود نداشته. پلتفرم‌ها این ارزش‌آفرینی را ایجاد می‌کنند.» با توجه به صحبت‌های شجاعان، پلتفرم‌ها نوعی نرم‌افزار نیستند بلکه نوعی مدل کسب‌وکار هستند. پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند و مفهوم ارتباط را ترویج می‌دهند. همچنین پلتفرم‌هایی موفق هستند که با نوآوری، مبادلات را تسهیل می‌کنند. او به مزایای پلتفرم‌ها نیز اشاره کرد: «پلتفرم‌ها موجب کاهش چشمگیر هزینه راه‌اندازی کسب‌وکارها و سهولت دسترسی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شوند. علاوه بر این‌ها، موجب ایجاد مشاغل جدید نیز می‌شوند.»


اقتصاد پلتفرمی


سپس امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره اقتصاد پلتفرمی صحبت کرد. ناظمی با اشاره به اینکه شاید ما تاکنون دو دوره از اقتصاد را گذرانده‌ایم، توضیح داد: «در دوره اول معاملات به‌صورت تهاتری و کالا به کالا یا کالا به خدمت یا خدمت به خدمت انجام می‌شد. این مدل تا زمان گسترش پول وجود داشت. پس از ایجاد دوران اقتصادی صنعتی و تبدیل‌شدن پول به ابزار اصلی، وارد دوره دوم شدیم که دنیای بانکداری و همین‌طور تعاریفی ازجمله طرف عرضه و طرف تقاضا نیز شکل گرفتند. همچنین به دنبال این تغییرات، رشته‌های جدیدی مانند مارکتینگ نیز ایجاد شد. آن‌قدر این دوره به وجه قالب ذهنی ما تبدیل شده است که فکر می‌کنیم حتما باید طرف عرضه و تقاضا در همه چیز وجود داشته باشند اما توجه داشته باشید که در اقتصاد پلتفرمی، تغییر بازار به سمت بازارهای جورسازی است و هر فرد در آن واحد هم می‌تواند طرف عرضه باشد و هم می‌تواند طرف تقاضا باشد و آزادی عمل به تک‌تک بازیگران داده می‌شود. همچنین به‌غیراز اینکه کالا مبادله می‌شود، خدمت نیز معامله می‌شود.»

به گفته ناظمی، اقتصاد پلتفرمی با اقتصاد فعلی و اقتصاد تهاتری کاملا متفاوت است. پلتفرم‌های فعلی نشانه‌هایی از یک اقتصاد و تغییر بزرگ‌تر هستند نه بازیگرانی در اقتصاد فعلی.

او به ظهور شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و این‌طور توضیح داد: «با آمدن شبکه‌های اجتماعی، تنها شبکه ارتباطی به بشر افزوده نشد بلکه تعاریف اجتماعی و سیاسی جدیدی نیز شکل گرفت. درواقع ما وارد عرصه‌ای شدیم که نظر گرفتن تبدیل به یک ضرورت شده است و اگر سیستم‌های حکمران یاد نگیرند که صدای شهروندان و مخاطبان را بشنوند، حتما محکوم به نابودی می‌شوند. در نتیجه همین اتفاق در اقتصاد نیز با ظهور اقتصاد پلتفرمی افتاده و شاهد شکل‌گیری مفاهیم جدیدی در حوزه اقتصاد مانند بازارسازی و جورسازی هستیم.»

با توجه به صحبت‌های ناظمی، اقتصاد پلتفرمی چالش‌هایی را پیش روی حاکمان قرار می‌دهد که آنها باید راه‌حل‌هایی را از پیش برایشان داشته باشند. یکی از این چالش‌ها، تغییر مفهوم اشتغال است. ناظمی بر این عقیده بود که بزرگ‌ترین نیازی که ما در وضعیت فعلی و موجود به آن نیاز داریم، تغییر دید و نگاه است و بدون این موضوع، نمی‌توانیم وارد دنیای بهتری شویم.

او در پایان گفت: «اگر قرار باشد تنظیم‌گری و قواعد جدید را به بازیگران قدیمی بسپاریم، به راه‌حل جدیدی دست پیدا نخواهیم کرد.»


سککوک و SCF پلتفرم‌ها


فردوس باقری مدیرعامل شرکت سککوک نیز در هفتمین همایش مدیران فناوری اطلاعات درباره پلتفرم‌های SCF و پلتفرم سککوک صحبت کرد. با توجه به صحبت‌های باقری، تامین مالی بنگاه‌ها در سطح دنیا از سال ۲۰۰۸ تاکنون دچار تحولات جدی شده است و موضوع تامین مالی بنگاه‌ها به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط پارادایم جدیدی را پیدا کرده و بر اساس پلتفرم‌هایی تحت عنوان SCF پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتد.

او در این باره این‌طور توضیح داد: «اگر بخواهیم به این موضوع از منظر کسب‌وکار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بانک‌های دنیا از اینکه پول نقد به بنگاه‌های کوچک، متوسط و بنگاه‌های بزرگ بدهند فاصله گرفته‌اند و به سمتی رفته‌اند که بتوانند معاملات اعتباری را مبنای تامین مالی بنگاه‌ها قرار دهند. وقتی به این فضا رجوع می‌کنیم، بحثی به نام عدم تقارن اطلاعات در حوزه لجستیک، مالی و اطلاعات بنگاه‌ها به چشم می‌خورد که این موضوع باعث می‌شود بانک‌ها از این کار اجتناب کنند. در نتیجه اثر منفی این موضوع در شبکه اقتصادی کشورها این است که تامین مالی را انجام می‌دهند ولی درنتیجه آن تورم به وجود می‌آید. درنهایت برای اینکه این موضوع پوشش داده شود، زیرساخت‌هایی تحت عنوان SCFپلتفرم‌ها به وجود آمده‌ است.»

او صحبت‌هایش درباره این پلتفرم‌ها این‌طور ادامه داد: «SCF پلتفرم‌ها در سطح دنیا به نقطه‌ای رسیده‌اند که سایز بازار آنها در بحث ابزارهای تامین مالی به حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار در سال و در حوزه ریورس فکتورینگ به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال رسیده است یعنی بازار تامین مالی که در دنیا تحت پوشش SCF پلتفرم‌ها هست، چیزی حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است.»

به گفته باقری برای اینکه در کشور بتوانیم این ابزار را داشته باشیم، سککوک سعی کرده است که زیرساختی برای تامین مالی زنجیره تامین شود که یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های آن، ایجاد زیرساخت‌هایی برای invoice الکترونیک، احراز هویت دیجیتال و ایجاد برات الکترونیک است.

به گفته او، سککوک و به‌طورکلی SCFها، محصولاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند و فناوری اطلاعات شرایط را برای خلق چنین ابزارهایی به وجود آورده است و در سطح دنیا نیز SCM پلتفرم‌ها باعث شدند که بهای تمام شده کالا در زنجیره‌هایی مانند زنجیره پوشاک کاهش چشمگیری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سککوک ادامه داد: «این فضا نیاز به زیرساخت‌های قانونی لازم دارد تا ما بتوانیم تامین مالی را در دو رکن تامین مالی اسناد دریافتنی و تامین مالی اسناد پرداختنی انجام دهیم. ما در عقود مربوط در بانکداری اسلامی عقودی را نظیر خرید دین و عقودی را نظیر مرابحه وجود دارد که می‌توانند تامین مالی را در شبکه مالی هدفمند کنند و به رفع مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌ها کمک کنند. در این حوزه نیز قانون‌گذار از اواسط خردادماه 1398 قانونی را تحت عنوان حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کرده است که در ماده 8 آن درباره تامین مالی اسناد دریافتنی و تامین مالی اسناد پرداختنی اشاره کرده و این فضا را باز کرده تا شبکه بانکی بتواند در حوزه تامین مالی مطالبات یا دریافتنی‌ها ورود کند.»

باقری ادامه داد: «چیزی که ما باید در کشور دنبال کنیم این است که غیر از نظام پولی کشور، پارادایم تامین مالی از بازار سرمایه را نیز به این بخش اضافه کنیم تا استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در قالب اوراق خرید دین نیز در دستور کار پلتفرم سککوک قرار گیرد.»


جوایز


در انتهای همایش نیز جوایز ملی فاب (فناوری اطلاعات برتر)، مبفا (مدیران برتر فناوری اطلاعات) و جایزه شرکت‌های تحول‌آفرین به برگزیدگان هر سه محور اعطا شد.

1. شرکت‌های تحول‌آفرین

  • سطح کوچک (کمتر از ۵۰ نفر نیروی انسانی): شرکت ایده پرداز پاسارگاد کیان
  • سطح متوسط (۵۰ تا ۲۰۰ نفر نیروی انسانی): شرکت ابرآروان
  • سطح بزرگ (بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی): شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

2. مدیران برتر فناوری اطلاعات

  • سید صابر امامی از شرکت مبین وان کیش
  • سید امین حسینی از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد
  • سید حامد قنادپور از شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
  • رضا جمالی از بیمه تعاون

3.  محصولات برتر فناوری اطلاعات

  • رتبه اول (فاب طلایی): شرکت سککوک با پلتفرم سککوک
  • رتبه دوم (فاب نقره‌ای): شرکت راهکار هوشمند مهام کاسپین با سیستم کندوی هوشمند و مدیریت زنبورستان (بیدار)
  • رتبه سوم (فاب برنزین): شرکت علوم سبز با سامانه پایش کیفیت شبکه‌های مخابراتی (کنکاش)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.