راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده را پرداخت‌های مبتنی بر رابطه خواهند ساخت / مزایای این پرداخت‌ها چیست؟

رشد شبکه یکی از آن اتفاق‌هایی است که استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به شدت به دنبال دستیابی به آن هستند. ایربی‌ان‌بی با به‌کارگیری شبکه میزبانی خود، توانست انقلاب بزرگی در صنعت گردشگری رقم بزند. اپلیکیشن‌های اشتراک خودرو نیز از قدرت روابط شبکه‌محور به منظور تحول‌آفرینی در صنعت تاکسیرانی استفاده کرده‌اند. حالا نوبت سیستم پرداخت‌ است که یک انقلاب شبکه‌محور را تجربه کند.


اشکال کار پرداخت‌های کسب‌وکاری کجاست؟


تکنولوژی مورد استفاده در اکثر پرداخت‌های بین‌المللی امروزی، به دهه 1970 برمی‌گردد. سیستم سوئیفت برای انتقال و جابه‌جایی پول از بانک‌های واسطه استفاده می‌کند. هر توقفی که طی این مسیر رخ می‌دهد، باعث افزایش کارمزد می‌شود؛ به همین دلیل است که پرداخت‌های بین‌المللی به شکل چشمگیری پرهزینه‌ هستند.

سیستم مذکور گران‌قیمت و غیرشفاف است. زمانی که وجه مورد نظر از حساب بانکی برداشت می‌شود، هیچ‌یک از طرفین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده نمی‌توانند موقعیت لحظه‌ای آن را مشاهده کنند. این کمبود شفافیت باعث کاهش اعتماد می‌شود و به روابط آسیب می‌رساند.

در دنیای مدرن امروز، پس از سفارش غذا و خرید آنلاین به راحتی می‌توان مراحل مختلف آن را ردیابی کرد، ولی در پرداخت‌های تجاری چنین قابلیتی وجود ندارد. روشن است که سیستم سنتی مالی آماده یک تغییر بزرگ است.


یک روش جدید برای انجام کسب‌وکار


نسل جدید نقل‌وانتقال در حال ظهور است: پرداخت‌های تجاری روابط‌محور. در دل هر پرداخت، یک رابطه نهفته است. این رابطه می‌تواند بین کارگزار و تولیدکننده، فریلنسر و مشتری یا کسب‌وکار و مشتریانش باشد.

قلب هر رابطه‌ای را عنصری به نام اعتماد زنده نگه می‌دارد و روابط تجاری نیز از این امر مستثنی نیستند. در صورتی‌ که دو طرف به یک شبکه واحد متصل شوند، فاکتورهایی به نام شفافیت و اعتماد در قلبشان جوانه خواهد زد و رابطه بین آن‌ها را تقویت خواهد کرد.

به عنوان نمونه، ایربی‌ان‌بی، مهمان و میزبان را از طریق یک شبکه متمرکز به هم متصل می‌کند. بدین ترتیب، هر دو طرف می‌توانند تاریخچه، رکورد تراکنش‌ها، اعتبار کاربر و اطلاعاتی از این دست را مشاهده کنند. به عنوان میزبان، اگر مشاهده کنید که مهمانتان از نظر اعتبار پنج ستاره کامل گرفته است، با کمال میل به او اعتماد خواهید کرد.

 در مقابل، در صورتی که مشاهده کنید نظراتی منفی در مورد مهمان نوشته شده است، به احتمال زیاد به او اعتماد نخواهید کرد و وی را نخواهید پذیرفت. مهمان و میزبان از طریق پلتفرم ایربی‌ان‌بی به یکدیگر متصل می‌شوند، بدین ترتیب بین آن‌ها رابطه شکل می‌گیرد و به احتمال زیاد، این رابطه در نهایت به اعتماد متقابل منجر می‌شود. هر دو طرف با انگیزه بالایی به تعهداتشان عمل می‌کنند تا مبادا یکی از ستاره‌هایشان را از دست بدهند. شبکه مشترک، باعث ایجاد اعتماد می‌شود و بین دو فرد که پیش‌تر شناختی از یکدیگر نداشتند، رابطه‌ای قوی ایجاد می‌کند.

زمانی که کار به پرداخت‌های تجاری بین‌المللی می‌رسد، هر دو طرف باید به طریقی اطمینان حاصل کنند که فرد مقابل به تعهدش عمل خواهد کرد. این تعهد می‌تواند پرداخت صورتحساب، تکمیل سفارش یا پایبندی به قرارداد باشد. با معرفی یک شبکه مشترک برای اتصال کسب‌وکارها به یکدیگر، بین تمامی اعضای پلتفرم ارتباطی قوی شکل می‌گیرد و اعتماد بین آن‌ها تقویت می‌شود.

در حال حاضر، شبکه‌های همتابه‌همتایی وجود دارند که امنیت، راحتی و اعتماد را در دنیای امور مالی ایجاد می‌کنند. ونمو، زل، اسکوئر کش و وی‌چت پی همگی نمونه‌هایی از فین‌تک‌هایی هستند که از شبکه‌های اجتماعی برای تسهیل امور مالی روزانه استفاده می‌کنند. با این وجود، هنوز هم در فضای پرداخت‌های تجاری از سیستم‌هایی قدیمی، غیرشفاف و پرهزینه استفاده می‌شود.

موسسات مالی بزرگ مزایایی مانند امکان مذاکره و نرخ‌های مناسب را برای سازمان‌های چندملیتی فراهم کرده‌اند، ولی شرکت‌های کوچک و متوسط از این مزایا بی‌بهره هستند.

ویم یک شبکه پرداخت تجاری جهانی است که سیستم‌های سنتی مالی را دموکراتیزه کرده است. دست‌اندرکاران ویم با در نظر گرفتن محدودیت‌های کسب‌وکارهای کوچک، یک مدل پرداختی رابطه‌محور را توسعه داده‌اند. این مدل شفافیت، امنیت و بهره‌وری روابط تجاری بین‌المللی را ارتقا می‌دهد.


مزایای پرداخت‌های مبتنی بر رابطه


شفافیت بالا و فراهم شدن امکان پیگیری پرداخت

اگر تا به حال مجبور شده باشید یک پرداخت ناموفق را ردیابی کرده یا صورتحسابی عقب افتاده را مورد پیگیری قرار دهید، حتما تایید می‌کنید که گفت‌وگویی با موضوع «پول من کجاست» گفت‌وگوی چندان خوشایندی نیست. عدم پرداخت یا بروز تاخیر در انجام آن، به اعتمادی که زیربنای روابط تجاری سودآور را شکل می‌دهد، آسیب وارد می‌کند.

پرداخت‌ رابطه‌محور باعث می‌شود هر دو طرف تراکنش، دیدگاه مشخصی نسبت به یکدیگر پیدا کنند، در این صورت نیازی به چک کردن مدام پیام‌های اعلام وضعیت پرداخت نیست. در این نوع از پرداخت‌ها، هر طرف می‌تواند از طریق شبکه متمرکز، موقعیت وجه را ردیابی کنند. هر دو طرف به یک پلتفرم مشترک متصل هستند،  از این رو هر فردی در هر ساعتی از شبانه‌روز قادر است پرداخت‌ها را ردیابی کند. کسب اطلاعات دقیق در مورد وضعیت وجه و زمان واریز آن به حساب مقصد، باعث ایجاد آرامش خاطر می‌شود و اضطراب را از بین می‌برد. این امر در مورد پرداخت‌های حساس و با حجم بالا بیشتر صدق می‌کند.

امنیت

یکی دیگر از مزایای پرداخت‌های رابطه‌محور، افزایش امنیتی است که در سایه ایجاد شبکه فراهم می‌شود. در ارتباطات سنتی بین بانکی، فرستنده باید اطلاعات حساسی را در مورد دریافت‌کننده تهیه و ارسال کند. نام، نشانی، شماره حساب بانکی، مجوز تجاری، کدهای سوئیفت و مواردی از این دست، جزو همین اطلاعات هستند. بانک فرستنده هر بار که بخواهد پرداختی را ارسال کند، حتما باید این اطلاعات را ضمیمه کند و این امر شرایط را دشوار می‌کند.

به‌اشتراک‌گذاری مداوم و چندباره اطلاعات حساس بانکی، امکان بروز خطاها را فراهم می‌کند و امکان ناموفق بودن پرداخت را افزایش می‌دهد. بالا رفتن ریسک کلاهبرداری و تقلب نیز یکی دیگر از معایب این روند است.

زمانی که اعضا اطلاعات خود را روی یک شبکه مرکزی امن ذخیره می‌کنند، احتمال کلاهبرداری و سرقت هویت طرفین تراکنش کاهش پیدا می‌کند. به هنگام استفاده از این شبکه، اعضا فقط یک بار اطلاعاتشان را وارد می‌کنند و در نتیجه، احتمال خطا نیز رو به کاهش می‌گذارد.

بهره‌وری

مدل‌های پرداخت رابطه‌محور با هدف برطرف کردن نیازهای فرستنده و دریافت‌کننده وجه طراحی شده‌اند. در ارتباطات بین بانکی سنتی و پرداخت‌های رمیتنس، نهاد دارنده وجه به عنوان عضو مرکزی وارد فرآیند انجام تراکنش می‌شود؛ ولی پایه‌ شبکه‌های پرداخت رابطه‌محور را ارتباطات دوسویه تشکیل می‌دهد.

پرداخت‌های مبتنی بر رابطه زمینه را فراهم می‌کنند تا عملیات مربوط به برداشت و دریافت وجه، در یک پلتفرم واحد انجام بگیرند. این قابلیت برای کسب‌وکارهای کوچکی که تنها یک دپارتمان مالی دارند، بسیار ارزشمند است. بهره‌مندی از یک پلتفرم واحد برای ارسال و دریافت وجه، باعث صرفه‌جویی در زمان گرانبهای کسب‌وکارها می‌شود.

کارمزد و مبادلات خارجی

در نقل و انتقال سنتی بین بانکی، از دریافت‌کننده بابت تبدیل ارز نیز کارمزد دریافت می‌شود. وقتی پول به صورت بین‌المللی انتقال داده می‌شود، معمول است از شخص دریافت‌کننده، هزینه چشمگیری بابت تبدیل وجه پرداخت شده به ارز محلی کسر می‌شود.

سیستم‌های پرداخت مبتنی بر رابطه، شرایطی را فراهم می‌کنند که طبق آن، تبدیل ارز در مقایسه با بانک‌ها با نرخ کمتری انجام می‌گیرد و طرفین دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده می‌توانند توافق کنند که کدامیک این کارمزد را پرداخت خواهند کرد. در نتیجه این امر، انعطاف‌پذیری افزایش می‌یابد و هر دو طرف اطمینان حاصل می‌کنند که تبدیل ارزها با قیمت منصفانه‌ای انجام می‌پذیرد.

زمانی‌ که مبلغی را از طریق نقل ‌و انتقال بانکی سنتی یا رمیتنس ارسال می‌کنید، هر یک از بانک‌های واسطه کارمزدی مجزا برای خود کسر می‌کنند. پیش از آن‌که وجه به مقصد نهایی خود برسد، از بانک‌های واسطه بسیاری عبور می‌کند، در نتیجه مبلغ کارمزد به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

در مدل پرداخت مبتنی بر رابطه، شبکه جای بانک‌های واسطه را می‌گیرد. پلتفرم به ابزاری برای برقراری ارتباط مستقیم بین کاربرها تبدیل می‌شود و در صورت لزوم، پشتیبانی لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کند؛ بنابراین هیچ کارمزد اضافه‌ای پرداخت نمی‌شود و دو طرف تراکنش از نرخ تبدیل ارز مطلوبی بهره‌مند می‌شوند.

ترکیب داده و پرداخت

در دنیای کسب‌وکارهای جهانی، جریان داده به اندازه جریان پول ارزشمند است. در سیستم نقل و انتقال بانکی سنتی، صورتحساب‌ها، پرداخت‌ها و سیستم‌های حسابداری هرکدام سازوکارهای جداگانه‌ای هستند و باید به صورت دستی آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد. این امر زمان‌بر است و احتمال بروز خطاهای حسابداری در آن بالاست.

در مدل پرداخت‌های مبتنی بر ارتباط، شبکه مرکزی، داده‌ را با پرداخت‌ها ترکیب کرده و به شکل یک بسته کامل درمی‌آورد؛ بنابراین تمامی اطلاعات مورد نیاز برای مغایرت‌سنجی تراکنش همواره در اختیار طرفین معامله قرار خواهد داشت. در این مدل نه تنها تمامی کاربران به یکدیگر متصل هستند، بلکه پلتفرم مربوطه می‌تواند با تمامی پلتفرم‌های دیگری که مورد نیاز کاربر هستند نیز ترکیب شود.


پرداخت‌های خود را آسان‌تر از همیشه انجام دهید


ویم تنها مدل پرداخت مبتنی بر رابطه است که برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. بالغ بر 150 هزار کسب‌وکار از نقاط مختلف جهان به این مدل اعتماد کرده و از آن استفاده می‌کنند.

رمزگذاری قدرتمند ویم موجب می‌شود امنیت پرداخت تامین شود، سیستم ردیاب پرداخت ویم نیز بسیار شفاف عمل می‌کند و زمینه را مهیا می‌کند تا طرفین تراکنش بتوانند وجوه خود را به صورت آنی مورد نظارت قرار دهند. در نتیجه ادغام با نرم‌افزار حسابداری معمول، تسویه پرداخت با ویم، به شکلی آسان و خودکار انجام می‌گیرد.

شبکه پرداخت مبتنی بر رابطه ویم، فرستنده و دریافت‌کننده پرداخت را از طریق یک سیستم مرکزی به یکدیگر متصل می‌کند. این ارتباط باعث افزایش اثر شبکه‌ای می‌شود، اعتماد را افزایش می‌دهد و رابطه‌ها را قوی می‌سازد. کسب‌وکارهای موجود در سراسر جهان، با کمک ویم می‌توانند ضمن صرفه‌جویی در زمان باارزش خود، عملیات پرداخت و دریافت وجه را به آسانی به انجام برسانند. نکته‌ای از همه مهم‌تر است، این است که ویم هیچ کارمزدی بایت افتتاح کردن حساب از کاربرانش کسر نمی‌کند.

منبع: تک‌کرانچ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.