راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهمان به بیت‌کوین تمرینی برای آینده باشد نه درآمدزایی / چرا برق صنعت ماینینگ مانند سایر صنایع ۱۰۰ تومان نیست؟

چرا همه صنایع برق ۱۰۰ تومانی دریافت می‌کنند اما صنعت ماینینگ برق ۹۰۰ تومانی؟ این سوالی بود که سهیل نیکزاد در پنل «بیت‌کوین؛ تهدید ملی یا راهبرد اقتصادی» که در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی برگزار شد از نماینده وزارت نیرو پرسید.

در ادامه نعناکار به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از کشورها در حوزه رمزارز به سمت پروتکل رفته‌اند و توضیح داد: «در ایران، نگاه ما مجوزدهی است. باید از این وضعیت عبور کنیم اما چرا بین صنایع این تفاوت فاحش هست درحالی که ما می‌دانیم برخی صنایع با برق 100 تومانی کارایی ندارند؟»

در توضیح این سؤالات کارشناس مسئول دفتر سرمایه‌گذاری وزارت نیرو گفت که این عدد ۹ برابر نیست. عدد ۴۶۰ تومان است و سایر صنایع هم ۱۵۰ تومان می‌پردازند، این یعنی ماینرها سه برابر سایر صنایع هزینه برق می‌پردازند. درحقیقت ما برق را ۳.۷ سنت برای ماینینگ محاسبه می‌کنیم. از سوی دیگر، شما اختیار دارید نیروگاه بزنید اما واقعیت این است که مسئولان به این صنعت به دیده تردید نگاه می‌کنند آن هم به خاطر تهدید فناوری بلاکچین. این صنعت مانند فولاد نیست که مورد پذیرش دولتی‌ها باشد، به این خاطر به آنها سوبسید نمی‌دهند اما ما هم برق را گرانتر از دنیا به ماینرها نمی‌دهیم.

در این پنل که محمدعلی اخایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران، حسن مردانی، کارشناس مسئول دفتر سرمایه‌گذاری وزارت نیرو و سعید سراج، کارشناس فارم حضور داشتند، به بررسی وضعیت ماینینگ در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها پرداختند. در این میزگرد، محمدجعفر نعناکار، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مدیر پنل حضور داشت.

در ادامه این پنل، محمدجعفر نعناکار وضعیت کریپتوکارنسی در کشور را دارای خلا و بی‌قانونی خواند و گفت: «آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی که در این حوزه منتشر شده بدون اقناع جامعه فنی کشور بوده و به همین دلیل به آنها اهمیتی داده نشده است.»

سراج که در سومین فارم بزرگ کانادا فعالیت می‌کند با بیان توضیحاتی درباره فعالیت فارم‌های بزرگ در کانادا به هزینه این فعالیت اشاره کرد و گفت: «در کانادا ۴ سنت در کیلووات ساعت بابت ماینینگ پرداخت می‌شود. اگر پیک بالا باشد حدود ۱۰۰ ساعت در سال امکان خاموشی وجود دارد و اگر از سوی فارم، خاموشی صورت نگیرد جریمه‌های سنگینی برای ماینرها در نظر می‌گیرند.»

در ادامه نیکزاد در پاسخ به این سؤال که بیت‌کوین چه چیزی نیست گفت که بیت‌کوین قابل کنترل نیست. اینکه بیت‌کوین به عنوان موضوعی برای سوء‌استفاده کردن شناخته می‌شود برای من بسیار ناراحت کننده است. درباره بیت‌کوین در ایران باید بگویم این پدیده از چیزهای دیگر در کشورمان متفاوت نیست. در ایران منطقی وجود دارد مبنی بر اینکه با بودجه دولتی کسب‌وکارها را بگردانیم. حالا شیوه‌ای به وجود آمده که با این منطق مخالف است و این به معنای شکستن کل روندهای پیشین است. ما با پایین آمدن ارزش پولی کشورمان مزیت رقابتی بیشتری داریم و در شرایطی که امکان فروش نفت و گاز را نداریم، فروش بیت‌کوین یک فرصت است.

در ادامه مردانی بیت‌کوین را دارای کارکردهای متفاوت خواند و گفت: «بیت‌کوین کارکردهای متفاوتی دارد. هم می‌تواند حفظ ارزش کند و هم تسهیل تجارت. شاید بتوان آن را یکی از نمادهای پایین دستی اقتصاد دیجیتال خواند.»

اخایی با انتقاد از وزارت نیرو گفت که باید تکلیفمان مشخص باشد و از وزارت نیرو دفاع بیشتری صورت گیرد تا به یک راه‌حل در این حوزه برسیم. ماینرهایی که مصرف بالایی دارند باید با رگولیشنی ساده فعالیت کنند و در زمان پیک مصرف، برق آنها قطع شود. رمزارز از یک سو می‌تواند کمک‌خرج اقتصاد کشور باشد و از سوی دیگر ما شاید ماشین‌های برقی را در آینده داشته باشیم که با توجه به مصرف برق بالایی که دارند لازم است برای آنها هم رگولیشن داشته باشیم. از سوی دیگر رمزارز می‌تواند کمک خرج اقتصاد کشور باشد.

سراج با تاکید بر اینکه در کانادا نگاه به این صنعت درآمدزایی نیست گفت که آنها می‌دانند پول در آینده لاجرم دیجیتال خواهد شد، برای این موضوع تمرین می‌کنند.

اخایی بیت‌کوین را دارای آینده‌ای مطلوب خواند و و در توضیح آن گفت: «اینکه افراد زیادی روی بیت‌کوین کار می‌کنند نشان می‌دهد آینده آن مبهم نیست. بیت‌کوین کاملا جهانی و مردمی است، پس به این دلیل می‌توانیم نسبت به آن خوش‌بین باشیم. در شرایط تحریم هم امکان مبادله رمزارز را داریم اما نه به سادگی. اگر درست رگولاتوری کنیم مبحث بلاکچین و رمزارز آینده‌دار است. »

سراج اختلاف‌نظرهای موجود را به دعوایی صنفی تشبیه کرد و گفت: «مقام سیاست‌گذاری خیلی فراتر از این است. رمزارز یک محصول اقتصادی است. ما در آینده ذخیره دیتا داریم و این موضوعی است که در خارج از ایران، روی آن تمرین می‌شود. کسب درآمد، یک کارکرد ارزهای رمزنگاری‌شده است. ما باید به این موضوع فکر کنیم که می‌خواهیم همگام با آینده تکنولوژی باشیم.»  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.