راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدجواد صمدی‌راد در گفت‌وگو با راه پرداخت: گام بعدی در توکن بی‌تا ورود به آثار هنری معاصر و دیجیتال است

توکن بی‌تا توکنی از جنس NFT است که برای شروع در حوزه میراث مستند و ایجاد شناسنامه دیجیتالی برای آنها به کار گرفته شده، اما به گفته محمدجواد صمدی‌راد، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس این توکن در گام‌های بعدی قرار است به آثار هنری معاصر و دیجیتال هم ورود کند.

فناوری بلاکچین این روزها برای بسیاری نیاز به معرفی ندارد. حالا علاوه‌بر کسب‌وکارهای خصوصی، برخی نهادهای دولتی هم پذیرای این فناوری شده‌اند. صدای سوت قطار تحول دیجیتال نه‌تنها به گوش اهالی صنعت فناوری‌های مالی که به گوش صنایع دیگر هم رسیده و در این مسیر پرشتاب برخی کسب‌وکارها و نهادها سعی دارند سهمی برای توسعه خود داشته باشند.

شبکه ققنوس یکی بازیگران این عرصه است که توانسته با کسب‌وکارهای خصوصی و دولتی بر اساس فناوری بلاکچین خدمات خود را ارائه دهد. این شبکه پلتفرمی جهت توکنایزکردن انواع دارایی‌هاست و در تلاش است که بتواند کسب‌وکارها را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتالی است، آماده کند، چراکه از دید انقلاب صنعتی چهارم، اقتصادی موفق است که بیشترین دارایی، فعالیت و تمرکز را در دیجیتالی کردن دارایی‌های خود داشته باشد.

اقدامی که اخیراً  ققنوس با همکاری کتابخانه ملی انجام داده، ارائه توکن‌های بی‌تا و گنجمان جهت ایجاد شناسنامه دیجیتالی برای میراث مستند و تسهیل خریدوفروش آنهاست. ققنوس درواقع با ارائه این راهکار توانسته تأمین مالی جمعی گسترده‌ای را هم رقم بزند. گام بعدی در استفاده از توکن بی‌تا این است که قرار است به حوزه آثار هنری معاصر و دیجیتال هم ورود کند.


ارائه سند مالکیت با توکن بی‌تا


محمدجواد صمدی‌راد، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس در خصوص فرایند صدور توکن بی‌تا به راه پرداخت توضیح داد: «توکن بی‌تا، شناسنامه دیجیتال میراث مستند، از جنس توکن‌های NFT است که بر مالکیت یک میراث مستند توسط دارنده آن توکن دلالت می‌کند؛ بنابراین یک شناسنامه، سند محسوب می‌شود که صاحب اثر را مشخص می‌کند. این اثر توسط کتابخانه ملی ایران کارشناسی و نسخه دیجیتالی از آن تهیه می‌شود. پس از آن بر اساس نظر کارشناسی یک شناسنامه صادر می‌شود. این شناسنامه تبدیل به یک توکن NFT می‌شود که آن را در ققنوس توکن بی‌تا نامیده‌ایم.»

او با اشاره به اینکه با توکن بی‌تا سند مالکیت برای فرد ارائه می‌شود، گفت: «مالک با این سند که بی‌تا نام دارد، می‌تواند اثر خود را به کتابخانه ملی خود بفروشد. کتابخانه ملی این ظرفیت را دارد که از منابع مالی خود یا به کمک خیرین کتاب را خریداری کند.»


گنجمان، توکنی برای شفاف‌سازی خرید اثرها


صمدی‌راد به نقشی که توکن گنجمان در خرید اثرها دارد، اشاره کرد و توضیح داد: «برای اینکه بتوانیم ظرفیت خیرین را در این حوزه مدل‌سازی و شفاف کنیم، توکنی به‌نام گنج‌مان طراحی کردیم. از طریق این توکن منابع مالی برای کتابخانه ملی و بنیاد حامیان سازمان اسناد در راستای خرید نسخ خطی و نگهداری جمع‌آوری می‌شود و افراد هم می‌توانند آثار خود را به‌فروش برسانند.»

توکن بی‌تا در گام‌های بعدی قرار است به حوزه آثار هنری معاصر و دیجیتال هم ورود کند. اما به گفته قائم‌مقام ققنوس محدودیتی که در حوزه میراث مستند در کشور وجود دارد باعث شد که در ابتدا از ظرفیت‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده (DLT) جهت ایجاد شناسنامه قابل استناد برای این آثار استفاده کنیم.


توکن‌های بی‌تا و گنج‌مان، مشکل نگهداری آثار را برطرف می‌کند


صمدی‌راد در پاسخ به اینکه توکن‌های بی‌تا و گنج‌مان چه کمکی به این حوزه و مالکان اثر خواهد کرد، گفت: «این توکن‌ها می‌تواند مشکل برخی از صاحبان اثر را در خصوص نگهداری آن برطرف کند. به‌طور مثال اگر میراثی داشته باشید که مورد سرقت قرار بگیرد، بدون شناسنامه اثر نمی‌توانید اثبات کنید که آن اثر متعلق به شماست، اما وقتی اثر دارای شناسنامه و به نام شما باشد، هر اتفاقی که برای اثر بیفتد می‌توانید مالکیت خود را برای اثر اثبات کنید. در عین حال نسخه دیجیتالی این اثر برای آیندگان خواهد ماند و محققان و پژوهشگران می‌توانند از آن استفاده کنند.»

او در ادامه گفت: «به‌دلیل اینکه اثر کارشناسی شده و هویت دارد، می‌توان اثر را در بازارهای حراجی و بر اساس اسناد و ادله و نه بر اساس سفته‌بازی عرضه کرد. ینی گام بعدی این است که وقتی شناسنامه اثر ایجاد شد، مالک می‌تواند آن را در بازارهای رسمی به شکل NFT یا اصل اثر به فروش بگذارد. بنابراین ظرفیت فوق‌العاده‌ای جهت حمایت از آثار مالکان فراهم خواهد شد. علاوه‌بر آن برای کل جامعه نیز منفعت خواهد داشت و نسخه دیجیتالی هم برای آیندگان از آن اثر باقی خواهد ماند. اکنون کارشناسی اثر هزینه زیادی دارد، اما کتابخانه ملی این هزینه را تقبل کرده و گزارشات کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی برای آن اثر تهیه می‌شود. بنابراین فرد با توکن بی‌تا می‌تواند ثابت کند که اثر متعلق به او است که فرصت مناسبی را برای صاحبان میراث مستند فراهم کرده است.»

علاقه‌مندان برای مشارکت در طرح گنج‌مان و حمایت از میراث مستند می‌توانند با نصب نرم‌افزار کیف توکن ققنوس، پلتفرم هوشمند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی دیجیتال، مبالغ مورد نظر خود را با خرید توکن گنجمان و واریز به حساب طرح حافظ و خیام، کتابخانه ملی ایران را در خرید و حفظ این نسخه خطی یاری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.