راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سریع و برق‌آسا، اگر بگذارند / پی‌پینگ پس از چهار سال به چه جایگاهی رسیده است؟

سه‌بار تجربه فیلترینگ و بسته‌شدن دسترسی‌ها در مدت کوتاهی تقریبا مرگ کاملی برای یک کسب‌وکار محسوب می‌شود، اما پی‌پینگ اکنون در نقطه‌ای ایستاده که هنوز مشتری‌های قدیمی خود را حفظ کرده است

ماهنامه عصر تراکنش شماره 29 / دریافت پول آن هم به شیوه سنتی همیشه با حاشیه‌ها و ریسک‌های فراوانی همراه بوده است؛ چه آن زمان که شما در گروه دوستان دنگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنید و چه آنکه یک مرکز خیریه، قرض‌الحسنه خانگی، فروشگاه و حتی یک سازمان بزرگ پول را دریافت می‌کند. پی‌پینگ از کسب‌وکارهای شناخته‌شده در حوزه فین‌تک است که خواسته در ساده‌ترین شکل ممکن شیوه‌های پرداخت را مبتنی بر فناوری نوین به کاربران خود ارائه دهد. پی‌پینگ در این مسیر چهار ساله فرازونشیب‌های زیادی را طی کرده و از غولی مانند فیلترینگ هم برای چندین بار گذر کرده است.

سربلندی این کسب‌وکار را می‌توان در گروه خستگی‌ناپذیری دید که معتقد است باز هم باید بیشتر تلاش کرد تا پی‌پینگ به جایگاهی که می‌خواهد برسد. در این شماره فرصت یافتیم تا پای صحبت هم‌بنیان‌گذاران پی‌پینگ درباره دغدغه‌ها و چالش‌های این کسب‌وکار بنشینیم. گفت‌وگوی چهارنفره ما با محمدمهدی باریده، مسعود و سعید مشهدی، بنیان‌گذاران پی‌پینگ و محمدحسین گنجی، مدیر فروش پی‌پینگ، در خیابان میرداماد، دفتر پی‌پینگ در تهران انجام شد؛ هرچند صدای مسعود و سعید را از دفتر پی‌پینگ در مشهد داشتیم. 


طرحی که مقیاس‌پذیر نبود


پی‌پینگ از دل طرحی به ‌وجود آمد که به گفته بنیان‌گذاران آن مقیاس‌پذیر نبود. «بیت‌وام» طرحی بود که مسعود مشهدی درباره آن توضیح می‌دهد: «پس از اینکه من و سعید از مشهد به تهران آمدیم و وارد شتاب‌دهنده آواتک شدیم، در این شتاب‌دهنده چند طرح را آزمایش کردیم که یکی از آنها بیت‌وام بود و با شکست مواجه شد، اما از دل این طرح بود که ما نیاز به یک سرویس پرداخت را حس کردیم و طی یک چرخش، فعالیت را روی  پی‌پینگ سوئیچ کردیم.»



او ادامه می‌دهد: «در بیت‌وام بر وام‌های خرد کار می‌کردیم. اینکه افراد بتوانند از طریق سپرده‌گذاری در یک شبکه اجتماعی صندوقی درست کرده و وام خود را دریافت کنند. در آزمایشی که بر بیت‌وام انجام دادیم، نزدیک به چهار ماه و نیم وقت صرف شد. پس از انجام یک نظرسنجی در یک خوابگاه دانشجویی متوجه شدیم که بحث سپرده‌گذاری و وام‌دادن در ذهن کاربران به‌خوبی شکل نگرفته، بلکه این ذهنیت شکل گرفته که پس از قرض‌دادن پول خود چگونه آن را راحت‌تر پس بگیرند. یعنی دقیقا عکس آن چیزی که ما کار می‌کردیم. در آنجا بر اساس همین نیاز به سرویس پرداخت، پی‌پینگ را راه‌اندازی کردیم.»

مسعود مشهدی
مسعود مشهدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق – کنترل از دانشگاه آزاد اسلامی است. او برنامه‌نویسی چند پروژه را در کارنامه خود دارد. همچنین فعالیت‌هایی در حوزه تحلیل داده و هوش مصنوعی دارد. مشهدی هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ بیت‌وام و پی‌پینگ و هم‌اکنون مدیراجرایی پی‌پینگ است.

مسعود مشهدی از شروع کار خود در تهران می‌گوید: «زمانی‌ که بیت‌وام را شروع کردیم، به‌واسطه شتاب‌دهنده آواتک به تهران آمدیم. در همان زمان با محمد آشنا شدیم و احساس کردیم که او می‌تواند کمک بسیاری به ما کند. در نتیجه به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران وارد تیم شد و کار را شروع کردیم. دلیل اصلی ما برای شروع فعالیت در تهران هم این بود که احساس کردیم پتانسیل و بازاری که در تهران است، بیشتر از شهرهای دیگر است.»


بیت‌وام چرا پی‌پینگ شد؟


محمدمهدی باریده درباره ورود خود به پی‌پینگ می‌گوید: «اردیبهشت 1394 بود که بچه‌ها با ایده بیت‌وام وارد آواتک شدند و من هم پس از آن به آنها اضافه شدم. سعید و مسعود بیشتر کار فنی انجام می‌دادند و من نیز کار بازاریابی را انجام می‌دادم.»

محمدمهدی باریده
محمدمهدی باریده دانش‌آموخته مهندسی ماشین‌های ریلی دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر دارد. او سابقه شروع چند کسب‌وکار در حوزه رسانه و گردشگری را دارد و عضو هیات موسس شتاب‌دهنده شفق بوده است. باریده هم‌بنیان‌گذار و مدیر توسعه کسب‌وکار پی‌پینگ و همچنین مشاور راه اندازی و توسعه کسب‌وکارهاست.

او با بیان اینکه در دوره‌های شتاب‌دهی آواتک هر تیم در مدت شش ماه فرصت ساخت یک کسب‌وکار را داشت، توضیح می‌دهد: «در دو ماه ابتدایی باید محصولی حداقلی برای ارائه به بازار آماده می‌شد. آواتک بر اساس پارامترهایی که در نظر داشت، 10 تیم انتخاب کرد که ایده بیت‌وام نیز جزء آنها بود. محصول بیت‌وام هم ابتدا به‌عنوان نرم‌افزاری برای مدیریت صندوق‌های وام خانوادگی ایجاد شده بود که بعد از مشورت با منتورها این نرم‌افزار به شبکه اجتماعی تبدیل شد، چراکه متوجه شدیم آن نرم‌افزار قابلیت مقیاس‌پذیری ندارد و بنابراین بر این تمرکز کردیم که با ایجاد شبکه اجتماعی جامعه مخاطب بیشتری را تحت تاثیر قرار دهیم.»

محمدمهدی باریده، هم‌بنیانگذار پی‌پینگ

به گفته او در دوره شتاب‌دهی پنج ماه و 10 روز روی بیت‌وام کار کردیم، اما بر اساس تحقیقات بازار روی مدل کسب‌وکار بیت‌وام که از طریق پخش پرسشنامه در خوابگاه دانشجویی انجام دادیم، متوجه شدیم این روند جواب نمی‌دهد.


قدم در راهی ناشناخته


ایده راه‌اندازی سرویس پی‌پینگ زمانی مطرح شد که اپلیکیشن‌های پرداختی هنوز همه‌گیر نشده بودند و اپلیکیشن‌های موبایل‌بانک نیز تجربه و رابط کاربری خوبی نداشتند یا با نسخه‌های قدیمی کار می‌کردند. باریده در این‌باره می‌گوید: «آن زمان با برآوردی که انجام دادیم، متوجه شدیم حجم زیادی از افراد با دستگاه خودپرداز کارت‌به‌کارت می‌کنند. طبق تحقیقات دیگری متوجه شدیم که استفاده از رمز دوم و خریدهای اینترنتی رواج زیادی پیدا کرده است.»

شتابدهنده آواتک
آواتک از سال ۱۳۹۳ شروع به‌کار کرد و تاکنون شش دوره شتابدهی را انجام داده است. دوره شتابدهی آواتک یک دوره ۴ ماهه است که در کنار مربیگری، آموزش و فضای کاری، استارت‌آپ‌ها به سرمایه نقدی ۲۵ میلیون تومانی نیز دسترسی خواهند داشت. پذیرش در این دوره گزینشی و برای تیم‌هایی است که محصولشان آماده با مشتریان درحال رشد است و دارای یک تیم کامل و درآمد اولیه هستند.

با همین رویکرد، تیم سه‌نفره پی‌پینگ محصول جدیدی را ایجاد کرد که در مرحله اول یک صفحه دریافت پول شخصی بود. باریده توضیح می‌دهد که «Payping.ir/username» صفحه شخصی کاربر است که خیلی راحت‌تر می‌تواند پول را انتقال دهد. با ایجاد این صفحه ما در یک بازه دوهفته‌ای، قبل از ارائه به سرمایه‌گذاران در انتهای دوره شتاب‌دهی، توانستیم  700 کاربر جذب کنیم و 200 پرداخت در این سیستم انجام شود.»

مسعود مشهدی درباره تغییر اسم از بیت‌وام به پی‌پینگ توضیح می‌دهد: «بیت‌وام تقریبا ترکیبی از کاری بود که ما داشتیم انجام می‌دادیم که همان ارائه خدمات به‌صورت وام‌های کوچک بود. بنابراین این اسم برای ایده جدیدی که در پی‌پینگ در نظر گرفته بودیم، مناسب نبود. پی‌پینگ نیز از دو بخش «پی» که پرداخت و «پینگ» که در اصطلاح لاتین حرکتی سریع و برق‌آساست، تشکیل شده است. بنابراین به‌دلیل اینکه در ابتدای کار ایده ما این بود که پرداختی سریع شکل بگیرد، از این اسم استفاده کردیم.»

زمانی‌ که دوره شتاب‌دهی پی‌پینگ در آواتک به پایان رسید، دو راه بیشتر نداشت؛ اینکه به‌دنبال جذب سرمایه باشد یا به‌صورت بوت‌استرپ پیش رود. باریده می‌گوید: «زمانی‌ که از آواتک بیرون آمدیم، به‌صورت دورکاری با همدیگر کار می‌کردیم و وظایف مشخصی داشتیم. در آن زمان دو هفته بود که پی‌پینگ شکل گرفته بود. در این دو هفته کسب‌وکار ما یک چرخش با ریسک زیاد داشت. شاید بتوان گفت از پی‌پینگ هنوز به‌عنوان نمونه‌های موفق این چرخش نام برده می‌شود؛ چراکه تیم پی‌پینگ 95 درصد سرمایه جذب‌شده در دوره شتاب‌دهی آواتک خود را برای پروژه بیت‌وام خرج کرده بود و پس از اینکه متوجه شدیم بیت‌وام به نتیجه نمی‌رسد، در کار خود چرخشی انجام و کسب‌وکار جدیدی را در مدت 20 روز شکل دادیم. این برای ما ریسک بزرگی محسوب می‌شد که از این ریسک با موفقیت بیرون آمدیم.»


هم‌افزایی با مجموعه ارتباط فردا


پی‌پینگ در بهمن‌ماه 1396 جذب سرمایه اولیه خود را از شرکت دانش‌بنیان برکت انجام داد و تا قبل از جذب سرمایه  در فضای کار اشتراکی فینووا مستقر بود. باریده با توضیح اینکه پی‌پینگ در ابتدا سرویس‌محور جلو می‌رفت و صرفا به ارائه درگاه پرداخت اکتفا نکرده بود، می‌گوید: «در فینووا مجموعه ارتباط فردا بر اساس سیاست‌هایی که داشت، سرویس ارائه می‌کرد. ما نیز به مشتریان سرویس ارائه می‌دادیم. به ‌همین دلیل از لحاظ فنی می‌توانستیم این موضوع را پوشش دهیم. در اینجا بود که به‌عنوان یکی از مشترکان حقوقی آنها محسوب شدیم و توانستیم هم‌افزایی خوبی داشته باشیم.»

شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد. در ارتباط فردا علاوه بر محصولات متعارف شرکت‌های پرداخت (نظیر کارت‌های الکترونیکی، پایانه‌های فروش، ماشین‌های بانکی و نظایر این‌ها) محصولات نوآورانه‌ای نظیر اپ‌های موبایل، خدمات فین‌تک ویژه کسب‌وکارهای آنلاین، محصولات ارزش افزوده برای مشتریان بانک‌ها و غیره نیز طراحی و عرضه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «وقتی این جذب سرمایه شکل گرفت، شروع به گسترش تیم کردیم. در یک بازه زمانی ما به 13 نفر رسیدیم. نکته اینجا بود که به‌دلیل اینکه همه دسترسی‌های اصلی در تهران است، دفتر تهران را راه‌اندازی کردیم. با توجه به اینکه بچه‌ها در مشهد هم در بحث مدیریت هزینه‌ها فعالیت می‌کردند، یک دفتر در آنجا نیز شکل گرفت. اکنون امور فنی و اجرایی ما در مشهد و فعالیت‌های کسب‌وکاری و بازاریابی و پشتیبانی مشتریان ما در تهران انجام می‌شود؛ در واقع تیم ما متشکل از 21 نفر است که 9 نفر در تهران و 10 نفر در مشهد حضور دارند. دو نفر هم به‌صورت دورکاری با ما همکاری می‌کنند.»


 سرویس‌هایی که در مسیر حذف شدند


چهار سال است که از فعالیت پی‌پینگ می‌گذرد و تجربه سه‌بار فیلترینگ را داشته، همچنین سرویس‌های زیادی را در این راه ارائه داده و ممکن است مواردی نیز حذف یا اضافه شده باشد. سعید مشهدی در این‌باره توضیح می‌دهد: «بر اساس تشخیص نیاز اولیه‌ای که در پی‌پینگ وجود داشت، به این نتیجه رسیدیم که در ابتدا بتوانیم پرداخت‌های فردبه‌فرد را مدیریت کنیم. آن سال‌ها یعنی سال 1394 از تلگرام استفاده زیادی می‌شد و کسب‌وکارها هم در آنجا فعال بودند. در آن زمان بود که بعد از مدت کوتاهی از شروع پی‌پینگ ما سرویس‌هایی را برای کسب‌وکارها آماده کردیم. اولین سرویسی که آن زمان رونمایی شد، «آیتم مالی پی‌پینگ» بود که کسب‌وکارها می‌توانستند بر اساس آن محصول یا خدمات خود را تعریف و بابت آن لینک ثابت دریافت کنند.»

سعید مشهدی
سعید مشهدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد است. او کارشناس فنی و توسعه‌دهنده در شرکت پارس‌رایانه بوده است. مشهدی هم‌بنیانگذار استارت‌آپ بیت‌وام و پی‌پینگ و هم‌اکنون مدیرعامل پی‌پینگ است.

او ادامه می‌دهد: «پس از آن بر اساس نیاز مشتریان و بازخوردی که از آنها گرفتیم، شروع به تکمیل سرویس‌ها کردیم. تقریبا یک‌سال و نیم پیش بود که سیاست کاری خود را تغییر دادیم و بخش پرداخت فردبه‌فرد را تقریبا از پی‌پینگ حذف کردیم تا سرویس‌های متنوعی را برای کسب‌وکارها بر اساس نیاز آنها آماده کنیم. حذفیات ما بیشتر بر اساس نیاز مشتریان انجام می‌شد. به‌طور مثال یکی از دلایل حذف پرداخت‌های شخصی این بود که با آمدن سرویس‌ها و APIهای کارت‌به‌کارت، متوجه شدیم که برای پرداخت‌های شخصی APIهای کارت‌به‌کارت کاربردی‌تر است، به همین دلیل سرویس قبلی ما دیگر آن ارزش قدیم را نداشت و حذف شد. اکنون بعضی از سرویس‌ها مانند فاکتور آنلاین را به‌صورت عمومی ارائه می‌دهیم و برخی دیگر را نیز با توجه به نیاز کسب‌وکارها به‌صورت اختصاصی برای بعضی از آنها آماده می‌کنیم.»


قوانین دست‌وپاگیر و فیلترینگ، مشکلات عمده پی‌پینگ


هر کسب‌وکار در مسیر توسعه خود با مشکلاتی مواجه می‌شود که ممکن است از آن سربلند بیرون بیاید یا مشکلات بر آن غلبه کند. مسعود مشهدی بیشتر مشکلاتی که در پی‌پینگ با آن روبه‌رو شدند را به قوانین و رگولاتوری مرتبط می‌داند.

او می‌گوید: «عمده مشکلاتی که در پی‌پینگ وجود داشت، به حوزه قوانین و رگولاتوری برمی‌گردد. در این مسیر به‌مرور با پرداخت‌یار شدن پی‌پینگ از مشکلات ما کاسته شد، اما مشکلات دیگری هم وجود داشت؛ مانند تخلفاتی که کاربران روی پلتفرم ما انجام می‌دادند و باعث می‌شد سازمان‌های قضایی ما را متخلف بدانند. همین مساله منجر شد پی‌پینگ سه مرحله فیلتر شود و صدمات سختی ببیند. برخی از این فیلترینگ‌ها تا 70 روز هم ادامه پیدا می‌کرد و به‌نوعی می‌توان گفت پی‌پینگ بعد از هر رفع فیلترینگ از نو کارش را شروع می‌کرد. طبیعی است که در این مدت برخی کاربران اعتماد خود را از دست می‌دادند. این عمده مشکلاتی بود که پی‌پینگ با آن مواجه بود. هرچند اکنون این مشکلات کمتر شده، اما هنوز از این دست مسائل وجود دارد.»


چشم‌انداز پی‌پینگ، برتر بودن است


چشم‌انداز پی‌پینگ این است که این کسب‌وکار می‌خواهد جزء برترین شرکت‌های پرداخت خصوصی باشد. سعید مشهدی می‌گوید: «هرچند نمی‌توان با پی‌اس‌پی‌های بزرگ رقابت کرد، اما جایگاه و چشم‌اندازی که داریم این است که بتوانیم به‌عنوان یک شرکت پرداخت خدمات مهمی را به کسب‌وکارها با توجه به نیاز آنها و نه صرفا به‌عنوان یک درگاه واسط ارائه دهیم.»

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های پرداخت اکنون صرفا به ‌ازای هر تراکنش درآمدزایی می‌کنند، توضیح می‌دهد: «درآمدزایی ما بر اساس سرویس‌هایی است که به‌صورت شخصی‌سازی برای کسب‌وکارها آماده کرده‌ایم. در پی‌پینگ سرویس‌هایی مانند مسدودسازی پول وجود دارد که کسب‌وکارها بر اساس آن می‌توانند تضمین کنند کالا به‌درستی به دست مشتریان برسد و اگر این اتفاق نیفتاد پول به پرداخت‌کننده برگشت داده می‌شود. در کنار آن سرویس‌هایی مانند فاکتور آنلاین و سیستم فروشگاهی که اختصاصا برای کسب‌وکارهای محلی آماده شده، وجود دارد که تمرکز خود را روی این سرویس‌ها گذاشته‌ایم.»


عمده درآمد ما در ارائه سرویس‌های خاص است


محمدحسین گنجی، مدیر فروش پی‌پینگ درباره سرویس‌هایی که برای مخاطبان خاص ارائه می‌دهند، توضیح می‌دهد و می‌گوید: «ما در حوزه پرداخت به این نتیجه رسیدیم که همه روی سرویس‌های مشخصی کار می‌کنند. با در نظر گرفتن این مساله که این بازار رقبایی مانند پی‌اس‌پی‌ها را هم دارد، سرویس‌هایی را طراحی کردیم که نیازی از بخش‌های مشخصی از بازار را تامین کند. به‌طور مثال در بحث پرداختی که در رستوران‌ها انجام می‌شود، در حالت عادی ضعفی نمی‌بینیم. اما پس از صحبت‌کردن با تعدادی از مدیران رستوران‌ها متوجه شدیم که برای سفارشات تلفنی و ارسال غذا مشکلاتی دارند. از جمله اینکه دستگاه کارت‌خوان برای آنها هزینه‌بر است و مشکلات متعددی را دربر دارد. ما برای این بخش از کسب‌وکار سرویسی ارائه دادیم تا دغدغه آنها برطرف شود.»

محمدحسین گنجی
محمدحسین گنجی دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. او سابقه کارشناس فروش و بازاریابی در شرکت شکوفامنش را داراست و هم اکنون مدیر فروش پی‌پینگ است.

به ‌گفته او «اکنون عمده درآمد ما بر اساس سرویس‌هایی است که خاص مشتری ارائه می‌شود. وقتی بازار کلی اشباع می‌شود شاید 60 تا 70 درصد تمرکز و انرژی ما به سمت ارائه سرویس‌های خاص می‌رود تا با ایجاد بازار جدید و طرح نیاز برای مشتریان دغدغه آنها را برطرف کنیم.»

محمدحسین گنجی، مدیر فروش پی‌پینگ

گنجی در بحث اعتماد مشتریان می‌گوید: «معمولا تجربه کاربران قبلی زمینه اعتماد را فراهم می‌کند. این کاربران که تجربه خوبی از ما دارند، مهم‌ترین عاملان برای بازاریابی هستند. این موضوع اهمیت زیادی دارد و بخش عمده‌ای از اعتماد را برای مشتریان ما فراهم می‌کند.»


پرداخت‌یار شدن اعتماد ما به مشتریان را افزایش داد


حرف اول در ارائه سرویس‌های پرداخت و مالی را اعتماد می‌زند که گنجی درباره آن می‌گوید: «اگر فردی بخواهد از پلتفرم ما پولی را دریافت کند، باید به ما اعتماد داشته باشد. بخشی از این اعتماد را برند و نام ما رقم می‌زند. فردی ممکن است پی‌پینگ را از چند سال پیش بشناسد یا اسم آن را شنیده باشد. بخش دیگر به بحث‌های حقوقی و قانونی برمی‌گردد. شرکت شاپرک ما را به‌عنوان پرداخت‌یار در سایت خود معرفی کرده و این خودش می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کند.»

میکرو سرویس‌های پی‌پینگ
میکرو سرویس‌های پی‌پینگ شامل میکرو سرویس پرداخت، احراز هویت، مسدود کردن یا بازپرداخت پول و غیره است. باریده توضیح داد که در پی‌پینگ پذیرنده‌ای داریم که همه سرویس‌های ما را درخواست می‌دهد، پذیرنده‌ای هم داریم که از بین سرویس‌ها، سرویس‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. در این صورت دست مشتریان در انتخاب سرویس باز است.

باریده توضیح می‌دهد: «ما در پی‌پینگ مدل جدیدی را در سرویس‌های پرداخت شروع کردیم که مسئولیت بیشتری را بر دوش ما می‌گذاشت. فکر می‌کنم برای اولین‌بار در میان شرکت‌های پرداختی، مدل چت آنلاین را از ابتدای شکل‌گیری پی‌پینگ ایجاد کردیم که نزدیک به 20 ساعت پشتیبانی آنلاین داریم. بنابراین از ابتدا به‌دنبال این مساله بودیم که بتوانیم اعتماد را برای مشتریان خود ایجاد کنیم.»

او در رابطه با جذب مشتری در پی‌پینگ می‌گوید: «ما در ابتدای کار به‌دنبال کسانی رفتیم که می‌خواستند سرویس جدیدی را آزمایش کنند که در اصطلاح به آنها «گیک یا خوره» می‌گویند. گیک‌ها معمولا افراد اثرگذاری هستند. بخشی از این افراد را از توییتر، جامعه افراد شتاب‌دهنده آواتک، رویداد همفکر و چند جای دیگر پیدا کردیم. در همان دو هفته راه‌اندازی پی‌پینگ تقریبا با 300 نفر درباره پی‌پینگ صحبت کردیم که باعث جذب مشتری زیادی شد.»


پی‌پینگ، رقبا و تمایز آن


پی‌پینگ از همان ابتدا رقیب‌های زیادی مانند پی‌اس‌پی‌ها داشت. سعید مشهدی در رابطه با رقیب‌های کوچک و بزرگی که طی این سال‌ها زیاد شده‌اند، می‌گوید: «در بازار پرداخت رقبای زیادی وجود دارند؛ در وهله اول پی‌اس‌پی‌ها هستند که هیچ پولی را هم بابت خدماتی که ارائه می‌دهند، دریافت نمی‌کنند. در کنار آن شرکت‌های خصوصی دیگری هم وجود دارند، اما ما به علت زیاد بودن رقبا، تمرکز خود را روی سرویس‌های ارزش افزوده گذاشته‌ایم.»

او تمایز پی‌پینگ را نسبت به دیگر شرکت‌های مشابه در این می‌داند که در کنار انجام فرایند پرداخت، با شرکت‌هایی همکاری می‌کند که سرویس‌های آن شرکت مانند حسابداری یا فروشگاه‌ها به پی‌پینگ متصل است.

به ‌گفته مشهدی در سرویس‌هایی که به‌صورت B2B ارائه می‌شود، هم بحث تنوع و هم کیفیت وجود دارد. در این موضوع هم هیچ‌وقت بی‌رقیب نیستیم و اگر هم باشیم تا چند ماه بعد رقبای دیگر هم وارد می‌شوند. مهم این است که ما چه سرویس‌هایی با چه تنوع و کیفیتی ارائه می‌دهیم.


میکروسرویس‌های پی‌پینگ


پی‌پینگ اکنون نزدیک به 24 نوع سرویس مختلف دارد. باریده با بیان اینکه تقریبا از دو سال پیش معماری خود را عوض کردیم، می‌گوید: «با توجه به این تغییر پی‌پینگ به چندین میکروسرویس تبدیل شد. به‌طور مثال میکروسرویس پرداخت، میکروسرویس احراز هویت، بحث مسدود کردن یا بازپرداخت پول و غیره. بنابراین ما پی‌پینگ را از یک سرویس تک به چندین میکروسرویس تقسیم کردیم که خود پی‌پینگ نیز از آنها خدمات می‌گیرد. در واقع در کنار هم قرار گرفتن این سرویس‌ها پی‌پینگ را شکل می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «ما در پی‌پینگ همیشه با این مفهوم ذهنی جلو رفتیم تا بتوانیم پی‌پینگ را گسترش دهیم. در پی‌پینگ پذیرنده‌ای داریم که همه سرویس‌های ما را درخواست می‌دهد، پذیرنده‌ای هم داریم که از بین سرویس‌ها، سرویس‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. در این صورت دست مشتریان در انتخاب سرویس باز است.»


نیاز مشتری، تعیین‌کننده سرویس‌های جدید است


باریده در این‌باره که پی‌پینگ چگونه مخاطبان و نیازهای آنها را شناسایی می‌کند، توضیح می‌دهد: «در نیازسنجی مشتریان ما اصطلاحا بر اساس مدل Lean کار می‌کنیم. به‌عنوان مثال وقتی کار خود را شروع کردیم، پی‌پینگ فقط یک صفحه دریافت پول شخصی بود. جلوتر که رفتیم به این نتیجه رسیدیم که افراد می‌خواهند از بقیه درخواست پول کنند. بنابراین سرویس درخواست پول خود را هم راه‌اندازی کردیم. پس از آن هم این موضوع مطرح شد که مشتری ممکن است فقط برای مورد خاصی پول را دریافت کنند، پس بخش آیتم مالی خود را راه‌اندازی کردیم؛ در این صورت فرد یک لینک اختصاصی برای فروش محصول خود دریافت می‌کرد. همه این موارد بر اساس نیازی بوده که از سوی مشتری وجود داشته است. در حال حاضر می‌توانیم سرویس‌ها را به‌دلیل زیرساخت خوبی که به ‌وجود آمده، به‌راحتی توسعه دهیم.»

روش ناب (Lean)
شیوه ساخت یا تولید ناب (Lean)،  یک روش سیستماتیک بهبود مداوم بر پایه بررسی فرآیندهای کسب‌وکار و حذف زوائد از فرآیند است. تمرکز این شیوه، بر کاهش هزینه‌های اضافی، کاهش زوائد و بهینه‌سازی روال‌های ناکارآمد است.

اگر پیش از این فریلنسرها و کسب‌وکارهای خانگی برای فروش محصولات و خدمات خود در شبکه‌های اجتماعی، به‌صورت کارت‌به‌کارت پول دریافت می‌کردند یا فروشگاه‌های آنلاین لازم بود مسیر طولانی و پیچیده دریافت درگاه بانکی را طی کنند، حالا با استفاده از خدمات سرویس‌های فین‌تک این امر بسیار آسان، ایمن و هوشمندانه مدیریت و انجام می‌شود.

یکی از گروه‌هایی که پی‌پینگ برای آنها سرویسی را فراهم کرده، فریلنسرها هستند. باریده در این‌باره می‌گوید: «از سرویس‌هایی که فکر می‌کنیم متناسب با نیاز فریلنسرهاست، سرویس فاکتور آنلاین است. در این سرویس فریلنسرها می‌توانند با ایجاد فاکتور آنلاین پروژه خود را به آن ضمیمه کنند. زمانی که فاکتور برای کارفرما ارسال می‌شود، پس از پرداخت، فاکتور به‌صورت خودکار برای او دانلود می‌شود. این مساله کمک می‌کند که هر دو طرف خیال‌شان از همکاری راحت باشد. این سرویس اکنون از سوی بسیاری از فریلنسرها مورد استقبال قرار گرفته و توانسته دغدغه آنها را حل کند.»


تغییر لوگو به رسمی‌تر بودن ما کمک کرد


اوایل امسال بود که پی‌پینگ لوگوی خود را تغییر داد. به گفته باریده واقعیت این بود که هیچ‌وقت به‌صورت جدی به سراغ اینکه یک برندینگ و هویت بصری مشخصی داشته باشیم نرفته بودیم. او توضیح می‌دهد: «تقریبا در دو سال اول فعالیت بیشتر به‌صورت B2C کار می‌کردیم و سرویس‌هایی هم که داشتیم متناسب با نیاز اشخاص بود. جلوتر که رفتیم با توجه به تغییر رویکرد و مفهوم ارائه Open Api، تفاوت عمده‌ای در پی‌پینگ ایجاد شد و آن هم این بود که به سراغ کسب‌وکارها رفتیم.»



او با اشاره به اینکه لوگوتایپ اولیه را خودمان آماده کرده بودند، توضیح می‌دهد: «با توجه به تغییر رویه‌ای که در روش کسب‌وکاری از B2C به B2B داشتیم، این نیاز به ‌وجود آمد که حس ایمن‌بودن، پرسرعت‌بودن و مدرن‌تربودن را به کاربر منتقل کنیم. به‌همین دلیل بعد از اصلاح برندینگ، عنصر نقطه (.) را هم به آن اضافه کردیم تا این سه پارامتر را بیشتر پوشش دهد و ما را هم رسمی‌تر کند. با توجه به اصلاح این برندینگ می‌خواستیم که خود را از فضای استارت‌آپی خارج کنیم و مانند یک شرکت رسمی برخورد کنیم.»


بدون سرمایه‌گذاران به جایگاه فعلی نمی‌رسیدیم


مسعود مشهدی توضیح می‌دهد: «در ابتدای کار، آواتک و شبکه‌ای که این شتاب‌دهنده داشت کمک زیادی به ما در شکل‌گیری و رشد پی‌پینگ کرد. همچنین حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در بحث سرویس‌های پرداختی، بسیار موثر بود. پس از آن کم‌کم با ورود به پروسه جذب سرمایه، موسسه دانش‌بنیان برکت سرمایه‌گذار ما شد. اینها شخصیت‌های حقوقی بودند که به ما کمک زیادی کردند. در رابطه با حامیان حقیقی نیز می‌توان از منتورها و مشاورها نام برد.»

در این باره بخوانید: تسهیلاتی که فاکتورهای آنلاین برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند / آشنایی با راهکار فاکتور آنلاین پی‌پینگ

از این دو برادر درباره اینکه اگر حامیان نباشند آیا تغییری در ادامه فعالیت پی‌پینگ ایجاد می‌شوند یا نه، می‌پرسیم. سعید مشهدی می‌گوید: «همه بخش‌های یک استارت‌آپ به‌گونه‌ای است که باید با یکدیگر کار کنند. به‌طور مثال مرحله بوت‌استرپ نیز برای استارت‌آپ‌ها تاریخ انقضایی دارد و برای همیشه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. شاید بتوان گفت اگر بخواهیم کسب‌وکاری راه‌اندازی کنیم که تنها درآمدزایی داشته باشد، بوت‌استرپ برای آن مناسب باشد، اما تقریبا در هیچ استارت‌آپی حتی استارت‌آپ‌های بین‌المللی نمی‌توان دید که بدون کمک سرمایه‌گذاران رشد نمایی داشته باشد.

تمام شرکت‌های بزرگ؛ چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری قاعدتا بخش مهمی از آنها را سرمایه‌گذاران استراتژیک تشکیل می‌دهند. ما هم ممکن بود که بدون سرمایه‌گذاران زنده بمانیم، اما ممکن نبود که بتوانیم به این جایگاهی که اکنون در این زمان داریم، برسیم. در آینده نیز برای رشد خود هر جا که نیاز باشد از کمک بقیه استفاده یا جذب سرمایه می‌کنیم تا بتوانیم به رشد خود ادامه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.