راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه به شماره سی‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش / سخت‌افزار و دوران گذار به نئوبانک

جلد شماره سی‌وهشتم عصر تراکنش برای مخاطبان این مجله از همان ابتدا مشخص می‌کند که موضوع اصلی این شماره دربارۀ چه چیزهایی است. در واقع جلد به میزگردی اشاره دارد که واپسین روزهای تابستان در دفتر راه پرداخت برگزار شد و میزبان چهار معاون فناوری بانک به همراه یک فعال بازار راهکارهای بانکی بودیم.

میزگردی که نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید و دربارۀ آینده سخت‌افزار در ایران گفت‌وگوی مفصلی شکل گرفت. بهانه این میزگرد و پرونده‌ای دربارۀ سخت‌افزار در واقع اقبالی بود که این روزها بانک‌ها نسبت به دستگاه‌های خودگردان نشان داده‌اند و موارد آزمایشی هم در سطح کشور به ذائقه مردم خوش نشسته است، به‌خصوص که دوران کرونا هم بانک‌ها دوست دارند کسی به‌صورت فیزیکی سراغ آنها نرود و هم مردم می‌خواهند که تا جای ممکن به جایی و علی‌الخصوص بانک نروند.

در کنار نظر موافق معاونان فناوری بانک‌های ملی، ملت، ایران‌زمین و اقتصادنوین بر ضرورت خرید دستگاه‌های جدید و تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها کانال‌هایی هستند در کنار دیگر کانال‌ها؛ «سعید عسگری انارکی»، تکنوکرات قدیمی و از پیشگامان همه‌گیر کردن خودپرداز در ایران اعتقاد دارد که دیگر زمان خرید سخت‌افزارهایی که مستقیم با مخاطب سر و کار دارد گذشته است و باید تمرکز بر خرید دستگاه‌هایی باشد که راه‌های نرم‌افزارانه را تسریع کند و مخاطب اساساً آنها را لمس نکند، اینها را او در گفت‌وگویی که در این شماره منتشر شده، مطرح کرده است.  


سال آخر دولت و تحول دیجیتال


اما در گفت‌وگوی ویژه ماه مهر عصر تراکنش به سراغ علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد رفتیم، از کارهایی که در مرکز تحت مدیریت او برای تحول دیجیتال شده است پرسیدم، از کندی بخش دولتی انتقاد و دربارۀ ویژگی‌های سال آخر دولت صحبت کردیم. 

در بخش جدید انتقال تجربه به سراغ مدیر جوان، حمیدرضا مختاریان رفتیم که به تازگی از سداد جدا شده است. مختاریان از مسیر طی شده‌اش از دانشگاه تا سداد را گفت و از مواجهه نزدیکش با سیلیکون‌ولی آمریکا. اگرچه مختاریان هنوز سال‌های سال می‌تواند در مدیریت فناوری مالی تجربه کسب کند و تجربه‌هایش را پیاده، اما صحبت‌های او از این سال‌هایی که طی کرده، هم برای دیگر مدیران شنیدنی است و هم برای کسانی که تازه در این راه گام گذاشته‌اند.


درباره توکنایز کردن تقریباً همه چیز


در امتداد بحث سخت‌افزار در ایران پرونده‌ای درباره نئوبانک باز کردیم، در روزهای آخر مدیریت حامد قنادپور با او دربارۀ تجربۀ نئوبانک ارتباط فردا گفت‌وگو کردیم و بانکی که از نظر و همکاران سابقش در ارتباط فردا برای طبقه متوسط طراحی شده است.

در بحث بسیار مهم اقتصاد توکن سراغ محمدجواد صمدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس رفتیم و دربارۀ بالا و پائین توکنایز کردن همه چیز با او گفت‌وگوی بسیار خوبی انجام دادیم که خواندن آن به همه توصیه می‌شود. در ادامه همین بحث مقاله‌ای از آخرین شماره فورچون ترجمه کردیم که به سودای چین و بانک مرکزی‌اش برای سیطره رمز ارز چینی می‌پردازد.


آرامگاه خاوری‌ها


 در دور دنیای بخش راهنمای این شماره به سراغ کشور کانادا رفتیم، کشوری که چندسالی است بهشت اختلاسگران و آرامگاه امثال خاوری شده است. در همین بخش محبوب‌ترین‌های اپ‌های پرداختی و بانکی را با توجه به امتیاز آنها در کافه بازار بررسی و همچنین ترجمه‌ای از کتاب مهم «مرگ پول» را منتشر کرده‌ایم.

جز اینها گزارش‌هایی از اتفاقات مهم چند وقت اخیر حوزه فناوری‌های مالی در ایران و یادداشت‌هایی از صاحب‌نظران و فعالان اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور از جمله نیما نامداری،  سیدبهادالدین حسینی هاشمی، فرشید اردوانی، مسعود خرفانی، ایمان جلیلی، امیر لعلی و غیره مطالب خواندنی این شماره هستند. عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانی که می‌خواهید از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.