راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت الکترونیک سداد با توسعه کیف پول اپلیکیشن ایوا قصد دارد شعبه‌ای مجازی ایجاد کند

ایوا یک اپلیکیشن پرداخت است که خدمات متنوعی مانند خرید شارژ و بسته اینترنت، کارت‌به‌کارت، پرداخت قبض، خرید بلیت اتوبوس، استعلام و پرداخت خلافی خودرو، اعلام موجودی، پرداخت عوارض خروج از کشور، خرید انواع بیمه، پرداخت‌های سازمانی، پرداخت وجوهات شرعی و کمک به نیازمندان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با فعال شدن و توسعه کیف پول این اپلیکیشن امکان خرید از طریق کیوآرکد نیز فراهم شده است.

پرداخت الکترونیک سداد کیف پول خود را توسعه داد

از سوی دیگر و از آنجا که سیاست‌هایی که در رابطه با تراکنش‌های آنلاین وجود دارد، هر لحظه در حال تغییر است و استفاده از رمز دوم پویا از نیمه دی‌ماه اجباری شده، کیف پول می‌تواند راه‌حل خوبی باشد تا مشتریان بتوانند با امنیت و سهولت بیشتری تراکنش‌های خرد خود را انجام دهند. به‌همین بهانه در این گزارش به بررسی امکاناتی که کیف پول اپلیکیشن ایوا (Qpay) در اختیار مشتری قرار می‌دهد، پرداخته‌ایم.


طلایی که به کیف پول تبدیل شد


پیش از این باتوجه به محدودیت‌های قانونی در حوزه کیف پول و نبود ضرورت برای ایجاد این قابلیت در اپلیکیشن ایوا، کیف پول به مفهوم طلا محدود شده بود. در واقع طلای ایوا مشابه کیف پول بود.

مفهوم طلا در ایوا به این معنی بود که مشتری می‌توانست پکیج‌های دو یا سه‌هزارتایی طلا بخرد و با استفاده از آن شارژ رایگان یا خدمات مشابه را دریافت کند.

حالا و با اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا سداد به‌دنبال این هدف است که کیف پول ایوا (Qpay) را به یک شعبه مجازی تبدیل کند و آن را گسترش دهد.


کیف پول ایوا (Qpay) چه خدماتی ارائه می‌دهد؟


چشم‌انداز سداد برای توسعه این کیف پول این است که به‌وسیله آن امکان خرید، جابه‌جایی وجه، واریز و برداشت پول فراهم شود. با توسعه کیف پول عملاً خدمات کیف پول داخل اپلیکیشن تبدیل به امکانی مشابه بانک یا شعبه مجازی می‌شود و این هدف نهایی است که این شرکت برای توسعه کیف پول خود (Qpay) در نظر دارد.

باتوجه به اینکه هر کاربری در ایوا به‌ازای هر تراکنشی که انجام می‌دهد، کیف پول خود را هم شارژ می‌کند، کیف پول تمام کاربران ایوا فعال است و علاوه بر این کلیه موجودی که در قالب طلا در نسخه‌های قبلی ایوا توسط مشتریان از محل ثبت‌نام، معرفی کاربر جدید، انجام تراکنش و خرید بسته‌های طلا کسب شده بود، قابل انتقال به کیف پول فعلی (Qpay) است.



درحقیقت طبق آماری که سداد اعلام کرده کل مشتریان فعلی ایوا که بیش از چهار میلیون کاربر هستند، مشتریان کیف پول هم هستند. هر کاربری که ایوا را نصب کند، ناخودآگاه کیف پولی برای او ایجاد و به‌ازای هر تراکنش که انجام می‌دهد، مبلغی در کیف پول شارژ می‌شود و امتیازی به او تعلق می‌گیرد.

همچنین مشتریان اگر نسبت به معرفی کاربر جدیدی اقدام کنند، جایزه آن در قالب کیف پول به آنها داده می‌شود. در ادامه بسیاری از جوایز قرعه‌کشی‌های اپلیکیشن ایوا و حتی سداد نیز قرار است در قالب شارژ کیف پول باشد.

تمامی قابلیت‌هایی که به‌وسیله پرداخت آنلاین در ایوا متصور بوده، از طریق کیف پول (Qpay) هم ایجاد شده و از نظر امنیتی نیز محدودیت‌های جدی بر روی این کیف پول گذاشته شده تا از سواستفاده کلاهبرداران از این کیف پول جلوگیری شود.


تا پایان سال تغییری در سیاست‌های کیف پول ایجاد نمی‌شود


یکی از محدودیت‌هایی که سداد برای امنیت بیشتر کیف پول انجام داده، تعیین سقف مبالغ تراکنش است که طبق سیاست بانک مرکزی 200 هزار تومان برای هر تراکنش در نظر گرفته شده است. سقف موجودی کیف پول هم محدود به یک میلیون تومان است. در موضوعات دیگر نیز مانند شارژ کیف پول یا خروج پول از آن، تطابق شماره موبایل با دارنده کارت از نظر کد ملی چک می‌شود تا صرفاً شارژ کیف پول از محل کارت‌هایی اتفاق بیفتد که متعلق به دارنده سیم‌کارت است.

در انتقال وجوه، سقف موجودی و تعداد تراکنش‌های روزانه کیف پول هم محدودیت‌هایی اعمال شده که با توجه به میزان استفاده کاربران در سیستم قابل تنظیم است تا بتوان جلوی انتقال وجه غیرمتعارف را گرفت.



پیش‌بینی سداد این است که حداقل تا پایان امسال تغییری در این سیاست‌ها و مبالغ ایجاد نکند، اما باتوجه به سیاست‌های بانک مرکزی هم از نظر تراکنش‌های منطبق با رمز دوم پویا و هم باتوجه به تغییرات احتمالی در نظام کارمزد ممکن است که مبالغ سقف موجودی و تراکنش کیف پول نیاز به جابه‌جایی داشته باشد.


امکان استفاده از کیف پول در فروشگاه‌ها


سداد امید دارد که تا پایان شهریورماه سال آینده تعداد کاربران ایوا حداقل به 10 میلیون نفر برسد. باتوجه به اینکه با اپلیکیشن پرداخت و کیف پول آن (Qpay) امکان پرداخت آنلاین در برخی فروشگاه‌ها هم فراهم است، بعید نیست که این افزایش کاربر رخ دهد.

پیش از ایجاد کیف پول، از سال 1396 قابلیت پرداخت از طریق کد کیوآر در ایوا به‌وجود آمد و امکان پرداخت آنلاین در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارت‌خوان سداد را داشته و پذیرندگان قابلیت پرداخت از طریق کد کیوآر را به درخواست خود فعال کرده‌اند، فراهم شده بود.

بعد از توسعه کیف پول ایوا (Qpay) این امکان برای مشتریان فراهم شده که بتوانند پرداخت را از محل کیف پول نیز انجام دهند. بنابراین اگر فروشگاهی کیوآر سداد را داشته باشد، مشتری می‌تواند از طریق ایوا پرداخت را از محل کیف پول انجام دهد.

در پایان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که سند پیش‌نویس پرداخت‌بان آذرماه سال 97 از سوی بانک مرکزی منتشر شد و بر اساس آن، فعالیت کیف پول الکترونیکی قانونی و چارچوب ارائه خدمات فین‌تک‌ها در این حوزه مشخص شد. پرداخت الکترونیک سداد سعی کرده آن چیزی که به‌عنوان کیف پول در ایوا ایجاد شده را با سند پیش‌نویس پرداخت‌بان تطابق دهد، درحالی‌که ممکن است باتوجه به اینکه سیاست این کیف پول براساس مستندات قبلی تنظیم شده، در آینده تغییراتی در آن به‌وجود آید.

1 دیدگاه
  1. رحیم جهانبازیان می‌گوید

    سلام من کیف پول ایوا ندارم ولی مبلغ ۱۰۰۰ریال و ۸۵۰۰۰۰ریال و ۸۰۰۰۰ریال از حسابم برداشت شد جریان چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.