راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

20 چیز که باید درباره رمز دوم پویا بدانید

رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف کارت‌های بانکی طبق اعلام بانک مرکزی قرار است از 15 دی‌ماه فعال شود. از آنجا که خیلی از کاربران هنوز رمز دوم خود را دریافت نکرده‌اند و خیلی‌های دیگر در این راستا به مشکلات متعددی خورده‌اند، سعی کردیم به سوالات رایجی که ممکن است در نحوه فعال‌سازی و دریافت رمز دوم پویا به‌وجود آید، پاسخ بدهیم.



1- تفاوت‌های رمز دوم ثابت و رمز دوم پویا چیست؟

با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی احتمال سوءاستفاده‌ از اطلاعات کارت و یا حملات فیشینگ کاهش می‌یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت‌های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوتی (پویا) که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند. این رمزها طول عمر محدودی (حداکثر 12 ثانیه) داشته و یک‌بار مصرف هستند به این معنا که صرفاً برای یک تراکنش قابل استفاده‌اند.

2- آیا در دی‌ماه، رمز اول کارت نیز باید به صورت پویا (یک‌بار مصرف) استفاده شود؟

رمز اول، همان رمز ثابت چهار رقمی است و کاربردش زمانی است که اصطلاحاً فیزیک کارت موجود است و مشتری از طریق مراجعه به دستگاه خودپرداز، پایانه فروش و یا کارت‌خوان شعبه از آن استفاده می‌کند. این رمز هیچ تغییری نکرده و همچنان قابل استفاده خواهد بود.

3- چرا باید از رمز دوم پویا استفاده کنیم؟

طبق اعلام پلیس فتا در سال ۱۳۹۷، بین ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده فیشینگ ثبت شده و به باور عده‌ای از کارشناسان، جایگزین کردن رمز پویا به جای رمز ایستا می‌تواند حجم این پرونده‌ها را کاهش دهد.

4- با فعال‌سازی رمز دوم پویا رمز اول ایستا و ثابت کارت غیرفعال می‌شود؟

خیر، در حال حاضر می‌توان در کنار رمز دوم پویا از رمز اول ثابت نیز استفاده کرد.

5- آیا برای فعال‌سازی رمز پویا باید به شکل حضوری مراجعه کرد؟

در برخی از بانک‌ها امکان فعال‌سازی از طریق دستگاه خودپرداز یا اینترنت بانک فراهم است، اما در برخی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به شعبه هست.

6- آخرین مهلت استفاده از رمزهای دوم ثابت چه زمانی است؟

طبق اعلام بانک مرکزی از 15 دی ماه سال 1398، رمزهای دوم ثابت از کارت‌های بانکی حذف خواهند شد و از این تاریخ به بعد خریدهای اینترنتی و پرداخت‌های نیازمند رمز دوم، با استفاده از رمز دوم ثابت امکان پذیر نخواهند بود.

7- نحوه فعال‌سازی رمز دوم پویای کارت‌های بانکی چگونه است؟

پویا سازی رمز دوم کارت‌های بانکی فقط توسط بانک‌های صادرکننده کارت صورت می‌پذیرد؛ لذا برای اطلاع از روش‌های مختلف فعال‌سازی می‌توانید از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب‌سایت بانک صادرکننده کارت یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام کنید.

8- آیا فعال‌سازی رمز دوم پویا برای دارندگان کارت‌های بانکی هزینه‌ای به همراه دارد؟

فعال‌سازی رمز دوم پویا هیچگونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

9- پس از فعال‌سازی، دارندگان کارت به چه روش‌هایی رمز دوم پویای خود را دریافت می‌کنند؟

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، سازوکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا فراهم کرده‌اند. دارندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند از برنامک‌های تولید رمز بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که این برنامک توسط بانک صادرکننده کارت ارائه شده و باید از طریق وب‌سایت رسمی بانک دریافت شوند.

همچنین دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روش‌های فراهم شده برای ارائه رمز پویا به مشتریان هستند.

10- کسانی که گوشی هوشمند ندارند از چه طریق می‌توانند رمز دوم پویا را فعال کنند؟

اگر بانک صادرکننده، دریافت رمز دوم پویا را از طریق کد یواس‌اس‌دی یا پیامک فراهم کرده باشد، مشتریان می‌توانند از این روش‌ها نسبت به دریافت رمز پویا اقدام کنند.

همچنین بانک مرکزی قرار است از طریق سامانه هریم دریافت رمز پویا را از طریق پیامک برای مشتریان بانک‌ها فراهم کند.

برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک لازم است دارندگان کارت‌های بانکی با مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت یا از روش‌های تأیید شماره تلفن مانند مراجعه به دستگاه خودپرداز یا اینترنت بانک، شماره تلفن همراه خود را معرفی و آن را تائید کنند.

11- آیا برای استفاده از اپلیکیشن‌های تولید رمز پویا نیاز به اینترنت هست؟

اپلیکیشن‌های رمزساز پویا در زمان دریافت رمز نیاز به اینترنت ندارند. اما ممکن است در زمان فعال‌سازی رمز نیاز به اینترنت داشته باشند.

12- آیا این امکان وجود دارد که در نرم‌افزارهای رمزساز به‌صورت همزمان چندین کارت تعریف کرد؟

 بله، مشتریان می‌توانند کارت‌های متفاوت از یک بانک را در نرم‌افزار اضافه کنند، یعنی برای هر کارت جداگانه فعال‌سازی رمز دوم پویا را انجام دهند و کارت جدید به اپلیکیشن اضافه کنند.

13- اگر رمز دوم را چندین بار اشتباه وارد کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مطابق مقررات بانک مرکزی، در صورتی که رمز دوم، سه بار اشتباه وارد شود، این رمز غیرفعال می‌شود و باید نسبت به فعال‌سازی مجدد اقدام شود.

14- حداکثر مدت زمان استفاده از رمز دوم پویا در هر تراکنش چقدر است؟

120 ثانیه.

15- مشتریان کارت بانکی در خارج از کشور برای فعال‌سازی رمز دوم چه کاری باید انجام دهند؟

در حال حاضر این سرویس، از طریق ارائه وکالت حساب فعال‌سازی و دریافت رمز پویا برای آنها قابل انجام است.

16- آیا روی یک گوشی می‌توان برای دو یا چند نفر نرم‌افزار رمزساز را نصب کرد؟

روی هر گوشی فقط می‌توان برای کارت‌های یک نفر فعال‌سازی را انجام داد.

17- اگر مشتری شماره همراه خود را تغییر داد چه باید کرد؟

اگر شماره مشتری تغییر کند حتماً باید با مراجعه حضوری به شعب، تغییر شماره را اعلام کند و احراز هویت انجام شود.

18- آیا اتباع خارجی نیز می‌توانند از رمز دوم پویا استفاده کنند؟

هرکس که کارت بانکی داشته باشد می‌تواند رمز پویا را فعال کند.

19- آیا می‌توان فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف را با هر شماره تلفنی انجام داد؟

خیر، فعال‌سازی حتماً باید با شماره تلفنی که در شعبه ثبت شده، انجام شود.

20- آیا برای همه حساب‌های بانکی باید به‌صورت جداگانه رمز پویا را فعال کرد؟

رمز پویا مربوط به کارت بوده که باید برای هر کارتی به صورت جداگانه عملیات فعال‌سازی رمز پویا را انجام داد.

50 دیدگاه
  1. نگین می‌گوید

    من رمز دوم پویا برا خرید شارژ از رمز بان کپی کردم ولی میگ خطاس باید چیکار کنم؟

  2. مشتری می‌گوید

    من همه راه رو رفتم و حسابهام الان‌ رمز دوم پویاشون فعاله ولی جایی نیست که رنز رو ازم بخواد نمیتونم هیچی جابه جا کنم
    خدا لعنتتون کنه

    1. ناشناس می‌گوید

      موقع انتقال وجه لازم دارید

      1. ناشناس می‌گوید

        هربار ک زدم گفت رمز اشتباه الانم میزنه رمز بیش از حد مجاز باید چکار کنم

  3. مینا می‌گوید

    خیلیم خوبه رمز پویا حالا هرچقدرم زحمت داشته باشه به امنیتش می ارزه خجالت بکشید مردمو نفرین نکنید

  4. a.l1989 می‌گوید

    من گوشیم رو که رمز دوم پویا روش نصب بود ب سرقت بردند.حالا رو گوشی جدید کارتم نصب نمیشه وپیام میاد که بر روی گوشی دیگری نصب است.باید چیکار کنم؟

    1. مینا حاجی می‌گوید

      به بانک مراجعه کنید. ولی می‌تونید به جز اپلیکیشن رمزساز، رمز دوم پویا رو به‌صورت پیامکی هم دریافت کنید که در این صورت دیگه نیازی به نصب اپلیکیشن نیست. برای اینکار باید شماره همراهتون رو در بانک ثبت کنید که در بانک‌های مختلف این کار متفاوت هست.

      1. ناشناس می‌گوید
  5. شایسته می‌گوید

    این چه وضعیه والا شارژ برا مکالمه نداریم باید تند تند شارژ رمز دوم بدیم و اعصابمون هم بهم میریزه این کار حز اینکه استرس مردو زیاد کرده چیز دیگه ای نداره مثلا شما به فکر مردمین دستی دستی دارین با این اظطراب مردمو سکته میدین

  6. مرجان می‌گوید

    من بانک سپه مراجعه کردم ولی گفتن برای اتباع رمز پویا فعال نمیشه!؟ خدایی یعنی چی تبعیض تا چه حد

    1. علی می‌گوید

      شما از طریق خودپردازم میتونی مشکلت رو حل کنی
      نیاز به شعبه رفتن نداره

  7. ناشناس می‌گوید

    سلام من ال سی دی گوشی قبلیم سوخته و حالا نمیتونم همراز رو گوشی جدیدم فعال کنم بهم خطا میده که این سریال توکن روی دستگاه دیگری نصب است… چیکار باید بکن؟

  8. ناشناس می‌گوید

    یک راه حل درست حسابی بگوید. تا می خواهیم از رمز پویا استفاده کنم وقتش تمام شده

    1. بینام می‌گوید

      بزن رو کپی کپیش کن چن ثانیه طول نمیکشه که

  9. دنی می‌گوید

    حالا چرا پویااااااااااا
    رمز پویا خوب نیست رمز شب پره خوب است

  10. ازی می‌گوید

    اقا من یه خرید اینترنتی داشتم رمزپویا خواسته رفتم ازیرنامه پاسارگارد گرفتم رمزووارد کردم دیدم شماره سیسیوی روخواست اونووارد میکردم یکی دیگه میپرید من همون رمزی که برنامه موبایل بانک داده بود روزدم ولی مسدود شده اخه الان من کارضروری دارم بانک بسته هست دسترسی به بانک ندارم هیچ جوره دیگه ای نمیشه فعالش کرد

  11. عباس می‌گوید

    ظاهرا برای یک شماره تلفن فقط میتوان چهار تا کارت بانکی را بصورت ussd رمز دوم پویا تعریف کرد . حالا سوال این است در صورتی بخواهیم یکی از کارت ها را از لیست کارتهای تعریف شده حذف کنیم چطوری اینکار امکان پذیر است.

  12. فاطمه می‌گوید

    سلام من هرکاری کردم نتونستم از طریق عابربانک رمز پویا رو فعال کنم هی میگفت دوباره تلاش کنید نمیشد.من از یطرف دیگه شارژ میتونستم بگیرم با رمز دوم ثابت خودم ولی متاسفانه اشتباهی زدم اول رمز دوم ثابتم رو هم غیرفعال کردم اونم هرجور خواستم فعال کنم نمیشد.راهی هست ا ز طریق اینترنت فعال کرد بدون مراجعه به باجه

  13. اسد می‌گوید

    سلام من رمز دوم پویا را میزنم ولی تراکنش انجام نمیشه هی میگه رمز دوم پویا را بزنید

  14. علی می‌گوید

    سلام من ازوقتی که رمزپویا آمده یک خرید نمیشه انجام داد تارمزپویامیگیری داخل سایت موردنظرمیخواهی بری دودقیقه تمام شده ورمزپویا هم باطل شده بایدچکارکنم

  15. ناشناس می‌گوید

    سلام من رمز توکن گرفتم وقتی وارد رمزبان میکنم میگه حساب ثبت نشده است تو رو خدا کمک کنید

  16. ناشناس می‌گوید

    همه اینها بهانه که پول مردم تودستاشون باشه ،ورشکستگی ،!!!

  17. رضا می‌گوید

    سلا م کلاهبرداران چطور میتوانند با ایجاد یک درگاه جعلی از کارت هایی که رمز پویا دارند هنگام واریز اینترنتی کلاهبرداری کنند؟

  18. حسن می‌گوید

    اصلا نمیشه با این رمز پویا کارکرد من چند بار اشتباه زدم الان کارتم غیر فعال شده ، چیکار باید بکنم ، بابا ما نمیخواییم امنیت رو اینطوری ببرین بالا.

  19. نجفی می‌گوید

    باسلام من اپلیکیشن ونرم افزارهای بانکی جهت ارائه رمز دوم و… خودم را تو گوشیم نصب کرده وفعال نمودم اما درحال حاضر گوشیم مشکل پیدا کرده واخیرا یه گوشی جدید خریدم ضمنا هردوگوشیم دوسیمکارته هستن ولذا همه برنامه هامو توگوشی جدید. بنام همون شماره همراه فعال قبلی خود نصب ووارد کردم ولی بخاطر ترس از غیر فعال شدن نرم افزار های بانکیم جهت ارائه خدمات خصوصا تولید رمز دوم کارت‌های بانکیم هنوز سیمکارت اصلیمو توگوشی جدیدم قرار نداده ام لذا بااین مقدمه سوال بنده این است که آیا باقرار دادن سیمکارت اصلیم توگوشی جدید اپلیکیشن‌ها ونرم افزار های بانکیم کلا ویا بخشی ازآنها غیر فعال میشود یا خیر ودرصورت پاسخ مثبت باید چکار کرد؟
    باتشکر

  20. آرش می‌گوید

    سلام ، نرم افزار همراز بانک تجارت من بدون نقص و عالی کار میکرد تا اینکه گوشی رو به اندرویید 10 آپدیت کردم و دیگه کار نکرد . ابتدا خطا میداد دسترسی به شناسه سخت افزاری گوشی میسر نیست و پس از اینکه دوباره نصب کردم و از طریق عابر بانک تجارت رمز پویا رو غیر فعال و سپس فعال کردم و همه مراحل را از ابتدا رفتم حالا ایراد میده : توکن شما روی دستگاه دیگری فعال می باشد لطفا نسبت به حذف آن اقدام و مجدداً تلاش نمایید . به کمک و راهنمایی شما نیاز داریم ، لطفاً کمک کنید . خیلی ممنون .

  21. امیر می‌گوید

    سلام.چند روز است زمان استفاده ریما پیام میدهد:ریما فعلا متوقف است. چه باید کرد.

    1. ناشناس می‌گوید

      با عرض سلام
      من همراه بانک رفاه نصب کردم خوب بوده ولی امروز وقتی رمز پویا میزنم میزنه استفاده بیشتراز حد مجاز می باشد کسی می‌دونه باید چطور مشکل رو حل بکنم

  22. ناشناس می‌گوید

    من کارمند یه اداره ام اونقد از این پویا متنفرم که اگه مشتری بنام پویا بیاد پیشم راست حسینی کارشو راه نمیندازم

  23. نیما می‌گوید

    سلام من رمز دوم حساب بانک ملی خودم رو با ussd فعال کردم ولی وقتی اطلاعات کارت رو می دهم و رمز بعد دریافت می زنم پیام خطا می دهد نمی دانم مشکل از چیست پیام اشتباه بودن ccv2 را هم می دهد ولی رمز درست مشکل از چیه اگه کسی می داند راهنمایی کند

  24. ناشناس می‌گوید

    سلام دوستان من رمز دوم ثابت میخوام بگیرم فقط برای خرید شارژ الان پیام ها رو خوندم گیج شدم که خوبه یا نه

  25. فقیر می‌گوید

    سلام
    تکلیف کسانی که کلا گوشی موبایل ندارن چیه؟
    با درآمدی هم که دارم پنج سال طول میکشه یه گوشی معمولی بتونم بخرم

    1. ناشناس می‌گوید

      گوشی معمولی داشته باشید رمز پویا با پیامک میشه، اگه گوشی ندارید رمز پویا لازم ندارید چون رمز پویا برای کارهای اینترنتی و خرید شارژ و کارت به کارت با گوشی هست.

  26. میثم محمدیان می‌گوید

    سلام/کارت بانک ملی رو تعویض کردم(اتمام تاریخ انقضا)، رمز پویا غیر فعال شد، روش فعالسازی رو زدم ارور میده، پیام میده میگه: شماره همراه خود را اصلاح کنید با مراجعه به شعب
    الان میتونم با گوشی فعال کنم -نرم بانک

  27. جعفر می‌گوید

    با سلام ایا نمیشه در سیستم بانکی کاری کرد که به هنگام کاربری دیگه به دنبال پریدن از این برنامه به ان برنامه جهت دریافت جواب اس ام اس رمز پویا درصفحه کاربر مکانی برای دریافت رمز از طریق سیستم بانکی گنجانده و قرار داده شود تا زمان کاری گرفته شود!

  28. علی می‌گوید

    سلام من دو روزی هست رمزپویا رو فعال کردم ولی میخوام یک خرید اینترنتی انجام بدم مینویسه رمز باید حداقل ۵ رقم داشته باشه و بانک هم به من دیروزsmsداده میگه نسبت به فعالسازی رمز خود اقدام کنید حالا من باید چیکار کنم؟

  29. م می‌گوید

    سلام چرا رمز پویا برای من چهار رقمی میاد؟

  30. مهسا می‌گوید

    رمز پویا از کار افتاده پیام میاد که اشتباه زدی

  31. Ma hasa می‌گوید

    رمز پویا کار نمیکنه میگه اشتباه زدی

  32. اصغری می‌گوید

    با سلام. از تابستان ۹۹رمز پویا را وارد میکنیم اما باز میگه رمز اشتباهه و آخر هم‌میگه از حد مجاز گذشته.چندین بار حذف برنامه و رمز شده و دوباره نصب کردیم اما فقط چند روز خوبه دوباره میگه رمز اشتباهه .لطفا رسیدگی کنید

  33. اصغری می‌گوید

    روش پیامکی میگن خوبه اما چون هزینه کم میشه و سیم کارت ما اعتباری هست گاهی شارژ پولی نداره و نمیشه با این رمز پیامکی حتی شارژ خرید … اگه پیامکی رایگان بود بهتر بود

  34. سينا می‌گوید

    سلام ، مشکل من اینه که در گوشی زمانی که میخام رمز پویارا نگاه کنم وبرگردم در درگاه پرداخت وارد کنم درگاه پرداخت مجدد به صفحه اصلی میره و این رفته رو اعصاب که چکار کنم …

  35. هانی می‌گوید

    چی شد من الان همین مشکلو دارم

  36. ارزو می‌گوید

    چرا وقتی عملیات بارنز پویا انحام میدی ورمز اشتباه وارد میشه بازهم از مارت هزینه عملیات مپلا خزید شارژ کم شده بااینکه شارژی نگرفتم .

  37. مالک می‌گوید

    چند با زدم میگه محدودیت رمز ایستا حالا چه کنم و محدودیت چند بار داره؟ و تا چه مدت بعد محدودیت رفع میشه؟

  38. میترا می‌گوید

    سلام . ببخشید اگه کارت مسدود باشه رمز پویا میشه گرفت؟ نمیدونم کارتم مسدود شده یا نه .هم شارژ گرفتم باهاش هم رمز پویا میاد . اما sms باقی موجودی و مقدار کسر شده نمیاد .

  39. خسرو می‌گوید

    قبلا رمز یکبار مصرفم فعال بود والان غیرفعالش کردم ومجددا که می خوام از طریق گوشی فعال سازی را انجام وشماره سریال وکد فعال سازی جدید که برام پیامک شد را میزنم ولی میگه نادرست است وفعال نمیشه بانک تجارته .لطفا راهنمایی کنید درضمن داخل انتخاب گزینه ها گزینه همراه بانک وکد ملی را ثبت کردم

    1. هانیه می‌گوید

      من برای بانک ملی همین مشکل رو دارم – شما کارت راه افتاد؟ پیامت برای 5 ماه پیشه من فردا میرم بانک

  40. فاطمه می‌گوید

    سلام وقتی میزنم میگه بیش از حد مجاز زدی باید چه کار کنم؟ باید با کارت دیگه امتحان کنم؟

  41. علی می‌گوید

    بعد چند وقته رمز پویا غیرفعال میشود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.