راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واحد محصولات هوشمند کاسپین چه خدماتی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

شرکت تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین در ادامه فعالیت‌های بانکی و راه‌اندازی سیستم جامع بانکی، واحدی تحت عنوان واحد محصولات هوشمند را از سال 1394 تأسیس کرده است.

هدف از ایجاد این واحد بهبود توانایی پاسخگویی به نیازها و تغییرات بازار، روان‌سازی فرآیندها، افزایش توان ارزیابی عملکرد بانک‌ها، ایجاد توانایی رهگیری و پیگیری مشتریان، محصولات، کاربران، اسناد، مستندات و تراکنش‌ها براساس انواع شاخص‌های بازاریابی و افزایش قابلیت نظارت بر عملیات بانکی است.

دامنه فعالیت‌ها در این حوزه محدود به سیستم بانکی نبوده و هر کسب‌وکاری که مبتنی بر داده باشد و تحلیل داده برای آن ارزشمند باشد می‌تواند در این حوزه با شرکت کاسپین همکاری کند.

برای اینکه بدانیم این واحد در شرکت کاسپین چه وظایفی را برعهده دارد و چه خدماتی را در اختیار سایر کسب‌وکارها قرار می‌دهد با مدیر محصولات گروه هوشمند این شرکت به گفت‌وگو نشستیم.

عبدالله عشقی با بیان اینکه واحد محصولات هوشمند شرکت کاسپین از سه بخش اصلی هوش تجاری، داده‌کاوی و کلان داده تشکیل شده، گفت: «در این راستا پروژه‌هایی انجام شده و پروژه‌هایی هم در دست اقدام است.»

به گفته عشقی سیستم‌های تحلیل داده کاسپین می‌توانند رویکردهای گذشته‌نگر، حال‌نگر و آینده‌نگر داشته باشند و در پنج سطح توصیف وضعیت موجود، تشریح وضعیت موجود، کشف فرصت‌ها و نقاط ضعف، پیش‌بینی وضعیت آینده و توصیه به مدیران جهت اتخاذ تصمیمات درست کمک کنند.

او ادامه داد: «با توجه به جدید بودن، حوزه تحلیل داده، سیستم‌های ارائه شده در این حوزه به‌ویژه در ایران عمدتاً در سطح توصیف، تشریح و کشف هستند اما خوشبختانه در شرکت کاسپین در سطح پیش‌بینی و توصیه نیز فعالیت‌ها و پروژه‌هایی داده‌محور با نتایج قابل قبول انجام شده است.»

کاسپین در بخش هوش تجاری محصولات زیادی را در سطح‌های توصیف، تشریح و کشف ارائه داده است. مدیر محصولات گروه هوشمند شرکت کاسپین با بیان این مطلب گفت: «در این میان می‌توان به پیاده‌سازی و راه‌اندازی پروژه انبار داده جامع را اشاره کرد که شامل ماژول‌های تراکنش، سپرده، مشتری، ضمانت‌نامه، مالی، نوین، مدیریتی و تسهیلات است. شرکت کاسپین این پروژه را برای بانک قوامین راه‌اندازی کرد و در حال حاضر این پروژه در شعب بانک قوامین عملیاتی و راه‌اندازی شده است. همچنین این پروژه در بانک پارسیان متناسب با نیازهای بانک در حال پیاده‌سازی است. علاوه بر این پروژه داشبوردهای تحلیل مشتریان و تحلیل حساسیت در حال حاضر در سطح شعب بانک پارسیان عملیاتی شده است.»

ببینید: کاسپین، با ارائه «پلتفرم کبالت» در حوزه بانکداری باز ورود کرده است

او اضافه کرد: «از محصولات دیگری که در این حوزه انجام شده محصول هوش تجاری شرکت تجارت الکترونیک پارسیان را می‌توان نام برد و مشابه همین محصول در حال حاضر برای شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در حال توسعه است. لازم به ذکر است که متخصصین ما در واحد محصولات هوشمند وابسته به ابزار نیستند و این محصولات با هر دو تکنولوژی اوراکل و مایکروسافت قابلیت پیاده‌سازی هستند.»

به گفته عشقی در بخش داده‌کاوی هدف شرکت کاسپین این است که بتواند محصولاتی را ارائه دهد که توانایی پیش‌بینی و توصیه را داشته باشند. در این حوزه هم پروژه‌هایی انجام شده و چند پروژه در دست اقدام وجود دارد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان پروژه بخش‌بندی و پیش‌بینی رفتار ترمینال‌ها در PSP ها را نام برد که این محصول برای شرکت تاپ در سال 97 و 98 پیاده‌سازی شد و نتایج خوبی از آن به دست آمده است. همچنین پروژه دیگری که برای شرکت تاپ در حال پیاده‌سازی است؛ تحلیل و پیش‌بینی وضعیت سوییچ است. شرکت کاسپین در بانک پارسیان پروژه‌های متعددی در حوزه داده‌کاوی دارد که در حال توسعه هستند. از جمله فازهای تحلیلی پیش‌بینی مشتریان را می‌توان نام برد که شامل بخش‌بندی و پیش‌بینی وفاداری مشتریان و همچنین تحلیل روابط شبکه‌ای مشتریان است که در دست اقدام است.

او تصریح کرد: «یکی از پروژه‌های در حال توسعه که در سطح توصیه پیاده‌سازی می‌شود فاز تحلیلی پروژه تحلیل حساسیت است که در آن انتطار می‌رود بر اساس توصیه‌ای که از سمت سیستم تحلیل حساسیت و با استفاده از تغییر مقادیر پارامترها می‌شود به مدیران در اتخاذ تصمیمات درست‌تر کمک کرد. در بخش داده‌کاوی متخصصان داده شرکت علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های اوراکلی و مایکروسافت از زبان‌های تحلیل داده R و پایتون نیز استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است تحلیل‌های این حوزه، تحلیل‌های دشواری هستند و علاوه بر متخصصان خبره هم در حوزه کسب‌وکار و هم در حوزه داده کاوی و یادگیری ماشین، نیاز به صرف زمان قابل توجه است.»

در بخش کلان داده واحد محصولات هوشمند کاسپین، پروژه‌هایی انجام می‌شوند که با حجم بیشتری از داده سروکار دارند. عشقی در این باره توضیح داد: «با توجه به افزایش حجم داده‌ها و نیاز به رویکرد کلان داده‌ای در اغلب پروژه‌های تحلیل داده، این بخش در واحد محصولات هوشمند آغاز به فعالیت کرد و تاکنون دو پروژه در این بخش تعریف شده است. یکی از پروژه‌ها پروژه کشف تقلب است. این پروژه در واقع همه سطوح تحلیل داده از توصیف، تشریح و کشف تا پیش‌بینی و توصیه را شامل می‌شود. زیرساخت تحلیل این پروژه کلان داده‌ای است که پس ازانجام تغییراتی به صورتی عملی در بانک پارسیان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کشف پولشویی مبتنی بر ریسک نیز پروژه دیگری است که در حال حاضر در این واحد در حال پیاده‌سازی شدن است و فاز اولیه آن انجام شد.»

او در پایان و درباره همکاری با دانشگاه‌های کشور در این حوزه گفت: «با توجه به اینکه تحلیل و تحقیق یک بخش ناگسستنی برای ادامه موفقیت آمیز کار در حوزه محصولات هوشمند است لذا به منظور استفاده از توان نخبگان خارج سازمانی، تفاهم نامه‌هایی با تعدادی از دانشگاه‌های معتبر تهران امضا شده است. سعی بر این است که فازهای تحقیقاتی پروژه‌های جدید و کارهای نوآورانه در این حوزه با همکاری اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه‌ها انجام شود و تاکنون چند طرح موفق نیز در این زمینه داشته‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.