راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه کارت سوخت خودروی شخصی خود را دریافت کنیم؟

بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به‌صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر هزار و 500 تومان و به‌صورت آزاد سه هزار تومان تعیین شد. البته این در شرایطی است که هنوز افرادی هستند که کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از وضعیت کارت‌های سوخت، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های پست معطل هستند که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین به‌نظر می‌رسد به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

هرچند مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی در این باره گفته است افرادی که هنوز کارت سوخت به دست آنها نرسیده، نگران نباشند چراکه سهمیه آنها تا شش ماه در کارتشان ذخیره می‌شود و هر زمانی که کارت خود را دریافت کنند، سهمیه وارد کارت آنها می‌شود.(+)

ببینید: غیاب کارت سوخت از سال ۹۴ و حضور مجدد آن در جایگاه‌های سوخت ایران از مرداد ۹۸

به‌همین بهانه در این گزارش به روش‌هایی که برای دریافت کارت سوخت وجود دارد، اشاره کرده‌ایم و اینکه اگر کارت سوخت خود را هنوز دریافت نکرده‌اید چه باید بکنید؟

.

روش‌های ثبت‌نام کارت سوخت خودرو و المثنی آن

پایان مهلت ثبت‌نام کارت سوخت شهریورماه 1398 بود، اما هنوز ثبت‌نام و پیگیری کارت سوخت وجود دارد، با این حال سوخت‌گیری در جایگاه‌های بنزین و گازوئیل تنها از طریق کارت سوخت (المثنی یا اصلی) ممکن خواهد بود و کسانی که کارت سوخت ندارند فعلاً امکان سوخت‌گیری تا سقف 20 لیتر (کمتر از ظرفیت مجاز سوخت گیری با کارت شخصی) را دارند.

.

1. مراجعه به دفاتر پلیس +10

روش ثبت‌نام کارت سوخت اینگونه است که مالکان خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری انجام‌پذیر است. مالکان خودروهای عمومی دولتی اعم از سواری، وانت و موتورسیکلت و مالکان خودروهای قولنامه‌ای نیز برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی، می‌توانند، صرفاً با مراجعه به دفاتر پلیس+10 نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

افرادی که قبلا در سایت دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند، نیازی به ارائه درخواست کارت المثنی ندارند. اما متقاضیان دیگر مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه، مدارک شناسایی وسیله نقلیه، بیمه‌نامه وسیله نقلیه، شماره تلفن همراه (فقط به نام مالک وسیله باشد)، آدرس و کد پستی، واریز فیش نقدی به حساب شرکت ملی پخش vh برای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10  نیاز دارند.

به این نکته توجه داشته باشید که برای خودروهای با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نمی‌شود. در صورت داشتن هرگونه سؤال درباره سامانه هوشمند سوخت می‌توانید با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شماره 09627 تماس بگیرید یا به این صفحه مراجعه کنید.

تا پیش از این سه روش دیگر از طریق سامانه و اپلیکیشن دولت همراه و کد دستوری وجود داشت که فعلاً غیرفعال شده‌اند. با این وجود توضیحات آنها در ادامه می‌آید.

.

2. ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن همراه دولت

بعد از نصب اپلیکیشن دولت همراه بر روی گوشی همراه خود، واردکردن شماره تلفن همراه اولین اقدام شما برای ثبت‌نام خواهد بود. بعد از ورود شماره تلفن، کدی برای شماره پیامک می‌شود که به منزله تأیید ثبت‌نام شما است.

با ورود به گزینه دریافت کارت المثنی سوخت، رثبت کد ملی و تاریخ تولد به مرحله بعد که انتخاب نوع وسیله نقلیه (خودرو یا موتورسیکلت) خواهید رفت تا با واردکردن شماره هشت رقمی زیر بارکد کارت شناسایی خودرو، وسیله نقلیه شما ثبت شود.

در مرحله آخر، شماره کارت‌های بانکی متعلق به شما (بر اساس شماره ملی) نمایش داده می‌شود تا با انتخاب و تأیید آن کارت، اطلاعات کارت‌بانکی شما به اطلاعات وسیله نقلیه متصل شود. (این روش فعلا منتفی است و تنها روش اول اجرا و کسانی که قبلا از این روش ثبت‌نام کرده اند کارت سوخت المثنی به آدرس آنها ارسال می‌شود.)

.

3. ثبت‌نام از طریق سایت

شما با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی می‌توانید نسبت به ثبت‌نام برای اتصال کارت سوخت به کارت‌بانکی خود اقدام کنید. استفاده از این سامانه و ثبت اطلاعات رایگان است و هزینه‌ای برای مراجعه‌کنندگان در پی ندارد. (این روش فعلا منتفی است و تنها روش اول اجرا و کسانی که قبلا از این روش ثبت‌نام کرده‌اند کارت سوخت المثنی به آدرس آنها ارسال می‌شود.)

.

4. ثبت‌نام با کد دستوری

اگر امکان ثبت‌نام از طریق سایت یا اپلیکیشن دولت همراه برای شما وجود ندارد، می‌توانید از طریق تمامی گوشی‌های تلفن همراه (هوشمند و معمولی) کد دستوری #۴* (ستاره ۴ مربع) را شماره‌گیری و مراحل ثبت‌نام خود را با ورود اطلاعات شخصی و خودرو یا موتورسیکلت خود تکمیل کنید. (این روش فعلا منتفی است و تنها روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 اجرا و کسانی که قبلا از این روش ثبت نام کرده‌اند کارت سوخت المثنی به آدرس آنها ارسال می‌شود.)

.

راهنماي استعلام وضعيت کارت هوشمند سوخت

 نحوه پیگیری از طریق سایت خدمات الکترونیک انتظامی

برای اطلاع از استعلام وضعيت کارت هوشمند سوخت می‌توانید به سایت epolice.ir مراجعه کنید و بر روی گزینه «پیگیری صدور کارت سوخت» کلیک می‌کنید.

در ادامه با وارد کردن پلاک خودرو از وضعيت کارت هوشمند سوخت خود مطلع می‌شوید.

براي اطلاع از نحوه استعلام وضعيت کارت هوشمند سوخت از طریق پيامک نیز گزينه «راهنماي پيام کوتاه» را درسایت خدمات الکترونیک انتظامی انتخاب کنید.

براي آگاهي يافتن از آخرين وضعيت کارت هوشمند سوخت، شماره وي‌آي‌ان (VIN) را توسط پيام کوتاه (SMS) به شماره 1101202040 ارسال کنید. سيستم نرم‌افزاري به‌طور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را مي‌دهد.

براي استعلام کارت هوشمند موتورسيکلت بايد ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وي‌آي‌ان (VIN) موتور سيکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد کنید.

براي استعلام کارت هوشمند خودرو بايد ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وي‌آي‌ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد کنید.

نکته: از تاریخ 25 آبانماه لغایت 30 آذرماه 1398، رمز پیش‌فرض کارت سوخت تمامی خودروها، همان 4 رقم آخر کد ملی است؛ البته کد ملی آن شخصی که نامش روی کارت سوخت، درج شده است.

2 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    سلام کی قراره کارت سوخت ما صادر بشه

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام تاکی باید بنزین ازاد بزنم کارت سوخت 2 ماه نیم که ثبت نام کردم هنوز نیومده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.