راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی سندباکس رگولاتوری رمزارزش‌ها در بریتانیا

چند وقت پیش شرکت Blockchain advisory گزارشی درباره رگولاتوری‌های صورت‌گرفته در حوزه رمزارزش (Crypto asset) در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ارائه داد که در آن به ویژگی‌های برجسته و رویکردهای متخلف اتخاذشده در حوزه‌های قضایی مختلف اشاره شده است.

بریتانیا جزو هشت حوزه قضایی است که در این گزارش به آنها اشاره شده که رهنمودهای خود را درمورد رمزارزش‌ها نهایی کرده و توضیحاتی درباره توکن‌ها ارائه می‌دهد. علاقه به فناوری دفتر کل توزیع‌شده و رمزارزش‌ها رو به افزایش است و در نتیجه قانون‌گذاری این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رمزارزش‌ها را به دو دسته کلی کریپتوکارنسی و توکن‌ها دسته‌بندی می‌کنند که خود توکن‌ها هم به دو زیرمجموعه توکن‌های کاربردی و دارایی‌های توکنی تقسیم می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم اقدامات رگولاتوری انجام‌شده در بریتانیا را مورد بررسی قرار دهیم.


بریتانیا


سندباکس

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA) پروژه‌های زیر را با هدف ارتقا و کمک به نوآوری ایجاد کرده‌است و در عین حال برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در بخش رمزارزش فعالیت کنند، فرصت‌های جدیدی به وجود آورده‌است:

  • سندباکس رگولاتوری
  • حمایت مستقیم
  • واحد مشاوره
  • مشارکت یکپارچه در امور مالی سبز

سندباکس رگولاتوری محیطی کنترل‌شده و ساختاریافته است که توسط مرجع راهبرد امور مالی انگلستان به وجود آمده؛ در این محیط شرکت‌هایی که می‌خواهند در بخش رمزارزش فعالیت کنند، می‌توانند تحت نظارت قانونگذار نوآوری‌هایشان را اجرا و آزمایش کنند. به این ترتیب، می‌توان برای برطرف کردن نیازهای مشتریان، سرمایه‌گذاران و نوآوران به طور مشابه قوانینی ایجاد کرد. با این کار، سندباکس به پیروی از قوانین کمک کرده و از قانونگذاری افراطی در آن بخش جلوگیری می‌کند. درنتیجه استفاده از سندباکس می‌تواند نوعی قطعیت رگولاتوری ایجاد کند که توجه متقاضیان احتمالی را به خود جلب می‌کند.

سندباکس می‌تواند حتی توجه نقش‌آفرینان مختلف را هم به خودش جلب کند زیرا محیطی امن و نظارت‌شده برای انجام عملیات مالی ایجاد می‌کند و به این ترتیب از مشتریان، نوآوران، قانونگذاران و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در صنعت مشارکت کنند، حفاظت می‌کند.

شرکت‌های فین‌تک موجود در دیگر کشورهای اروپایی نیز برای کسب‌وکارهایشان در بریتانیا از این سندباکس به عنوان مجوز Passporting برای انجام کسب‌وکارشان در بریتانیا استفاده می‌کنند. حتی در صورتی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، شرکت‌های این کشور می‌توانند در سندباکس رگولاتوری مشارکت داشته باشند ولی احتمال دارد حقوق passporting تحت تأثیر قرار بگیرد.

مشارکت در سندباکس یک فرایند چهار مرحله‌ای است:

  • درخواست دادن
  • کسب مجوز
  • آزمایش
  • خروج

معیارهای لازم برای واجد شرایط شدن

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، فهرستی از معیارهای موردنیاز که شرکت‌ها برای فعالیت در سندباکس رگولاتوری به آن احتیاج دارند را تهیه کرده ‌است. تنها نهادهایی که شرایط فعالیت در سندباکس را دارند، نهادهایی هستند که به جز مرجع راهبرد امور مالی انگلستان تحت هیچ مرجعیت دیگری قرار نمی‌گیرند. معیارهای لازم به شرح زیر هستند:

  • هدف از نوآوری آن‌ها کار کردن در بازار بریتانیا باشد
  • نوآوری ارائه شده جدید باشد و تا حد چشمگیری با پیشنهادات موجود در بازار متفاوت باشد
  • نوآوری مربوطه برای مشتریان مزیت داشته و باعث افزایش رقابت سالم در بازار شود
  • نوآوری با چارچوب قانونی موجود همراستا نبوده و بنابراین به قوانین افزوده‌ای احتیاج داشته باشد
  • شرکت برنامه‌ای آزمایشی با اهدافی شفاف و تدابیر امنیتی کافی تهیه کرده باشد تا بتوانند از مشتریان محافظت کند.

کسب مجوز

هر شرکت واجد شرایطی چه مجوز داشته باشد و چه نداشته باشد، اجازه دارد آنقدر در سندباکس فعالیت کند که واجد معیارهای لازم بشود. بنابراین، شرکت برای اینکه بتواند از داخل سندباکس فعالیت کند نیازی به مجوز ندارد.

به همین خاطر شرکت‌های جدید می‌توانند به کارشان ادامه داده و نوآوری‌های جدید خود را در محیطی امن و قانونی آزمایش کنند. هرچند که خود سندباکس هم متناسب با هر شرکت‌، برایش مجوز خاص خودش را صادر می‌کند تا بتواند با هم‌گروه‌هایشان داخل سندباکس کار کنند. سندباکس بسته به حوزه فعالیت هر شرکت، فهرستی تهیه می‌کند که نشان می‌دهد هریک از شرکت‌ها در چه گروه‌ یا دسته‌ای قرار می‌گیرند. بعد از اینکه شرکت‌ها برای آزمایش انتخاب شدند، باتوجه به حوزه فعالیت، اندازه و مکانشان در گروه‌های مربوطه قرار می‌گیرند.

سندباکس جهانی

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان هم‌زمان با 11 نهاد رگولاتوری مالی دیگر شبکه نوآوری مالی جهانی (GFIN) را افتتاح کرده‌اند که براساس مفهوم سندباکس جهانی عمل می‌کند. از اصلی‌ترین کاربردهای GFIN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد GFIN به عنوان شبکه‌ای برای قانونگذاران دیگر جهت همکاری و به اشتراک‌گذاری تجربه نوآوری در بازارهای مربوط به خودشان
  • تالار گفتمانی برای مباحث و کار سیاسی مشترک
  • ایجاد محیطی برای تست کردن راهکارهای برون مرزی برای شرکت‌ها

صرافی‌ها

صرافی‌ها تحت نظارت رگولاتوری ابزارهای مشتقه مالی قرار می‌گیرند؛ زیرا در چارچوب قانونی بریتانیا در حال حاضر هیچ قانونی برای تنظیم کردن تبادلات توکن و ارائه مجوز برای تبادلات وجود ندارد. این بدان معنا نیست که تبادل توکن به کسب مجوز از مرجع راهبرد امور مالی انگلستان احتیاج نداشته باشد.

تبادلاتی که تحت نظر چارچوب قانونی بریتانیا انجام می‌شوند، باید در قالب این قوانین در مرجع راهبرد امور مالی انگلستان ثبت شوند. قوانین موجود برای ابزارهای مشتقه مالی مستلزم این است که تمام ابزار مالی که در چهارچوب این قوانین قرار می‌گیرند، باید در مرجع راهبرد امور مالی انگلستان ثبت شده و از آن‌ها مجوز کسب کند. همچنین هر گونه سود و زیانی که سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری روی کریپتوکارنسی‌ها به دست می‌آورند، مشمول مالیات بر سود سرمایه می‌شوند.

سندباکس رگولاتوری منتشرشده در بریتانیا

این گزارش بخشی از وایت‌پیپر منتشرشده با عنوان «بررسی رگولاتوری رمزارزش در برخی کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا» است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.