راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فورک جدید کریپتوکارنسی زدکش به نام «Ycash» و آینده آن

چند روز قبل در تاریخ 19 جولای بود که یک شبکه بلاکچینی جدید به نام «وای‌کش» از دل ارز رمزنگاری شده خصوصی زدکش بیرون آمد.

در این ارز جدید از پایه کد مشابه با زدکش استفاده شده؛ ولی در عمل، این دو شبکه‌هایی جداگانه هستند و رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

برای اولین بار، در ماه آوریل اعلام شد که یکی از طرفداران قدیمی زدکش، به نام «هووارد لو» نسبت به راه‌اندازی فورک این ارز رمزنگاری شده اقدام کرده است. لو با انتشار پستی در وب‌سایت تبادل نظر زدکش، اعلام کرد که راه‌اندازی وای‌کش یک حرکت پیشگیرانه بوده است.

وی توضیح داد که امکان دارد در آینده، انجمن تصمیم بگیرد تا در تامین مالی توسعه‌دهندگان سیستم زدکش، که با نام «پاداش بنیان‌گذاران» شناخته می‌شود، پاداشی بیشتر از 10 درصد کل اندوخته توکن را در نظر بگیرد و راه‌اندازی وای‌کش با هدف مخالفت با این تصمیم انجام گرفته است.

لوو در وب‌سایت تبادل نظر زدکش عنوان کرد: «ما از این بیم داریم که پس از انقضای تاریخ پیمان پاداش بنیان‌گذاران در اکتبر سال 2020، مبلغ این پاداش افزایش پیدا کند، از این رو، یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی وای‌کش این است که پاداش بنیان‌گذاران زدکش برای همیشه به 2/1 میلیون کوین محدود شود.»

از آن زمان به بعد، رهبران جامعه زدکش، از جمله «زوکو ویلکاکس» بنیان‌گذار این کوین، از نوآوری لو حمایت کرده‌اند. آن‌ها تایید می‌کنند که در مورد نحوه تغییر پاداش بنیان‌گذاران و برخی موارد دیگر اختلافاتی وجود دارد. همین اختلافات بوده که باعث ایجاد کوین جدیدی به نام وای‌کش شده است.

با تقسیم شدن این چنینی شبکه، کاربران می‌توانند بدون صرف هزینه، مقدار مشخصی از کوین‌های خود را از بلاکچین فعلی به شبکه بلاکچینی جدید انتقال دهند؛ بدین ترتیب، تقسیم شدن شبکه به افزایش ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده کاربران کمک می‌کند.

«سم اویمنت» تحلیلگر سابق بازار «کوین‌دسک» است و در حال حاضر به خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده می‌پردازد. او می‌گوید: «انشعاب شبکه فرصت‌ سرمایه‌گذاری جذابی را برای دلالان ارزهای رمزنگاری شده ایجاد می‌کند. این افراد به منظور پشتیبانی از قابلیت‌های کوین فورک شده جدید، نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.»

ارزش کوین‌های جدید که YEC نامیده می‌شوند و بر پایه شبکه وای‌کش عمل می‌کنند، در مقایسه با ZECها که در شبکه زدکش قرار دارند، کمتر است. بااین‌حال، وقتی فورک‌های بلاکچینی قبلی ارزهای رمزنگاری شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، مشاهده می‌کنیم که در مدت زمان اندکی پس از انجام هارد فورک، قیمت سکه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و سپس دوباره به مبلغ قبلی خود برمی‌گردد.

برای مثال به بیت‌کوین اشاره می‌کنیم. این ارز که محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان محسوب می‌شود، در 1 اوت سال 2017 فورک شد. چهار ماه بعد، قیمت بیت‌کوشن کش رکورد زد و ارزش جاری آن در بازار به 69 میلیارد دلار رسید. در آن زمان هر بیت‌کوین کش با مبلغی نزدیک به 4 هزار دلار خرید و فروش می‌شد.

در حال حاضر، ارزش بیت‌کوین کش کاهش پیدا کرده ولی هنوز هم جزو پنج شبکه بلاکچینی ارزشمند جهان محسوب می‌شود. این در حالی است که در ماه نوامبر سال گذشته، خود شبکه بیت‌کوین کش نیز فورک شده و طبق گفته‌ها، در ماه می یک حمله 51 درصدی را تجربه کرده است.

وای‌کش در ساعت هماهنگ جهانی 3:00 در روز جمعه، 19 جولای 2019 راه‌اندازی شد و منبع جدیدی از برگشت سرمایه را برای کاربران شبکه بلاکچینی 700 میلیون دلاری زدکش به ارمغان آورد.

این کاربران برای این‌که بتوانند از مزایای YEC بهره‌مند شوند، باید کنترل کامل کلیدهای خصوصی و آدرس‌های کیف پول خود را در اختیار داشته باشند. آن‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که صرافی مورد استفاده آن‌ها برای نگهداری ZEC، از شبکه وای‌کش نیز پشتیبانی می‌کند.

صرافی‌های ارز رمزنگاری شده‌ای مانند «بایننس»، «اوککس»، «کوین‌بیس» و «هیوبی» هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده‌اند که از شبکه جدید وای‌کش پشتیبانی می‌کنند.

یکی از سخنگویان صرافی بایننس، در گفتگو با گروه کوین‌دسک اعلام کرد: پیش از تصمیم‌گیری نهایی در مورد لیستینگ احتمالی آینده، باید بازخوردهای اجتماعی این کوین جدید را مورد ارزیابی قرار دهیم.

.

پیامدهای این امر برای دارندگان ZEC چه خواهد بود؟

لو در مصاحبه با کوین‌دسک عنوان کرد: اگر صاحب ZEC هستید، بهترین راه برای کسب اطمینان از دسترسی به سکه‌های جدید YEC این است که کیف پول ZEC را دانلود کنید.

لو توضیح داد: «به منظور دسترسی به کوین‌های وای‌کش، باید در زمان فورک، کوین‌های زدکش خود را در کیف پولی قرار دهید که اجازه صدور کلید شخصی را می‌دهد. یکی از روش‌ها این است که کیف پول ZEC خود را دانلود کنید و مطئن شوید که در زمان فورک، کوین‌هایتان در کیف پول ZEC قرار دارند.»

تعدادی از صرافی‌های ارز رمزنگاری شده به صورت عمومی اعلام کرده‌اند که در راستای پشتیبانی از انشعاب جدید شبکه و حفظ امنیت دارایی‌های YEC، پس از راه‌اندازی شبکه جدید، مدیریت کلیدهای خصوصی کاربران را به عهده خواهند گرفت. تعدادی از این صرافی‌ها عبارتند از: «سیف‌ترید»، «بیگ‌وان»، «هو» و «سیتکس».

آن دسته از کاربران زدکش که کوین‌های خود را در پلتفرم‌های صرافی دیگری قرار داده‌اند، نگران نباشند. لو اعلام می‌کند که دانلود کیف پول ZEC، نه تنها دارایی‌های YEC کاربران را به صورت امن حفظ می‌کند، بلکه مزایای جانبی دیگری را نیز برای شبکه اصلی زدکش ایجاد می‌کند.

او گفت: «کیف پول ZEC یک گره کامل زدکش محسوب می‌شود. با تقسیم‌بندی جدید شبکه، آن دسته از کاربران زدکش که به صورت کامل فعال نبودند، برای آن‌که بتوانند به وای‌کش دسترسی پیدا کنند، به گره‌هایی فعال تبدیل می‌شوند.»

با این حال، «جاش سینسیناتی»، مدیر اجرایی بنیاد زدکش معتقد است که مدیریت کلیدهای خصوصی یک اقدام ریسک‌دار تلقی می‌شود.

سینسیناتی در گفتگو با کوین‌دسک اشاره کرد:

ممکن است کامپیوتر یا شبکه اینترنتی که از آن برای مدیریت کلید شخصی خود استفاده می‌کنید، مورد سوء استفاده قرار بگیرد. درست است که احتمال وقوع چنین اتفاقی اندکی است، ولی هر زمانی که مدل امینتی یک فرد را با این روش تغییر دهیم، نباید احتمال ریسک را نادیده بگیریم.

سینسیناتی عنوان کرد که نباید گول ظاهر اقدامات دوستانه را بخوریم. وقتی پای ایجاد شکاف در زنجیره یا فورک به میان می‌آید، کاربران باید مراقب ریسک‌های احتمالی باشند.

.

پیامدهای این امر برای سایر افراد چه خواهد بود؟

افرادی هستند که نه ZEC دارند و نه قصد دارند که به عضویت شبکه وای‌کش دربیایند. انشعاب مذکور در شبکه بلاکچین، به معنای ایجاد یک پروژه ارز رمزنگاری شده مبتنی بر حریم خصوصی است و این امر حتی برای کسانی که عضو آن نباشند، یک خبر خوب به شمار می‌رود.

وای‌کش از سه نظر، با شبکه بلاکچین زدکش تفاوت دارد.

اول این که وای‌کش، یک نسخه اصلاح شده از الگوریتم ماینینگ «ای‌کیوهش» است که در حال حاضر توسط شبکه زدکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر از به‌کارگیری سخت‌افزارهای ماینینگ «اسیک» برای استخراج کوین در شبکه جدید وای‌کش ممانعت می‌کند.

با این حال، اسیک می‌تواند با سیستم جدید سازگار شده و از مزایای الگوریتم اصلاحی بهره‌مند شود. به همین دلیل است که لو می‌گوید یکی از اهداف بلندمدت وای‌کش، کنار گذاشتن کامل ای‌کیوهش است. «پروگ‌پاو» و «رندوم‌ایکس» دو الگوریتم ماینینگ سخت‌افزاری هستند که اعضای تیم توسعه وای‌کش به پژوهش در مورد آن‌ها مشغولند.

مورد دوم این است که وای‌کش، نرخ پاداش بنیان‌گذاران را کاهش می‌دهد. در بلاکچین زدکش، 20 درصد از پاداش بلوک به تامین مالی بخش توسعه اختصاص داده می‌شود. در وای‌کش، این امکان وجود دارد که رقم نامبرده به 5 درصد برسد و برای همیشه در این عدد باقی بماند. تمامی مبلغ به یک سازمان غیرانتفاعی که توسط لو تاسیس شده و بنیاد وای‌کش نام دارد، اختصاص داده خواهد شد.

یکی از انگیزه‌های کلیدی لو برای راه‌اندازی وای‌کش، همین بوده که پاداش بنیان‌گذاران را کاهش دهد.

او در گفتگو با کوین‌دسک می‌گوید:

من نشانه‌هایی را دیدم مبنی بر این‌که بخشی از جامعه، ترجیح می‌دهد به وعده‌های اساسی زدکش پایبند نباشد. اختصاص 90 درصد از ذخیره مالی موجود به کاربران از طریق فرآیند ماینینگ بازار آزاد یکی از همین وعده‌هاست. سازمان‌های کلیدی اکوسیستم زدکش، از جمله «الکتریک کوین کمپانی» نیز احتمال داشت همین مسیر را در پیش بگیرند.

لو وای‌کش را یک اقدام پیشگیرانه می‌خواند که به وعده اساسی پایبند مانده و نرخ پاداش بنیان‌گذاران تمامی کوین‌های جدید را در عددی کمتر از 10درصد نگه می‌دارد.

سومین و آخرین مورد، تغییراتی است که در ظاهر فرمت‌های آدرس زدکش و وای‌کش اعمال شده است. لو توضیح می‌دهد که به منظور جلوگیری از ارسال تصادفی زدکش به آدرس وای‌کش و برعکس، تمامی آدرس‌های محافظت شده به جای زد، با حرف وای آغاز می‌شوند. لازم به ذکر است آدرس‌های محافظت شده، آدرس‌هایی خصوصی هستند که در شبکه مبتنی بر زدکش قرار دارند.

او در ادامه بیان کرد: «در مورد فورک‌ها همیشه این نگرانی وجود دارد که برای مثال، بیت‌کوین به صورت تصادفی به آدرس بیت‌کوین کش ارسال شود. ما برای احترام به ماهیت دوستانه فورک، تلاش‌هایی را در قسمت مهندسی انجام دادیم تا فرمت آدرس را تغییر دهیم. بنابراین، تقریبا محال است که کسی زدکش را به آدرس وای‌کش ارسال کند.»

.

مرحله بعدی چه خواهد بود؟

زنجیره مبتنی بر زدکش قابلیت ماین شدن از طریق سخت‌افزار را دارد و به وعده‌های اساسی خود احترام می‌گذارد. برای توسعه این شبکه تلاش‌های زیادی انجام گرفته است و منابع مالی آن به صورت شخصی تامین شده است. لو برای ایده اولیه بنیان‌گذاران زدکش، یعنی «زوکو» و نانان ویلکاکس اعتبار قائل است.

لو عنوان می‌کند که بنیان‌گذاران در طراحی اولیه زدکش، تمهیدات مناسبی را برای آینده چند کوینی و چند ائتلافی اندیشیده‌اند؛ این امر نه تنها به ایجاد فورک‌های دوستانه کمک کرده، بلکه زمینه مناسبی را برای راه‌اندازی وای‌کش نیز فراهم کرده است.

او می‌گوید:

آن‌ها زمینه فنی مناسبی را مهیا کرده‌اند و این امر هم از نظر منطقی و هم از نظر فنی بر اعتبار آن‌ها می‌افزاید. من امیدوارم که فورک ایجاد شده، عملکردی امن‌تر از سایر فورک‌های قبلی شبکه بلاکچین داشته باشد.

از آوریل گذشته که خبر انتشار وای‌کش به صورت عمومی اعلام شد، لو و تیم توسعه‌اش سه مرحله آزمایشی را در شبکه تست زدکش و یک مرحله آزمایشی را به صورت خصوصی در شبکه اصلی زدکش به اجرا درآورده‌اند.

هووارد گفت: «من مدت زیادی است که کاربر شبکه زدکش هستم و علاقه‌مندم که در جهت حفظ سلامت این شبکه گام بردارم. ما تلاش‌های زیادی را در بخش مهندسی انجام داده‌ایم تا از عملکرد صحیح و بدون اشکال فورک اطمینان حاصل کنیم.»

.

نگاهی به آینده وای‌کش

«جفری گالووی» مدیر عامل اجرایی سیف‌ترید می‌گوید که باید منتظر بمانیم و ببینیم که میزان پایداری و امنیت زنجیره تا چه حدی خواهد بود.

او عنوان می‌کند: «ما به دنبال مشاهده میزان پایداری هر دو زنجیره در زمان راه‌اندازی هستیم و می‌خواهیم اقدامات غیرعادی را شناسایی کنیم. چندین نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. برای مثال، تعداد تاییدیه‌های لازم برای انجام تراکنش زیاد است و پیش از دادوستد باید به این مورد موضوع اهمیت داده شود.»

اویمنت برای سنجش امنیت و پایداری شبکه از معیاری به نام «هشریت» استفاده می‌کند. هشریت عبارت است از قدرت محاسباتی به کار گرفته شده توسط ماینرهای شبکه بلاکچین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید.

اویمنت اعلام کرده است: «ما هشریت ZEC و YEC را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا ببینیم چه مقدار از قدرت محاسباتی، از زنجیره اصلی خارج شده و در سمت زنجیره جدید به کار گرفته می‌شود.»

هر چه هشریت یک شبکه پایین‌تر باشد، مهاجم احتمالی راحت‌تر می‌تواند به شبکه وارد شود و در تراکنش‌های آن دستکاری انجام دهد.

به همین دلیل است که گالووی از سیف‌ترید عنوان می‌کند: صرافی‌های بزرگ ارز رمزنگاری شده، تنها زمانی نسبت به لیستینگ وای‌کش اقدام می‌کنند که مطمئن شوند شبکه‌های زدکش و وای‌کش به اندازه کافی پایدار هستند و هشریت بالایی برای تایید تراکنش‌ها دارند.

گاووی افزود:

اگر باگی در کد وجود داشته باشد، خیلی زود مشخص می‌شود و هکرها از طریق آن به شبکه حمله می‌کنند. اگر باگی در کیف پول وجود داشته باشد، مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی، این کیف پول‌ها نیز هدف حمله‌های سوء قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که صرافی‌ها قبل از لیست کردن یک کوین جدید، منتظر می‌مانند تا چند روز از راه‌اندازی آن بگذرد.

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.