راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فراز و فرودهای بیت‌کوین در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا

به باور جی‌پی مورگان، احتمال دارد که ارزش بیت‌کوین اوج خودش را رد کند و به سطوح بالاتر از 20 هزار دلار هم برسد. طبق اعلام بانک جی‌پی‌مورگان، سرمایه‌گذاران، با گذر زمان، بیت‌کوین را به عنوان یک جایگزین برای طلا قبول خواهند کرد؛ به همین دلیل، این بانک، پیش‌بینی می‌کند بیت‌کوین، در طولانی‌مدت، رشد بیش از سه برابری را تجربه کند.

در حالی که روزهای بعد از انتخاب ایالات متحده را پشت سر می‌گذاریم و هنوز برنده نهایی این انتخابات به شکل قطعی مشخص نشده، قیمت بیت‌کوین به 15565.80 دلار رسیده است. در دوره پس از ژانویه سال 2018، برای اولین بار است که ارزش بیت‌کوین، مرزهای 15 هزار دلار را درنوردیده است. جهش بالغ بر 40 درصدی این توکن دیجیتال طی یک ماه گذشته، عمدتا ریشه در عدم اطمینان نتیجه انتخابات سه‌شنبه ریاست جمهوری ایالات متحده دارد.

از اواخر سال 2017 که حباب بیت‌کوین شروع به ترکیدن کرد و قیمت آن از سقف 20 هزار دلار، به شکل نزولی کاهش پیدا کرد، تا کنون، زمانی نبوده که بیت‌کوین توانسته باشد سطح 15 هزار دلاری نمودار را لمس کند. ارزش این رمزارز، در سال‌های پس از 2017، تا 80 درصد کاهش پیدا کرد و به عدد 3700 دلار هم رسید.

کیتی استاکتون، بنیان‌گذار فیرلید استراتژیز است. او در روزهای پایانی ماه میلادی گذشته، اعلام کرد که بیت‌کوین «در یک حرکت مثبت بلندمدت» سطح مقاومت 14 هزار دلار را خواهد شکست و به «منطقه اشباع خرید خواهد رسید.» اکنون، به احتمال زیاد، معامله‌گران چشم‌هایشان را به نمودار دوخته‌اند تا ببیند آیا بیت‌کوین می‌تواند مقاومت‌های پایین‌تر از 20 هزار دلار را پشت سر بگذارد یا خیر.

به باور جی‌پی مورگان، احتمال دارد که ارزش بیت‌کوین اوج خودش را رد کند و به سطوح بالاتر از 20 هزار دلار هم برسد. طبق اعلام بانک جی‌پی‌مورگان، سرمایه‌گذاران، با گذر زمان، بیت‌کوین را به عنوان یک جایگزین برای طلا قبول خواهند کرد؛ به همین دلیل، این بانک، پیش‌بینی می‌کند بیت‌کوین، در طولانی‌مدت، رشد بیش از سه برابری را تجربه کند.

جی‌پی‌مورگان عنوان کرد: «با گذشت زمان، بخش مهمی از دنیای سرمایه‌گذاران، به متولدین نسل هزاره اختصاص خواهد یافت؛ با این توصیف، بیت‌کوین، برای تبدیل شدن به یک ارز جایگزین، رقابتی تنگاتنگ را با طلا آغاز کرده است و احتمال افزایش قیمت آن دربلندمدت، زیاد است.»


حرکات بازار بیت‌کوین در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده


این روزها، بحث انتخابات آمریکا بسیار داغ شده است. طی دوازه ماه گذشته، بیشترین قیمت بیت‌کوین، 14 هزار دلار بوده است، برخی افراد معتقد هستند که فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، بیت‌کوین یک قیمت افزایشی را تجربه خواهد کرد. این رمزارز یک سال پرشور را پشت سر گذاشته و در چند ماه گذشته، قیمت آن روند رو به رشدی داشته است. ارزش بیت‌کوین در ماه فوریه، 10 هزار دلار بود، ولی طی یک سقوط،، در ماه مارس به نصف کاهش پیدا کرد، اما از آن ماه به بعد، قیمت بیت‌کوین به شکل ثابت، صعودی بوده است. نوساناتی وجود داشته که در دنیای رمزارزها طبیعی هستند، اما هم‌اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم، ارزش هر بیت‌کوین به بالای 15 هزار دلار رسیده است.

بیت‌کوینرهای زیادی وجود دارند که چشم امیدشان را به این رمزارز دوخته‌اند. سوال اینجاست: آیا نتایج انتخابات آمریکا، روند صعودی قیمت بیت‌کوین را سرعت خواهد بخشید؟ آن را متوقف خواهد کرد یا هیچ تاثیری بر آن نخواهد داشت؟

در این گزارش، با بیان 8 نکته، به این پرسش پاسخ خواهیم داد:

1) طی دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 که ترامپ بر هیلاری کلینتون پیروز شد، قیمت بیت‌کوین تقریبا تغییر چشمگیری را تجربه نکرد.

قیمت بیت‌کوین در جریان انتخابات آمریکا
انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، تقریبا ردپای محسوسی در بازار بیت‌کوین به جا نگذاشت.

2) در نمودار بلندمدت ارزش بیت‌کوین، هیچ ردپای محسوسی از تغییر رفتار قیمت این رمزارز در کل ماه نوامبر سال 2016 دیده نمی‌شود.

قیمت بیت‌کوین در جریان انتخابات آمریکا
در مسیر صعودی بلندمدت قیمت بیت‌کوین، نوامبر سال 2016، یک دوره زمانی عادی محسوب می‌شود

3) ابتدا به «سناریوی آبی» می‌پردازیم که در آن، بایدن برنده انتخابات می‌شود و دموکرات‌ها کنترل مجلس قانون‌گذاری سنای ایالات متحده آمریکا در دست می‌گیرند. اگر این سناریو عملی شود، معاون ریاست‌جمهوری سابق به‌راحتی می‌تواند برنامه‌های کاری مرتبط با صرف هزینه کلان برای مسائل اجتماعی و تغییرات آب‌وهوایی را به اجرا درآورد. این نوع از محرک‌های مالی، می‌تواند باعث افزایش هر چه بیشتر کسری بودجه ایالات متحده ‌شوند و ممکن است فدرال رزرو مجبور شود برای جبران این کسری بودجه، دست به چاپ پول بزند. در این صورت، قدرت دلار به شکل ظاهری کاهش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند به نفع بیت‌کوین تمام شود.

4) در «سناریوی دوم» سکان ریاست جمهوری و کنترل کنگره ایالات متحده ایالات متحده، کماکان در دست جمهوری‌خواهان باقی می‌ماند. طبق اعلام رویترز، احتمال تحقق این سناریو «اندک» است، اما اگر اتفاق بیفتد، ممکن است به یک افزایش در قیمت سهام منجر شود و محیطی «پرریسک» برای دارایی‌های مالی ایجاد کند. در دوره زمانی 10 ساله از 2009 تا 2019، فضایی صعودی بر بیت‌کوین حکمفرما بود. ترامپ وعده داده که اگر برای دوره دوم انتخاب شود، «نرخ مالیات را به شکلی چشمگیری کاهش خواهد داد» و محرک‌های مالی کلانی را به کار خواهد گرفت. فدرال رزرو برای عملی کردن این وعده‌ها، ممکن است دست به چاپ حجم بسیار بالایی از پول جدید بزند.

5) در هر دو سناریو، محرک مالی، برنده است. مت بلوم، ریاست بخش فروش و تجارت را در شرکت مالی متمرکز بر رمزارز دیجینکس به عهده دارد. او می‌گوید:

نتیجه هر چه باشد، بیت‌کوین رونق خواهد گرفت.

مت بلوم از دیجینکس

6) متی گرینسپن، بنیان‌گذار شرکت کوانتوم اکونومیکس است که در زمینه تجزیه‌وتحلیل رمزارزها فعالیت می‌کند. به گفته او، تعداد بسیار زیادی از افراد، به شکل زودهنگام در انتخابات شرکت کرده و رای داده‌اند، به همین دلیل، نگرانی از عدم اطمینان طولانی‌مدت، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. گرینسپن از طریق یک خبرنامه به مشتریان اعلام کرد: «آرا طی چند ساعت یا چند روز شمرده خواهند شد و بر خلاف تصور برخی افراد، لازم نیست هفته‌ها و ماه‌ها منتظر بمانیم.» اظهارنظر مذکور، می‌تواند به این معنا باشد که انتخابات خیلی نمی‌تواند قیمت بیت‌کوین را از مسیر میان‌مدت‌اش، که اخیرا صعودی بوده، خارج کند.

7) در صورتی‌که بایدن، برنده انتخابات شود، برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده، باید تا اواسط ژانویه سال 2021 منتظر بماند. طبق اعلام واشنگتن پست، در این چند ماه ممکن است «جمهوری‌خواهان از کمک کردن به دولت دموکراتیک آینده سرباز بزنند.» در صورت بروز چنین اتفاقی، ریسک‌ها افزایش پیدا می‌کند. آمار بیکاری بیشتر شده، ویروس کرونا در حال شیوع است و اقتصاد با تغییراتی بنیادین از قبیل گذار به دورکاری روبرو است. تمامی این موارد، حاکی از این هستند که احتمال زیادی دارد به این زودی‌، آرامش به بازاهای مالی سنتی و بازارهای رمزنگاری بازنگردد.

8) طرح کاهش مالیات 1.5 تریلیون دلاری ترامپ در اواخر سال 2017، از یک طرف باعث اشتغال‌زایی شد، ولی از طرف دیگر، رقم بدهی ملی را نیز افزایش داد. شیوع بیماری فراگیر، وضعیت را بدتر کرد و در سال 2019، به علت کند شدن چرخه‌های اقتصاد، فدرال رزرو مجبور شد سیاست‌های پولی را آسان‌تر بگیرد تا از سقوط بازارها جلوگیری کند. این امر کمک کرد تا بیت‌کوین پس از پشت سر گذاشتن یک بازار خرسی در سال 2018، رونق بگیرد و به یک بازار گاوی سودآور تبدیل شود. تزریق 3 تریلیون دلار پول به بازارهای جهانی توسط فدرال رزرو، اقدام دیگری بود که جان تازه‌ای به روح بیت‌کوین دمید. جالب است بدانید طی چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، قیمت رمزارز بیت‌کوین 19 برابر شده است.

قیمت بیت‌کوین در جریان انتخابات آمریکا
از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده تاکنون، قیمت بیت‌کوین 19 برابر شده است.

افزایش نوسان یک‌ماهه پیش‌بینی‌شده بیت‌کوین در روزهای اخیر


به نظر می‌رسد هم سرمایه‌گذاران بازار سنتی و هم سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، پس از انتخابات روز سه‌شنبه ایالات متحده، انتظار یک نوسان را دارند.

قیمت بیت‌کوین در جریان انتخابات آمریکا
نوسان قیمتی پیش‌بینی شده برای بیت‌کوین (نمودار آبی‌رنگ: یک‌ماهه و نمودار سبزرنگ: شش‌ماهه)

نوسان یک‌ماهه پیش‌بینی‌شده یک رمزارز، نشانگر انتظارات از تلاطم‌های قیمت آن طی چهار هفته آینده است. بر اساس داده‌های سورس اسکیو، در سه روز باقی‌مانده به انتخابات، رقم نوسان پیش‌بینی‌شده یک‌ماهه بیت‌کوین، به 59 درصد رسیده که بیشترین عدد در طی دو هفته گذشته بوده است.

متیو دیب، هم‌بنیان‌گذار استک فاندز در گفتگو با کوین‌دسک اعلام کرد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که رمزارز بیت‌کوین، در روزهای آینده با نوسان معامله شود.»

یکی از دلایل بالا بودن میزان انتظاراتی که از نوسانات کوتاه‌مدت رمزارز وجود دارد، این است که افراد نگران هستند شاید نتیجه انتخابات مورد اعتراض قرار بگیرد و این اعتراض، به ایجاد دوره‌هایی از عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی بینجامد.

اگرچه نوسان یک‌ماهه پیش‌بینی‌شده با افزایش روبرو بوده، ولی معیار شش‌ماهه، تقریبا بدون تغییر و بالای 60 درصد باقی مانده است. این امر نشان می‌دهد بازار، انتظار دوره بلندمدتی از عدم اطمینان سیاسی در بزرگترین اقتصاد جهان را ندارد.

ویشال شاه، یک معامله‌گر اختیار معامله است که صرافی ابزار مشتقه آلفا5 را تاسیس کرده است. بر اساس گفته‌های او، 10 درصد افزایش در نوسان پیش‌بینی‌شده یک‌ماهه، عدد چندان بزرگی نیست و نشانگر یک تغییر احساسی معمولی است.

منبع Coindesk Markets.businessinsider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.