راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استراتژی اکوسیستم نوآوری، مهارتی که استارت‌آپ‌ها باید آن را کسب کنند

استراتژی اکوسیستم از مدل‌های رشد جدیدی است که استارت‌آپ‌ها برای ایجاد نوآوری به آن نیاز دارند.

کارگاه استراتژی اکوسیستم، با سخنرانی پریا رئوفی، استراتژیست نوآوری ققنوس در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

رئوفی در ابتدا گفت: «اکنون مدل‌های رشد جدیدی به‌وجود آمده که آنها را استراتژی اکوسیستم می‌نامیم. اما سؤال اینجاست که اکوسیستم استارت‌آپی چگونه می‌تواند به اکوسیستم نوآوری سوق پیدا کند؟»

او ادامه داد: «درواقع استارت‌آپ جزئی از اجزای اکوسیستم نوآوری است. اولین شتابدهنده در سال 2005 به‌وجود آمد و پس از آن تأثیر زیادی بر شرکت‌های بزرگ دنیا گذاشت. قطعاً آینده‌ای خواهیم داشت که شرکت‌های بزرگ اگر وارد این اکوسیستم نشوند، از بین خواهند رفت.»

به گفته رئوفی اکنون بسیاری از شتابدهنده‌های ما بیشتر از اینکه ارزش ایجاد کنند، به‌دنبال منفعت هستند. طبق بررسی‌هایی که انجام شده بالای 80 درصد شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند در اکوسیستم نوآوری فعالیت کنند. درحالی‌که این مهارتی است که باید در شرکت‌ها ایجاد شود.

او ادامه داد: «در بحث رگولاتوری، بلاکچین نقش مهمی دارد، چراکه از جمله مزیت‌های این فناوری این است که برای استفاده از آن نیاز به مجوز نیست. بدین ترتیب می‌تواند به رشد استارت‌آپ‌ها کمک کند.»

او دو مدل در ایران که از استراتژی اکوسیستم نوآوری استفاده می‌کنند را نام برد و گفت: «استارت‌آپ سیناژن در حوزه دارویی شتابدهنده‌ای به نام e-health را ایجاد کرده در فناوری های‌تک رشد خوبی داشته است. همچنین دیجی‌کالا تنها شرکتی است که در ایران بهترین مرکز نوآوری خود را به نام دیجی‌نکست ایجاد کرده و از این استراتژی استفاده می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.