راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب انقلاب بلاکچین / آیا غول فناوری دوباره از چراغ جادو بیرون آمده است؟

ماهنامه عصر تراکنش / «به نظر می‌رسد که یک بار دیگر، غول تکنولوژی از چراغ جادو رها شده باشد. این غول که توسط فرد یا افرادی ناشناخته با انگیزه‌های نامشخص در زمانی نامعلوم در تاریخ احضار شده، حالا در خدمت ماست تا تلاش کنیم شبکه قدرت اقتصادی و نظم قدیمی امور انسانی را به چیز بهتری تغییر دهیم. اگر اراده‌اش را داشته باشیم.»

از اینجا می‌توانید کتاب انقلاب بلاکچین را خریداری کنید

این جمله ابتدایی کتابی است که دان تاپ‌اسکات و پسرش الکس تاپ‌اسکات به اتفاق یکدیگر در مورد فناوری بلاکچین نوشته‌اند و یکی از برجسته‌ترین کتاب‌هایی است که تاکنون در این حوزه نوشته شده است. تاپ‌اسکات‌ها در این کتاب از یک انقلاب سخن می‌گویند؛ انقلابی که به عقیده آنان می‌تواند همه‌چیز را تحت تاثیر قرار دهد؛ هرچند آنان در این کتاب بیشتر روی تحولات اقتصادی و کسب‌وکاری ناشی از فناوری بلاکچین صحبت می‌کنند.

از نظر نویسندگان کتاب، آخرین باری که غول تکنولوژی از چراغ جادو رهایی پیدا کرد، فناوری اینترنت شکل گرفت و ایمیل، شبکه جهانی وب، شرکت‌های دات‌کام، شبکه‌های اجتماعی، وب موبایلی، کلان‌داده، رایانش ابری و روزهای آغازین اینترنت اشیا، مواردي بودند که این غول برای ما به ارمغان آورده بود. این فناوری برای کاهش هزینه‌های جست‌وجو، همکاری و انتقال اطلاعات عالی بوده و توانسته موانع ورود رسانه‌ها و سرگرمی‌های جدید، فرم‌های جدید از کار خرده‌فروشی و سازمان‌دهی و سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال را به‌طور بی‌سابقه‌ای از میان بردارد. همچنين از طریق فناوری سنسور، توانسته هوشمندی را به کیف پول‌هایمان، لباس‌ها، خودروها، ساختمان‌ها، شهرها و حتی بیولوژی‌مان وارد کند. فناوری اینترنت محیط اطراف‌مان را چنان اشباع می‌کند که به‌زودی دیگر «لاگ‌آن» (log on) نمی‌کنیم؛ بلکه کار و زندگی‌مان به‌طور فراگیری در فناوری غوطه‌ور خواهد شد.

ایده اصلی این کتاب که تمام فصول و بخش‌های آن به نحوی به آن مربوط می‌شود، این است که با وجود همه موهبت‌هایی که شبکه جهان‌گستر وب به ما ارزانی داشته، اما آن‌طور که انتظار می‌رفته، نتوانسته آزادی و رفاه را به انسان‌ها هدیه بدهد. نویسندگان در بخشی از کتاب می‌نویسند:

«نخستین عصر اینترنت با انرژی و روحیه یک لوک اسکای‌واکر (شخصیتی داستانی در مجموعه جنگ ستارگان) جوان آغاز شد. با این باور که هر بچه‌ اهل یک سیاره خشن بیابانی می‌تواند با تاسیس یک شرکت دات‌کام یک امپراتوری اهریمنی را پایین بیاورد و تمدنی جدید به وجود بياورد. چنین باوری مسلما ساده‌لوحانه بود، اما بسیاری از افراد، از جمله شرکت‌های موجود، امیدوار بودند که اینترنت، همان‌طور که در شبکه جهانی وب نمود پیدا کرد، بتواند دنیای صنعتی را در هم بشکند. جهانی که در آن تعداد کمی قدرت را در دست دارند و بالا رفتن از ساختارهای قدرت سخت است و براندازی آن به‌مراتب سخت‌تر.»

مردم امید داشتند که هزینه پایین و ارتباط گسترده همتابه‌همتا در اینترنت بتواند به افول سلسله‌مراتب‌های سنتی منجر شود و به فراگیری شهروندان جهان در حال توسعه در اقتصاد جهانی کمک کند؛ اینکه ارزش و اعتبار از کیفیت کار و نه جایگاه نشات بگیرند. اینکه دنیا صاف‌تر، ارزش‌محورتر، انعطاف‌پذیرتر و روان‌تر خواهد شد. مهم‌تر از همه، اینکه تکنولوژی می‌تواند به رفاه برای همه و نه فقط ثروت برای تعداد اندک کمک کند.

تاپ‌اسکات‌ها معتقدند که صرفا بخشی از این امیدها و آرزوها محقق شده و از «ویکی‌پدیا» و «لینوکس» به‌عنوان همکاری‌های بزرگ جمعی نام می‌برند که موفق بوده‌اند. همچنین استدلال می‌کنند که برون‌سپاری و مدل‌های کسب‌وکاری شبکه‌ای به مردم در جهان در حال توسعه اجازه مشارکت بهتر در اقتصاد جهانی را داده و سرعت تولید و انتشار اطلاعات به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

با این حال آنها توضیح می‌دهند که چطور اینترنت نتوانسته این آرزوها را محقق کند و نهادها و شرکت‌های بزرگ عملا کنترل اینترنت را در دست گرفته‌اند و بسیاری از نگرانی‌های سمت تاریک این تکنولوژی که توسط پیشگامان اولیه عرصه دیجیتال مطرح شده بودند، عملا حالا به واقعیت پیوسته‌اند:

«نهادهای بزرگ حالا کنترل و مالکیت این ابزار جدید تولید و تعامل اجتماعی را در دست دارند؛ از سیلیکون‌ولی و وال‌استریت تا شانگهای و سئول، این طبقه اشرافی جدید از مزیت داخلی خود استفاده می‌کند تا از خارق‌العاده‌ترین تکنولوژی خلق‌شده در تاریخ که این قابلیت را داشت که مردم را به‌عنوان بازیگران اقتصادی قدرتمند سازد، ثروت‌هایی چشم‌گیر بسازد و قدرت و تاثیر خود روی اقتصادها و جوامع را بیشتر کند. ما در تولید ناخالص داخلی رشد داریم، شرکت‌های قدرتمند حوزه تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌هایشان را از وب باز، توزیع‌شده، تساوی‌گرا و قدرتمندساز به سمت باغ‌های اختصاصی آنلاین یا اپلیکیشن‌های شخصی و محرمانه برده‌اند که علاوه بر تاثیرهای منفی دیگر، گفت‌وگو را نیز از بین می‌برند. نیروهای سازمانی، بسیاری از این تکنولوژی‌های فوق‌العاده همتابه‌همتا، دموکراتیک و باز را به تسخیر خود درآورده‌اند و از آنها به‌‌منظور استخراج سهمی نامتعادل از ارزش استفاده می‌کنند. نتیجه نهایی این است که قدرت اقتصادی متمرکزتر و نهادینه‌تر شده است. به جای اینکه اطلاعات گسترده‌تر و به‌صورت اتوماتیک توزیع شوند، توسط تعداد کمتری از نهادها گردآوری و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که اغلب از آن برای کنترل و کسب قدرت بیشتر استفاده می‌کنند.»

نویسندگان کتاب اما معتقدند که فناوری بلاکچین می‌خواهد طرحی نو دراندازد و امیدوارند که این فناوری سرنوشت اینترنت را پیدا نکند. آنها در طول کتاب تلاش می‌کنند دلایل و شواهد خود برای این ابراز امیدواری را توضیح دهند:

«حالا، با از راه رسیدن تکنولوژی بلاکچین، دنیایی از فرصت‌ها شکل گرفته تا تمام این روندها را برعکس کند. حالا ما یک پلتفرم همتابه‌همتا داریم که اجازه به‌وقوع پیوستن بسیاری از موارد هیجان‌انگیز را می‌دهد. هر یک از ما می‌توانیم صاحب هویت‌ها و اطلاعات شخصی‌مان باشیم. می‌توانیم تراکنش انجام دهیم و بدون واسطه‌های قدرتمند که به‌عنوان داوران پول و اطلاعات عمل می‌کنند، ارزش خلق و منتقل کنیم. میلیاردها انسان محروم‌مانده می‌توانند به‌زودی وارد اقتصاد جهانی شوند. می‌توانیم از حریم خصوصی‌مان محافظت کنیم و اطلاعات خودمان را به پول تبدیل کنیم. می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که خالقان به‌خاطر مالکیت فکری خود پاداش دریافت می‌کنند و…»

با این حال هرچند تاپ‌اسکات‌ها در جای‌جای کتاب از موانع و محدودیت‌هایی که بر سر راه توسعه فناوری بلاکچین قرار دارد، سخن می‌گویند و سعی می‌کنند نگاه واقع‌گرایانه‌ای به ماجرا داشته باشند، اما هیجان‌زدگی خود را نیز نمی‌توانند پنهان کنند:

«بیایید از این نیرو نه برای منافع کوتاه‌مدت و اندک؛ بلکه برای منافع طولانی‌مدت پایدار استفاده کنیم. امروز، هر دوی ما نسبت به پتانسیل‌های موج بعدی اینترنت هیجان‌زده هستیم. بسیار به این موج عظیم نوآوری که در حال رها شدن است و پتانسیل آن برای رفاه و دنیایی بهتر علاقه داریم.»

بنابراين کتاب انقلاب بلاكچين پیشنهاد ما به شما برای علاقه‌مند شدن به فناوری بلاکچین، درک این موج جدید و وعده‌ها و مخاطراتی است که به همراه می‌آورد. پس وقت را تلف نکنید و کتاب «انقلاب بلاکچین» را بخوانید. باور کنید در یکی از برهه‌های حیاتی تاریخ بشر قرار داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.