راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جای خالی مشاوره تخصصی حقوقی / «وینداد» چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کند

به گفته امیری، پلتفرم آنلاین وینداد توانسته مسئله دسترسی را برطرف کند و افراد می‌توانند در هر لحظه و هر ساعت از شبانه‌روز به خدمات حقوقی دسترسی داشته باشند. این پلتفرم با محصولات، ابزارها و خدمات آنلاینی که ارائه می‌کند، به صورت تخصصی تمرکز را روی حقوق کسب‌وکارها و حقوق تجارت قرار داده است.

در مسیر موفقیت کسب‌وکارها؛ چه آنهایی که به‌تازگی شروع به کار کردند و چه باتجربه‌ها؛ دانستنی‌های زیادی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشند. مسائل و چالش‌های حقوقی در هر برهه زمانی و برای هر کسب ‌وکاری، در هر سطحی که باشد پیش می‌آید و مشکلات و گرفتاری‌های خاص خودش را هم دارد. به همین دلیل آگاهی از مسائل حقوقی جزو بنیادی‌ترین دانش‌هایی است که می‌تواند از دردسرهای بعدی جلوگیری کند. درواقع یکی از مهمترین نیازها در یک کسب‌وکار، مشاوره حقوقی تخصصی است و می‌توان به‌طور قطع گفت که همه کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار به این دانش تخصصی نیاز دارند.

از آنجایی که شاید بسیاری از افراد دانش تخصصی کمی درباره مسائل حقوقی داشته باشند، به سراغ مشاوران، وکلا و کارشناسان حقوقی می‌روند. هزینه‌های بالای دریافت مشاوره‌های حقوقی به صورت سنتی، دسترسی کم به وکلا و کارشناسانی که به طور تخصصی به مسائل حقوقی کسب‌وکارها شناخت داشته باشند و دیگر مسائل، باعث شکل‌گیری پلتفرم آنلاینی به نام «وینداد» شد که به صورت تخصصی روی مسائل حقوقی کسب‌وکارها تمرکز دارد.

وینداد؛ که درواقع از کلمه «وندیداد» گرفته شده؛ در اواخر سال ۹۶ و با هدف ارائه خدمات و محصولات تخصصی حقوقی مربوط به کسب‌وکارها، با هزینه‌ای مقرون به صرفه و ایجاد دسترسی راحت در سراسر کشور تاسیس شد. بنیان‌گذاران وینداد که پیش از این در اکوسیستم کارآفرینی و تجارت فعالیت می‌کردند و با چالش‌ها و درگیری‌های حقوقی کسب‌وکارها و کارآفرینان به‌خوبی آشنا بودند، برای کمک به رفع این چالش‌ها، به فکر راه‌اندازی یک پلتفرم آنلاین افتادند که در وهله اول به صورت تخصصی روی حقوق کسب‌وکارها و حقوق تجارت تمرکز داشته باشد و از طرف دیگر با استفاده از فناوری‌های به روز بتواند امکان دسترسی شبانه‌روزی به خدمات حقوقی را برای افراد در هر کجای ایران فراهم کند.

برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدماتی که وینداد ارائه می‌دهد، با محمدحسین امیری، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار شرکت گفت‌وگو کردیم و ماحصل آن گزارشی است که در ادامه می‌خوانید.


چالش‌هایی که وینداد می‌تواند برطرف کند


درگیری با مسائل حقوقی همیشه برای کسب‌وکارها و اصناف وجود دارد اما باوجود این درگیری‌ها شاید صاحبان کسب‌وکار آنطور که باید تمایلی به دریافت خدمات حقوقی نداشته باشند. امیری دلایل این عدم تمایل را اینطور توضیح می‌دهد:

«در وهله اول خدمات حقوقی در ایران خدمات گرانی است و به نوعی لاکچری محسوب می‌شود و به همین خاطر افراد معمولا به سمت این خدمات نمی‌روند. دلیل این گرانی هم به خاطر تعداد پایین حقوقدانان و وکلا نسبت به جمعیت است. به همین خاطر مجموعه‌های حقوقی با قیمت‌های بالایی کار می‌کنند. علی‌رغم قیمت بالا، خدمات به شکل تخصصی نیز ارائه نمی‌شود. به عبارتی مجموعه‌های حقوقی و دفاتر وکالت، از خدمات طلاق گرفته تا بحث دعاوی کیفری و قراردادها را با هم انجام می‌دهند و روی یک موضوع به خصوص تمرکز ندارد. از طرف دیگر کارآفرینان هم دانش حقوقی بسیار کمی دارند و شاید به طور کلی دانش حقوقی نداشته باشند و این موضوع باعث می‌شود به سمت مسائل حقوقی نروند و هزینه‌ها به چشمشان بالا بیاید. همه این مسائل باعث می‌شود که هیچ‌وقت پیشگیری انجام نشود. شاید اگر از همان ابتدا قراردادی خوب نوشته و تنظیم شود هیچ وقت به مشکل و دعوا برنخورد. همچنین مسئله دسترسی هم در کشور وجود دارد. در بسیاری از شهرهای ایران حقوقدان خوب وجود ندارد و اکثر اوقات کسب‌وکارها به خدمات و افراد متخصص دسترسی ندارند و خودشان قرارداد می‌نویسند و با علم خودشان پیش می‌روند و در نهایت به مشکل برمی‌خورند همه این موارد ما را به سمت پیاده‌سازی خدمات حقوقی برد.»

پلتفرم آنلاین وینداد توانسته مسئله دسترسی را برطرف کند و افراد می‌توانند در هر لحظه و هر ساعت از شبانه‌روز به خدمات حقوقی دسترسی داشته باشند. این پلتفرم با محصولات، ابزارها و خدمات آنلاینی که ارائه می‌کند، به صورت تخصصی تمرکز را روی حقوق کسب‌وکارها و حقوق تجارت قرار داده است.


آشنایی با محصولات آنلاین وینداد


وینداد چهار محصول مختلف دارد. محصول اول «ارزیابی حقوقی هوشمند» نام دارد. امیری درباره این محصول می‌گوید: «اگر فردی کسب‌وکاری دارد یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری را دارد، وارد سیستم ما می‌شود و به یک سری سوالات پاسخ می‌دهد. براساس آن پاسخ‌ها، گزارشی را به رایگان از وضعیت سلامت حقوقی کسب‌وکارش دریافت می‌کند تا بداند که برای کارش به چه مجوزها و قراردادهایی نیاز دارد و با گپ‌های حقوقی‌اش آشنا شود.»

محمدحسین امیری، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار وینداد

محصول دیگر وینداد، ابزار «تنظیم اتوماتیک صورت‌جلسات ثبتی شرکت» است. شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود در ایران باید سالانه یک سری صورت‌جلسات را ثبت کنند. این فرایند معمولا به شیوه سنتی و با مراجعه به یک وکیل انجام می‌شد. وینداد در این خصوص ابزاری را توسعه داده که صورت جلسه به صورت اتوماتیک و با پاسخ به چند سوال برای کاربر تولید می‌شود و کاربر می‌تواند آن صورت جلسه را تنظیم کند و سپس خود در سامانه ثبت شرکت‌ها به ثبت برساند.

«مجله حقوقی آنلاین» وینداد هم از دیگر محصولات این پلتفرم است. امیری با اشاره به عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی نشدن خدمات حقوقی بین کارآفرینان، می‌گوید: «در راستای حل کردن این مسئله، ما مجله آنلاین یا بلاگ آنلاین خودمان را طراحی کردیم که توسط تعدادی از نویسندگان متخصص حقوقی در‌ آن تولید محتوا می‌شود. روزانه سه مقاله بلند آموزشی در حوزه‌های مختلف حقوقی تولید می‌شود و در حال حاضر حدود ۷۰۰، ۸۰۰ مطلب در آن تولید شده است.»

«امضای الکترونیکی» نیز یکی دیگر از محصولات وینداد است که به‌تازگی از آن رونمایی شده است. این محصول به رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند امضای اسناد حقوقی و قراردادهایشان را، در بستری امن که هم امنیت آن تضمین‌شده است و هم فرایند احراز هویت توسط سامانه‌های حاکمیتی انجام می‌شود، به صورت الکترونیکی انجام دهند.


احراز هویت در فرایند امضای الکترونیکی


شاید اولین سوالی که درباره امضای الکترونیکی مطرح می‌شود، موضوع قانونی و معتبر بودن آن باشد که امیری دراین باره توضیح می‌دهد: «امضای الکترونیکی کاملا قانونی و قابل استناد است. باتوجه به قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ۸۲، هیچ تردیدی در اعتبار این امضا وجود ندارد. در ماده هفت قانون تجارت الکترونیکی هم به خوبی در باره آن توصیح داده شده است. همچنین در ماده ۲، ماده ۱۲ و ۱۴ قانون تجارت الکترونیکی نیز درباره امضای الکترونیکی صحبت شده و اعتبار قانونی این امضا کاملا قابل استناد و قطعی است.»

هویت امضاکننده در دو مرحله احراز می‌شود. یک مرحله با استفاده از سامانه شاهکار وزارت ارتباطات، مالکیت کد ملی و شماره تماسی که فرد وارد می‌کند، احراز می‌شود و در مرحله دوم با استفاده از داده‌های سازمان ثبت احوال، نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و وضعیت حیات افراد احراز می‌شود.

در خصوص امنیت سیستم هم امیری به ذخیره رمزنگاری‌شده امضاها روی سرور وینداد اشاره می‌کند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «هر قراردادی که امضا می‌شود، یک سند امضا روی خود قرارداد ثبت می‌شود که حاوی یک کد منحصربه‌فرد مخصوص همان قرارداد است و برای طرفین نیز ارسال می‌شود. کل فایل قرارداد و امضاها به صورت رمزنگاری‌شده و با استفاده از کلیدهای مخصوص امنیتی، روی سرورهای ما ذخیره می‌شود و هیچ کسی، حتی خود ما هم، به این دیتا دسترسی نداریم و چون دیتاها به‌صورت رمزنگاری‌شده است درنتیجه به هیچ وجه امکان دسترسی به آن وجود ندارد. فقط خود امضاکننده به قرارداد امضاشده دسترسی دارد که البته این دسترسی به صورت مستقیم نیست. هربار که فرد بخواهد قرارداد امضاشده را دریافت کنند، باید یک کد ورود و یک کد دومرحله‌ای را وارد کند تا امکان دسترسی برایش مهیا شود. همچنین تمام اطلاعات افراد هم روی سند امضا ذخیره شده است.»


آشنایی با خدمات وینداد


در بخش قراردادها، وینداد سه مدل خدمت به مشتریانش ارائه می‌دهد. خدمت اول «بانک نمونه قراردادها» است که درواقع دایرکتوری است از نمونه قراردادهای کاربردی که کسب‌وکار به آنها نیاز دارد. قراردادهای استخدامی، محرمانگی، مشارکت، سرمایه‌گذاری و غیره که نمونه این قراردادها توسط تیم حقوقی وینداد تنظیم و در سایت بارگذاری شده است و با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسد. به گفته امیری این قراردادها هر سه ماه یک بار آپدیت می‌شوند و نسخه به‌روزشده آنها در سایت قرار می‌گیرد.

خدمت بعدی «تنظیم اختصاصی قراردادها »است که طی یک فرایند آنلاین و باتوجه به نیاز کسب‌وکار، صفر تا صد طراحی و تنظیم آن توسط تیم حقوقی وینداد انجام می‌شود. امیری درباره این خدمت توضیح می‌دهد: «برای مثال کسب‌وکاری درخواست قرارداد سرمایه‌گذاری می‌دهد. مطابق آن درخواست تیم حقوقی ما پاسخ می‌دهد. اگر فرد با هزینه و شرایط موافق بود و پرداخت را انجام داد، ما براساس دیتایی که از کاربر دریافت می‌کنیم قرارداد را تنظیم می‌کنیم.»

خدمت بعدی وینداد در حوزه قراردادها، «بررسی و اصلاح قرارداد» است. اگر کسب‌کاری قراردادی داشته باشد، می‌تواند آن قرارداد را به صورت آنلاین برای تیم حقوقی وینداد ارسال کند تا مورد بررسی قرار بگیرد. طبقه گفته‌های امیری بعد از بررسی قرارداد، متخصصان حقوقی نظراتشان را درباره آن قرارداد به فرد ارائه می‌دهند و اگر ضرورت داشته باشد، قرارداد بازنویسی و اصلاح هم می‌شود تا ریسک‌های حقوقی کمتری برای کسب‌وکار به همراه داشته باشد.

به جز بخش قراردادها، وینداد در دو حوزه مشاوره و دعاوی کسب‌وکارها نیز خدمات به‌خصوصی دارد. مشاوره‌های حقوقی شامل مشاوره‌های ۳۰ دقیقه‌ای تلفنی و مشاوره‌های آنلاین است که افراد می‌توانند به رایگان سوالاتشان را در سیستم مطرح کنند. خدمات مربوط به حوزه دعاوی کسب‌وکارها و پرونده‌های حقوقی، کیفری و قضایی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ تنظیم اوراق قضایی و انجام دعاوی تخصصی حقوقی. مدیرعامل شرکت درباره این دو خدمت می‌گوید: «در بخش تنظیم اوراق قضایی، اگر کسب‌وکاری بخواهد از کسی شکایت کند یا اگر از کسب‌وکاری شکایت شده باشد، ما می‌توانیم در زمینه نوشتن و تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه و اظهارنامه به آنها کمک کنیم. همچنین وکلای ما می‌توانند صفر تا صد فرایندهای دعاوی تخصصی حقوقی را در سه حوزه مالکیت فکری، فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای و اسناد تجاری، انجام دهند. در این سه حوزه اگر کسب‌وکارها درگیر دعوا شوند، بخواهند شکایتی ارائه یا از خودشان دفاع کنند، ما می‌توانیم از ابتدا تا انتهای فرایندهای مربوطه را با کمک وکلایمان برای افراد انجام دهیم.»


معرفی تیم حقوقی وینداد


تیم حقوقی وینداد یک تیم حقوقی جوان و متخصص است که حوزه‌های مربوط به حقوق خصوصی، حقوق مالکیت فکری، حقوق تجارت بین‌المللی و دیگر زمینه‌هایی که کسب‌وکارها در آن دچار چالش هستند را پوشش می‌دهد. به گفته امیری در تیم حقوقی آنها هم وکیل و هم کارشناس حقوقی برای ارائه خدمت به مشتریان وجود دارد.


مشتریان وینداد


به‌طور کلی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط جزو مشتریان این پلتفرم آنلاین به حساب می‌آیند. طیف مشتریان وینداد از کارگاه‌های تولیدی، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فعال در حوزه‌های مالی و اعتباری و اصناف تا تجاری را شامل می‌شود که به کشورهای همسایه و منطقه واردات و صادرات انجام می‌دهند. براساس گفته‌های امیری، باتوجه به اینکه وینداد قراردادهای انگلیسی و بین‌المللی نیز ارائه می‌کند، به همین دلیل بسیاری از تجار هم جزو مشتریان آنها هستند. در حال حاضر ۱۵ هزار کسب‌وکار از خدمات وینداد استفاده کرده‌اند و ماهیانه نیز حدود ۱۲۰ هزار نفر از وب‌سایت شرکت بازدید می‌کنند.


ارزش افزوده وینداد برای افراد چیست؟


امیری معتقد است که آنها توانستند تجربه کاربری استفاده از خدمات حقوقی در ایران را در سه حوزه مختلف تغییر دهند. او درباره این تغییرات می‌گوید: «یکی از این تغییرات در حوزه محصول است. محصول آنلاینی که ایجاد کردیم و ابزارهایی که در وب‌سایت ما وجود دارد باعث شده تجربه کاربری افراد در استفاده از خدمات حقوقی تغییر کند. تجربه کاربری در لایه خدمات را هم تغییر دادیم. برخلاف روتین سنتی، همه خدمات را ارائه نکردیم و تیم حقوقی خودمان را متخصص در حوزه حقوق تجارت و کسب‌وکارها ساختیم و خدماتمان را هم به صورت تخصصی در همین حوزه ارائه می‌دهیم. حوزه سوم، پشتیبانی از مشتریان است. در فضای سنتی، رابطه وکیل و موکل به این صورت است که موکل باید همیشه به دنبال وکیل باشد. ما در وینداد این فضا را تغییر دادیم. به عبارت دیگر به جای این موکل دنبال ما باشد، ما دنبال موکل هستیم، حواسمان به موکل است و پیگیر کارهایشان هستیم. کل توسعه محصول و خدمات ما بر پایه مشتری است و همیشه از او مراقبت می‌کنیم. هدف ما این است که تاثیر مثبت اقتصادی برای مشتریانمان داشته باشیم. ما به مشتریانمان می‌گوییم که خدمات حوققی‌شان را به ما واگذار کنند و خودشان روی کاری که تخصص دارند، تمرکز کنند.»


تبدیل شدن به مرجع حقوقی کسب‌وکارها


از برنامه‌های آینده وینداد، می‌توان به توسعه ابزارها و محصولات آنلاینش اشاره کرد؛ ابزارهایی که بتواند به کسب‌وکارها در انجام روتین‌های حقوقی‌شان کمک کند. توسعه محصولات تکنولوژی‌محور هم از دیگر برنامه‌هایی است که وینداد قصد دارد در آینده نزدیک به آن ورود کند و از تکنولوژی‌های های‌تک مانند هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و غیره در محصولات و خدماتش استفاده کند. مدیرعامل شرکت هدف از گسترده‌تر کردن این خدمات را تبدیل شدن وینداد به مرجع حقوقی کسب‌وکارها عنوان می‌کند تا افراد بتوانند تمامی خدمات حقوقی، از شکل‌گیری اولیه تا انتهای عمر کسب‌وکارشان را، از‌ آنها دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.