راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهنمای هویت دیجیتال با حمایت اپراتور آی‌تی‌ساز منتشر شد

برگردان فارسی کتاب «راهنمای هویت دیجیتال» با حمایت اپراتور آی‌تی‌ساز در انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این مجموعه را گروه ویژه اقدام مالی در سال 2020 تألیف و منتشر کرده است و تاکنون به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است. سیما آریایی‌منش، الهه امیرجان و اسمهان حکاک برگردان فارسی این راهنما را بر عهده داشته‌اند.

اهمیت شناخت یا بازشناسی مشتری در هر تراکنش مالی امروز بیش از پیش مورد تأکید جامعه جهانی قرار گرفته است. این مهم است که مشخص شود یک تراکنش مالی با جرم و جنایت و تروریسم ارتباطی ندارد و برای مثال در جهت تأمین مالی تروریسم یا خریدوفروش در این حوزه نیست؛ اما ابزارهای تأیید هویت سنتی در حوزه بانکداری دیجیتال کارآمد نیستند. از این رو، کارگروه ویژه اقدام مالی که اغلب آن را با سرنام FATF می‌شناسیم، رهنمودهایی را سازمان داده است تا به دولت‌ها، مؤسسات مالی، ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی و سایر نهادهای نظارتی کمک کند شناسه دیجیتال را برای تأیید هویت مشتری ارزیابی کنند.

 کتاب «هویت دیجیتال» در پنج بخش تنظیم شده است و شامل پنج پیوست، یک واژه‌نامه و فهرستی از منابع برای مطالعه‌ بیشتر نیز هست. پیوست یک مرور کامل‌تری از مفاهیم مطرح‌شده در بخش پنج درباره‌ اجزای یک سامانه هویت دیجیتال است. پیوست دوم حاوی مثال‌هایی درباره‌ی استفاده از هویت دیجیتال در حوزه‌های مختلف از شناسایی کامل مشتری تا دسترسی به سرویس‌های مالی است. پیوست شماره سه حاکمیت/پاسخگویی، حفظ حریم خصوصی و سایر موارد عملیاتی را برجسته می‌کند که حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف آن‌ها را بررسی می‌کنند. پیوست چهار فهرستی از تعدادی سازمان تنظیم‌کننده استاندارد است که چهارچوب‌ها و استانداردهای تضمین هویت دیجیتال را توسعه داده‌اند. پیوست پنج نیز جزئیات چهارچوب‌های ملی و منطقه‌ای تضمین هویت دیجیتال در آمریکا و اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد.

دولت‌ها، مؤسسات مالی یا ذی‌نفعان برای برآورد مناسب بودن یا نبودن یک شناسه دیجیتال باید سطوح اطمینان فناوری، معماری، حاکمیت سیستم ID دیجیتال را درک بکنند و با توجه به سطوح اطمینان مشخص کنند که شناسه مطمئن هست یا نه. این کتاب الگوهای متفاوتی را برای هویت دیجیتال در کاربری‌های گوناگون معرفی می‌کند. افزون بر این، مؤلفان «راهنمای هویت دیجیتال» به دقت استانداردهای بین‌المللی این حوزه را بررسی می‌کنند. از‌این‌رو، این کتاب برای هر فرد یا سازمانی که می‌خواهد از سامانه‌ای با قابلیت تعریف، تعیین و احراز هویت دیجیتال استفاده کند کاربردی و مفید خواهد بود.

محمدحسین متقی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره آی‌تی‌ساز، در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که می‌توان از اکوسیستم جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری داشت، پرداختن به مسائل و اولویت‌های ملی کشور از جمله هویت دیجیتال است. در حال حاضر، حفاظت از هویت دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. به نظر می‌رسد برای کاهش هزینه‌ها و همچنین از بین بردن خطاهای انسانی در این حوزه ما بیش از پیش به بررسی‌های هوشمند از طریق هوش مصنوعی نیازمند خواهیم بود و این فناوری، احتمالاً برای احراز هویت و نیز صیانت از هویت دیجیتال که موضوع کتاب حاضر است اساسی تلقی می‌شود. امید است انتشار چنین کتاب‌هایی بتواند به ارتقای گفتمان فناوری هوش مصنوعی در کشورمان منجر شود و مسیری نو در توسعه هوش مصنوعی ایجاد کند.»

همچنین، رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت، در بخش‌هایی از یادداشت خود بر این راهنما نوشته است: «هویت از آن دست مفاهیمی است که سال‌هاست به سوی دیجیتالی‌شدن حرکت کرده است؛ بنابراین، امروز مسئله ما این نیست که هویت دیجیتال خوب است و لازم؛ امروز کسی در اهمیت هویت دیجیتال شک و تردیدی ندارد و حتی آن‌هایی که به دلایلی با توسعه مخالف هستند کمتر جرئت مخالفت کردن پیدا می‌کنند. امروز سؤال ما این است که چگونه سیستم‌های احراز و تأیید هویت دیجیتال را به‌درستی پیاده‌سازی کنیم. امروز هویت دیجیتال یک واقعیت پذیرفته‌شده است، ولی آنچه کیمیاست کسانی هستند که بتوانند آن را در عمل پیاده‌سازی کنند. علی‌رغم ظاهر ساده‌ای که مفاهیم مرتبط با هویت دیجیتال دارند در عمل پیاده‌سازی آن‌ها طیف وسیعی از علوم و مهارت‌ها را نیاز دارد.

ما برای توسعه اقتصادی چاره‌ای نداریم جز این که روی خوش به فناوری‌های انقلابی و به طور خاص دیجیتال نشان دهیم. با این حساب، اگر بخواهیم در جهان تمام دیجیتال زندگی کنیم باز چاره‌ای نداریم جز این که ساختارهای اجرایی هویت دیجیتال را پیاده کنیم. در این زمینه‌ها بدترین کار اختراع دوباره چرخ است و انجام تجربه‌هایی که جهانیان قبلاً هزینه آن را پرداخته‌اند. آنچه امروز نیاز داریم، بعد از تغییر مدل ذهنی، راهنماهای عملی و کاربردی است؛ چارچوب‌هایی که به کار ذهن‌های تغییریافته می‌آید.»

«راهنمای هویت دیجیتال» هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس علاقه‌مندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.