راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب هوش مصنوعی با حمایت شرکت آدونیس منتشر شد

انتشارات راه پرداخت با حمایت شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس کتاب «هوش مصنوعی؛ چگونه یادگیری ماشین دهه آینده را شکل خواهد داد» را منتشر کرد. ناشر اصلی کتاب مذکور انتشارات وایرد است که در سال 2021 این کتاب را با عنوان «Artificial Intelligence: How Machine Learning Will Shape the Next Decade» منتشر کرده و کمیل علی‌تقوی زحمت ترجمه این کتاب را بر عهده داشته است. انتشارات راه پرداخت پیش از این کتاب کریپتوکارنسی را هم از این انتشارات به چاپ رسانده بود.

کتاب هوش مصنوعی بیست‌وهشتمین کتابی است که انتشارات راه پرداخت در سال 1400 منتشر می‌کند و در کمتر از دو هفته باقی‌مانده تا پایان سال نیز حداقل دو کتاب دیگر به این فهرست اضافه خواهد شد. درباره دلیل اهمیت کتاب هوش مصنوعی باید گفت وایرد به‌عنوان ناشر نسخه اصلی این کتاب همواره مدنظر گروه رسانه‌ای راه پرداخت قرار داشته است. وایرد نشریه‌ مهمی است که درباره موضوعات فناوری از زاویه دید متفاوتی صحبت می‌کند و تأثیر فناوری بر حوزه‌های غیرفناوری را خیلی خوب بررسی و تحلیل می‌کند. به همین خاطر بلافاصله بعد از انتشار نسخه اصلی این کتاب‌ها کار ترجمه و تولید را شروع کردیم تا بتوانیم همزمان با دنیا این کتاب‌های وایرد را به مخاطب فارسی‌زبان عرضه کنیم.  

علاوه بر این به‌طور کلی موضوع هوش مصنوعی در انتشارات راه پرداخت طی سالیان گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته و در طول دو سال گذشته سه کتاب با این موضوع منتشر شده است. هوش مصنوعی از جمله فناوری‌هایی است که هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان تازه در آغاز راه قرار دارد، اما با این حال تأثیرات زیادی در زندگی شخصی و روزمره ما گذاشته است. مقدمه کتاب به‌خوبی در این رابطه سخن گفته است:

«زمانی ‌که تصمیم می‌گیرید این کتاب را بخوانید یا به نسخه صوتی آن گوش دهید، بی‌شک چندین بار با هوش مصنوعی تعامل خواهید داشت. شاید هر بار متوجه این تعامل نشوید؛ چراکه اکنون به ‌قدری استفاده روزمره از هوش مصنوعی فراگیر شده که به‌ندرت متوجه آن می‌شوید.پست‌های فیس‌بوکی که در خبرخوان خود آنها را لایک می‌کنید، به این دلیل به شما نشان داده می‌شوند که هوش مصنوعی این شرکت، فعالیت‌های گذشته شما را رصد کرده و می‌تواند مواردی را که احتمالاً آنها را لایک می‌کنید، پیش‌بینی کند. وقتی قفل تلفن همراه آیفون خود را از طریق شناسایی چهره باز می‌کنید، به این دلیل است که الگوریتم‌های شرکت اپل، ویژگی‌های چهره شما را ثبت کرده و آنها را با «اثر صورت» ذخیره‌شده شما، مطابقت می‌دهد. نتایج به‌دست‌آمده هر جست‌وجویی که در گوگل انجام می‌دهید، مبتنی بر هوش مصنوعی است که با بررسی کل محتوای وب و دسته‌بندی هر آنچه ممکن است بیشترین ارتباط را با جست‌وجوی شما داشته باشد، به دست آمده‌اند. مسیریابی ماهواره‌ای خودرو شما، سریع‌ترین مسیرها را بر اساس درک آنی داده‌های حرکتی و دانشی که نسبت به جهان وجود دارد، پیشنهاد می‌دهد. فقط زندگی روزمره ما نیست که در حال دگرگون‌شدن است. در حوزه‌های گوناگون؛ از بهداشت و درمان گرفته تا اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی در حال یادگیری از انبوه داده‌هایی است که طی دهه‌ها گردآوری ‌شده و از این داده‌ها برای کمک به کشف داروها و سیارات جدید استفاده می‌کند. در همین حال، سازمان‌ها؛ از شرکت‌های خصوصی گرفته تا دولت‌ها، به‌طور فزاینده‌ای در حال استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود هستند تا از بار مسئولیت اداری افرادی بکاهند که کارهای تکراری انجام می‌دهند.»

محمدعلی گوگانی، مدیرعامل شرکت آدونیس نیز در یادداشتی برای این کتاب به اهمیت هوش مصنوعی در ابعاد مختلف اشاره کرده و نوشته است: «امروزه استفاده از فناوری‌ هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن شامل یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و رایانش شناختی پدیده‌ای رایج وگریزناپذیر برای جوامع بشر در حوزه‌های مختلف از تخصصی‌ترین امور تا روندهای زندگی روزمره به شمار می‌آید. هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل‌شدن به ابزار و امکانی مهم، جهت توسعه‌ کسب وکارها، بهبود تجربه‌ مشتریان، تصمیم‌سازی داده‌محور، شخصی‌سازی محصولات و خدمات و ارائه‌ راهکارهای کاربردی به ویژه در صنایع مالی و بانکی است.»

او همچنین درباره کتاب هوش مصنوعی نوشته است: «در این کتاب، مخاطبان با دنیای پهناور و رو به توسعه‌ هوش مصنوعی و فناوری‌های آن بیشتر آشنا می‌شوند. نویسنده ضمن اینکه با زبانی گویا و روان، مزایا و کاربردهای هوش مصنوعی را در عرصه‌های مختلف زندگی انسانی تشریح می‌کند، دیدگاه‌هایی را نیز مورد بررسی و تحیل قرار می‌دهد که هوش مصنوعی را برای انسان‌ها و جوامع انسانی مخاطره‌آمیز می‌دانند.»

در صورت تمایل به مطالعه کتاب هوش مصنوعی می‌توانید از طریق فروشگاه راه پرداخت اقدام به خرید کنید. گفتنی است از تاریخ 15 تا 25 اسفند همه کتاب‌های انتشارات راه پرداخت با 30 درصد تخفیف و با ارسال رایگان در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.