راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور آني كارت چرا و چگونه؟

حميدرضا محمدي، مدير روابط عمومي ايران‌كيش؛

بحران اقتصادی به همراه تغییر در رفتار مشتریان، با قوانین جدید بانکی ترکیب شده و به سمت ایجاد محدودیت‌های بیشتر دولتی در بیشتر کشورها پيش مي‌رود. اثر تمامی ‌این غوغا‌ها و آشفتگی‌ها شفاف و واضح است:

موسسات مالی و مشتریان در حال تغییرند و مدل‌های تجاری که قبلا به سادگی به رشد و کسب سود منتهي می‌شدند، دیگر کار نمی‌کنند. این موضوع یک سوال مهم را پیش روی موسسات مالی قرار می‌دهد؛ اگر راهکارهای قدیمی ‌موثر نبوده و نیستند، پس چه چیزی موثر خواهد بود؟ موسسات مالی در کجا باید به دنبال منابع جدید و کسب سود باشند؟

 

نكتــــه: امكانات نوين صدور آني كارت شامل سرویس‌‌هایی نظیر درج تصاویر شخصی مشتریان یا علايم تجاری شرکت‌ها بر روي كارت‌ها يا سایر موارد مشابه است كه براساس درخواست مشتری بر روی کارت وی در شعبه و در همان زمان درج مي‌شود.

 

تحلیلی کوتاه بر وضعیت گرایش مشتریان به انواع کارت‌ها

در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، پس از سال‌ها سلطه کارت‌های اعتباری بر اقتصاد کشورها، حرکت‌های عمده‌ای به سوی کارت‌های نقدی آغاز شده که به عنوان واکنش مستقیم مشتریان میانه‌رو و علاقمند به صرفه‌جویی، به نظر می‌رسد یک تغییر دایمی ‌باشد. در همین حال از پیش‌بینی‌های موسسات مالی این‌گونه بر می‌آید که این تغییر می‌تواند فرصتی مناسب برای رشد سپرده‌گذاری و تولید کارمزدهای جدید از محل عرضه وسیع کارت‌های دبیت باشد. کارت‌های پیش‌پرداخت نیز به گفته کارشناسان، به طبقه‌بندی کارت‌های سودآور و در حال رشد اضافه خواهد شد چرا که منطق کارت‌های پیش‌پرداخت به طور کامل با آنچه که در حال رخ دادن است تطابق دارد: فقط چیزی را خرج خواهم کرد که هم‌اکنون دارم. (مطابق نظرسنجی‌های انجام شده از مشتریان بانکی)؛ به عبارت دیگر بانک‌ها و موسسات مالی برای جذب موثر دارندگان کارت، باید فرآیندهای جدیدی را برای صدور کارت مطابق با انتظارات و رفتارهای مشتریان ایجاد نمایند.

 

مشتریان چه می‌خواهند؟

در مطالعه اخیر موسسه کامپیت 52/6 درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کرده‌اند که بانک/موسسه مالی اولیه خود را انتخاب مي‌كنند. جای شگفتی نیست، زيرا مشتریان به دنبال راحتی در هر جنبه از زندگی خود هستند. عملیات بانکی ایشان نیز به طور قطع از این قاعده مستثنا نیست.

در یک تحقیق دیگر که بوسیله مجله بازاریابی مشتریان انجام شده است، 68 درصد از پاسخ‌دهندگان که موسسه مالی خود را تغییر داده‌اند، علت ‌را رفتار غیرمتمایز و نامناسب (به لحاظ احترام) عنوان نموده‌اند. مهم است بدانیم که مشتریان هر روز با ‌ارايه‌دهندگان سرویس و خدمات پشتیبانی تعامل دارند. هر تجربه ناخوشایند در تعامل با کارکنان سازمان می‌تواند به راحتی باعث تغییر موسسه مالی از سوی مشتری شود.

این یافته‌ها قدرت تاثیرگذاری صدور آنی کارت (instant issuing) را نشان می‌دهد.


صدور آنی کارت چیست؟

بانک‌ها و موسسات مالی به جای صدور کارت در یک محل مرکزی، کارت‌های بانکی را در زمان حضور مشتری در شعب خود صادر می‌کنند. در واقع برخی موسسات مالی به عنوان یک برگ برنده برای ایجاد تمایز برای برند خود، فرآیند چند روزه یا بعضا چند هفته‌ای دریافت کارت را به مدت زمان حضور مشتری در شعبه محدود نموده‌اند و مطابق مطالعات بین‌المللی این سرویس هم‌اکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامترهای وفاداری مشتری به بانک/موسسه مالی خود شناخته می‌شود.

 

اصلی‌ترین مزیت‌های صدور آنی کارت برای موسسات مالی

1- بهبود رضایت مشتری از تجربه ارتباط با سازمان مالی

مشتریان مجبور نیستند روزها یا بعضا هفته‌ها در انتظار صدور کارت باقی بمانند. پرینت کارت‌ شامل تصاویر و متون در شعبه به موسسات مالی اجازه می‌دهد که سرویس‌های بیشتری را در زمینه شخصی‌سازی کارت‌ به مشتریان خود ارایه ‌دهند. سرویس‌‌هایی نظیر تصاویر شخصی مشتریان یا علايم تجاری شرکت‌ها و سایر اِلمان‌ها نیز براساس درخواست مشتری بر روی کارت وی در شعبه و در همان زمان قابل درج است.

 

2- امنیت پیشرفته

با صدور آنی کارت‌ در شعب، ریسک‌ ناشی از سرقت یا گم‌شدن کارت در فرآیند ارسال به طور کامل از بین می‌رود. حتی می‌توان به مشتری این امکان را داد که در لحظه صدور کارت، رمز اولیه کارت را که در گذشته از طرف بانک‌ها تعیین می‌شد، خود انتخاب کند و به این صورت ریسک دسترسي غير مجاز به رمز در فرآیند میلینگ نیز به طور کامل از بین می‌رود.

 

3- افزایش استفاده از کارت‌هاي بانکی

درصد بسیار زیادی از کارت‌هایی که با پست ارسال می‌شود هرگز فعال و استفاده نمی‌شوند، اما با صدور آنی و تحویل کارت به مشتری، فرآیند فعال‌سازی اتوماتیک خواهد بود.

 

4- افزایش سودآوری فرآيند صدور کارت

با افزایش فروش کارت‌، فعال‌سازی و درصد استفاده از آنها، سودآوری افزایش خواهد یافت. همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند هزینه‌ای بابت شارژ سالیانه برای کارت‌هایی که درصد بالایی از شخصی‌سازی به درخواست مشتری در آنها ایجاد شده، مطالبه کنند.

 

5- تعویض فوری کارت در صورت نیاز

بانک‌ها و موسسات اعتباری در فرآیند صدور آنی کارت، کنترل کاملی بر فرآيند صدور مجدد کارت خواهند داشت. در واقع ریسک از دست دادن مشتری و تجارت سودآور وی برای بانک در اثر گم‌شدن یا سرقت کارت مشتری و بی‌انگیزگی وی از دریافت مجدد آن به دلیل فرآيند طولانی صدور کارت از بین رفته و بانک سریعا و در لحظه کارت جایگزین را تحویل وی می‌دهد.

 

6- ایجاد تمایز برای برند

فرآیند صدور آنی کارت، یک ابزار فوق‌العاده برای بازاریابی است که موسسات مالی می‌توانند بوسیله آن حتی کل فرآیند صدور کارت‌های نقدی و اعتباری خود را توسعه ‌دهند. این سرویس موجب موفقیت موسسه مالی در نگهداری مشتری و ایجاد فرصت‌های همکاری تجاری دیگر با وي خواهد شد.

توجه: نتایج تحقیق اخیری که توسط دلوییت انجام شده نشان می‌دهد که کارت‌های نقدی با رمز‌هایی که جهت استفاده نیاز به فعال‌سازی مجدد یا انجام فرآيندي جداگانه دارند، در ته کیف مشتریان افتاده و هرگز استفاده نخواهند شد، در حالی‌‌که با صدور آنی کارت هیچ مرحله اضافه‌ای برای فعال‌سازی کارت و رمز آن وجود ندارد و به احتمال بسیار زیاد، کارت مورد استفاده مشتری قرار خواهد گرفت.

در فضای کنونی بانکداری که محیط به طور سریع در حال تغییر است و فضای تجاری نامطمئن به نظر می‌رسد، ‌ارايه چنين سرویس‌هایي به دلایل زیر کاملا ضروری به نظر می‌رسد:

1- افزایش کارت‌های فعال شده بانک‌ها

2- افزایش استفاده از کارت‌ها

3- حضور بیشتر بانک‌ها در مبادلات تجاری مشتریان

4- افزایش وفاداری مشتریان

سخن آخر:

با توجه به مطالب مطرح شده، منطبق با مطالعات بین‌المللی و به‌روز می‌باشند، ‌ارايه سرویس‌هایی همچون صدور آنی کارت در شعب، یک تجربه و سرویس به‌روز جهانی بوده و در فضای کنونی افزایش رقابت شبکه‌های بانکی از ضروریات بدیهی به نظر می‌رسد. خالی از لطف نیست که نگاهی کوتاه به شبکه بانکی کشور و عملکرد ایشان در ‌ارايه این سرویس به مشتریان داشته باشیم.

امید است این مقایسه گام هر چند کوچکی در انجام فرآيند خودارزیابی توسط مدیران و کارشناسان شبکه بانکی باشد.

منبع: ایران کیش

4 دیدگاه
  1. مشتری ناراضی می‌گوید

    اکثر صحبتهای شما دربانک ملت جنبه تبلیغات وجذب مشتری دارد ودروغی بیش نیست چون درعمل خلاف انها مشاهده میشود جهت افتتاح حساب وسپردهگذاری و صدور کارت ملت باید یک هفته در چندین نوبت مراجعه حضوری معطل شوی و با بد رفتاریهای کارمندان بانک نیز مواجه میشوید که برای شخص بنده اتفاق افتاده است درعصرتکنولوژی و ان لاین بودن اطلاعات میبایست چندین روز معطل استعلام شوی که در اکثربانکها و موسسه ها انی صورت میگیردولی بانک ملت شعبه مرکزی کرمانشاه هنوز در عهد حجر سبر میکند و حداقل یک هفته انرا طول میدهدحرف حق تلخ است

  2. علی صالح جمالیفر می‌گوید

    من قبلاسبدکالا دریافت میکردم از زمانیکه تعویض کارت کردم نمیاد میگن تو کارت قبلی است دور انداختم چ کار کنم

  3. ایران دک می‌گوید

    مثل همیشه عالی بود

  4. پیمان امیری می‌گوید

    با سلام
    با این تفاصیلی که توضیح داده شده بهترینه به نظرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.