راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم با حمایت شرکت داتکس منتشر شد

انتشارات راه پرداخت ترجمه فارسی کتاب «Ecosystem Edge: Sustaining Competitiveness in the Face of Disruption» را با عنوان «خلق و مدیریت اکوسیستم؛ حفظ رقابت‌پذیری در مواجهه با گسست» منتشر کرد. این کتاب با حمایت شرکت داتکس منتشر شده است. نسخه انگلیسی کتاب مذکور توسط انتشارات دانشگاه استنفورد در سال 2020 به چاپ رسیده و شهرام خلیل‌نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سیدمجتبی میری ترجمه آن را بر عهده داشته‌‌اند.

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم از نقش اکوسیستم‌ها سخن می‌گوید که چطور در حال حاضر به مؤلفه اصلی در موفقیت یک کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. «آرنود دی‌مایر» و «پیتر جی ویلیامسون» در این کتاب، توضیح می‌دهند که کسب‌وکارها چگونه می‌توانند در دنیایی از گسست، عدم‌ اطمینان و تغییر سریع فناوری، با خلق و مدیریت اکوسیستم که از شتاب‌دهی فعالانه، شکل‌دهی و هدایت اکوسیستم کسب‌وکار ناشی می‌شود، موفق‌تر عمل کند.

گسست در صنعت، شرکت‌ها را به چالش می‌کشد تا راهی برای گردآوری ترکیبات جدیدی از فناوری‌ها، دانش فنی، تجربه، دارایی‌ها و قابلیت‌هایی که هیچ شرکتی به‌صورت منفرد در اختیار ندارد، بیابند. این امر، به معنای ایجاد استراتژی‌ها و ساختارهای سازمانی است که قدرت بالقوه مشارکت‌ها را به‌عنوان هسته اصلی مدل کسب‌وکار و موفقیت آینده شما به منصه ظهور می‌رسانند. همچنین، این امر به معنای استفاده حداکثری از قدرت مجموعه‌ای متنوع و متغیر از شرکاست که می‌توانید بسیاری از آنها را تحت تأثیر قرار داده تا سرعت یادگیری، آزمایش و نوآوری را در سازمان خود افزایش دهید، اما نمی‌توانید آنها را کنترل کنید.

علی‌اکبر امین تفرشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، در بخشی از یادداشت خود برای این کتاب نوشته است:

موفقیت در دنیای کنونی لزوماً مساوی با تولید محصول یا ارائه موفق خدمات و بازاریابی خوب برای آن نیست، بلکه ماهیت فعلی اقتصاد جهانی به‌ گونه‌ای است که بدون همکاری و مشارکت‌های استراتژیک موفقیت بسیار سخت است. در واقع ظهور فناوری‌های جدید، نیازهای به‌شدت در حال تغییر مشتریان و رقبای نوظهوری که در قالب استارتاپ‌های کوچک وارد عرصه رقابت می‌شوند، باعث شده اغلب شرکت‌ها روش‌های قدیمی کسب سود و درآمد خود را در معرض خطر ببینند. راه چاره، مقابله با این شرایط نیست، بلکه روی‌آوردن به روش‌ها و رویکردهایی است که بتواند پاسخی به این چالش‌های جدید باشد.
در کتاب «خلق و مدیریت کسب‌وکار؛ حفظ رقابت‌پذیری در مواجهه با گسست»، آرنود دی مایر و پیتر جی ویلیامسون تلاش کرده‌اند نقش پررنگ اکوسیستم‌ها در اقتصاد دیجیتال را تبیین کرده و با ارائه مثال‌های متعدد از شرکت‌های بزرگی نظیر آمازون و علی‌بابا، به فعالان حوزه کسب‌وکار و به‌ویژه مدیرانی که دغدغه اصلی‌شان ایجاد نوآوری و همگام‌شدن با روندهای جهانی است، توضیح دهند مشارکت در یک اکوسیستم چقدر می‌تواند به هم‌افزایی، یادگیری مشترک و نوآوری‌های حاصل از آن منجر شود.

همچنین شهرام خلیل‌نژاد، مترجم کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم، در یادداشت خود نوشته است:

این روزها موفقیت کسب‌و‌کارها و دیگر مجموعه‌های انسانی بیش از گذشته به ارتباط آنها با بازیگران مختلف وابسته است. در دنیای امروزی نیازها و مسائل پیچیده‌تر شده‌اند و سازمان‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند راهکارهایی مناسب، یکپارچه، فراگیر و چندوجهی و نیز تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر برای آنها ارائه دهند. افزون بر این، عدم اطمینان‌ها، گسست‌ها، پویایی‌ها و تلاطم‌ها نیز خلق کسب‌و‌کارهای منعطف‌تر، نوآورتر و چابک‌تر را الزامی کرده است.

یکی از روندهای روبه‌رشد برای پاسخ به این اقتضائات جدید، خلق، هدایت و مدیریت مدل‌های کسب‌و‌کار اکوسیستمی یا پلتفرمی است. این مدل کسب‌و‌کار، به‌ جای اتکای صرف بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های یک شرکت منفرد، بر دانش، ظرفیت‌ها و شایستگی‌های شرکای خود استوار می‌شود. این مدل کسب‌و‌کار فرض می‌کند که در حال حاضر و مهم‌تر از آن در آینده، موفقیت سازمان‌ها به این بستگی دارد که آنها در هدایت فعالانه اکوسیستم خود چگونه عمل می‌کنند.

مترجمان این کتاب چند سالی است که با درک ضرورت آشنایی با مدل‌های کسب‌و‌کار اکوسیستمی یا پلتفرمی تمرکز پژوهشی و مطالعاتی خود را بر آنها قرار داده‌اند. یکی از تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، ترجمه کتب به‌روز، غنی و متفاوت بوده است. کتاب حاضر که نسخه انگلیسی آن توسط نشر دانشگاه استنفورد منتشر شده، نیز دارای این ویژگی‌هاست. امید است ترجمه این اثر برای بازیگران حوزه کسب‌و‌کار در محیط‌های اجرایی و مطالعاتی مفید واقع شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.