راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بانک‌ها آماده چابک شدن هستند؟

اسد صفری؛ توسعه‌دهنده نرم‌افزار / یک زمانی تلویزیون و تبلیغات همه کار را برای ما انجام می‌دادند، فقط کافی بود شما یک محصول متوسط یا حتی ضعیف ایجاد کنید و آن را در رسانه‌ها به صورت انبوه تبلیغ کنید و بعد از آن مشتری را خواهید داشت؛ اما امروزه با وجود رقبای زیاد یا وجود حق انتخاب بیشتر نسبت به قبل، افراد ترجیح می‌دهند، سراغ محصولات با کیفیت بروند، محصولاتی که اکثراً از طریق آشنایان یا دوستان، یا افراد معتبر به آنها پیشنهاد داده شده باشد.

شاید بزرگ‌ترین دگرگونی عصر ما مشتری مدار شدن شرکت‌ها باشد، امروز مشتری‌ها سریعاً بین رقبای ما سوییچ می‌کنند، حتی سازمان‌های بزرگی مانند بانک‌ها نیاز دارند خود را با تغییر نیازمندی‌ها تطبیق دهند؛ اما آیا ما همگام با افزایش نیاز کاربران، می‌توانیم محصولات و خدمات خودمان را در بانک به روز نگه داریم یا نیازهای جدید را مرتفع سازیم؟

به عنوان یک نمونه، زمانی‌که در اینترنت بانک، بانک‌های مختلف یک چرخ بزنیم خواهیم دانست که بسیاری از آنها شاید چند سال می‌شود که اصلاً به‌روزرسانی نشده‌اند، یا تغییراتی صرفاً در سطح ظاهر یا بسیار کم انجام شده است. بسیاری از آنها از لحاظ تجربه کاربری بسیار ضعیف است یا به گونه‌ای طراحی شده است که از آن استفاده نشود.

چابکی و ناب بودن در کنار هم برای بانک‌ها، ناب بودن یک محصول بدین معنی است که از انجام دادن کار اضافه پرهیز کنیم، هر امکان یا قابلیت اضافه‌ای را داخل محصول نگذاریم، یا به عبارت ساده‌تر «نه» بگوییم و محصول را ساده نگه داریم.

به عنوان مثال در بسیاری از اینترنت بانک‌های مختلف کشور، ما برای انتقال وجه گزینه‌های مختلفی داریم، مثلاً انتقال وجه داخلی، ساتنا، پایا.

در نگاه اول از زاویه دید بانک یا بانکداری، این تعریف درستی است؛ اما سازمان‌های ناب و چابک، مسئله را از نگاه مشتری یا کاربر نگاه می‌کنند. آیا مشتری ما دیدی نسبت به این تعاریف دارد؟ آیا اساساً او تفاوت بین پایا و ساتنا را درک می‌کند؟

اما آیا واقعاً در نظام بانکی می‌شود تعاریف جدید ارائه کرد؟ شاید برای همین باشد که «بام» اینترنت بانک ملی، این تعریف را تغییر داد و به جای همه این موارد، یک گزینه به نام «انتقال پول» گذاشته شد، البته این تغییر پارادایم در بانک بسیار کار سختی بود، ولی به نظر می‌رسد با استقبال کاربران و مشتری‌ها، ذی‌نفعان نیز قانع شده‌اند که این تصمیم درستی بوده است.

چابک بودن، در تولید محصول می‌تواند به این معنی باشد که به جای اینکه به فرضیات خودمان زیاد مطمئن باشیم (اینکه ما بهتر می‌دانیم چه ویژگی بهتر است)، نسخه‌ای از محصول را ساخته آن را در دسترس کاربران قرار بدهیم و از بازخورد کاربران، شروع به بهتر کردن آن نماییم؛ اما متأسفانه، این تفکر معمولاً در بین بانکی‌ها وجود دارد که تا محصول نهایی نشده باشد آن را منتشر نمی‌کنند، این امر باعث خواهد شد که بازخورد کاربران را دیر دریافت کنیم که معمولاً قابل تجدید نظر نیز نیست. شاید برای همین باشد که بعد از اتمام کامل محصول، با توجه به نیازمندی‌های جدید کشف شده، برای چندمین بار است که همان محصول را از اول می‌نویسند ولی باز همان روال ادامه پیدا می‌کند.

باید این را درک کرد، محصول نرم‌افزاری تمام نمی‌شود، بلکه همانند یک موجود زنده توسعه پیدا می‌کند، شاید شما یک برنامه توسعه از پیش تهیه شده داشته باشید ولی نمی‌توانید آن را ثابت در نظر بگیرید، زیرا همیشه نیازمندی یا تکنولوژی‌های جدیدی ایجاد می‌شوند که نیاز است محصول خود را با آن تطبیق بدهد. به‌عنوان یک نمونه، یکی از بازخوردها در محصول بام، عدم انجام انتقال پول بود، یعنی اکثر عملیات انتقال پول در سیستم ناقص ثبت می‌شد. در بخش انتقال پول، کاربر ابتدا انتقال پول را ثبت می‌کرد و سپس وارد صفحه مجزایی جهت بازبینی و تأیید عملیات می‌شد و پس از تأیید عملیات انتقال پول انجام می‌شد، اما تعدادی از کاربران متوجه نمی‌شدند که پس از ثبت عملیات لازم است تأیید انجام شود تا انتقال پول صورت پذیرد و تصور می‌کردند صفحه دوم صرفاً گزارش عملیات انجام شده است، پس از بررسی رفتار کاربران، به این نتیجه رسیده شد که این دو صفحه در یک صفحه ادغام گردد و طراحی امروز بر اساس این بازخورد تغییر یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.