راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل ارتباط بین بانک‌ها با ارائه‌دهندگان کیف پول چیست؟

امیر تیمورزاده، تحلیل‌گر تحقیقات بازار / بانک به دو دلیل عمده می‌تواند با شرکت‌های پرداخت که ارائه‌دهندگان کیف پول هستند ارتباط برقرار کنند؛ برای رفع مشکل خدمات‌رسانی و پشتیبانی و ارائه خدمات هرچه بهتر، بانک‌ها از هر طریقی با پذیرندگان بزرگی که شبکه توزیع دارند، ارتباط برقرار می‌کنند. این مدل در بسیاری از کشورها موفق بوده است.

در حالی که معاملات آنلاین چند برابر شده‌اند، شرکت‌های پرداخت در حوزه بازاریابی و فعالیت مستمر در این حوزه با تجربه‌تر هستند و با داشتن کارگزاری‌های مختلف در حوزه‌های خدمات بانکی و از طریق کانال‌های متداول خدمات بانکی، کارت‌های اعتباری و اپلیکیشن‌ها به تبلیغات ارائه خدمات در این حوزه می‌پردازند. با این وجود مصرف‌کنندگان می‌توانند تجربه یکپارچه‌ای با کیف پول الکترونیکی داشته باشند و خدمات پشتیبانی موفق‌تری را تجربه کنند. در صورتی که می‌دانیم سه طرف قراردادها مصرف‌کنندگان، ارائه‌دهندگان کیف پول و بانک‌ها هستند اما این موضوع در شرایطی موفق عمل می‌کند که پذیرندگان کیف پول طرف قرارداد خود را بانک بدانند تا اعتماد از طرف پذیرنده ایجاد شود و بداند سپرده کردن پول در کیف پول مخاطره‌ای ندارد ضمنا در صورت اخذ ارائه ارزش افزوده می‌تواند با بانک خود در ارتباط باشد.

در تعامل بین بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول الکترونیکی سه مدل تعامل متمایز وجود دارد؛ مشارکت فناوری، مدل تقسیم درآمد و مدل سرمایه‌گذاری مشترک. با این حال انتخاب مدل سرمایه‌گذاری به تعامل با ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول بستگی دارد و بهترین مدل برای یک سازمان بزرگ بانکی، مدل سرمایه‌گذاری مشترک است.

  • مشارکت فناوری

یک بانک می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای برای صدور مجوز، نگهداری و پشتیبانی خدمات، از طریق پشتیبانی از ارائه‌دهندگان فناوری، سیستم کیف پول الکترونیکی خود را راه‌اندازی کرده و فعالیت خود را شروع کند. در این مدل، بانک‌ها می‌توانند از بازاریابان  کیف پول الکترونیکی برای فعال‌سازی کیف پول برای مشتریان استفاده کنند و برای هر فعال‌سازی به آنها کارمزد پرداخت کنند. در اینجا قیمت‌گذاری عمدتا توسط هزینه اخذ مجوز فعالیت در حوزه کیف پول و هزینه‌های تامین نگهداری انجام می‌شود که این موضوع هزینه بالایی به دلیل عدم تجربه در حوزه تامین و نگهداشت نیروی بازاریاب و ارائه هر چه بهتر خدمات پشتیبانی و فعال کردن کانال‌های ارتباطی در بر خواهد داشت. بانک‌ها بر این شده‌اند که یا به‌صورت برون‌سپاری و یا به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک که در مراحل بعدی توضیح خواهم داد این موضوع را مدیریت کنند.

  • تقسیم درآمد با ارائه‌دهنده خدمات کیف پول الکترونیکی

 بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت با هم به توافق می‌رسند که شرکت نرم‌افزار کیف پول خود را نسبت به درآمدی که برای بانک ایجاد می‌کند و درمقابل درامد حاصل از کیف پول الکترونیکی طبق توافقات انجام شده بین دو طرف قرارداد  تقسیم شود.

  • سرمایه‌گذاری مشترک

در این حالت، بانک و شرکت‌های پرداخت با یکدیگر شراکت می‌کنند تا یک مجموعه برون‌سپاری جهت ارائه خدمات پشتیبانی فعال کنند. پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، سرمایه‌ها و بازده‌ها بین ذینفعان تقسیم می‌شود. این بهترین مدل برای سازمان‌های بزرگ بانکداری و خدمات مالی است.


اهرم‌سازی قیمت


درصد جذب مشتری:‌ در حالی که هر دو بانک و شرکت پرداخت الکترونیکی قادر به جذب مشتری هستند، حاشیه یا قدرت مذاکره به سمت مجموعه‌ای است که بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند، متمایل می‌شود.

سهم سرمایه‌گذاری‌ها: سهم هر یک از سهامداران در هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری و عملیاتی نیز اهرم‌های اصلی مذاکره هستند. این موضوع به طور غیر مستقیم به مدل تعامل بستگی دارد.

قابلیت ارائه‌دهنده خدمات: سایر اهرم‌های اصلی قیمت، سطح ارائه‌دهنده خدمات، گسترش شبکه جغرافیایی و قابلیت خدمات است.


سیاست‌گذاری


سازمان‌های بانکی و مالی با توجه به استقرار کیف پول همراه باید توجه داشته باشند که در بازار امروز یک راه‌حل برای تمامی مسائل وجود ندارد و تعامل با هر بازاری براساس شرایط و موقعیت آن متفاوت است. استفاده از مدل سرمایه‌گذاری مشترک مسیری مقدم برای سازمان‌های بزرگ بانکی و مالی است؛ این دیدگاه به بانک‌ها کمک می‌کند تا ترکیبی از فناوری و ارزش افزوده با سرعت بالاتری به نسبت دیگر مدل‌های ارتباطی را در بازار داشته باشند؛ زیرا ارائه‌دهندگان کیف پول جهت شناساندن خود به بازار وارد رقابت با دیگر ارائه‌دهندگان این حوزه می‌شوند.


نتیجه


بازار کیف پول الکترونیکی هنوز در ابتدای راه هست و مدتی طول می‌کشد تا این سرویس به‌طور کامل فعال شود تا ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول به خوبی نقش خود را در معاملات نمایش دهند.

در آینده نزدیک مشتریان بانک‌ها و موسسات مالی به‌طور گسترده این سرویس را دریافت می‌کند؛ از این رو سازمان‌های بانکی و مالی که می‌توانند استراتژی پایداری را ایجاد کنند به احتمال زیاد از منافع بیشتری برخوردار می‌شوند و از نقش پررنگ‌تری در معاملات مالی برخوردار می‌شوند. این موضوع بیشتر بستگی به نوع خدمات متمایز نسبت به یکدیگر و ارائه هر چه بهتر خدمات پشتیبانی و ارائه ارزش افزوده هوشمندانه دارد.

از عوامل موفقیت در حوزه کیف پول الکترونیکی انتخاب بهترین ارائه‌دهنده خدمات و پشتیبانی کیف پول الکترونیکی و مشخص کردن حیطه وظایف و مسئولیت‌ها در جهت ارائه خدمات پشتیبانی به‌روز به مصرف‌کنندگان این ابزار برای هر یک از ذینفعان در سیستم است.

بانک‌ها می‌دانند که ارائه‌دهنده‌ای از کیف پول الکترونیکی موفق خواهد بود که به فکر ارائه خدمات ارزش‌افزوده هوشمندانه و ارائه خدمات پشتیبانی سریع‌تر و به‌روزرسانی مستمر کیف پول باشد. امروزه تعدادی از پذیرندگان حوزه بانکی به دنبال خدمات بهتر و تعدادی به دنبال ارزش‌افزوده متمایز از دیگران هستند.

و این سوالات در آخر پیش می‌آید که:

  • ایا کیف پول مشکلات نقل‌وانتقال پول را تسهیل می‌کند؟
  • ایا کیف پول الکترونیکی جایگزین پایانه‌های فروشگاهی می‌شود؟
  • ایا برای بانک‌ها به‌صرفه هست تا نرم‌افزار کیف پول را خود ارائه دهند و یا اینکه با شرکت‌های پرداخت مشارکت و یا برون سپاری کنند؟
  • چگونه می‌توانیم مصرف‌کنندگان را وفادار کنیم تا از کیف پول استفاده کنند؟
  • کدام یک از صنوف در کیف پول ضریب رشد بالایی را می‌توانند داشته باشند؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.